سلام و درود خدمت شما
در شهرستان خوانسار گرفته شده از شهر های اصفهان
زمان عکاسی هم 7.30 شب 5 شنبه بوده
این عکس از حدود 30 شات تشکیل شده که اگر بخواید میونم فایل هارو نشونتون بدم و از نکته ی خاص استفاده نکردم
Printable View
درود بر شما
نکته اش اینه که رو به جنوب گرفته شده.در واقع اگه رو به شمال بود میبایست ستاره قطبی دیده میشد.اون ستاره ای که شما در زیر خط افق به عنوان ستاره قطبی تصور میفرمایید در حقیقت ستاره سیگما از صورت فکلی هشتک میباشد که البته حدود یک درجه با قطب جنوب حقیقی فاصله دارد و در نیمکره جنوبی قرار دارد.
موفق باشید
درود
ترکیب ۹ فریم برای کاهش نویز با روش image averaging که آقای شهبازی عزیز ویدئوی آموزش اون رو قرار داده بودند.
فایل پیوست 73011
تشکیل شده از 50 عکس 30 ثانیه
انشالله در ادامه مسیرتون یک سری مسائل دیگه هم مدنظر قرار بدین. از قبیل دوری از شهر و آلودگی های نوری، قراردادن سوژه ای کامل در عکس مثل درخت، یا گرفتن ستاره قطبی ( که آیه وحی نازل نشده ) یا راه شیری و انجام کارهایی از این دست برای قوی تر شدن عکسهاتون.
نمونه کار دوستان رو هم ببینین بد نیست مثل این پست سهیل شهبازی عزیز که در مورد ادیت هم در ادامه توضیحات خوبی داده شده.
در این تاپیک هم میتونین ساخت دکلانشور رو بررسی کنید.( بنا به هر دلیلی که نخریدین یا قصد دارین ریموت بخرین در آینده )
ارادتمند
با سلام
من این عکسو یکبار قبلا ارسال کرده بودم ولی به دلیل مشکلاتی که مانیتورم داشت ادیت مناسبی صورت نگرفته بود لذا تصمیم گرفتم دوباره با ادیت جدید ارسال کنم.
درود
فایل پیوست 73458
جناب نوری بسیار زیبا
فقط یک مقدار ca سمت راست دیده میشه که با acr براحتی رفع میشه
موفق باشید
درود
تصویر در ارتفاعات کجور،حیاط خونمون گرفته شده
به علت نداشتن همراه و وضعیت اقلیمی منطقه(حیوانات درنده و دمای پایینتر از -5) امکان خروج از محوطه و رفتن به نقاطی که آلودگی نوری کمتری داشت،وجود نداشت.
یکی از مواردی که احیانا دوستان متذکر میشوند،کج بودن خط افق به ظاهر هستش که میتونم توضیح بدم خدمتتون...خط افق کج نیست...شکل زمین که در پیش زمینه وجود داره به اون صورت هستش و ارتفاع کوه ها به ترتیب کم میشه...میتونین با درخت سمت چپ کادر تراز کنین(خودم اینکارو کردم)
ممنون میشم نظرات و انتقاد هاتونو انتقال بدین
فایل پیوست 73493
15عکس با نوردهی 30 ثانیه گرفته شده
ISO: 800
F-stop: 3.5
Focal: 18mm
body: Nikon D5100
Lenz: 18-105VR
درود
شما و دوستان لطف دارند.
روش نرم افزاری
بنده در تاپیک عکاسی نجومی اگر خاطرت تصویری ارسال کردم از سحابی جبار! با لنز 600 و ISO بالا و البته F/6.3 و 1 ثانیه نوردهی.
ثبت تک تصویر به این صورت تقریبا غیر ممکنه. اما با ثبت چندین تصویر و استک کردن آنها با نرم افزار معرفی شده در تاپیک مذکور به نتیجه ای که مشاهده شد رسیدم. این امکان را به زودی زود برای آندرومدا با لنز 50 میلیمتری انجام خواهم داد و قصد دارم برای اون آموزش کزائی آمادش کنم.:::whistling:::
اما روش سخت افزاری
این روش هم بصورت آماده امکانپذیره و هم دست ساز.
زمانی از روشی به نام PiggyBack استفاده می کردیم تا نورهی بلند مدت با دیافراگم بسته و یا سرعت ایزو کمتر داشته باشیم دلیلش هم کنترل اختلالات نویز و ثبت جزئیات بیشتر بود.
البته با ابزار جدید این مربوط به دوران پارینه سنگی شده:-)
اکثر در حال حاضر افرادی از این روش استفاده می کنند که یک مقر با تلسکوپ دارند.
الان دیگه مقره های عکاسی سبک بوجود آمده مثل
Star Tracker ویکسن
Ioptron Sky Tracker
و یا این محصول خاص Astrotrac
این مقره ها در عین کم حجمی و سبکی کار مقره های عظیم و بزرگ تلسکوپ ها را انجام میده و در واقع قابلیت حمل یا پرتابل بالایی دارند.
در حالت دستی هم که همان سیستم در که اگر اشتباه نکنم آقا فرشاد عزیز نمونه تصاویری با این روش ثبت کرده بودند.
ارادتمند
محمدجان شما تنها چیزی که لازم داری قراردادن ستاره قطبی در کادر هست. تمام ستاره ها به دور ستاره قطبی حرکت مدوری ( چیزی که در تصویر ثبت میشه ) دارن.
ویکی پریا:
شیوه پیدا کردن ستاره قطبی هم که به وفور در فروم و تاپیک خودآموز عکاسی از آسمان شب، اعلام شده.نقل قول:
زمین دور محوری فرضی که از شمال و جنوب کرهٔ زمین میگذرد میچرخد. این چرخش زمین موجب میشود که ما تصور کنیم همهٔ ستارههای آسمان حول محوری میچرخند(حرکت ظاهری دارند)، که در محل محور گردش آنها ستارهٔ قطبی میدرخشد؛ ستارهٔ پرنوری که جایش در آسمان ثابت است. دلیل عدم حرکت ظاهری ستارهٔ قطبی این است که این ستاره در امتداد محور چرخش زمین قرار دارد.
فایل پیوست 73668
1200D+18-55 STM 18mm /shater:4s /f:9 /iso:400
نیمای عزیز جالبه که اینو گفتید ! لنز رو دست دوم ولی مشابه نو خریدم ، طرف هم به من گفت فیلتر مرغوب هستش ولی دیدم از این فیلتر 30 تومنی هاست!! اون شب عجله کردم ، اصلاً یادم نبود که بدون فیلتر عکس بهتر میشه !! بابت شاتر هم ممنون :oops:
برخی فیلترها تنها کاری که میکنند این هست که کیفیت عکسها را خراب می کنند و استفاده از این فیلترها برای کسی که چندین میلیون پول برای دوربینش داده است تا بهترین کیفیت تصویر را داشته باشد واقعا اشتباه است.
توصیه من این هست که همیشه بدون فیلتر یو وی یا پروتکتور عکس بگیرید. حتی فیلترهای با کیفیت هم اندکی اثر گذار هستند. مخصوصا این طور عکسهای در شب که نور چراغ مستقیم به لنز می تاید. مخصوصا برای لنزهای ارزان قیمت مثل 18-55 و مخصوصا برای استفاده های غیر حرفه ای که ریسک آسیب دیدن لنز خیلی کم است.
بعد از 1 سال دوری از عکاسی نجومی...به یاد قدیمها از شهر فاصله گرفتم
فایل پیوست 73812
ماسوله
فایل پیوست 73813
Exif
Camera : 550D
Lens : 18-55
Speed : 60 s
F stop : 32
ISO : 100
Focal length : 44 mm
Exif
Camera : 550D
Lens : 18-55
Speed : 60 s
F stop : 32
ISO : 100
Focal length : 44 mm[/QUOTE]
f stop= 32
برای چی این همه دیاف رو بستید؟
احتمال یقین برای ستاره ای شدن نور ها
جناب مبین علی عزیز ضمن تشکر از ثبت زیبایتان، 3 سوال از حضورتان داشتم.
اول این اگزیفی که عکس دارد (با توجه به نوع تریل ستارگان که از باریک شروع و رفته رفته پهن تر میشوند،) آیا مربوط به عکس پیش زمینه است احتمالا؟
سوال دوم اینکه آیا پراسس خاصی روی پرسپکتیو عکس انجام داده اید که عکس به صورت فیش آی به نظر می آید و یا خروجی مستقیم دوربین و لنز 14 به این صورت است؟
سوال سوم اینکه چرا آسمان درون کاروانسرا(؟) سفید ثبت شده؟
سلام
اگزیف متعلق به عکس کاروانسرا بوده و اگزیف دیگر عکسها F 4.0,iso 2000,20sec می باشد.
عکس با لنز Canon ef 8-15 در 14mm ثبت شده و تغییری به صورت نرم افزاری در پرسپکتیو ایجاد نشده است.
در مورد سوال آخر هم روشنی آسمان بالای در ورودی به خاطر آلودگی نوری زیاد شهر پشت سر کاروانسرا (دیر گچین) می باشد.
فایل پیوست 73931
وَعَلَامَاتٍ ۚ وَبِالنَّجْمِ هُمْ يَهْتَدُونَ
و نشانه ها قرار داد، و با ستارگان راه مییابید.
قرآن کریم
النحل 16
فایل پیوست 74304 درود دوستان ایرادات رو متذکر بشید سپاسگزارم
یک شب تابستانی در بامیان باستان ...
فایل پیوست 74517
Canon 700D
18-55
f/5
60sec
ISO-3200
درود
فایل پیوست 74519
سلام خدمت دوستان گلم
من توی کویر حدود 10تا عکس از یک نقطه راه شیری دارم،برنامه ای هست که اتومات مرج کنه و یه تصویر عالی بده؟
با فتوشاپ چطوری می تونم راه شیری بکشم بیرون از دل عکس ایا نیاز به تلفیق هر ده عکس هست؟
درود،
بله دوست عزیز فتو شاپ این کار رو براتون انجام میده. از منوی file گزینه automate رو انتخاب کنید و سپس photomerge رو انتخاب کنید.
میتونید هر ده عکس رو با هم ترکیب کنید. البته بنده اطلاعی ندارم که نوردهی های این ده عکس برابر هست یا نه که اگه برابر نباشه میتونید به جزئیات بیشتری از راه شیری دست پیدا کنید. (چیزی شبیه به عکسهای HDR)
گوگل کنین how to merge star photosنقل قول:
من توی کویر حدود 10تا عکس از یک نقطه راه شیری دارم،برنامه ای هست که اتومات مرج کنه و یه تصویر عالی بده؟
سلام
بهتر بود در بخش عکاسی نجومی و یا سوالات عمومی عکاسی مطرح می کردید.
برای نمایان شدن جزئیات راه شیری نیاز به ویرایش دارید و استک کردن تعدادی عکس برای کاهش نویز استفاده میشه.اینطور نیست که با استک کردن تعدادی عکس با جزئیات کم به یک عکس با جزئیات زیاد برسید.معمولا در عکاسی نجومی مثل راه شیری برای ثبت بیشتر جزئیات نیاز به نوردهی زیاد و ایزوی بالا است و چون در این پروسه نویز عکس زیاد می شود بهتر است چند عکس گرفته شود و با یکدیگر ترکیب شده و در نهایت به یک عکس بدون نویز رسید.
در این تاپیک آقای سهیل شهبازی عزیز این روش رو در یک ویدئو توضیح دادن:
http://forum.akkasee.com/f18/t21711-3.html
البته برای عکسهای نجومی روش ها و نرم افزارهای تخصصی هم وجود داره ولی من از همین روش برای راه شیری استفاده کردم و بسیار خوب جواب داده:
فایل پیوست 74562
موفق باشید
تشکر از همه دوستان
درود
ده عکس را روی هم قراره بندازید؟
برای چه منظوری؟
بنظرم بهتره در بخش عکاسی نجومی تصویرتون را آپ کنید تا بهتر بشه روی آن مانور داد و بحث را ادامه داد!
با یک تصویر هم می شود جزئیات بسیار زیادی از دل تصویر خارج کرد که البته نیازه به کمی تخصص و پردازش روی تصویر داره!
اراتمند
فایل پیوست 74597
قسمت نورانی سمت راست آلودگی نوری نیست، عکس کمی بعد از غروب آفتاب گرفته شده به همین دلیل افق هنوز کاملا تاریک نشده بود
ممنون به خاطر پیشنهادتون.
حقیقتش عکس اصلی جزییات خیلی زیادی نداره (به دلیل آلودگی نوری منطقه، ثبت عکس نزدیک به غروب و نویزی بودن 600d) و خودم هم عموما خیلی مایل به ادیت اغراق آمیز راه شیری نیستم ولی در این جا حق با شماست دیگه زیادی فلت شده :-D ، یکم کانتراست موضعی بهش دادم و جایگزینش کردم.
مگه تصویر اصلی خیلی از این جزئیاتش کمتره! من فکر کنم تصویر بعد از پردازش خیلی وضعیت بهتری پیدا خواهد کرد.
در مورد اغراق آمیز بودن یا نبودن هم نکته اینجاست که شما این کار را انجام ندهید تفاوت زیادی در جذب بصری تصویر داره!
تقریبا هیچ عکاسی حرفه ای پردازش را تحت هیچ عنوان فراموش نمی کنه. اما اینکه دوست ندارید اغراق آمیز باشه، حداقل می توانید سعی کنید دقیقا شبیه به چیزی شود که در زمان ثبت تصویر مشاهده کرده اید.
ارادتمند
بله مصطفی جان، تصویر اصلی جزییاتش کمتر از اینه، با شارپ سازی و دادن کانتراست کلی و موضعی در چند مرحله ، جزییات رو بیشتر کردم. در مورد اغراق، به نظر من ادیت راه شیری خیلی سلیقه ای هست ،من عکس های خیلی زیادی دیده ام که در بعضی اغراق بودن در بعضی سعی شده خیلی راه شیری رو برجسته جلوه ندن ، حتی در مورد کالر کست هم این تفاوت رو زیاد دیدم یعنی گروهی رنگ آسمون رو خیلی سرد و آبی می کنن و گروهی رنگ خنثی و حتی گرم!! ، فکر نمی کنم بشه گفت کدوم راه درست هست، کلا در این ژانر دست عکاس خیلی باز هست چون این قدر رنگ و جزییات در فایل خام اولیه درب و داغونه :-D که عکاس با توجه و حس و حال خودش تغییرات زیادی اعمال می کنه و تفاوت فایل خام اولیه با تصویر خروجی زیاد یا خیلی زیاد هست! در مورد جلوه بصری حق باشماست چون در نهایت عکس باید بیننده رو جلب کنه ( البته شما بسیار با تجربه تر از بنده هستید و من همیشه از نظراتتون در این ژانر خیلی بهره می برم)
این jpg خروجی دوربین هست بدون هیچ گونه ادیتی (خط روشن در افق رد عبور قایق نیست بلکه خط شکست موج هست ترجیح دادم این رو ادیت کنم)
فایل پیوست 74599
بنده با شما موافقم!
درسته که پردزاش راه شیری سلیقه ای هست! اما نباید فراموش کنیم (همانطور که شما اشاره کردید) تصویر زمانی باعث جذب بصری حداکثری می شود که به واقعیت نزدیک باشه!
به قول شما شاید با فتو مونتاژ بشه تصاویری خلق کرد که بسیار چشم فریب باشند ولی از واقعیت فاصله زیادی داشته باشند.
اما اینکه در ژانر عکاسی نجومی دست فرد بازه که هر طور خواست پردازش کنه را خیلی نمی پسندم! اتفاقا فلسفه تمام نورهای ایجاد شده در فضا بر اساس طیف نور، گاز موجود و هزار المان و پارامتر دیگه است که بدون در نظر گرفتن آن همان مصداق بارز فتومونتاژ ایجاد می شود.
در مورد تصویر ارسالی هم جسارتا فکر می کنم اثر تخریبی روی آسمان بعد از پردازش بیشتر نمود پیدا کرده تا قبل!
مرکز یا بهتره بگم وسط راه شیری خیلی خوب تاریک شده ولی اطرافش بنظر بنده کمی میزان نور زیاد تر از حد طبیعی در آسمان هست.
اما در انتها تلاش و ثبت زیبای شما جای تقدیر داره
ارادتمند
بسیار ممنون از نظر و راهنهاییتون .
عموما سعیم اینه که خیلی از واقعیت دور نباشه ، متاسفانه با وجود آلودگی نوری و آلودگی هوا و شرجی و ... خیلی سخت میشه واقعیت رو دید! منظور من اینه که وقتی آسمان به دلیل نور های قرمز و زرد شهر گرم تر میشه ، آیا عکاس باید کالر کست ها رو حذف کنه (در این صورت رنگ واقعی آسمان رو از کجا تشخیص بده) یا آنچه رو که در اون لحظه میبینه به عنوان رنگ واقعی آسمان قبول کنه و در عکس نگه داره؟ این رو هم اضافه کنید که دمای رنگ آسمان حتی بدون وجود نورهای محیط در ساعات شب تغییر میکنه! کلا تکلیف چیست؟ منظورم از آزادی دست عکاس این قضیه بود.
در مورد اثر تخریبی ، در محله ریسایز روش preserve details رو انتخاب کردم (در فتوشاپ) که مقداری نویز رو در عوض شارپنس بیشتر اضافه کرد که شاید انتخاب روشی دیگر (مثل bicubic smoother) منطقی تر می بود.
نه الزاما!
ممکنه به قول خودتون در محلی نوازش چشم در شرایط گرم بودن رنگ ها بیشتر باشه!
البته ایده آل ترین روش این هست که شما در ابتدای کار اقدام به کاهش گرمای رنگ کنید! دلیلش هم این هست که در طی فرایند پردازش (حتی جزئی) به خودی خود شاهد افزایش کنتراست رنگی و گرایش آن به رنگ گرم خواهیم بود.
بنده شخصا در ابتدای کار و هنگام باز کردن فایل خام، سعی می کنم رنگ تصویر به آبی نزدیک بشه. دلیلش را هم در ادامه توضیح خواهم داد.
این مسئله با مداومت و تکرار در اکثر دوستاران نجوم ایجاد می شه!نقل قول:
(در این صورت رنگ واقعی آسمان رو از کجا تشخیص بده) یا آنچه رو که در اون لحظه میبینه به عنوان رنگ واقعی آسمان قبول کنه و در عکس نگه داره؟
بنده نمی دانم چقدر در برنامه های رصدی شرکت داشته اید. در کل افرادی که برای رصد آسمان از ساعات ابتدایی غروب تا نزدیکی طلوع خورشید در حال چرخیدن در آسمان هستند به مرور زمان چشمشان نسبت به رنگ آسمان در هر منطقه عادت خواهد کرد.
بدون شک صرفا با چشم نمی شود گفت آلودگی نوری در یک محل چطور است ولی منجمین بدلیل تکرر فعالیت، راحت تر از افرادی عادی متوجه تاثیر نور می شوند.
بنده شخصا ترجیح می دهم زیر نور یک نور افکن LED عکاسی کنم تا اینکه در فاصله 1000 متری از یک نور افکن زرد رنگ به آسمان نگاه کنم!
دلیل این قضیه هم بدون شک عادت کردن چشم به نورهای سرد در آسمان هست. در حالی که به ندرت شاهد نور گرم در دریای پهناور ستارگان هستیم و اگر هم وجود داشته باشد بدلیل شرایط جوی به ندرت دیده می شود.
این تغییر رنگ آسمان که می فرمایید در شب هنگام و بعد از تاریکی، دلیل اصلیش همان آلودگی نوری و تاریک تر شدن زمینه آسمانه! در مرنجاب تاثیر آلودگی نوری ناشی از اتوبان قم تهران در کمال ناباوری کاملا مشهوده.نقل قول:
این رو هم اضافه کنید که دمای رنگ آسمان حتی بدون وجود نورهای محیط در ساعات شب تغییر میکنه! کلا تکلیف چیست؟ منظورم از آزادی دست عکاس این قضیه بود.
در شرایط تاریکی که دیگر افق هم تاریک می شود در مکانهای فوق تاریک و دور از تمدن به جرات تنها چیز قابل رویت در آسمان نوعی نور سفید ناشی از ستارگان بی شمار و لکه های سیاه رنگه.
حتما تجربه چینین حالتی را داشته اید. بنده معمولا در پاسخ به دوستانی که از آسمان کویر و تاریکی آن می پرسند فقط یک مثال می زنم! برفک تلوزیون های قدیمی.
در مجموع؛ بدون شک تشخیص شرایط آسمان به راحتی انجام می شه! شاید مهمترین دلیل وجود تفاوت زیاد در پردازش نجومی هم همین امر باشه.
تصویر شما همانطور که خودتون هم اشاره کردید ظاهرا در نزدیکی غروب ثبت شده و در تصویر اصلی نشانه های روشن بودن آسمان وجود داره!
رنگ آسمان هم به نظر بنده به خوبی کنترل کردیه اید و در پردازش ایده آله. البته بجز محلی که در سمت راست نور زرد زننده ای ایجاد شده است.
آلودگی نوری را هم با روشهایی تاحدودی می شود کنترل کرد البته نه به راحتی.
اثری که خدمت شما عرض کردم، بنظر می رسه نشای از پردازش باشه!نقل قول:
در مورد اثر تخریبی ، در محله ریسایز روش preserve details رو انتخاب کردم (در فتوشاپ) که مقداری نویز رو در عوض شارپنس بیشتر اضافه کرد که شاید انتخاب روشی دیگر (مثل bicubic smoother) منطقی تر می بود.
چون اگر دقت کنید اطراف کهکشان، مرکز و داخل آن میزان سفیدی کمتری نسبت به بخش های دیگر آسمان داره. حتی به نوعی جدا شدن کهکشان در تصویر از بقیه آسمان قابل تشخیصه. البته ناگفته نماند، همین حالت به یک دست شدن آسمان کمک شایانی کرده و تصویر نهایی جذاب می باشد.
ارادتمند
بسیار ممنون مصطفی جان بابت توضیحات کامل و جامع
تا حالا در سه چهار تا برنامه رصدی شرکت داشته ام، البته اون منطقه نسبتا دور از مناطق شهری بود ولی کاملا عاری از آلودگی نوری نبود میشد در افق آلودگی های نوری شهرها رو دید ولی در بالا آسمان تقریبا تاریکی داشت بله همان طور که فرمودید بعد از مدتی چشمانم به اون محیط عادت کرد ولی در مناطقی که نزدیک به شهرها هستند آسمان کلا یک ته رنگ کلی گرم داره . متاسفانه تا حالا تجربه آسمان کاملا تاریک کویر رو نداشته ام ، متاسفانه در بوشهر (محل زندگی بنده) آسمان تاریک کلا وجود نداره! شرجی و گرد و خاک و صد البته گرما رو هم بهش اضافه کنید! گرمایی که در تابستان حتی در ساعات اولیه صبح هم به دلیل تعادل دمایی شب و روز ناشی از رطوبت از بین نمیره!
ابتدا گمان کردم منظور شما نویز کلی تصویر هست بله اون اثرات ناشی از دادن مقدار بیشتری کانتراست به مرکز راه شیری هست که تا حدودی تخریب رو هم ناشی شده.
درود
فایل پیوست 74644
ایستگاه راه آهن شاهرود
دوربین : nikon D7100
لنز : Tokina 11-16mm
F/2.8
1/13 sec
iso 800
11mm