صفحه 5 از 26 نخستنخست 1 2 3 4 5 6 7 8 9 15 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج : از شماره 41 تا 50 , از مجموع 257
Like Tree812تشکر

موضوع: تکنیک Hdri

  1. #41
    كاربر فعال
    تاریخ عضویت
    December 2006
    نوشته ها
    676
    تشکر شده
    4097
    تشکر کرده
    285

    پیش فرض پاسخ: تکنیک Hdri

    سلام،

    خوشبختانه دوستان که همه اساتید بنده هستن، تمام مسایل رو با جزییات فرمودند. تنها نکته‌ای که می‌مونه ایجاد Hdr از تصاویری با عناصر متحرک مثل ابرها یا برگها یا آب دریا یا اتوموبیل و امثالهم هست. راه حل اینکار ایجاد Hdr با استفاده از یک Raw هست که دکتر روشن توضیحات مربوط رو دادن و می‌شه از یک Raw سه تا خروجی متفاوت گرفت و این سه خروجی رو Hdr کرد. برای اینکه بهرتین نتیجه رو بگیریم می‌شه سوژ‌ه‌ی متحرک رو جدا کرد و Hdr اصلی رو از سه تا شات جداگونه ساخت و بعد اون قسمت متحرک رو از یکی از شاتها انتخاب کرد و با تکنیک قبلی (ایجاد Hdr از یک Raw) اون رو Hdr کرد و سرجای خودش تو عکس نهایی جسبوند، اینطوری از امکانات تصویری موجود حداکثر استفاده رو کردیم و در همین حال هم اشیای متحرک رو توی تصویر Hdr ثبت کردیم.

    ممنونم.
    sam123 تشکر می‌کند.
    کاوه!
    [EYES] [576 Megapixel Retina] [2 x Natural 22.3mm F3.2] [ISO 1 -800]

  2. #42
    Moderator nmroshan آواتار ها
    تاریخ عضویت
    February 2004
    محل سکونت
    mashad
    نوشته ها
    5,263
    تشکر شده
    38312
    تشکر کرده
    11580

    پیش فرض پاسخ: تکنیک Hdri

    با تشکر ویژه از کاوه عزیز،
    در ادامه بحث، قبل از اینکه در مورد سوال بابک صحبت کنیم، نکاتی در مورد Output media و محدوده دینامیکی آنها باید گفته شود. خب مشخص است که محدوده دینامیکی یک منظره یا یک موقعیت داخل خانه که دارای پنجره‌های رو به بیرون است، بسیار بیشتر از آن مقداری است که سنسور دوربین می‌تواند ثبت کند. این محدودیت سنسور است و درواقع ما با تکنیک HDR سعی می‌کنیم این محدودیت را رفع کنیم و این وسعت زیاد را در مدیاخروجی خود بگنجانیم. این مدیا می‌تواند مانیتور، چاپ بر روی کاغذ گلاسه یا کاغذ مات و ... باشد. حالا سوالی که پیش میاید این است که آیا این مدیاهای مختلف از لحاظ وسعت دینامیکی یکسان هستند؟
    نسبت روشنترین ناحیه به تاریکترین ناحیه در یک منظره می‌تواند تا 30000 هم برسد. درمانیتور این نسبت حدود 500 است و در چاپ گلاسه حدود 250 و در چاپ بر روی کاغذ مات حدود 60 است. پس این مساله مهم است که خروجی ما چه می‌خواهد باشد. بعید نیست که تصویر HDR شما در مانیتور خوب به نظر برسد ولی پرینتش خوب از آب درنیاید. اگر می‌خواهیم چاپ بر روی گلاسه یا کاغذ مات داشته باشیم مطمئنا پردازش ما باید با وقتی که میخواهیم فقط درمانیتور ببینیم تفاوت داشته باشد.

    (اینجا باید یک پرانتز باز کنم: تقریبا بحث چاپ حرفه ای را در فروم فراموش کرده‌ایم و تنها به مانیتور بسنده کرده‌ایم. در عکاسی دیجیتال، هر چند نمایش مانیتور جزئی مهم از فرایند و نیز خروجی کار است اما باید مراقب بود که در دو دام نیافتیم : 1- اهمیت بیش از حد به نمایش مانیتور و اغراق در آن: عادت کنیم که تصاویر را فقط در مانیتور ببینیم و قضاوتهای ما درباره عکس و دوربین و لنز، فقط مانیتور باشد. تصاویر را با بزرگنمایی 100 درصد ببینیم و دنبال نویز و ارتیفکت و ... باشیم. 2- فراموش کردن فرایند چاپ، چرا که هم باید به عنوان عکاس دیجیتال آن را بشناسیم و هم بایستی درصدی از خروجی ما را، چاپ تشکیل دهد)

    مساله مهم دیگر که در زمینه HDR دانستنش واجب است، این است که محدودیت dynamic Range چه تاثیری بر روی تصویر دارد. یا بهتر است این طور بگوییم که آیا عکسی که از منظره‌ای با محدوده دینامیکی وسیع می‌گیریم تنها مشکلش clipping در نواحی هایلایت و تیره است؟
    غیر از clipping در نواحی هایلایت و سایه که آنهم بستگی به نوع نورسنجی متفاوت است، مشکلات دیگری هم چنین عکسهایی دارند. یکی از این مشکلات متراکم شدن تونیسته است. اگر دو هیستوگرام زیر را در نظر بگیرید، این مشکل تراکم را درک می‌کنید.






    هر دو متعلق به یک تصویر هستند اما در یکی تراکم تونال در نواحی سایه بیشتر شده است، بدون آنکه clipping در ناحیه shadow ایجاد شود. این مساله می‌تواند در نواحی روشن نیز رخ بدهد.
    چرا دانستن این مشکلات مهم است؟ چون در هنگام پردازش HDR اگر این مشکلات را بشناسیم، می‌توانیم رفعشان کنیم. همیشه نباید دل را به پروسه خودکار نرم‌افزار خوش کرد. گاهی ویرایشهای هدفمند خیلی موثر هستند.
    مشکل دیگر این عکسها کمبود کنتراست در نواحی میانی تونال است. اما این مساله همانطور که قبلا هم بحث کردیم در عکس نهایی، مشکلی وارونه می‌گردد و بیشتر باید مراقب باشیم که کنتراست افزایش نیابد.
    -------------------------------------------------------
    اما سوال بابک:
    اصلا شما مجبور نیستید که گسترش تونال تصویر HDR را با PS انجام دهید. اگر با فتومتیکس راحت هستید، این ابزار نیز به خوبی این وظیفه را انجام می دهد. فقط نامگذاریهایش کمی تفاوت دارد
    فتومتیکس کارها! می‌دانند که تولید فایل اولیه HDR در این نرم افزار با دستور generate صورت میگیرد. خروجی این فرآیند، یک فایل HDR است که مانند خروجی اولیه در فتوشاپ، چون تنظیم تونال انجام نگرفته، ظاهر خوبی ندارد. برای فرایند تنظیم تونال از دستور Tone mapping استفاده می کنیم. البته از روش detail enhancer آن. ( انشالله در قسمتهای بعدی این سلسله مطالب به بحث detail هم خواهیم پرداخت).

    خب، هدف کلی مان کاهش کنتراست گلوبال و افزایش کنتراست موضعی است، شبیه همان کاری که در PS کردیم. اینجا نیز این مراحل باید انجام شود. و جالب این که در این نرم افزار کنترل های دیگری نیز وجود دارد که کاربر را سریعتر به هدف می رساند.

    برای تنظیم کنتراست کلی، از قسمت S/H نرم افزار استفاده می کنیم که در آنجا دو کنترل مجزا برای تنظیم کنتراست نواحی سایه و روشن تصویر وجود دارد. اگر خاطرتان باشد در PS می‌توانستیم این کار را با تنظیم منحنی انجام دهیم.

    تنظیم کنتراست موضعی در این نرم افزار Microcontrast نام دارد. اسم عجیبی است ادم را یاد میکروارگانیسم میاندازد. این تنظیم در قسمت Micro وجود دارد. یک کنترل دیگر هم در این قسمت خواهید دید که افزایش آن نیز مانند میکروکنتراست باعث طبیعی تر شدن نتیجه کار می‌شود.

    برای رفع مشکلات هاله های غیر طبیعی که در تصاویر HDR وجود دارند از کنترل Light smoothing استفاده کنید که هر چه بیشتر باشد، این مشکلات کمتر است.

    اگر در مورد این نرم‌افزار مشکلی داشتید بعدا در موردش بیشتر صحبت می‌کنیم.

    --------------------------------------------------------

    هدفم از دنبال کردن این مباحث دو چیز است:
    1- تهیه تصاویر HDR ایده آل که طبیعی و زیبا باشند، دو نعمتی که اکثر این تصاویر از‌ آن محروم هستند.
    2- اگر دقت کرده باشید، در لابلای این مباحث نکات مهمی در زمینه نورسنجی و نوردهی و تنظیم تونیسیته تصویر وجود دارد. چرا که HDR با این مباحث آمیخته است و زمینه مستعدی برای باز کردن این مسائل دارد. که سعی می‌کنیم در هر قسمت با پرداختن به آنها، بحث را غنی تر کرده و اصولا بحث را برای کسانیکه علاقه ای به HDR ندارند نیز جذاب کنیم.

    اگر عمری بود، انشالله این بحث را ادامه خواهیم داد. مانند همیشه منتظر پیشنهادات و تجربیات دوستان هستم و استفاده می کنم.
    Amir Mohebi، Soha.T، babakdin543 و 17 نفر دیگر تشکر می‌کنند.
    نعما م. روشن
    مقالات سایت عکاسی |وبلاگ (از عکاسی) | اینستاگرام : Nemaroshan

  3. #43
    amirsooki
    Guest

    پیش فرض پاسخ: تکنیک Hdri

    راه حل اینکار ایجاد Hdr با استفاده از یک Raw هست که دکتر روشن توضیحات مربوط رو دادن و می‌شه از یک Raw سه تا خروجی متفاوت گرفت و این سه خروجی رو Hdr کرد.
    سلام.
    من هر وقت که این کار رو کردم و خروجی ها رو وارد merge in HDR در فتوشاپ کردم ، این پیغام رو دریافت کردم که کنتراست کافی برای تولید HDR وجود ندارد . در حالی که تصاویری که در دوربین به صورت HDR تهیه شده اند به راحتی با هم HDR میشوند .
    این مشکل هم در CS3 و هم در CS2 وجود دارد .
    ممنون.

  4. #44
    كاربر همراه kamyar آواتار ها
    تاریخ عضویت
    May 2006
    محل سکونت
    tehran
    نوشته ها
    466
    تشکر شده
    1660
    تشکر کرده
    1210

    پیش فرض پاسخ: تکنیک Hdri

    نقل قول نوشته اصلی توسط amirsooki نمایش پست ها
    سلام.
    من هر وقت که این کار رو کردم و خروجی ها رو وارد merge in HDR در فتوشاپ کردم ، این پیغام رو دریافت کردم که کنتراست کافی برای تولید HDR وجود ندارد . در حالی که تصاویری که در دوربین به صورت HDR تهیه شده اند به راحتی با هم HDR میشوند .
    این مشکل هم در CS3 و هم در CS2 وجود دارد .
    ممنون.
    با تشكر از توضیحات جناب روشن و كاوه

    امیر جان اگر اشتباه نكنم این مشكل برای این هست كه با بركتینگ عكاسی نكردی به همین خاطر چون سه خروجی كه گرفته شده دارای یك نور سنجی هستند در فتوشاپ با هم مرج نمیشند یعنی فكر كنم فتوشاپ فقط 3 خروجی كه با گامهای نوری متفاوت هستند رو تشخیص میده
    amirsooki تشکر می‌کند.
    کامیار
    www.kampixel.com
    CANON 40D-CANON 70-200 f4 L IS USM-SIGMA 17-70 --FLASH SIGMA DG 500 SUPER-LowePro Off Trail2-TRIPOD SLIK PRO 400DX-PANASONIC GS500

  5. #45
    amirsooki
    Guest

    پیش فرض پاسخ: تکنیک Hdri

    امیر جان اگر اشتباه نكنم این مشكل برای این هست كه با بركتینگ عكاسی نكردی به همین خاطر چون سه خروجی كه گرفته شده دارای یك نور سنجی هستند در فتوشاپ با هم مرج نمیشند یعنی فكر كنم فتوشاپ فقط 3 خروجی كه با گامهای نوری متفاوت هستند رو تشخیص میده
    سلام.
    گفته ی شما درسته کامیار عزیز . من از یک فایل میخواهم با کم و زیاد کردن استپهای نوری در مبدل Raw یک Hdr درست کنم . فکر میکنم کاوه ی عزیز و جناب روشن در بالا گفتند که امکان این کار هست .
    اما من نمیتونم .
    ممنون.
    kamyar تشکر می‌کند.

  6. #46
    كاربر ويژه rezakh آواتار ها
    تاریخ عضویت
    February 2005
    نوشته ها
    2,223
    تشکر شده
    8491
    تشکر کرده
    2259

    پیش فرض پاسخ: تکنیک Hdri

    من وقتی ۳ تا نوردهی از یک عکس میگیرم .موقع مرج کردن ازم شاتر رو میپرسه که تغییر بدم

  7. #47
    كاربر همراه kamyar آواتار ها
    تاریخ عضویت
    May 2006
    محل سکونت
    tehran
    نوشته ها
    466
    تشکر شده
    1660
    تشکر کرده
    1210

    پیش فرض پاسخ: تکنیک Hdri

    نقل قول نوشته اصلی توسط amirsooki نمایش پست ها
    فکر میکنم کاوه ی عزیز و جناب روشن در بالا گفتند که امکان این کار هست .
    اما من نمیتونم .
    ممنون.
    راستش الان كه تست كردم مشكلی نبود
    قبلا من هم نمیتونستم ...
    کامیار
    www.kampixel.com
    CANON 40D-CANON 70-200 f4 L IS USM-SIGMA 17-70 --FLASH SIGMA DG 500 SUPER-LowePro Off Trail2-TRIPOD SLIK PRO 400DX-PANASONIC GS500

  8. #48
    Moderator nmroshan آواتار ها
    تاریخ عضویت
    February 2004
    محل سکونت
    mashad
    نوشته ها
    5,263
    تشکر شده
    38312
    تشکر کرده
    11580

    پیش فرض پاسخ: تکنیک Hdri

    در این موارد پیغامی میدهد که از فایلهای کانورت شده دارید استفاده می‌کنید. ولی میتوان کار را ادامه داد.

    اما نکته جالب در مورد فتومتیکس در این زمینه این است که چون از روی اگزیف امکان خوانش نوردهی نیست، میتوانید به نرم افزار بگویید که فایلها چگونه در مبدل Raw نوردهی شده اند. مثلا +2 و 0 و 2- یا 2.3 و 1.3 و0.3 و الی آخر. این مزیت مهمی است و نتیجه کار هم دقیق تر خواهد بود.
    kamyar تشکر می‌کند.
    نعما م. روشن
    مقالات سایت عکاسی |وبلاگ (از عکاسی) | اینستاگرام : Nemaroshan

  9. #49
    كاربر بسیار فعال babakdin543 آواتار ها
    تاریخ عضویت
    June 2005
    محل سکونت
    Iran
    نوشته ها
    1,746
    تشکر شده
    3149
    تشکر کرده
    1522

    پیش فرض پاسخ: تکنیک Hdri

    آقاي دكتر روشن
    من از Tone Mapping استفاده كردم و نتايج بد نبود اما در مقايسه با كارهاي ديگر كه از اين نرم افزار ديدم اصلا قابل قياس نبود فكر كردم مشكل رو با فتوشاپ حل كنم تا حالا اون دوتا پلاگين رو كه آقاي هژير آذر گذاشتن نتونستم دانلود كنم و امتحان كنم
    البته فكر ميكنم خود Tone Mapping اين نرم افزار كافي باشه متاسفانه مقالات خارجي تكنيك رو ميگن اما فوت هاي كوزه گري رو نميگن واسه همين آدم از نتايج كار خودش دپرس ميشه
    قطعا مشكل از منه و بايد يه بار ديگه امتحان كنم تا نتايج خوب رو بدست بيارم.

    (اینجا باید یک پرانتز باز کنم: تقریبا بحث چاپ حرفه ای را در فروم فراموش کرده‌ایم و تنها به مانیتور بسنده کرده‌ایم. در عکاسی دیجیتال، هر چند نمایش مانیتور جزئی مهم از فرایند و نیز خروجی کار است اما باید مراقب بود که در دو دام نیافتیم : 1- اهمیت بیش از حد به نمایش مانیتور و اغراق در آن: عادت کنیم که تصاویر را فقط در مانیتور ببینیم و قضاوتهای ما درباره عکس و دوربین و لنز، فقط مانیتور باشد. تصاویر را با بزرگنمایی 100 درصد ببینیم و دنبال نویز و ارتیفکت و ... باشیم. 2- فراموش کردن فرایند چاپ، چرا که هم باید به عنوان عکاس دیجیتال آن را بشناسیم و هم بایستی درصدی از خروجی ما را، چاپ تشکیل دهد)
    كاملا موافقم
    ما با ذره بین داریم تو زباله ها دنبال میكروب میگردیم واسه گندزدایی كردنش, غافل از اینكه باید ذره بین رو كنار بزاریم فكری به حال زباله ها كنیم. اصل رو ول كردیم چسبیدیم به فرع
    ویرایش توسط babakdin543 : Sunday 16 September 2007 در ساعت 12:56
    Amin Zarif تشکر می‌کند.
    بابک دیناروند
    BabakPhoto
    Puppy

  10. #50
    كاربر فعال
    تاریخ عضویت
    December 2006
    نوشته ها
    676
    تشکر شده
    4097
    تشکر کرده
    285

    پیش فرض پاسخ: تکنیک Hdri

    سلام،
    حالا که دوستان اینقدر پیگیر ماجرا هستن، یک تکنیک رنگی هم هست که مدتهاست دارم بهش فکر می‌کنم ولی هیچ‌وقت شرایط و حوصله جور نشده که آزمایشش کنم، جایی هم ندیدم کسی اینکارو کرده باشه :) با اینکه کاربردش با HDR فرق داره ولی ایده‌اش بر اساس عکس گرفتن از یک صحنه هست، اینطوری:

    1- اولین دوربینهای دیجیتال به جای استفاده از Bayer Pattern، عکس سیاه و سفید می‌گرفتن و برای تبدیل این عکسها به رنگی سه شات جداگانه با سه فیلتر رنگی گرفته می‌شد و بعد شاتها رو سر هم می‌کردن. (و البته اولین تصاویر رنگی ثبت شده در تاریخ)

    2- من هنوز هم خیلی از RٌّAWها رو با dcraw تبدیل می‌کنم به tiff یا psd، به خاطر Setup کاریم راحت‌ترم و در ضمن با سرعت خیلی بیشتری می‌تونم تعداد بیشتری RAW رو تبدیل کنم و یا به راحتی می‌تونم گزینه‌ها رو تغییر بدم و نتیجه نهایی رو سریع تو برنامه‌ی مورد نظرم ببینم.

    3- dcraw دو تا گزینه‌ی جالب داره، یکیش d- هست و اونیکی با D- فعال می‌شه.

    4- استفاده از D- خیلی جالبه، یک خروجی لخت و سیاه و سفید از سنسور به شما می‌ده، بدون Interpolation و بدون Color Scaling. انگار که خود تصویری که سنسور ثبت کرده رو می‌بینید.

    5- به هیچ وجه امکان جدا کردن میکروفیلترهای رنگی از روی سنسور دوربین وجود نداره در عوض اگه ما از یک صحنه سه تا عکس با سه فیلتر رنگهای اصلی بگیریم، اونها رو با dcraw و با گزینه‌ی D- تبدیل کنیم و بعد هم هر سه رو به عنوان ورودی خود Channel لازمه به نرم‌افزارمون بخورونیم می‌توینم یک عکس به اندازه پیکسلهای سنسور واقعی و بدون Interpolation داشته باشیم درست مثل خروجی یه Sigma SD-14 :)

    6- تازه می‌شه چهارتا عکس گرفت و یکی رو به عنوان Gamma Reference استفاده کرد.

    7- من در اولین فرصت تست کامل می‌گیرم ولی الآن دو تا فیلترم دست محمدرضا هستش و یکی دیگه هم دست یکی دیگه از دوستان :) فکر کنم تا اینها رو بتونم پس بگیرم ماه‌ها طول بکشه.

    8- کارهای دیگه‌ای هم می‌شه کرد، مثلاً عکاسی با نورهای مکمل و بعد Eliminate کردن دو تا دوتای رنگها، اینطوری می‌شه به خروجی با رزولوشن بالاتر از خود سنسور ایجاد کرد (33 درصد بیشتر) یا می‌شه این تکنیک رو با HDR ترکیب کرد و ... :)

    و البته‌ی همه‌ی اینها دل جوان می‌خواهد که من ندارم :) کسی از دوستان اگر علاقه‌مند است بنده در خدمتم.

    ممنونم.
    nmroshan، Daruosha، Kaveh Ghobadi و 2 نفر دیگر تشکر می‌کنند.
    کاوه!
    [EYES] [576 Megapixel Retina] [2 x Natural 22.3mm F3.2] [ISO 1 -800]

صفحه 5 از 26 نخستنخست 1 2 3 4 5 6 7 8 9 15 ... آخرینآخرین

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •