صفحه 1 از 4 1 2 3 4 آخرینآخرین
نمایش نتایج : از شماره 1 تا 10 , از مجموع 38
Like Tree99تشکر

موضوع: نیم رخ اثر میشل کلمنت

  1. #1
    كاربر آشنا Vahab_asefi آواتار ها
    تاریخ عضویت
    December 2011
    نوشته ها
    40
    تشکر شده
    196
    تشکر کرده
    78

    پیش فرض نیم رخ اثر میشل کلمنت

    علت طرح این عکس در این پست از نظر من نکات فنی نیست. حرفی که در پس این عکس به ظاهر سوررئال نهفته انگیزه ی اصلی است. گذاری نادیده پنداشته شده شاید مورد نظر این عکاس بوده باشد (یا شاید هم نه؟) با این حال به لحاظ نوع عکس و اشتیاقی که در مطلع شدن از نظر سایرین در من وجود دارد، ترجیح می دهم در ابتدا تنها شما را به دیدار آن دعوت کنم. شما چه فکر می کنید، تخیل آزاد جا گرفته در این عکس چه حرفی دارد؟ چرا رخ پشت آب بدین صورت ترسیم شده؟؟؟

    micheleclementhalfface.jpg
    A_Maddah، hamid_kh، Javid و 21 نفر دیگر تشکر می‌کنند.

  2. #2
    كاربر بسیار فعال Madjidm آواتار ها
    تاریخ عضویت
    February 2010
    محل سکونت
    بیهق
    نوشته ها
    1,120
    تشکر شده
    14896
    تشکر کرده
    7162

    پیش فرض

    سلام
    چرا باید این اثر را به ظاهر سورئال دانست؟
    ممنون
    Walkman تشکر می‌کند.
    گزینه تشکر برای عکس خوب است نه عکاس آشنا!
    در باره من،

    سلف پرتره ،
    گالری.

  3. #3
    كاربر آشنا Vahab_asefi آواتار ها
    تاریخ عضویت
    December 2011
    نوشته ها
    40
    تشکر شده
    196
    تشکر کرده
    78

    پیش فرض

    با سلام؛
    هر چند شاید از بحث مورد نظر در این بخش، دور شویم، با این حال پاسخ سؤال شما در همان کلمه ی «به ظاهر» در عبارت اولیه ی من نهفته است. عدم قطعیت راوی! من با توجه با مؤلفه هایی که از هنر سوررئال سراغ دارم و هم از روی تجربه ی دیداری، عکس را در این قالب جای دادم و با دانستن این احنمال که عکاس این اثر، اصولاً مدیک بوده و شاید خود او نیز قصدی از خلق این عکس در این مکتب نداشته است. تخیل آزاد و به دور از حصارهای اجتماعی، هنری، عقلی و ... نخستین شاهد بر شناسایی آثار این مکتب ذاتاً اعتراضی است. نوع نگرش آزاد و فارغ از طبقه بندی در این عکس من را به این فکر تمایل داد؛ با این حال خوشحال می شوم اگر آن را با دلیل نقض کرده و در مکتب دیگری جای دهید یا جای ندهید.
    M.R.Mir و Haji Shahkaram تشکر می‌کنند.

  4. #4
    كاربر بسیار فعال Madjidm آواتار ها
    تاریخ عضویت
    February 2010
    محل سکونت
    بیهق
    نوشته ها
    1,120
    تشکر شده
    14896
    تشکر کرده
    7162

    پیش فرض

    سوال ساده بنده را با پاسخی دشوارتر از نوشته قبلی داده اید!
    اگر به نظر شما سورئال است چرا چنین است؟
    آیا مکتب سورئال را ذاتا اعتراضی می دانید؟
    گزینه تشکر برای عکس خوب است نه عکاس آشنا!
    در باره من،

    سلف پرتره ،
    گالری.



  5. #5
    كاربر آشنا Vahab_asefi آواتار ها
    تاریخ عضویت
    December 2011
    نوشته ها
    40
    تشکر شده
    196
    تشکر کرده
    78

    پیش فرض

    دوست عزیز، سؤال شما ساده نیست که جوابی ساده درخور آن باشد.
    این عکس، به نظر بنده سوررئال است به دو دلیل که نخستین آن عیتی و دومین آن ادراکی است و تا حدی تجربی. نوع نگرش در عکاسی سورئال به عوض ثبت وفادارانه ی واقعیت به دنبال قدرت بیان عکس در فضایی وهم آلود (متأثر از ضمیر ناخودآگاه هنرمند) است. به بیان ساده، عکاس سورئال با اتکا به آن چه که در وهمیات پرورش یافته اش می گذرد و نه با پایبندی به اصول کلاسیک عقلی، رؤیایی را می آفریند که نه یک حرف بلکه طیفی از سخنان مغشوش ولی جهت دار را القا می شود. دلیل دوم من تنها دیداری و تا حدی تجربی است (توجیه کلمه ی ظاهراً)، شما این نوع هنر را باید ببینید و بسیار ببینید تا قادر به شبیه سازی آن باشید.
    در مورد ذاتاً اعتراضی بودن ... بله این مکتب که از دادائیسم نشأت گرفته، ذاتاً اعتراضی است؛ اما نه صرفاً معترض به وضعی خاص یا یک شرایط اجتماعی مشخص که معترض به نوع نگاه هنرمندان سنتی. نگاهی که تا اوائل قرن بیستم همچنان مصلوب تفکرات عقلی خاص و چارچوب های تعریف شده بود.
    در آغاز قرن بیستم جریان های هنری نو به این سمت سوق یافتند که : هنرمند ممکن است در اساس چیزی حتی نازیبا (!) خلق کند اما همین نازیبایی، به زیبایی خلق شده باشد. سوررئالیسم، پا را فراتر می گذارد و با تأثیرپذیری از نظریات فروید در باب اهمیت ضمیر ناخودآگاه، تنها به خلق ضمیر ناخودآگاه هنرمند (که البته پیش تر پروش یافته هم هست) در جریان واکنش های مختلف وی می پردازد...

    در گذر باید یادآور شوم که من همچنان مشتاق جواب شما در باب تحلیل این عکس و نحوه ی نگرش آن هستم.
    M.R.Mir، Haji Shahkaram و Ahmad_ تشکر می‌کنند.

  6. #6
    كاربر بسیار فعال Madjidm آواتار ها
    تاریخ عضویت
    February 2010
    محل سکونت
    بیهق
    نوشته ها
    1,120
    تشکر شده
    14896
    تشکر کرده
    7162

    پیش فرض

    در گذر باید یادآور شوم که من همچنان مشتاق جواب شما در باب تحلیل این عکس و نحوه ی نگرش آن هستم.
    ممنون
    تا حدی متوجه نحوه نگرش شما شدم
    سوالات بنده به دلیل یادگیری بیشتر است و در حال حاضر بیشتر مشتاق دانستن در این مورد شاید پس از نگارش بیشتر دوستان بتوانم نظر شخصی خویش را بنویسم
    سپاس
    M.R.Mir و A. Shahbazi تشکر می‌کنند.
    گزینه تشکر برای عکس خوب است نه عکاس آشنا!
    در باره من،

    سلف پرتره ،
    گالری.

  7. #7
    كاربر همراه
    تاریخ عضویت
    October 2009
    نوشته ها
    308
    تشکر شده
    1182
    تشکر کرده
    2901

    پیش فرض

    همونطور كه دوستمون گفتن سوررئاليسم كه بيانيه ي آغازينش رو آندره برتون دادائيست نوشت تمركز و پافشاري وي‍ژه اي بر دوگانگي واقعيت/فراواقعيت، جسمي/روحي، مادي/غيرمادي، خودآگاه/ناخودآگاه با گرايش به پاره ي دوم دارد.

    در واقع عصيانيست ستيزه جويانه و نه منفعل بر جهان مادي و واقعي.

    من هم با ايشون موافقم كه اين عكس رو سوررئال قلمداد كنم، چرا كه عليرغم وجود عناصر شناخته شده و عيني در عكس، به روشني دوپارگي مورد نظر سوررئاليسم رو به طرزي تاثير گذار، گيرا و كوبنده به رخ مخاطب ميكشه.

    از طرفي ذات سوررئاليسم از بطن دادائيسم زاييده شده، مكتبي كه عده اي جوان آنارشيست در اعتراض به شرايط پس از جنگ برآوردن. در واقع سوررئاليسم اعتراضي بر عليه جهان مادي، عيني و خودآگاه است.
    mreza1001، A. Shahbazi، Madjidm و 2 نفر دیگر تشکر می‌کنند.



  8. #8
    كاربر آشنا Vahab_asefi آواتار ها
    تاریخ عضویت
    December 2011
    نوشته ها
    40
    تشکر شده
    196
    تشکر کرده
    78

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط M.R.Mir نمایش پست ها
    تمركز و پافشاري وي‍ژه اي بر دوگانگي واقعيت/فراواقعيت، جسمي/روحي، مادي/غيرمادي، خودآگاه/ناخودآگاه با گرايش به پاره ي دوم دارد.
    این «دوگانگی» به نوعی جان کلام را ادا می کند. با چنین نگاهی به عکس (که البته هنوز هم شاید کامل نباشد!) بیایید به یررسی تفکر عکاس بپردازیم:
    نخستین سؤال در ذهن من این است که چرا این عکس به صورت سیاه-سفید گرفته شده است؟
    M.R.Mir، A. Shahbazi و h.noori تشکر می‌کنند.

  9. #9
    كاربر همراه
    تاریخ عضویت
    October 2009
    نوشته ها
    308
    تشکر شده
    1182
    تشکر کرده
    2901

    پیش فرض

    من سوال شما رو جور دیگه ای مطرح میکنم:

    حذف رنگ چه کمبودی رو به وجود آورده؟
    اگر عکس در ژانر دیگه ای مطرح میشد رنگ چه نقشی داشت؟

    آیا در انتقال یک مفهوم سوررئال کاستی ایجاد شده؟ جواب من "نه" هست.
    چرا؟ به این دلیل که من هستی عکس رو در دوپارگی ای میبینم که قراره من رو از سطح جهان واقع فراتر ببره و به پاره ی دوم اگزیستانس بشر برسونه، به اعوجاجی که نیمی از چهره (بخوانید وجود) فرد رو فرا گرفته.
    اینجاست که باید هرنوع عنصر اضافه ای از سر راه کنار بره، عناصر بکگراند، رنگ، بوکه و و و...
    A. Shahbazi و Madjidm تشکر می‌کنند.

  10. #10
    كاربر همراه mehran_sh_t آواتار ها
    تاریخ عضویت
    December 2010
    نوشته ها
    132
    تشکر شده
    638
    تشکر کرده
    481

    پیش فرض

    سلام
    به نظرم صحبت درباره ی اینکه آیا این عکس در این مکتب جای می گیره یا نه، نیاز به حرف های بیشتری داره (شاید من متقاعد نشدم هنوز، به دلیل اطلاعات کم درباره مکتب های هنری)
    در خصوص پست آقای میر:

    اینجاست که باید هرنوع عنصر اضافه ای از سر راه کنار بره، عناصر بکگراند، رنگ، بوکه و و و...
    اگر قرار هستش که هر عنصر اضافه ای کنار بره، مثل رنگ که شما گفتید، در اینصورت انعکاس تصویر در پایین عکس هم یا اضافی هستش و کنار نرفته (دلیل شما در رابطه با سیاه و سفید بودن نقض میشه) و یا قسمت مهم عکس انعکاس اون هستش.

    با توجه به نوشته های دوستان، فکر کنم انعکاس تصویر نقش مهمی رو در مفهوم عکس دارا هستش، نه فقط دو قسمت بیرون و پشت آب
    Mehran Sheikholeslami

    طراحی وبسایت : Mehran-SH.IR
    گالری

صفحه 1 از 4 1 2 3 4 آخرینآخرین

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •