صفحه 6 از 8 نخستنخست ... 2 3 4 5 6 7 8 آخرینآخرین
نمایش نتایج : از شماره 51 تا 60 , از مجموع 78
Like Tree851تشکر

موضوع: روند کاری (Workflow) در عکاسی دیجیتال شما چگونه است ؟

  1. #51
    كاربر همراه vahidmir2000 آواتار ها
    تاریخ عضویت
    October 2010
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    290
    تشکر شده
    570
    تشکر کرده
    424

    پیش فرض

    منم تجربیاتمو بگم شاید به کار بعضی از دوستان اومد.همینطور که تجربیات گرانقیمت دوستان رو استفاده کردم.
    من هروقت که شک داشته باشم در انتخاب تنظیمات درست در موقع عکاسی از فرمت خام استفاده میکنم. مود مورد علاقه من aperture priority هستش که اغلب اوقات کارمو راه میندازه. البته به جز مورادی که به نوردهی خاصی در زمان خاصی نیاز باشه که در اونصورت یا از M استفاده میکنم یا از s
    عکسها رو با کابل دوربین منتقل میکنم ولی میخوام یک رم ریدر خوب بخرم که کارم راحت تر و مطمئن تر بشه.
    یک کپی از عکسها بدون ویرایش در هارد اکسترنال خودم ذخیره میکنم و فایلهای ادیت شده و یک کپی از اصلشون رو در هارد سیستم هم نگه میدارم. البته زیاد به ادیتهای پیچیده سر و کارم نمیفته و در حد یکسری تنظیمات رنگ و نور و بعضا کراپهای جزئی با فتوشاپ کار میکنم.
    برای دسته بندی و پیدا کردن عکسها به جز پوشه بندی در سیستم از acd see استفاده میکنم که به نظر من بهترین نرم افزار دسته بندی و نمایش عکس در ویندوزه.
    -----------------------------------
    K_NMT، saeed2vfx و MA.KA تشکر می‌کنند.
    Back for Good

  2. #52
    Forum Moderator Navid7h آواتار ها
    تاریخ عضویت
    May 2008
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    2,708
    تشکر شده
    13116
    تشکر کرده
    7879

    پیش فرض

    سلام

    چند روز پیش آقای دکتر روشن عکس هایی در تاپیک عکس های پاییزی قرار دادند.
    Photo © 2010 nmroshan



    جدا از زیبایی و تکنیک خوب، خوشبختانه آقای دکتر عکس را با Exif کامل منتشر کرده اند.
    فکر میکنم برای دوستانی که در انتخاب Keyword برای عکس هایشان مشکل دارند این یک مثال خوب باشد.

    کد:
    Keyword Content:
    1389; aban; autumn; dehbar; mashad; outdoor; torghabe
    nmroshan، Amir Tavakoli، Sama01 و 18 نفر دیگر تشکر می‌کنند.
    نوید حسینیان | پیوسته



  3. #53
    Moderator nmroshan آواتار ها
    تاریخ عضویت
    February 2004
    محل سکونت
    mashad
    نوشته ها
    5,263
    تشکر شده
    38312
    تشکر کرده
    11580

    پیش فرض

    ممنون نوید عزیز
    این Keywordها البته کلمات کلیدی هستند که با نام General Keyword معروفند. یعنی به کل عکس‌های یک روز یا یک پروژه و یا یک سناریو عکاسی اعمال می‌شوند. روش اعمال هم هنگام ورود عکس‌ها به سیستم است.

    بعد از این مرحله باید Keywordهای خاص به هر عکس یا هر چند عکس اعمال گردد. به عنوان مثال برای عکس‌ فوق چنین Keywordهای خاص مناسب هستند:
    River, Leaf, Orange, Silky
    beh_b7، Saeed.gh.sh، Navid7h و 11 نفر دیگر تشکر می‌کنند.
    نعما م. روشن
    مقالات سایت عکاسی |وبلاگ (از عکاسی) | اینستاگرام : Nemaroshan

  4. #54
    كاربر جديد
    تاریخ عضویت
    August 2008
    محل سکونت
    Urmia
    نوشته ها
    28
    تشکر شده
    82
    تشکر کرده
    114

    پیش فرض

    به اشتراک گذاشتن روند کاری در هر موضوعی کار جالبیه و از دوستان ممنونم. برای تازه واردانی چون من واقعا راهگشا بود
    خیلی مختصر روند کاری خودم رو بگم اگرچه شدیدا آماتور هستم ولی خالی از لطف نیست به هر حال

    1: به سختی از مد اتوماتیک دوربین - D90 - استفاده میکنم و البته این هیچ ربطی به حرفه ای بازی و این حرفها نداره. احساس میکنم مد دستی کیفیت بهتری ارائه میده و بالاجبار چیزهای بیشتری یاد می گیرم. تا نباشد چوب تر ...
    فعلا بین انتخاب Raw و Raw+JPEG در نوسانم! از ایزوی بالا هم فرار میکنم مگر به اجبار

    2: برای انتقال عکسها از خود دوربین استفاده میکنم. سیمش رو وصل میکنم و بدون نیاز به چیزی مثل فلش مموری مانت میشه!

    3:هارد خیلی کوچکی دارم پس مرتب از عکسها پشتبیان می گیرم اگرچه عکسهای خوبی نباشن!

    4: پردازش عکسها از مشکل ترین مراحل کاری من هست و به همه تازه واردین توصیه میکنم اول کامپیوتر خوب تهیه کنن بعد برن سراغ دوربین! چون از توزیع های لینوکس استفاده میکنم پس این قسمت با بقیه فرق خواهد داشت! معمولا برای استفاده از عکسها سعی میکنم از پیکاسا استفاده کنم ولی در بقیه موارد از نرم‌افزارهایی مثل Ghumb، Rawstudio , Gimp , Raw Therapee استفاده میکنم. از خروجی گیمپ مخصوصا خیلی راضی ام و البته امکان نصب فوتوشاپ رو دارم یا لایت روم حتی.

    5: اشکال بزرگم تو قسمت ذخیره فایل های ویرایش شده است که فقط jpeg ذخیره میکنم. فعلا همین ها! یکم اوپن سورسی شد ببخشید :)
    nmroshan، Saeed.gh.sh، saeed2vfx و 2 نفر دیگر تشکر می‌کنند.
    A better camera won’t do a thing for you if you don’t have anything in your head or in your heart ~ Arnold Newman
    Nikon D90 + 18-105 Kit Lens

  5. #55
    كاربر ويژه Saadat آواتار ها
    تاریخ عضویت
    December 2008
    نوشته ها
    2,249
    تشکر شده
    29672
    تشکر کرده
    5366

    پیش فرض

    ..البته من از مواردی که نوید عزیز به آن اشاره کردند چیزی سر درنیاوردم چیست و به چه دردی میخورد ولی پس از یک سال عکاسی و سرو کله زدن(شما بخوانید درجا زدن) با acr و ps و Lightzone و .... نهایتا به مرحله ای رسیدم که جز سرخوردگی چیز دیگری نبود. چندین نوبت در بحث پردازش فایلهای raw دکتر روشن گرامی مفصل توضیح دادند ,راهنمایی کردند ولی راستش نتیجه نهایی و رنگهای خروجی آن چیزی نبودند که راضی کننده باشد.
    تا اینکه تا دو هفته پیش نرم افزار خود نیکون Capture NX 2 را امتحان کردم. نتیجه حتی بیشتر از حد انتظار راضی کننده و خیره کننده بود
    به جرات میتونم بگم هیچ نرم افزار جانبی دیگری به اندازه نرم افزار خود نیکون نمیتونه خروجی قابل قبول و در حد اعلاء ارایه بده.
    بدین ترتیب موضوع تغییر برند نیز منتفی شد ,تا مرز خرید 5dII پیش رفته بودم
    با وجود Capture NX 2 احساس میکنم از عکاسی با دوربین خودم بیشتر لذت میبرم و منتظر جانشین d700 می مانم...

    نا گفته نماند خروجی acr همیشه به نوعی با افت کیفیت یا به عبارت دیگر روند تخریبی همراه هست ,البته میدونم قریب به اتفاق دوستان این را قبول ندارند و آن را مرتبط با عدم آشنایی به مراحل و روند کاری... میدانند ولی بنده یاد گرفتم که به چشمهایم اعتماد کنم تا به نوشته ها و شنیده ها
    یک مثال: یک فایل raw را در acr باز کنید و در بخش Lens Correction گزینه Rotate را حتی بسیار جزیی تغییر دهید اکنون کافیست نتیجه را در کراپ 200% قبل و بعد از تغییرات را بررسی کنید :confused:
    و یا در قسمت تنظیمات HSL یا تنظیمات مربوط به رنگ نتیجه به مراتب بدتر است
    در قسمت Tone Curve نیز روند تخریبی همچنان وجود داره. نرم افزار LightZone در این یک مورد قویتر و دقیقتر و بهتر از ACR عمل میکند.
    خلاصه اینکه دوستان نیکونی از Capture NX 2 غافل نشوید

  6. #56
    Moderator nmroshan آواتار ها
    تاریخ عضویت
    February 2004
    محل سکونت
    mashad
    نوشته ها
    5,263
    تشکر شده
    38312
    تشکر کرده
    11580

    پیش فرض

    بردیا عزیز
    من همواره پشتکار، سعی و ممارست فراوان، انگیزه یادگیری زیاد و علاقه شما را به عکاسی می ستایم. و می دانم که پیشرفت شما در عکاسی نتیجه همین صفات نیک شماست. اما در کنار این صفات یک موضوع وجود دارد که در برخی موارد مشکل‌زا است و آن هم نتیجه‌گیری های متعدد بر پایه های سست است. به عبارت دیگر از همان زمان که عکاسی را شروع کردید و در این فروم شروع به فعالیت کردید، این مورد وجود داشت که بارها بر اساس شواهد و دلایل سست و بی‌پایه، نتیجه گیری های مهم و تعیین کننده انجام می دادید. بارها تذکر هم داده‌ام اما با پیشرفت‌تان در عکاسی همین اشتباه را در سطوح بالاتر تکرار می کنید.

    بردیا عزیز
    در مورد Nikon Capture شکی نیست که خروجی بسیار ایده آلی دارد. اما نه به صورتی که شما می فرمایید و نه به شکلی که شما قیاس کردید. مدت دو هفته کار با این نرم‌افزار هنوز بسیار کم است که بتوان چنین نتیجه گیری کرد. مثل همان نتیجه گیری که در مورد رنگ آبی دوربینها چند هفته پیش کرده بودید و امروز خودتان آن را نقض کردید.

    هنوز با اصول پروسس فایل خام آشنا نیستید. چرا که اگر آشنا بودید می‌دانستید که پروسس رنگ HSL در ACR اصلا ربطی به پروسس RAW ندارد. یک پروسس رنگ معمولی است. اینکه بتوان یک رنگ را از لحاظ Hue/Saturation/lightness کنترل کرد اصولا چیز غریبی است که فرض کنیم کنترلی است نامحدود و بدون عارضه. این کنترل در سطح فایل خام صورت نمی‌گیرد. بلکه یک ابزار اضافه شده به مبدل RAW است. پس نباید انتظار داشته باشیم که کنترل شدیدی را فراهم نماید. درست بر خلاف کنترل وایت بالانس که در سطح اطلاعات خام صورت می‌گیرد. به همین دلیل ساده، رفتار Nikon Capture نیز مشابه است. آنجا نیز کنترلهای مجزایی برای رنگ وجود دارد مانند LCH و Color Balance که اگر زیاده روی کنید، باعث عارضه می‌شوند.
    Tone Curve در سطح اطلاعات فایل خام عمل می‌کند. تاثیر آن بر رنگ چیزی بین مد normal و مد luminosity فتوشاپ است. یعنی نه مانند luminosity بی تاثیر است و نه مانند normal باعث اشباع رنگ می گردد. در nikon Capture بیشتر شبیه مد normal فتوشاپ عمل می کند یعنی روی اشباع تاثیر بیشتری می‌گذارد.
    با روشی که از روند تخریبی نام بردید و مثالهایی که زدید، بعید می‌دانم که همین مساله را نیز به درستی متوجه شده باشید.

    مجددا تاکید می‌کنم که Nikon Capture خروجی بی‌نظیری دارد. بخصوص رسیدن به رنگهای مورد نظر را به سادگی میسر می‌کند. خروجی آن نیز با جزئیات خوب همراه است. چیزی که ممکن است در خروجی اولیه ACR وجود نداشته باشد.
    حداقل در برخی شرایط پیچیده رنگ، خروجی Nikon Capture بهتر است و شاید نتوان با ACR به آن دست یافت. اما این را هم بخاطر اطمینان می‌گویم. حداقل خودم در این همه عکسی که پروسس کردم موردی نبوده است که ACR نا امیدم کند. بخصوص با نسخه های جدیدش، استفاده از Profile Rendering و نیز Profile های دست ساز خودم. یعنی اخیرا بارها پیش آمده است که عکسهای خیلی قدیمی را مجددا با روشهای جدید پروسس کرده ام و از تغییر رنگهایش شگفت زده شده‌ام. بازتولید رنگها با روشهای جدید پروسس به مراتب بهتر از نسخه های قبلی ( و البته اطلاعات قبلی خودم) بودند.

    همه این حرفها بخاطر این بود که بگویم بردیا عزیز، Nikon capture و ACR تفاوت دارند اما نه آن مواردی که شما گفتید. Capture هنوز هم در برخی جهات برتر از ACR است اما نه در آن موارد که گفتید.
    امیدوارم چند وقت بعد پستی نزنید که " نه. nikon capture هم نتوانست فلان رنگ آبی را تولید کند و من رفتم فلان دوربین را گرفتم"
    Amir Mohebi، bfarahanchi، yasin-m و 26 نفر دیگر تشکر می‌کنند.
    نعما م. روشن
    مقالات سایت عکاسی |وبلاگ (از عکاسی) | اینستاگرام : Nemaroshan

  7. #57
    كاربر ويژه Saadat آواتار ها
    تاریخ عضویت
    December 2008
    نوشته ها
    2,249
    تشکر شده
    29672
    تشکر کرده
    5366

    پیش فرض

    ..این عکس را (قبلا) با استفاده از ACR ویرایش کردم:




    و این عکسی است که با استفاده از CNX ویرایش کردم:



    با استفاده از cnx معمولا مشکلی از بایت رنگا و تنظیمات رنگها برایم بوجود نمیاد. کلا از روند کلی کار راضی هستم بسیار راضی هستم
    در acr به انچه مد نظرم هست نمیتونم برسم. در طی مدتی که با cnx مار میکنم سیاری از کارهای قبلیم را که قبلا با acr کر کردهه بودم دوباره با cnx کار میکنم و تفاوت فاحش است حتی در رون کای اخیرم در برخی مواقع فایل خام را در cnx باز میکنم و تنها اصلاح ca را در آن انجام میدم(که آن هم به صورت اتوماتیک انجام میپذیرد) و اگر لازم باشد اصلاح distortion سپس خروجی tif شانزده بایتی و بقیه مراحل پروسس در ps

    و سوالی که برایم پیش امده
    آیا تنظیمات یا profile مشخص و مخصوص(نیکون) برای acr وجود دارد که خروجی مشابه CNX داشته باشد؟

  8. #58
    كاربر فعال reza_Bahman آواتار ها
    تاریخ عضویت
    January 2006
    نوشته ها
    524
    تشکر شده
    1216
    تشکر کرده
    3705

    پیش فرض

    آقا بردیا بعید می دانم قسمت Camera Calibration در ACR یا لایت روم را ندیده باشید که از این طریق امکان برخی پروفایلهای رنگی نیکون را در اختیار میگذارد. با اضافه شدن این بخش به نظر من خروجی ها خیلی شبیه NX می شود. این را به عنوان یکی از استفاده کنندگان جدی NX خدمتتان عرض میکنم...
    D.Daneshmand و MA.KA تشکر می‌کنند.
    عليرضا بهمن آبادي
    Nikon D50
    Nikkor 18-55 f/3.5-5.6G ED + Nikkor 18-200 f/3.5-5.6G IF-ED VR + Sigma 70-300 f/4-5.6 Apo DG
    Speedlight SB800 Case Logic SLRC3

  9. #59
    كاربر آشنا smohammad.miri آواتار ها
    تاریخ عضویت
    January 2012
    نوشته ها
    79
    تشکر شده
    327
    تشکر کرده
    230

    پیش فرض

    بسیار بسیار استفاده کردم
    دست همه دوستان درد نکنه

    سوالی که داشتم که شاید کمی هم ابتدایی باشه اینه که آیا ممکنه روند کاری رو برای اچ دی آر هم تشریح کنید (یعنی فقط مراحلی که با حالت های معمول فرق می کنه)

    ممنون
    MA.KA تشکر می‌کند.

  10. #60
    Moderator nmroshan آواتار ها
    تاریخ عضویت
    February 2004
    محل سکونت
    mashad
    نوشته ها
    5,263
    تشکر شده
    38312
    تشکر کرده
    11580

    پیش فرض

    به نظر من بهترین روش کار برای تهیه فایلهای HDR این روش است:

    فایلها را به لایت‌روم منتقل کنید
    اگر نیاز به اصلاح وایت بالانس دارد، تصحیح شود و برای همه فریمها سینک شود
    ( اگر می خواهید از یک فایل، HDR کاذب بسازید، باز هم لایت‌روم کار را ساده می‌کند: اکسپوژر فایل را تنظیم کنید، یک کپی مجازی بگیرید، روی این کپی اکسپوژر فایل دوم را تنظیم کنید، و مجددا یک کپی مجازی و مجددا تغییر اکسپوژر .... تا آخر)
    سپس فایل ها را انتخاب کنید
    از منو لایت‌روم گزینه ارسال خروجی به فتومتیکس را انتخاب کنید
    در صفحه تنظیمات فایل TIFF به صورت ۱۶ بیتی و فضای AdobeRGB انتخاب شود
    در صفحه تنظیمات برای فایل نهایی پسوندی انتخاب کنید که مشخص کند HDR است تا بعدا از طریق اسمارت کالکشن لایت‌روم، به صورت خودکار این فایلها در یک مجموعه قرار گیرند.
    همچنین انتخاب کنید که این فایل نهایی پس از برگشت به لایت‌روم، به صورت یک Stack با فایلهای اولیه باشد تا پیدا کردنش راحت تر باشد.
    سپس در فتومتیکس کار را انجام دهید
    با ذخیره کردن فایل، خروجی فتومتیکس به صورت خودکار به لایت‌روم بر می‌گردد و مشکل مدیریت محل ذخیره و پیدا کردنش رفع می‌شود.
    این فایل را بعدا در فتوشاپ باز می‌کنید و تغییر می دهید و مجددا به صورت یک فایل ویرایش شده ثالث در لایت‌روم قرار می‌گیرد.

    مزایای این روش همانطور که گفته شد یکی سرعت کار است و دیگری مدیریت عالی بر همه فایلها. به سهولت بعدا می‌توان فایل خروجی فتومتیکس یا خروجی فتوشاپ را پیدا کرد و کار را تصحیح کرد.

    البته من معمولا فایل ۳۲ بیتی HDR ( فایل قبل از Tone mapping) را ذخیره نمی‌کنم. اما در صورت نیاز می‌توان آن را نیز ذخیره کرد. اما چون تهیه آن فایل با این روش فوق خیلی ساده است ( کافیست آن فریم‌ها را در لایت‌روم انتخاب کنید و به فتومتیکس ارسال کنید)، ترجیح می دهم آن را ذخیره نکنم.
    faridz، F.KamranNia، Omid Sariri و 17 نفر دیگر تشکر می‌کنند.
    نعما م. روشن
    مقالات سایت عکاسی |وبلاگ (از عکاسی) | اینستاگرام : Nemaroshan

صفحه 6 از 8 نخستنخست ... 2 3 4 5 6 7 8 آخرینآخرین

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •