اولا دوست ندارم این بحث بیش از اونی که ارزش داره وقت دوستان و خودمو بگیره. به شخصه آدمی نیستم از به به و چه چه خوشم بیاد. اما از بعضی نسبتها ناراحت میشم. عکس باید نقد شود و هر ایرادی به عکس ولو نادرست به عنوان نظر بیننده میتواند قابل تامل باشد. اما جمله ای که ناراحتم کرد این است."بهتر هست عکسهای برتر خود رو در فروم ارسال کنید و نه عکسهایی که برای آزمون و خطا میگیرید." در سایر موارد اعم از این که عکس نور خوب ندارد، کادر خوب ندارد یا بقیه مسائل نگران نیستم و اصلا عکس را اپلود میکنم که دوستان کمک کنند. اگر خودم به جای عکس هدف قرار بگیرم نه تنها هدف از گذاشتن عکس تامین نمی شود بلکه دلخور میشوم. این که زود ناراحت میشم دلیلش شیوع رفتارهای مشابه هست. وگرنه این مورد یکی از نرمترین انتقاداتی است که شده است. در گذشته جایی در پاسخ یکی از دوستان مطلبی نوشتم که حذف شد. وقتی دلیلش را پرسیدم یکی از مدیران فرمودند نظرت چیپ بود. درصورتی که نظر مربوطه 100 درصد مستند به کتابهای معروف عکاسی به زبان اصلی بود. و به هر حال انتظار میره که دوستان مخصوصا دوستان مدیر در برخورد با کاربران صرف نظر از سابقه عکاسی یا سن و سال و ... ملاحظه برخی نکات ساده را بکنند. برای من و امثال من 2 راه میماند یا ترک سایت یا ماندن و طرح موضوع کردن تا رسیدن شرایط به اعتدال. من فعلا راه دوم را انتخاب کرده ام. از همه دوستانی که نظر دادند ممنون
یک وقتهایی هست که وظیفه عکاس عکس نگرفتن هست!
که بسیار برای خودم پیش اومده به دلایل مختلف که بحثش بسیار مفصله!
یا اگر هم عکسی گرفته بشه قول دکتر روشن از اون عکسهایی خواهد بود که نه حذف میشن نه باید انتشارشون داد.
منتها با رویه جدید عدم تائید عکسها از جانب مدیریت که مدعی بودن این عزیزان مبنی بر بار آموزشی بیشتز این روش این امر قابل چشم پوشی و دیدن عکسهای مورد دار اصلا دور از انتظار نیست.
جناب ملک زاده اگر من جای شما بودم صبح خیلی زود در محل حاظر میدم و به کمک نوردهی(فیلتر ان دی) و فلاش اکسترنال سعی میکردم به نتیجه قابل قبولی برسم.استفاده از فلاش در عکاسی طبیعت و منظره در جای خودش یه نتایج بسیار جالبی می انجامه...
یا هم همون روش دو ثبت در ساعات مختلف روز و ادغام اون رو پیش میگرفتم اما پروسسم رو قویتر میکردم و در مورد پروسس جویا میشدم.درباره کادر بندی هم دوستان توضیح دادن...من هم در نظر اول فکر کردم یک آبشار کوچک یک متری هست چون نوع ترکیب بندی و پرسپکتیو عکس به هیچ وجه اندازه سوژه رو نشون نمیداد.یا مواردی که فرمودید مد نظر داشتید نشون نمیداد...به نظر میومد با گوشی گرفته شده! تا با این روش پیچیده که به نتیجه مطلوبی هم منجر نشد.
Canon Eos M+11-22+18-55+22mmf/2+90EX
عقیل احمدی
این شد یه چیزی!
اصلا هدف قرار دادن این عکس ها همین بود که دوستان راهکار های خودشون برای این سوژه رو بگن.
عقیل جان ما فیلتر ان دی نداشتیم به همین دلیل صبر کردیم تا منطقه کاملا در سایه قرار گرفت که بازم نتیجش شد این!
البته من یه عکس هم تو پروفتو گذاشتم که اچ دی آر تک شات که به نظرم بد نشده.
اتفاقا جناب دکتر ملک زاد هم موقع برگشتن فرمودند که ما باید اونجا بمونیم تا هوا کاملا تاریک بشه و بعد شاتر رو باز کنیم و نورهی دستی و موضعی انجام بدیم که فکر کنم نتیجه اش مشابه همون فیلتر ان دی بشه.
به هر حال شما که از بقیه دوستان به ما نزدیک تری میتونی امتحان کنی!
اینم عکس اچ دی آر تک شات:
با سلام
این عکس باز هم حس یک آبشار یک متری رو به آدم منتقل میکنه احساس می کنم
تو مرحله پروسس باید عکس رو شارپ تر کرد رنگ ها رو هم گرمتر کنید به نظر من بهتره
و حتی اگر بتونید یک المان در کنار آبشار قرار بدهید تا ارتفاع آبشار مشخص شود بهتر خواهد بود
نوع دوربینتون و لنز رو هم اگر میشه لطف کنید اعلام کنید ممنون میشم
«موفقيت» بدستآوردن چيزی است که دوست داری و «خوشبختی» دوست داشتن چيزی است که بدستآوردهای.
محمد حسین حاجی شاه کرم
متاسفانه من هرگز یاسوج نبودم اما اگر بیام حتما با همدیگه به ان مناطق زیبا خواهیم رفت...
اما در مورد عکس...
در یکی از ویدئوهای آموزشی کارل تیلور برای ثبت یک منظره با نوردهی،ایشون یک ابتکار بسیار جالبی به خرج دادن!
سر شب در منطقه حاضر شدن و بعد از انتخاب کادر مناسب و زمان نوردهی(20 دقیقه) به وسیله یک نور افکن قوی صخره ها و زمین اطراف رو به قول خودشون رنگ کردن! نتیجه بسیار دلپذیر و زیبا شد.البته شرایط این ثبت با ثبت فوق متفاوت هست اما فکر میکنم برخی از این تکنیکها و تکنیکهای مشابه در شرایط اینچنینی میتونه خلاقانه مورد استفاده قرار بگیره.
میبینید که بعضی از مناطق حتی با نور قرمز رنگ!! شدند.نا گفته نماند که برای پیاده کردن این روش در طول فرایند رنگ زنی!!! هرگز نباید توی یک نقطه ثابت بایستید یا نور رو مستقیما به سمت لنز بگیرید.خود من به فکر پیاده کردن این تکنیک هستم...نور افکنهای قوی چینی هم در حد کار راه بنداز بیشتر از 50 تومن قیمت ندارن!
در نهایت من فکر میکنم با هر لنز دیگری هم این کادر ثبت بشه همون حس یک متری بودن القا میشه.کادر بازتر(خیلی بازتر)و عمودی توصیه میشه.
Canon Eos M+11-22+18-55+22mmf/2+90EX
عقیل احمدی
پیرو پست قبل
دو عکس اول نور پردازی با فلاش و هدلامپ و استفاده از طلق رنگی
نور پردازی بوته با فلاش به صورت مستقیم
رضا اقبالی www.instagram.com/reza.eqbali
ممنون از جناب حاجی شاه کرم و عقیل جان.
من از لنز 18-105 استفاده کردم که متاسفانه خیلی کمه برای این سوژه.
عقیل خان با این فاصله کم اگه تا حالا یاسوج نیومدی حدود 80 درصد عمرت بر فناست
مهدی روجایی