صفحه 6 از 26 نخستنخست ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج : از شماره 51 تا 60 , از مجموع 257
Like Tree812تشکر

موضوع: تکنیک Hdri

  1. #51
    Moderator nmroshan آواتار ها
    تاریخ عضویت
    February 2004
    محل سکونت
    mashad
    نوشته ها
    5,263
    تشکر شده
    38313
    تشکر کرده
    11580

    پیش فرض پاسخ: تکنیک Hdri

    عجب فکری و عجب ایده ای!

    اگر فیلتر رنگی داشتم فورا امتحان میکردم. فکر نمیکردم در دیجیتال هم فیلترهای رنگی کاربردی داشته باشد و گرنه آن فیلترهای قدیمی ام که گم و گور شد، الان به درد می‌خورد.

    بابک عزیز؛ اتفاقا کار با photomatix بسیار راحتتر از PS است و شما را سریعا به نتایج خوبی می‌رساند
    kakooch تشکر می‌کند.
    نعما م. روشن
    مقالات سایت عکاسی |وبلاگ (از عکاسی) | اینستاگرام : Nemaroshan

  2. #52
    كاربر فعال Daruosha آواتار ها
    تاریخ عضویت
    August 2005
    محل سکونت
    تهران - شهرک اکباتان
    نوشته ها
    903
    تشکر شده
    2087
    تشکر کرده
    1873

    پیش فرض پاسخ: تکنیک Hdri

    البته کاوه جان یک مسئله در این پروسه باید در نظر گرفته شود و آن این است که شما وقتی با فیلتر قرمز عکاسی می کنید، عملا از 75% پیکسل های سنسور درست استفاده نمی شود و تصویر خروجی خواه ناخواه دچار Interpolation می شود. نتیجه ترکیب 3 فریم رنگی تقریبا همان کاری است که سنسور انجام می دهد.
    nmroshan و kakooch تشکر می‌کنند.

  3. #53
    كاربر فعال
    تاریخ عضویت
    December 2006
    نوشته ها
    676
    تشکر شده
    4097
    تشکر کرده
    285

    پیش فرض پاسخ: تکنیک Hdri

    داریوش عزیز،
    سلام؛

    بله، صحیح است. اگر صحنه را با فیلتِر رنگهای اصلی فیلتر کنیم و نخواهیم Interpolation داشته باشیم و یا از اطلاعات ناقص بقیه پیکسلها استفده کنیم، به تصویری با 1/4 رزولوشن تصویر اصلی می‌رسیم. اصلاً دارم فکر می‌کنم برای این حالت دیگر لازم نیست 3 شات جدا بگیریم، اگر صحیح یادم باشد با همین dcraw می‌شود 3 خروجی جداگانه از فایل RAW گرفت، یک خروجی برای هر کانال و البته در عوض تصویری که خواهیم ساخت 1/4 (یا 1/3؟) رزولوشن را دارد ولی Interpolate نشده است.

    اما راه حل همان استفاده از رنگهای مکمل است. با اینکار با هر دفعه نصب فیلتر و عکس گرفتن به جای یک رنگ، از دو رنگ از سلولهای سنسور استفاده می‌کنیم و با توجه به تعداد سبزها در دو شات از سه شات کلی جلوتر از سنسور و فیلترهایش خواهیم بود، درست است؟ اینطور می‌توانیم با سه شات و بدون Interpolation به تصویری با رزولوشنی نزدیک ‌تر به رزولوشن سنسور دست پیدا کنیم. یعنی اینجا در هر شات اطلاعات فقط یک رنگ از سنسور به کل به‌درد نخور می‌شود.

    برای اینکه از کیفیت فیلترها مطمئن شویم می‌شود فایل سیاه و سفید خروجی RAW را بررسی کرد و اطمینان حاصل کرد که جای پیکسلهایی که نباید نوری دریافت کنند مقداری ذخیره نشده است، اینهم ساده است و با استفاده از فرمتی مثل pbm (که dcraw از آن پشتیبانی می‌کند) ساده‌تر هم می‌شود، خروجی یک ماتریس معادل Pixelهای سنسور است که یکسری از عددهای آن به کلی باید حذف شوند.

    در اسرع وقت چند آزمایش انجام خواهم داد :)

    بازهم از توجه و نکته سنجی شما متشکرم،
    nmroshan، Amir Mohebi، Daruosha و 1 نفر دیگر تشکر می‌کنند.
    کاوه!
    [EYES] [576 Megapixel Retina] [2 x Natural 22.3mm F3.2] [ISO 1 -800]

  4. #54
    كاربر ويژه infinity آواتار ها
    تاریخ عضویت
    January 2006
    محل سکونت
    Tehran
    نوشته ها
    2,930
    تشکر شده
    7783
    تشکر کرده
    4379

    پیش فرض پاسخ: تکنیک Hdri

    این نرم افزار را هم ببینید:

    http://akkasee.com/forum/showthread.php?t=5655
    هادی هژیرآذر

  5. #55
    Moderator nmroshan آواتار ها
    تاریخ عضویت
    February 2004
    محل سکونت
    mashad
    نوشته ها
    5,263
    تشکر شده
    38313
    تشکر کرده
    11580

    پیش فرض پاسخ: تکنیک Hdri

    مقایسه ابزارهای مختلف HDR


    کد:
    http://wiki.panotools.org/HDR_Software_overview
    کد:
    http://wiki.panotools.org/HDR_and_Tonemapping_dialogs_in_detail
    مقایسه جالب و مفیدی است.
    نعما م. روشن
    مقالات سایت عکاسی |وبلاگ (از عکاسی) | اینستاگرام : Nemaroshan

  6. #56
    Moderator nmroshan آواتار ها
    تاریخ عضویت
    February 2004
    محل سکونت
    mashad
    نوشته ها
    5,263
    تشکر شده
    38313
    تشکر کرده
    11580

    پیش فرض پاسخ: تکنیک Hdri

    در ادامه مباحث HDR در این قسمت به مطالبی دیگر و کمی پیشرفته‌تر در مورد آن می‌پردازیم:

    شکی نیست که در ساخت HDR، استفاده از فایل RAW ارجح است. بسیاری از برنامه‌های HDR می‌توانند به طور مستقیم از تصاویر RAW استفاده کنند. مثلا Ps CS3 و Photomatix. اما آیا باید فایلهای RAW را به طور مستقیم به این ابزارها بخورانیم یا ابتدا آنها را پردازش کنیم؟

    حداقل بخاطر رفع مشکل Chromatic Aberration، که گفتیم در فایلهای HDR تشدید میشود، باید فایلهای RAW را در مبدل ویرایش کنیم و سعی کنیم این مشکل را همانجا خاتمه دهیم. که دوستان حتما می دانند که در Adobe Camera RAW این مشکل قابل اصلاح است و موقع اینکار باید تصویر را در حالت بزرگنمایی 100٪ مشاهده کرد.

    اما و شاید مهمتر از این مساله، اصلاح وضعیت گسترش روشنایی در فایلهای RAW است. درست است که چند عکس با نوردهی‌های مختلف گرفته میشود تا در هر یک، جزئیات در قسمتی از تصویر حفظ شده باشد. اما شاید دیده باشید که حتی در عکسی که با نوردهی کم برای مشخص نمودن جزئیات در نواحی هایلایت تهیه کرده‌اید، بازهم در همین نواحی دچار اوراکسپوز است و چنین عکسی واجب است که تا حد امکان در مبدل RAW اصلاح گردد.

    در اینجا بد نیست کمی درباره احیاء مناطق هایلایت صحبت کنیم. چون قرار بود که از این بهانه HDR استفاده کنیم تا کمی بیشتر و عمیقتر در مورد وضعیت تونیسته و سایر مشخصات عکس بحث کنیم.

    اولا وقتی صحبت از این احیاء می‌کنیم، منظور احیاء همه مناطق هایلایت نیست. یکسری از این مناطق اصولا جزو مناطق Specular highlight هستند که نه نیازی به احیاء دارند، نه امکان احیاء وجود دارد و اصلا احیاء آنها با موجودیت عکس در تضاد است.




    مناطقی دیگری در نواحی هایلایت وجود دارند که هر چند بایستی احیاء می‌شدند اما بخاطر اوراکسپوز شدید، امکان احیاء آنها وجود ندارد و یا بهتر بگوییم، اگر احیاء شوند باعث اشکالات جدی در عکس می‌شوند که در نهایت شاید عکسی با سایز کوچک و مناسب ایمیل حاصل شود و نه عکسی قابل چاپ. این نوع عکسها را می‌شود از بررسی هیستوگرام شناخت. Highlight clipping در هر سه کانال رنگ، عموما در اینگونه عکسها، نشانه وخیم بودن اوضاع است. و بهتر است سعی در احیاء این عکسها نکنیم.


    در این هیستوگرام clipping را در یک کانال رنگ مشاهده می‌کنید.



    اما این مشکل اگر در یک کانال رنگ و به میزان کم باشد، در پردازشگر RAW قابل احیاء است. حدود 1 تا 1.5 استاپ در یک کانال رنگ را تقریبا می‌توان در دوربینهای SLR احیاء نمود. در برخی دوربینها مثل Fuji S5 احیاء بیش از این هم ممکن است.
    تبدیل A/D چهارده بیتی در دوربینهای جدید کنن و نیکون و نیز ویژگی Highlight Priority در دوربینهای جدید کنن، امکان احیاء بیشتری را در اختیار می‌گذارند. که شاید در نگاه اول مهم به نظر نیاید اما برای عکاسان منظره و نیز wedding می تواند بسیار موثر باشند. بخصوص وقتی صحبت از چاپهای بزرگ و خوب است.
    گزینه Highlight Priority که جدیدا در دوربینهای 1D Mark III و Canon 40D در دسترس است، شاید ابتدا نوعی پروسس داخل دوربین به نظر آید که تاثیرش منحصر به عکسهای JPEG باشد اما از قرار معلوم، کاری بیش از این صورت می گیرد که حتی در مبدل RAW نیز تاثیرش را نشان میدهد و امکان احیاء بیش از حد معمول را فراهم می‌کند. حتی جالبتر اینکه وضعیت جزئیات در مناطق سایه عکس هم در این حالت بهتر است و امکان احیاء آن مناطق نیز بیشتر خواهد بود. در این زمینه بحثها و نمونه عکسهای زیادی در وب وجود دارد که اگر علاقمند هستید به آدرسهای زیر مراجعه کنید:
    کد:
    http://www.imaging-resource.com/PRODS/E1DMK3/E1DMK3EXPOSURE_HTPMODE.HTM
    http://photo.net/bboard/q-and-a-fetch-msg?msg_id=00MldN
    http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1019&message=24953252
    http://www.fredmiranda.com/forum/topic/570862/1
    موقع احیاء مناطق هایلایت دقت کنید که صرف توجه به هیستوگرام کافی نیست. چون ممکن است هیستوگرام نشاندهنده clipping باشد اما وقتی به عکس و نیز اندازه قسمت clip شده در هیستوگرام توجه کنید، متوجه می‌شوید در برخی موارد اینها نشاندهنده همان مناطقی هستند که اصلا نباید احیاء شوند. مثلا نقاط کاملا سفید در پس زمینه محو عکس هایی که با لنز tele گرفته می‌شود از این قسم هستند.

    مساله بعد مشکلاتی است که برای عکس طی این فرآیند ممکن است بوجود آید. گاهی آنقدر مشکلات زیاد است که میفهمیم اصولا این عکس بیش از حد اور اکسپوز است و امکان احیاء کامل ندارد. این مشکلات گاهی به صورت تغییرات رنگی غیر طبیعی خود را نشان میدهند. بخصوص در همان مناطق روشن عکس. مساله مهم دیگر این است که فرآیند احیاء طبیعتا با تاریک شدن عکس همراه است. در این مورد می‌توان از کنترل fill light یا brightness استفاده کنیم و عکس را کمی روشنتر نماییم و البته شاید دیده باشید که این کنترلها در صورت استفاده زیاد خود میتوانند باعث ایجاد مشکلاتی برای عکس شوند. بخصوص در لبه‌ها.


    خب؛ به همین ترتیب عکسی را که با نوردهی بیشتر گرفته‌ایم تا جزئیات مناطق سایه آن مشخص باشد، باید در مبدل RAW کمی ورز دهیم تا این جزئیات بهتر مشخص شوند. کنترلی که در این موارد به ما کمک می‌کند. ترکیب کنترل Exposure و Black است.
    Amir Mohebi، eksir، roovigital و 13 نفر دیگر تشکر می‌کنند.
    نعما م. روشن
    مقالات سایت عکاسی |وبلاگ (از عکاسی) | اینستاگرام : Nemaroshan

  7. #57
    Moderator nmroshan آواتار ها
    تاریخ عضویت
    February 2004
    محل سکونت
    mashad
    نوشته ها
    5,263
    تشکر شده
    38313
    تشکر کرده
    11580

    پیش فرض پاسخ: تکنیک Hdri

    نسخه جدید Photomatix pro
    http://www.akkasee.com/darkroom/archives/012403.php
    eksir، yasin-m، Kaveh Ghobadi و 3 نفر دیگر تشکر می‌کنند.
    نعما م. روشن
    مقالات سایت عکاسی |وبلاگ (از عکاسی) | اینستاگرام : Nemaroshan

  8. #58
    كاربر همراه eksir آواتار ها
    تاریخ عضویت
    February 2005
    محل سکونت
    iran
    نوشته ها
    363
    تشکر شده
    490
    تشکر کرده
    557

    پیش فرض پاسخ: تکنیک Hdri

    35Fantastic HDR Pictures
    کد:
    http://www.smashingmagazine.com/2008/03/10/35-fantastic-hdr-pictures
    nmroshan و KIA تشکر می‌کنند.
    محسن مظهری

  9. #59
    كاربر همراه M.vatandoost آواتار ها
    تاریخ عضویت
    November 2007
    محل سکونت
    Tehran
    نوشته ها
    373
    تشکر شده
    1061
    تشکر کرده
    1277

    پیش فرض پاسخ: تکنیک Hdri

    جناب دکتر روشن ضمن عرض سلام و خسته نباشید و ضمن تشکر از نرم افزاری که معرفی کردید.

    با توجه به تستی که من انجام دادم نرم افزار فوتو ماتیکس از فوتوشاپ به مراتب قوی تر عمل می کنه . در ضمن قابلیت این را دارد که فایهای Raw را مستقیم باز کند. حال آنکه برای باز کردن فایلهای Raw دوربین من در فوتوشاپ می بایستی اول فایلها رو به DNG تبدیل کنم . در ثانی فایلهای DNG را نمی توانم در HDR فتوشاپ باز کنم باید اول به JPG تبدیل کنم و بعد ....

    حالا یک سوال هم داشتم. تا اینجا که من در فروم مطالعه کردم به این نتیجه رسیدم که تصاویر ساخته شده بوسیله HDR به دو منظور استفاده می شود. اول برای بوجود آوردن رنج وسیعی از نورهای زیاد و کم در تصویر. و دوم بوجود آوردن رنج وسیعی از رنگها که در حالت عادی سنسور نمی تواند این حجم را از اطلاعات را ثبت کند.

    در مورد اول به نتایج خوبی رسیدم. از کامپوترم عکسی گرفتم که هم اطراف کامپیوتر دارای روشنایی قابل قبولی بود و هم صفحه مانیتور و محتویات صفحه با جزییات قابل قبولی ثبت شد..البته نویز هم بطور قابل توجهی از بین رفت.

    اما در مورد دوم می خواستم راهنمایی بفرمایید که چگونه اینچنین عکسهایی می گیرند :

    منظورم این است که عکسهایی اینچنین که حالت رویایی دارند با چه روشی ثبت می شوند.



    در ضمن استاد راضی به زحمت نیستم و پر توقع هم نیستم که از شما بخواهم وقت گرانقدر خود را صرف آموزش ریز مطالب نمایید. اشارتی کافی است تا خودم رد کار را بگیرم و شما هم همچون همیشه لطف بفرمایید و با راهنمایی ارزشمند خود راه پیشرفت را برای ما هموار نمایید.

    با تشکر
    microdeveloper تشکر می‌کند.

  10. #60
    Moderator nmroshan آواتار ها
    تاریخ عضویت
    February 2004
    محل سکونت
    mashad
    نوشته ها
    5,263
    تشکر شده
    38313
    تشکر کرده
    11580

    پیش فرض پاسخ: تکنیک Hdri

    بله با فتوماتیکس راحت تر و بهتر میشود به نتیجه رسید. اما با فتوشاپ هم می‌توان مستقیما با فایلهای Raw‌کار کرد.

    در مورد رنگ‌ها هم در نرم افزاری مانند فتوماتیکس، کنترلهای فراوانی برای تنظیم رنگ وجود دارد که به طور جداگانه میتوان رنگها را برای مناظق مختلف تنظیم کرد.

    و در پایان،
    این عناوین پرطمطراق برای صحبت در محیط فروم مناسب نیست. شما لطف دارید اما بیان مطالب با همان ادبیات نرمال و فاقد القاب و حواشی، بسیار پسندیده تر است.
    FarhadBahramii، M.vatandoost و microdeveloper تشکر می‌کنند.
    نعما م. روشن
    مقالات سایت عکاسی |وبلاگ (از عکاسی) | اینستاگرام : Nemaroshan

صفحه 6 از 26 نخستنخست ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 ... آخرینآخرین

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •