صفحه 4 از 5 نخستنخست 1 2 3 4 5 آخرینآخرین
نمایش نتایج : از شماره 31 تا 40 , از مجموع 45
Like Tree194تشکر

موضوع: عکس شماره ۱۹

  1. #31
    كاربر فعال M.Khalili آواتار ها
    تاریخ عضویت
    January 2011
    محل سکونت
    Kuala Lumpur
    نوشته ها
    656
    تشکر شده
    3887
    تشکر کرده
    1340

    پیش فرض

    IMG_9069-2.jpg

    یک مثال ساده .... به این عکس نگاه کنید و بدون خواندن ادامه مطلب برداشت و مفهومی بیابید.

    .
    ..
    ...
    ....


    این عکس کار جناب عبدل پناه است حال نامی که ایشان برای عکس انتخاب کرده را بخوانید و دوباره عکس را ببینید

    It's Empty

    آیا چارچوبی برای برداشت شما درست نشد؟ آیا دید شما تغییری نکرد؟ تنها تعیین نام برای عکس جهت دهی نظر عکاس بر برداشت بیننده را به همراه دارد.

    سری به تاپیک شرح نویسی بر عکس بزنید. بعد از خواندن شرح عکس بیننده قطعا نوع دیگری به عکس نگاه خواهد کرد؟


    و البته نکته ای هست که بعدا به آن اشاره می کنم...
    nmroshan، Daruosha، شاهین اکبری و 3 نفر دیگر تشکر می‌کنند.
    محمد خلیلی

    Cameras Don't take pictures......People do

  2. #32
    كاربر بسیار فعال شاهین اکبری آواتار ها
    تاریخ عضویت
    February 2008
    محل سکونت
    Shahin Akbari
    نوشته ها
    1,331
    تشکر شده
    4053
    تشکر کرده
    4538

    پیش فرض

    به نظر من عکسی ( به معنی ظاهر ) که از یک لحظه جدا و ثبت میشود هم میتواند نقد شود و الزامی برای کشف اصل ماهیت واقعی پیرامون آن لحظه وجود ندارد.

    من ... نظر خود را درباره نقد شما دادم. پس از توضیحات من باز هم حس آرامش را از عکس می گیرید؟
    شما که هنوز نظری در مورد نقد بنده ندادید. جواب شما فقط بنده رو در مورد واقعیت اطراف شما راهنمایی کرد که در نقد اون عکس دخیل نیست.( چراکه نه از عکس قابل مشاهده است نه توضیحاتی برای آن ارائه شده) خب اگر قرار است نقدها به صورت مورد نظر شما باشد این توضیحات شما باید قبل از نقد برسند.

    لازم به ذکر است بنده از نقد خودم دفاع نمیکنم بلکه هدفم روشن شدن کم و کیف این شیوه نقد است.


    بنده از عکسی که قرار دادید یک مفهوم خیره کننده میگیرم که شاید آقای عبدل پناه هم متعجب شود ؛ ارتباط با مردگان.


    بعد از دیدن It's Empty ممکن بود نظرم عوض میشد ولی در این مورد ، به طور خیلی اتفاقی نظرم عوض نشد. خب اگر اثر شما هم با اسمش برای نقد قرار میگرفت 100 درصد نظرها متفاوت بود.
    ویرایش توسط شاهین اکبری : Monday 4 July 2011 در ساعت 23:13 دلیل: چهار پنج دلیل
    nmroshan و Amir Abdolpanah تشکر می‌کنند.
    FD master

  3. #33
    كاربر فعال persian.boy آواتار ها
    تاریخ عضویت
    February 2011
    محل سکونت
    سـرزمین اهـورا
    نوشته ها
    782
    تشکر شده
    2925
    تشکر کرده
    4662

    پیش فرض

    درود

    به نقل از جناب خلیلی
    منظور من برداشت هایی است که در عکس به هیچ عنوان مشهود نیست مثل یکی از دوستان که عکس را با وجود دریا نقد کرده بود وقتی عکاس از نحوه ومکان گرفته شدن عکس بگوید و دریایی نباشد خوب تکلیف این نقدو نظر چیست؟ یا نکات دیگری که بعد از پستی که گذاشتم درست نبودن قسمت هایی از نقدهای قبلی را در بر داشت.(امیدوارم منظورم را رسانده باشم)
    با این صحبت کاملا موافقم . اگر نقد بر اساس و با پشتوانه ی عنصری باشه که وجود خارجی در برداشت عکاس نداره ، خب طبیعیه که اون نظر رد میشه . بنده هم دقیقا با علم به همین توضیح صحیح جناب خلیلی بود که نقدم رو تنها بر پایه ی وجود دریا بیان نکردم و در واقع در دو قالب به بررسی اثر پرداختم . در نهایت هم شاخه ای از نظراتم که بر حدس وجود دریا استوار بود ، به درستی رد شد و قسمت دگیر هم به عنوان نظر و برداشت شخصی من باقی ماند .

    به نقل از جناب اکبری
    جناب خلیلی در پستهای قبل اشاره فرمودید " آرامش تنها چیزی بود که اونجا نبود " و انتظار دارید بیننده هم از آن اثر آرامشی نبیند.آیا در عکس شما المان یا قرینه ای که گواه بر نقض آرامش باشد وجود دارد؟ اگر نه نباید انتظار داشته باشید بیننده تمام شرایط حاکم بر محیط را که شما در خارج از عکس تجربه کردید در آن کادر محدود ببیند.
    با این صحبت هم موافقم . در این عکس به نظرم "برداشت بر اساس آرامش" بر دیگر احساسات غلبه داره و نمی توان بیننده رو از پذیرش اون محروم کرد . همون طور که جناب اکبری فرمودن بهتره میان موجودیت احساسات با موجودیت اشیاء تفکیک قائل شد .



    با آرزوی بهترین ها
    پسر پارسی







    پی نوشت : من بین "نقد عناصر و پیام عناصر" با "نقد احساسات و عواطف انتقالی" تفاوت قائلم . چرا که نقد در مورد نخست بر پایه ی تک تک عناصره ولی در مورد دوم ، برداشت ما کلیه . درسته که مجموعه ی عناصر ، سازنده ی احساس کلی هستن ، ولیکن همواره این گونه نیست که با تغییر نقد عناصر ، نقد پیام و احساسات کلی هم تغییر کنه . در کل معتقدم باید بین این دو مطلب تفاوت قائل شد و هر کدوم رو به صورت جداگانه بررسی کرد .
    ویرایش توسط persian.boy : Monday 4 July 2011 در ساعت 22:48 دلیل: افزودن پی نوشت

  4. #34
    كاربر همراه
    تاریخ عضویت
    May 2010
    نوشته ها
    208
    تشکر شده
    479
    تشکر کرده
    752

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط m-Leon نمایش پست ها
    درود
    در مباحث نقد عکس قبلا اشاره شده که اگر مخاطب عکسی را نقد کند و به وجود المان ها یا مفاهیمی یا ... در عکس اشاره کند و سپس عکاس بگوید که این ها مد نظر او نبوده و اینگونه نیست یا به گونه دیگری بوده نقد بی ارزش خواهد بود.
    سلام
    من برعکس این را شنیدم:
    اگر عکسی نتواند مفهوم مورد نظرش را برساند نقطه ضعفی است برای عکس.یکی از بزرگان گفتند

    پیروز باشید
    nmroshan تشکر می‌کند.
    بجای .............. ........ ، عکسی کافیست.

  5. #35
    كاربر ويژه
    تاریخ عضویت
    June 2006
    نوشته ها
    2,244
    تشکر شده
    8869
    تشکر کرده
    5959

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط m-Leon نمایش پست ها
    درود

    احتمالا من در رساندن منظورم موفق نبودم.
    این که برداشت ها از یک اثر متفاوت باشد و اثر با تمام برداشت ها هم همخوانی داشته باشد(یا نه) می تواند قدرت اثر را نیز تعیین کند و در این مسئله (آزاد بودن افراد در برداشت ها و نقدهایشان) شکی نیست.
    منظور من برداشت هایی است که در عکس به هیچ عنوان مشهود نیست مثل یکی از دوستان که عکس را با وجود دریا نقد کرده بود وقتی عکاس از نحوه ومکان گرفته شدن عکس بگوید و دریایی نباشد خوب تکلیف این نقدو نظر چیست؟ یا نکات دیگری که بعد از پستی که گذاشتم درست نبودن قسمت هایی از نقدهای قبلی را در بر داشت.(امیدوارم منظورم را رسانده باشم)
    خیر عکاس تعیین نمی کند نظر مخاطب چگونه باشد اما اینکه مخاطب برای عکس مفاهیم والا!! بسازد هم درست نیست نمونه حاضر هم بعضی نقدهای آنچنانی برای عکس هایی ضعیف در گالری!
    سلام
    منظور بنده هم این نبود که به زور مفهومی "والا" برای عکس ساخته شود.
    قبول دارم، برخی نقدها، بی‌مورد تفسیری هستند و بیشتر داستان‌های شخصی‌سازی شده‌اند تا نقد. که این مورد البته بیشتر به خاطر عدم اطلاع از نقد و نقادی است.
    بعضاً نظر دادن و نقد کردن اشتباه گرفته می‌شود و امیدوارم دوستانی که مطلب می‌نویسند (از جمله خود بنده) بتوانند بین این دو تفکیک قائل شوند.
    منتهی نباید بیش از اندازه به این موضوع حساس شد چراکه باعث دلسردی افراد نسبت به بررسی عکس‌های دیگران ـ و در وضعیت بدتر عکس‌های فاخر تاریخ عکاسی ـ خواهد شد.
    ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    مجلۀ دوربین عکاسی، در هر شماره یک عکس را بدون ذکر مشخصات چاپ می‌کند و از خوانندگان می‌خواهد که نقد خود را برای این عکس بنویسند و برای مجله ارسال کنند، سپس در شماره‌های آتی بهترین نقد (البته بهترین با معیار خود آن مجله ) دربارۀ آن عکس را منتشر می‌کند. به دوستان توصیه می‌کنم آن نقدها را بخوانند. (نه اینکه بگویم کاملاً درستند و بی عیب اما برای تمرین نقد عکس مفیدند)
    nmroshan، شاهین اکبری و mehran_sh_t تشکر می‌کنند.
    .

  6. #36
    كاربر بسیار فعال شاهین اکبری آواتار ها
    تاریخ عضویت
    February 2008
    محل سکونت
    Shahin Akbari
    نوشته ها
    1,331
    تشکر شده
    4053
    تشکر کرده
    4538

    پیش فرض

    این تاپیک نسبت به قدمت فروم واقعا نوپا محسوب میشه و مطمئن باشید از بین کسانی که امروز نظرشان فقط یک نظر است ( مثل بنده ) چند سال دیگر تعدادی نقد کننده خواهیم داشت ( باز هم مثل بنده) البته با یاری دوستان منتقد و مشارکت و رسیدگی آنها.
    nmroshan، Walkman، persian.boy و 1 نفر دیگر تشکر می‌کنند.
    FD master

  7. #37
    كاربر همراه mehran_sh_t آواتار ها
    تاریخ عضویت
    December 2010
    نوشته ها
    132
    تشکر شده
    638
    تشکر کرده
    481

    پیش فرض

    با این نظر موافقم که نقد نباید بر اساس چیز هایی باشه که ما نمی بینیم. هر چه هست باید در خود عکس باشه (یا مثل چیز هایی که نبودشون معلومه، با یک نشونه از نبودشون خودشون رو نشون می دن!!) از طرف دیگه (هنوز بخش شرح نویسی برای عکس رو نخوندم) به نظر شما درسته که برای عکس شرح بنویسیم؟ این ضعف کار رو نشون میده، و یا محدود کردن ذهن بیننده (باز هم در مثالی برای محدود کردن، همون عکس آقای مقیمی، شخصا دوست داشتم عنوانی نداشت، زیادند عکس هایی که می پسندیم و بعد از دیدن عنوان دیدمون نسبت بهش عوض می شه، بنده همون حس اولیه رو ترجیح می دم)
    عکس خوب به نظرم عکسیه که شرحی نداشته باشه، خودش همه چیز رو بگه (حتی چند برداشت مختلف)

    من بین "نقد عناصر و پیام عناصر" با "نقد احساسات و عواطف انتقالی" تفاوت قائلم
    بسیار زیبا و به جا بود
    M.Khalili و persian.boy تشکر می‌کنند.
    Mehran Sheikholeslami

    طراحی وبسایت : Mehran-SH.IR
    گالری

  8. #38
    كاربر همراه
    تاریخ عضویت
    May 2010
    نوشته ها
    208
    تشکر شده
    479
    تشکر کرده
    752

    پیش فرض

    سلام

    فکر می کنم بحث نقد خیلی فراتر از چیزیه که بیان می شود و خیلی مهم تر، یک اثر در زمان نقدش خیلی بیشتر رشد و نمو می کند وبه درجات بالاتری می رسد و فکر می کنم بعضی از منتقدان برای تحت تاثیر قرار دادن مخاطبان حتی زمینه سازی هایی هم انجام می دهند و بحث نقد به یک سرمایه گذاری بزرگی چه از نظر مادی و چه معنوی تبدیل شده.
    ما یک نقد فنی داریم که خیلی مشخص هست و چهار چوب خودش را دارد ولی زمانی که پای احساسات و عواطف یا برداشتهای درونی به میان می آید قضیه کلی فرق می کند و نمی شود مرز بندی دقیقی برایش قائل شد.
    برای نمونه نگاهی بیندازید به نقد هایی که در باره آثار ون گوگ نوشته شده تا آنجایی که من خبر دارم ون گوگ اصلا آموزش آکادمیک در مورد نقاشی ندیده و حتی موفق به فروش آثارش نشده ولی چنان بحثهای فنی و تخصصی در مورد کارهایش بیان می شه که آدم شک می کند که آیا واقعا نقاش چنین منظوری داشته یا نه؟ مانند این موارد بیشماری را می شود نام برد.
    ویا خیلی از مفاهیم زیبا شناسانه که امروزه دست خوش تغییراتی شده و تعاریفی جدید برای آن بیان می شود که به نظر من این تغییر بر می گردد به منتقدانی که ذائقه مردم را تحت تاثیر قرار دادند و هنرمند هم که تحت تاثیر جامعه و فرهنگش قرار دارد، پذیرای این تغییر می شود واین سه(هنرمند ، منتقد و مخاطب) بر روی هم تاثیرگذارند.

    پیروز باشید
    M.Khalili و persian.boy تشکر می‌کنند.
    بجای .............. ........ ، عکسی کافیست.

  9. #39
    كاربر فعال M.Khalili آواتار ها
    تاریخ عضویت
    January 2011
    محل سکونت
    Kuala Lumpur
    نوشته ها
    656
    تشکر شده
    3887
    تشکر کرده
    1340

    پیش فرض

    به نظر من عکسی ( به معنی ظاهر ) که از یک لحظه جدا و ثبت میشود هم میتواند نقد شود و الزامی برای کشف اصل ماهیت واقعی پیرامون آن لحظه وجود ندارد
    درست است الزامی نیست اما به عکس زیر توجه کنید (عکس ها مثال عکس هایست که از لحظه جدا و ثبت شده)

    capa_how they fell_01.jpg

    این عکس یکی از معروف ترین( شاید معروفترین) کارهای رابرت کاپا عکاس بزرگ است. چه برداشتی از عکس دارید؟ آیا سوالات بیشمار پیرامون چگونگی گرفته شدن عکس وماجرای آن برای شما به وجود نمی آید؟!

    اگر ماجرای عکس را می دانید که هیچ اما با یک جستجوی مختصر (یک نام اثر How they fall ) و باخبر شدن از اصل ماهیت عکس و حتی حواشی چندین ساله آن دوباره به عکس بنگرید. آیا درک عمیق تر و زیباتری نسبت به حس و مفهوم اثر پیدا نکردید؟

    یا این عکس بسیار معروف از جنگ ویتنام

    Nguyen Ngoc Loan executes Viet Cong Captain Nguyen Van Lem February 1 1968.jpg

    برعکس اثر قبلی عکس بسیار واضح است ... اما با این همه نمی خواهید از چرایی رسیدن این دو نفر به این لحظه عجیب خبر داشته باشید ؟

    و تنها این مورد در عکس نیست در بقیه آثار هنری تفسیر خالق اثر چه نقاش ، مجسمه ساز ، فیلمساز و .... از اثر خود جز اثر شده و اغلب با نظر به آن، اثر نقد می شود.(دلیلی برای تایید نظر خالق اثر نیست و چه بسا با نقدی محکم و جامع نظر خود خالق تحت شعاع قرار گیرد(ولی رد یا حذف نمی شود)

    من برعکس این را شنیدم:
    اگر عکسی نتواند مفهوم مورد نظرش را برساند نقطه ضعفی است برای عکس.یکی از بزرگان گفتند
    اتفاقا اینجا بحث برعکس است و این تعدد مفاهیم درک شده توسط مخاطبین مختلف است که بعضا اختلاف شدید با هم دارند و به نظر من تفسیر و برداشت هنرمند هنگام خلق اثر خود می تواند راهگشا باشد.

    بعضاً نظر دادن و نقد کردن اشتباه گرفته می‌شود و امیدوارم دوستانی که مطلب می‌نویسند (از جمله خود بنده) بتوانند بین این دو تفکیک قائل شوند.
    منتهی نباید بیش از اندازه به این موضوع حساس شد چراکه باعث دلسردی افراد نسبت به بررسی عکس‌های دیگران ـ و در وضعیت بدتر عکس‌های فاخر تاریخ عکاسی ـ خواهد شد.
    کاملا موافقم، بیشتر پست های این تاپیک از جمله پست های خودم به زحمت از یک نظر فراتر رفته و به نقد نزدیک می شود. و این جاست که حضور کم رنگ پیشکسوتان در این تاپیک بیشتر نمایان می شود که تا معلم آموزش ندهد شاگردان هرچند با میل و پشتکار با هم بحث کنند پیشرفت چندانی نخواهند داشت.

    یعنی عکاس می‌گوید برداشت شمای مخاطب در این چارچوب آزاد است و لاغیر؟
    نه به این غلضت که شما می گویید ولی دراینکه عکاس یا هر هنرمند دیگری برای مخاطب چارچوبی برای برداشت از اثرش فراهم می کند شکی نیست( در این باره توضیح خواهم داد...بگذارید مطلب کمی روشن تر شود)

    به نظر شما درسته که برای عکس شرح بنویسیم؟
    در تاپیک خودش این بحث انجام شده ولی بعضی آثار بدون شرح مفهوم آنچنانی ندارند.(مثال دقیقی نیست اما عکس های جیمز نچوی از حادثه 11 سپتامبر بدون شرح هایش مثل عکس هایی از یک حادثه طبیعی است)(والبته مثال مع الفارغ دیگری : معمولا نریشن - صدایی که فیلم با توضیحات او جلو می رود - یکی از ضعف های فیلم حساب می شود و گفته می شود فیلم باید قدرت تعریف بصری داشته باشد.اما توت فرنگی های وحشی برگمن شاهکار جاودانه سینما بدون نریشن و شرح آن واقعا غیر قابل تصور است)
    Daruosha، شاهین اکبری، Hamid.d و 3 نفر دیگر تشکر می‌کنند.
    محمد خلیلی

    Cameras Don't take pictures......People do

  10. #40
    كاربر همراه
    تاریخ عضویت
    May 2010
    نوشته ها
    208
    تشکر شده
    479
    تشکر کرده
    752

    پیش فرض

    من هم موافق این هستم که عکاس یک توضیحی در مورد عکسش بدهد قبلا هم این پیشنهاد را داده ام (فکر کنم در نقد عکس شماره 2 بود بحثش پیش آمد )

    البته باید در نظر داشت عکسها جنبه های مختلفی دارند که هر عکس با عکس دیگر فرق می کند
    اما همه چیز هم دست عکاس نیست و نباید زیاد به حرف آن گوش داد، نمونه همان کار جناب رابرت کاپا که اگر اشتباه نکنم برخی به صحنه سازی متهم اش کردند .

    ینجا بحث برعکس است و این تعدد مفاهیم درک شده توسط مخاطبین مختلف است که بعضا اختلاف شدید با هم دارند و به نظر من تفسیر و برداشت هنرمند هنگام خلق اثر خود می تواند راهگشا باشد.
    اختلاف بین مخاطب هم فکر نمی کنم چیز بدی باشد وباعث بحث می شود در نتیجه با ذهنیات همدیگر بیشتر آشنا می شویم.
    حتی در مورد این عکس شخصی دریا دیده بود که اگر آگاهانه این را گفته بود خیلی هم جذاب بود الآنه شهر ها هم به بزرگی دریا هستند، هم به خروشانی آن و بیشتر هم آدمها را غرق می کنند.

    پیروز باشید
    M.Khalili و persian.boy تشکر می‌کنند.
    بجای .............. ........ ، عکسی کافیست.

صفحه 4 از 5 نخستنخست 1 2 3 4 5 آخرینآخرین

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •