سه شات با 2 استاپ اختلاف
سه شات با 2 استاپ اختلاف
مهدی روجایی
غروب در جزیره قشم(*) - متشکل از دو شات
مثل همیشه مشتاق شنیدن پیشنهادات انتقادات و نظرات دوستان هستم.
*: پیرو بحث های حد و مرز ویرایش کجاست؟٬ چنین صحنه ای مسلما در جزیره قشم اتفاق افتاده و هیچ تغییری در المان های تصویر ایجاد نشده ولی این که آیا در آن لحظه خاص رنگ ها این طور بوده یا آسمان این چنین دیده می شده یا دوربین و مونیتور و چشم های ما کالیبره بوده یا خیر٬ بحث طولانی هست.
آن کس که نداند و بداند که نداند/لنگان خرک خویش به منزل برساندآن کس که نداند و نداند که نداند/در جهل مرکب ابدالدهر بماند
سینا خان به نسبت نقش آسمان و نقش آب دریا دراین ثبت نقش پیش زمینه خیلی زیاد شده .
حتی با درنظر گرفتن گیاهانی که برروی زمین قرار گرفتن بازهم کادربندی به دستی صورت نپذیرفته .
اگردقت کنید خط افق خیلی بالاتر از کادر قرار گرفته و پرسپکتیو حاصل خیلی خوب دیده نمیشه .
نرمی بیش از حد موجهای آب هم باعث شده اثر حرکت آب دریا به خوبی دیده نشه .
کمی زاویه بالاتر میتونست کمک خوبی برای جبران نقش آب دریا و نقش آسمان بشه ، بدون باعث حذف آلمانهاتون بشه .
همون کادر یک سوم به نظرم میتونیست نتیجه خیلی خوبی رو به دست بیاره .
موفق باشید .
Nikon D600
بهزاد جان بسیار ممنون از این که نظرات خودتون روو بیان کردید. اجازه می خوام بنده هم نظرات خودم رو درباره گفته هتی شما بیان کنم
۱-نقش پیش زمینه رو از اپن جهت بیشتر در نظر گرفتم چون بافت جلبک های روییده روی ساحل بسیار برام در اون نور فوق العاده غروب بسیار جالب بود. آسمان و دریا از لحاظ جزییات از اون موقعیت خیلی وضع خوبی نداشتند.
۲-حقیقتش منظورتون رو درست متوجه نشدم اگر بیشتر توضیح بدید ممنون می شم.گردقت کنید خط افق خیلی بالاتر از کادر قرار گرفته و پرسپکتیو حاصل خیلی خوب دیده نمیشه .
۳- نرمی آب دربا هم به خاطر فیلتر ان-دی هست. احساس می کنم برای انتقال حس آرامش و این که نظاره غروب مدتی طول کشیده این نرمی بهنر هست
۴- متاسفانه امکان تکرار این صحنه برام مقدور نیست و مسلما اگر می شد خودم خیلی می خواستم دوباره به این موقعیت عکاسی برگردم و چیزهای دیگری امتحان کنم.
خیلی ممنون بابت اشتراک نظراتتون.
آن کس که نداند و بداند که نداند/لنگان خرک خویش به منزل برساندآن کس که نداند و نداند که نداند/در جهل مرکب ابدالدهر بماند
ظهر قشم!
Fujifilm X-E3, 18-55mm F2.8-4
سلام،
______________________
مهدی منصوريان
Panasonic Lumix DMC-FZ18
کوهرنگ...چشمه دیمه
آقا مهدی شما که بدترش کردی
با کراپ کردن قسمتی از انعکاس(به نوعی زیبایی بصری کار را از بین بردی)
به نظر من دانستن یک سری قوانین کلاسیک مانند یک سوم ها و... یا رعایت خطوط طلایی , نقاط طلایی و غیره خوبه ولی
هیچ الزامی نیست که همیشه استفاده بشه
در عکس آقای منصوریان خط افق می بایست در وسط کادر در نظر گرفته میشد و زاویه و ارتفاع دوربین طوری تنظیم می گردید که انعکاسی قرینه و دقیقی بوجود می آمد ,این از کادر بندی
و ترکیب بندی هم با در نظر گرفتن همین اولویت انجام میپذیرفت و قسمت سمت راست در پیش زمینه نقش مهمی میتوانست در این ترکیب بندی....
به نظر من هم شارپنس سازی و رفع ته رنگ به زیبایی عکس کمک کرده
اما وجود خط افق در وسط تصویر به خاطر ایجاد حالت قرینه در تصویر خیلی قشنگتر بود
بااحترام-صادقعَظُمَ الْخَالِقُ فِی أَنْفُسِهِمْ فَصَغُرَ مَادُونَهُ فِی أَعْیُنِهِمْ
خدا در جانشان بزرگ است. پس غیر در نگاهشان کوچک