ضمن تشکر
با انتخاب کادر بازتر پیش زمینه نیز تحت تاثیر قرار میگرفت هدف از این ثبت نیز به تصویر کشیدن پیش زمینه در بهترین شرایط و به زیباترین شکل ممکن بود و کادربندی نیز با توجه به آن هدف انتخاب شده
با انتخاب کادر بازتر ترکیب بندی نیز دچار اشکال میشد بدین ترتیب که مکان صخره نیز باید تغییر پیدا میکرد(در یکی از یک سوم ها) که اینبار نیز با توجه به آسمان یکدست و یک رنگ ,بحث عدم توازن و تعادل مطرح میشد.....
مهدی روجایی
درود ...
مرسی از لطفت محمد جان، در مورد سوالت باید بگم که یکی از خصیصه های عکاسی منظره این است که یک دسته از عوامل از کنترل عکاس خارج هستند. مثلا فرض کنید در زمان ثبت یک رعد و برق بتوانی قاب خیلی خاصی ببندی، که یا اقبال بلندی می خواهد یا پشتکار زیاد برای تکرار ... چون عوامل غیر قابل پیش بینی زیادی دخیل هستند. همین طور توجه به اصل معروف "بودن در جای مناسب، در زمان مناسب". که البته این دومی با تجربه می تواند به مرز دلخواه نزدیک شود. نظر شخصی ام این است که از مهمترین وظایف عکاس در ثبت مناظر، انتخاب برش و قاب مناسب و خوش ترکیب (هر چه مناسب تر، بهتر) از منظره و اتفاق پیش روست.
عکس روی 200 مم گرفته شده است، و مسلما انتخاب کادر بازتر ممکن بود. مثل این عکس:
با این مقدمه چینی کوتاه و مقایسه عکس با کادر بازتر که تنها کمتر از 30 ثانیه قبل از عکس پست قبلی گرفته شده است، متوجه منظورم خواهی شد. بنده هم بسیار دوست داشتم که شاهد کمان کامل رنگین کمان باشم. یا حتی قسمت بیشتری از همین کمان ناقص را در کادر قرار دهم، اما فضای خالی سمت چپ، یا فضای شلوغ سمت راست یا ... به نظرم ترکیب را از ایده آل خارج می کرد، گر چه الان هم می تواند ایده آل ترین ترکیب نباشد.
"تو قسمتی از جهان نیستی، تو خود جهان هستی"
ماشالا انقدر کار دوستان کم نقصه که آدم روش نمیشه عکس ارسال بکنه اینجا.