-
پاسخ :
نقل قول:
؟؟؟
فرض بگیریم کسانی غیر عمدی و ناآگاهانه دمای رنگ را بالا و پایین میکنند خوب این مشکل آنهاست [نه عکاسی دیجیتال]!
خیلی متوجه نشدم .چون بحث اینجا اصلاً و ابداً بر سر تفاوت های دیجیتال و نگاتیو نیست. به هیچ وجه.
در حال صحبت در مورد عکاسی دیجیتال هستیم و معیاری برای فرمت خام مطرح شد که حرف از نگاتیو به میان آمد.
نقل قول:
که شاید اصلاً کنتراست متفاوت نباشد و صرفاً به خاطر وضوح بیشتر در فواصل مختلف این حس القاء میشود
عرض کردم که اگر شک دارد امتحان کنید. بعد هم خودتان بسنجید.
-
پاسخ :
نقل قول:
نکته همین جاست که در عکاسی RAW هدف ثبت حداکثر اطلاعات ممکن است. بدون توجه به اینکه previewاولیه درLCD فاجعه بار باشد. بدون توجه به اینکه Preview اولیه در مبدل RAW یا سایر برنامههای نمایشدهنده، ناامید کننده باشد. RAW فقط ظرفی است برای حمل اطلاعات شما. مهم نیست که ظاهر این ظرف شبیه بشکهای بی ریخت باشد که وقتی از بالا به محتوباتش نگاه میکنیم هیچ جذابیتی نمی بینیم. مهم این است که بعدا بتوانیم از این بشکه شربت شیرین مان را بیرون بیاوریم. مجبورشدم تمثیلی بگویم که دیگر این همه دنبال preview خوب RAW نباشید. اصلا راحتتان کنم. اگر preview فایل RAW شما، خیلی خوش آب و رنگ بود، بدانید که یک جای کار ایراد دارد.
پس انجام کارهایی که منجر به حذف اطلاعات در مرحله capture میشود، گناه است. آنجا هدف فقط ثبت حداکثر اطلاعات است. اگر کنتراست می خواهید بعدا فرصت بسیار است.
جناب روشن اگر لطف کنید و در مورد این موارد توضیحات بیشتری بدید ممنون میشم
با توجه به توضیحات شما من اینگونه متوجه شدم که از آنجاییکه در اکثر موارد ثبت بصورت فرمت خام انجام میشود
و هدف ما باید ثبت اطلاعات بصورت حداکثر باشد پس در هنگام عکاسی بیشتر باید تصوری از عکسی که در آینده به کمک
فتوشاپ و یا نرم افراهای دیگر قصد داریم بوجود آوریم داشته باشیم سپس به تنظیمات دوربین بپردازیم با توجه به تصوبر آینده نه آنچه الان
میتوان بصورت معقول و با دقت ثبت کرد؟
-
پاسخ :
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
mreza1001
خیلی متوجه نشدم .چون بحث اینجا اصلاً و ابداً بر سر تفاوت های دیجیتال و نگاتیو نیست. به هیچ وجه.
در حال صحبت در مورد عکاسی دیجیتال هستیم و معیاری برای فرمت خام مطرح شد که حرف از نگاتیو به میان آمد.
عرض کردم که اگر شک دارد امتحان کنید. بعد هم خودتان بسنجید.
محمدرضا جان
برای همین داخل [] نوشتم که جدای از جمله اصلی باشد؛ به هر حال پست قبلیام را دوباره مرور کردم، منظور مقایسه نبوده. ولی قبول دارم که بحث دارد منحرف میشود
صحبت از "معیاری برای فرمت خام" شروع شده و به سمت و سوی چرایی ویرایش و دفاع از آن رفته!
از کارت خاکستری و جدول رنگها برای داشتن معیار به سمت اینکه "چرا باید عکس پس از ویرایش را در ذهن داشته باشیم و با توجه به آن ثبت را انجام دهیم" رفته.
بحث رفته به سوی همان مشکل قدیمی که ویرایش را دستکاریهای فتوشاپی میپنداشتند. به سمت اینکه ویرایش را یک فرایند مازاد و در بدبینانهترین حالت پوششی بر مشکلات عکس میدانستند.
هدف از مطرح کردن مسأله این نبوده اما به هر حال، بحث الآن اینجاست.
-
پاسخ : پاسخ: پردازش و تبديل فايلهاي Raw
در مورد این مشکلی که محمد رضا و البته خود من هم داشتم من از تعدادی از دوستان که بصورت حرفه ای عکاسی میکنند سوال کردم
همگی گفتند این مساله طبیعی هست و برای حل این مشکل باید برای ادیت و تنظیمات رنگ و کنتراست و...از نرم افزار خود دوربین استفاده کرد
در پایان خروجی tiff گرفت و اگر لازم بود در فتوشاپ ادامه کار رتوش و ... را انجام داد
در مورد مباحث مطرح شده فکر کنم از خصوصیات یک بحث که شاخه های زیادی دارد اینست که به سمت و سویی دیگر هم برود
و شاید در این مسیر افق های دیگری نیز روشن گردد
-
پاسخ : پاسخ: پردازش و تبديل فايلهاي Raw
نقل قول:
صحبت از "معیاری برای فرمت خام" شروع شده و به سمت و سوی چرایی ویرایش و دفاع از آن رفته!
از کارت خاکستری و جدول رنگها برای داشتن معیار به سمت اینکه "چرا باید عکس پس از ویرایش را در ذهن داشته باشیم و با توجه به آن ثبت را انجام دهیم" رفته.
بحث رفته به سوی همان مشکل قدیمی که ویرایش را دستکاریهای فتوشاپی میپنداشتند. به سمت اینکه ویرایش را یک فرایند مازاد و در بدبینانهترین حالت پوششی بر مشکلات عکس میدانستند.
هدف از مطرح کردن مسأله این نبوده اما به هر حال، بحث الآن اینجاست.
از چند پست اخیر که در باره این موضاعات صحبت شد چیزی که دستگیر من می شود (البته به جز نکات و ترتیبات فنی مفیدی که گفته شد) این است که دو نظر در این زمینه هست یکی آنکه آقای روشن توضیح می دهند (که البته هنوز تمام زوایا و خفایا و رویکرد هایش در مقابل شرایط مختلف برای بنده مشخص نیست و در باره مواردی که برایم معلوم نیست قضاوت نمی کنم) و یکی هم اینکه بنده مطرح کردم که کلی و ساده تر است (عکاس برای ثبت عکس آنگونه که در ذهن دارد (خواه هنری و خواه معمولی یا کاملاً شبیه واقعیت) تلاش می کند و لوازم و ابزاری هم که می خواهد و می شناسد (از جمله انواع فیلتر ها، حتی رنگی ها) را هنگام عکاسی به کار می گیرد. اتفاق اصلی هنگام عکاسی می افتد اما ویرایش، هم مجاز است و هم نیاز است.)
بنده هم فتوشاپ بلدم، هم کارت خاکستری و جدول رنگ دارم و استفاده می کنم و هم پلاگین های زیادی روی فتوشاپم نصب است که مرتب در حال استفاده هستند.
این بحث بیشتر ناظر به دو تلقی مختلف از عکاسی دیجیتال با فرمت خام است .
-
پاسخ : پاسخ: پردازش و تبديل فايلهاي Raw
نقل قول:
من از تعدادی از دوستان که بصورت حرفه ای عکاسی میکنند سوال کردم
همگی گفتند این مساله طبیعی هست و برای حل این مشکل باید برای ادیت و تنظیمات رنگ و کنتراست و...از نرم افزار خود دوربین استفاده کرد
در پایان خروجی tiff گرفت و اگر لازم بود در فتوشاپ ادامه کار رتوش و ... را انجام داد
در اینکه باید تلاش کرد تا بهترین خروجی را از دوربین گرفت حرفی نیست اما اینکه نرم افزار دوربین در پروسس عکس بهتر از نرم افزارهای کامپیوتر است اصلا درست نیست.
در ضمن استفاده از فرمت raw در بیشتر مواقع بیشترین امکان برای پروسس را فراهم می کند.
منظورتان گرفتن خروجی tiff از چیست؟ از raw یا از فرمت دیگری؟
-
پاسخ : پاسخ: پردازش و تبديل فايلهاي Raw
بنظرم بحث مفیدی است، فقط نگرانم که برای همه دوستان جذاب نباشد و باعث کسالت گردد. اگر که چنین است، عذر میخواهم.
الان چند موضوع مختلف با یکدیگر وسط میز هستند و بهتر است دقیقا مشخص کنیم که کدام را میخواهیم باز کنیم.
یک موضوع، همانست که در صحبت آخر جناب میلانی مطرح شد. اینکه عکاسی مدرن امروزی، با توجه به خصایصی که از فایل خام سراغ داریم، تکلیفش چیست؟ مگر نه آنست که موقع عکاسی، موقعیت خطیری است. پس چگونه قوه خلاقه هنرمند امروزین، نادیده عکسی به عنوان " بشکه اطلاعات"! بگیرد تا به امید آینده، چیزی از آن درآید؟
پاسخ من روشن است. اینکه در بسیاری موارد مشکلی وجود ندارد. یعنی آنچه که عکس خام در نمایشگر دوربین به ما نشان میدهد و آنچه که در پیش نمایش مبدل فایل خام میبینیم، همانست که در نظر داشتهایم.
اما در مواردی، که ممکن است در برخی شاخههای عکاسی کم هم نباشد، چنین امری صادق نخواهد بود. چرا؟
۱- نمیتوان موقع عکاسی مدرن امروزین با فایلهای خام، تمام ایدههای خلاقانه را به عمل آورد. نمی شود. بحث فیلتر فقط نیست. چگونه میتوان بقول شما از روابط نسبی شاتر و دیافراگم به کنتراستهای خاص رسید؟ مثالی که در مورد قفل نورسنجی زدید نیز تنها باعث افزایش یا کاهش اکسپوز آن هم به صورت کلی و بدون تاثیر ذهنی هنرمند خواهد شد. در مورد عکاسی در شرایط مناسب نوری که موافقم و در عکاسی فایل خام هم باید همین گونه باشد اما این پاسخی بر سوال من نمی تواند باشد.
۲- اگر میخواهیم فایل خام را بخوبی پروسس کنیم، در اکثر مواقع نیاز است که نورسنجی خاصی انجام دهیم که همان ابتدا ظاهر خوبی نداشته باشد. وگرنه پروسس فایل های خامی که شرایط خاص نوردهی شان رعایت نشده باشد، اتفاقا بیشتر باعث ایجاد آثار مصنوعی و حس گرافیک در عکس خواهد شد.
سوالی که پیش میاید این است که پس هنرمند امروزین موقع عکاسی چه کند؟ اینکه هیچ از آنچه در نظرش است نبیند، چگونه میتواند ایدههای خود را عملی کند؟
در پاسخ به این سوال، سوالی دیگر مطرح میکنم تا مقصودم واضح شود. در گذشته و حتی حال، عکاسی سیاه و سفید یکی از مهمترین انواع عکاسی بوده است. آنجا که دیگر، آنچه می بینیم با انچه که میشود، تفاوت بسیار دارد. پس بر این فاصله چگونه غالب می شدند؟
پاسخ در Imagination ای است که منجر به Innovation می گردد. تصور ذهنی عکاس از آنچه که میخواهد خلق کند، نه تنها باعث افزایش این قوه خواهد شد که دیدی کاملا دقیق از نهایت کار خواهد داد. Previsualization یا پیش تصور است که حتی قبل از فشردن شاتر، نقشهای دقیق از سرانجام کار رسم خواهد کرد.
بتدریج که تجربه عکاس مدرن از عکاسی RAW بیشتر میشود، میتواند این تصور ذهنی را بهتر پرورش دهد و تنها مشکلزا نیست که این نوع برخورد هدایت گر است.
همانگونه که میدانیم و می فهمیم که عکاسی سیاه و سفید، فقط گرفتن رنگ از عکس نیست که یک زبان جدید بصری است و یک دید جدید برای انتقال جدید، باید بدانیم که عکاسی Art نیز در عصر فایلهای خام، یک زبان بصری جدید است تا بهتر بتواند با بیننده ارتباط برقرار کند و لذتی فراتر از قبل در او ایجاد نماید.
امیدوارم که پاسخ سوال جناب میثم را نیز داده باشم.
بی نیاز از گفتن است که همه این حرفها، چه در این پست و پستهای قبل من، نظراتی شخصی است و سخت محتاج نقد ناقدان سختگیر.
-
پاسخ : پاسخ: پردازش و تبديل فايلهاي Raw
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
Anoosh-Pro
درود
برنامه جانبی ACR در خود فتوشاپ هست فقط کافی هست فایل Nef یا CR2 را بگیرید بکشید و بندازید در فتوشاپ.
خودش با ACR بازش میکنه. اما به دوستان نیکونی توصیه میکنم که کار کردن با برنامه خود نیکون که Capture NX 2 را حتما تجربه کنید و ببینید با کدام بهتر میتوانید نتیجه بهتری در کوتاه ترین زمان بگیرید.
انوش
--------------
با عرض سلام و تشکر ، من فایلهای jpg را هم در ACR باز و ادیت میکنم که امکانات خوبی هم بدست میدهد آیا از نظر دوستان اشکالی در این کار هست ، مثلا" تصحیح خطای آکروماتی در دوربینهای کامپکت یا لایک ، مانند کانن Power shot S5 IS و... خیلی بهتر انجام میشود و دیگر امکانات این نرم افزار هم همچنان قابل استفاده اند .
با تشکر
-
پاسخ : پاسخ: پردازش و تبديل فايلهاي Raw
سلام
من می خواهم کمی جلوتر برم و عرض کنم حتی الزامی نیست که عکاس دقیقا بداند که در موقع عکاسی چه می خواهد یا چه نوع ویرایشی بعدا قرار است انجام دهد. حالا چطور؟
وظیفه عکاس خوب این است که به قول دکتر بشکه پر و پیمونی، با همه آن شرایطی که می دانیم برای ثبت فایل raw لازم است، تهیه کند. گاهی از قبل می داند محتویات این بشکه را چطور مصرف کند که در اکثر موارد اینگونه است و باید باشد. گاهی هم شما عکس خامی دارید و هنگام پروسس متوجه می شودید که میشود این کار را هم کرد، فرضا می شود سیاه و سفید کرد یا کراس پروسسینگ یا ... هر ایده دیگری که از ابتدا فکر نشده بود. یا ممکن است بعدها ایده ای در ذهن عکاس شکل بگیرد کاملا متفاوت با ذهنیت عکاس در موقع ثبت. حتی امکان دارد 10 سال بعد نرم افزارهایی بیاید که کارهای انجام دهد که الان تصورشان را هم نکنیم. مهم این است که ما مواد اولیه با حداکثر اطلاعات لازم را در دسترس داریم تا در وقت مقتضی و با ذهنیتی و ایده ای که داریم آن را به عمل آوریم.
-
پاسخ : پاسخ: پردازش و تبديل فايلهاي Raw
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
kholeno
سلام
من می خواهم کمی جلوتر برم و عرض کنم حتی الزامی نیست که عکاس دقیقا بداند که در موقع عکاسی چه می خواهد یا چه نوع ویرایشی بعدا قرار است انجام دهد. حالا چطور؟
وظیفه عکاس خوب این است که به قول دکتر بشکه پر و پیمونی، با همه آن شرایطی که می دانیم برای ثبت فایل raw لازم است، تهیه کند. گاهی از قبل می داند محتویات این بشکه را چطور مصرف کند که در اکثر موارد اینگونه است و باید باشد. گاهی هم شما عکس خامی دارید و هنگام پروسس متوجه می شودید که میشود این کار را هم کرد، فرضا می شود سیاه و سفید کرد یا کراس پروسسینگ یا ... هر ایده دیگری که از ابتدا فکر نشده بود. یا ممکن است بعدها ایده ای در ذهن عکاس شکل بگیرد کاملا متفاوت با ذهنیت عکاس در موقع ثبت. حتی امکان دارد 10 سال بعد نرم افزارهایی بیاید که کارهای انجام دهد که الان تصورشان را هم نکنیم. مهم این است که ما مواد اولیه با حداکثر اطلاعات لازم را در دسترس داریم تا در وقت مقتضی و با ذهنیتی و ایده ای که داریم آن را به عمل آوریم.
پس در واقع عکاسی کاملا دو مرحله ای هست و در هنگام عکس گرفتن و یا بعد از آن نمیتوان از دیدن ثبتی که داشتیم لذت ببریم
در واقع تلقی من از عکاسی و دیدن عکس اینست که در مرحله اول یک لذت روحی و معنوی از دیدن عکس داشته باشم
حال با این تفکر به دیدن طبیعت یا معماری یا ... میروم و به نظر من ثبت صحیح در لحظه مفهموم واقعی عکاسی هست
و ادیت فقط برای مرحله پایانی کار مورد استفاده هست و همیشه در مسیر یادگیری تفکری که دارم
تسلط به عکاسی در شرایط مختلف و جزییات کار برای بهترین ثبت هست
-
پاسخ : پاسخ: پردازش و تبديل فايلهاي Raw
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
Persian
در اینکه باید تلاش کرد تا بهترین خروجی را از دوربین گرفت حرفی نیست اما اینکه نرم افزار دوربین در پروسس عکس بهتر از نرم افزارهای کامپیوتر است اصلا درست نیست.
در ضمن استفاده از فرمت raw در بیشتر مواقع بیشترین امکان برای پروسس را فراهم می کند.
منظورتان گرفتن خروجی tiff از چیست؟ از raw یا از فرمت دیگری؟
در واقع مشکل عدم تطابق preview دوربین و تصویری هست که فتوشاپ نشان میدهد البته در فرمت raw
برای حل این مساله راه حل مذکور را عنوان کردم
tiff هم برای خروجی بعد از ادیت در نرم افزار دوربین و ادامه کار در صورت نیاز در فتوشاپ استفاده میشود
-
پاسخ : پاسخ: پردازش و تبديل فايلهاي Raw
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
kholeno
سلام
من می خواهم کمی جلوتر برم و عرض کنم حتی الزامی نیست که عکاس دقیقا بداند که در موقع عکاسی چه می خواهد یا چه نوع ویرایشی بعدا قرار است انجام دهد. حالا چطور؟
وظیفه عکاس خوب این است که به قول دکتر بشکه پر و پیمونی، با همه آن شرایطی که می دانیم برای ثبت فایل raw لازم است، تهیه کند. گاهی از قبل می داند محتویات این بشکه را چطور مصرف کند که در اکثر موارد اینگونه است و باید باشد. گاهی هم شما عکس خامی دارید و هنگام پروسس متوجه می شودید که میشود این کار را هم کرد، فرضا می شود سیاه و سفید کرد یا کراس پروسسینگ یا ... هر ایده دیگری که از ابتدا فکر نشده بود. یا ممکن است بعدها ایده ای در ذهن عکاس شکل بگیرد کاملا متفاوت با ذهنیت عکاس در موقع ثبت. حتی امکان دارد 10 سال بعد نرم افزارهایی بیاید که کارهای انجام دهد که الان تصورشان را هم نکنیم. مهم این است که ما مواد اولیه با حداکثر اطلاعات لازم را در دسترس داریم تا در وقت مقتضی و با ذهنیتی و ایده ای که داریم آن را به عمل آوریم.
من چندان با این روش موافق نیستم. چون دو مشکل عمده ایجاد می کند:
۱- فرآیند فکری زمان عکاسی از بین می رود. این فرآیند تاثیر زیادی حتی در همان مرحله عکاسی دارد. آن تصوری که در پست قبل گفتم، فقط تصور عکس نهایی نیست. بلکه یک فرآیند کامل فکری است که از انتخاب کادر و موضوع شروع میشود و به انتقال حس فردی در عکس منجر خواهد شد.
۲- مشکل دوم این روش، تولید تعداد زیاد عکس snap shot است. عکس هایی که ممکن است تکنیک خوبی نیز داشته باشند و پروسس خوبی هم شده باشند اما بقول ظریفی، بیننده آگاه در مواجهه با این عکس ها سوال خواهد کرد : " خب که چی؟ " !
یعنی چه حرفی، چه حسی، چه روایتی و چه نکته قابل توجهی در عکس وجود دارد؟
اگر احساس میکنید عکستان جزو این دسته عکسهاست، مشکل در همان فرآیندهای قبل از فشردن شاتر است.
اتفاقا چندی پیش که با دوستان جلسهای برای دیدن عکس ها و بحث در مورد آنها داشتیم، من متوجه شدم که تعداد زیادی از عکس هایم جزو همین دسته " خب که چی " است!
-
پاسخ : پاسخ: پردازش و تبديل فايلهاي Raw
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
nmroshan
من چندان با این روش موافق نیستم. چون دو مشکل عمده ایجاد می کند:
۱- فرآیند فکری زمان عکاسی از بین می رود. این فرآیند تاثیر زیادی حتی در همان مرحله عکاسی دارد. آن تصوری که در پست قبل گفتم، فقط تصور عکس نهایی نیست. بلکه یک فرآیند کامل فکری است که از انتخاب کادر و موضوع شروع میشود و به انتقال حس فردی در عکس منجر خواهد شد.
۲- مشکل دوم این روش، تولید تعداد زیاد عکس snap shot است. عکس هایی که ممکن است تکنیک خوبی نیز داشته باشند و پروسس خوبی هم شده باشند اما بقول ظریفی، بیننده آگاه در مواجهه با این عکس ها سوال خواهد کرد : " خب که چی؟ " !
یعنی چه حرفی، چه حسی، چه روایتی و چه نکته قابل توجهی در عکس وجود دارد؟
اگر احساس میکنید عکستان جزو این دسته عکسهاست، مشکل در همان فرآیندهای قبل از فشردن شاتر است.
اتفاقا چندی پیش که با دوستان جلسهای برای دیدن عکس ها و بحث در مورد آنها داشتیم، من متوجه شدم که تعداد زیادی از عکس هایم جزو همین دسته " خب که چی " است!
من در مورد بعضی از موارد عرض کردم. منظورم این نبود که در لحظه عکاسی بدون هدف فقط بشکه را پر کنیم:::happy::: منظور این بود که گاهی در مورد بعضی از عکسها، که در زمان ثبت کاملا فکر شده و با طرح و نقشه قبلی عکاسی شده اند، بعدا ممکن است قابلیت ارائه پیام و منظوری متفاوت را هم داشته باشد. در واقع ورژن دیگری از عکس. منظورم از جمله " عکاس دقیقا بداند که در موقع عکاسی چه می خواهد یا چه نوع ویرایشی بعدا قرار است انجام دهد." این بود که ویرایشی که بعدا انجام دهد با ذهنیت زمان ثبت کاملا فرق کند. کاری را انجام دهد (با عکس با هدف) که قبلا بهش فکر نکرده، وگرنه ما که دیوانه نیستیم فقط عکس بی هدفه، عالیه، 16 بیتی، اکسپوز تو رایت بگیریم که بعدا به یک دردی بخورد.:::happy:::
مثال خوبی پیدا نکردم اما عکس اول همان چیزی است که موقع عکاسی می خواستم انجام دهم، (هر چند به دلیل نداشتن ابزار مناسب دقیقا همان عکس هم نشد) اما عکس دوم حال و هوای متفاوتی دارد.
در بعضی از عکسها می شود با ویرایش متفاوت حس دیگری را به بیننده القا کرد که به این حس یا پیام جدید متفاوت در موقع عکاسی فکر نشده باشد، فکر کنم ایراد از بیان من در پست قبلیم بود که این برداشت به وجود آمد.
http://payami.persiangig.com/image/86.7knd7959.jpg
http://payami.persiangig.com/image/86.7knd7959-2.jpg
-
پاسخ : پاسخ: پردازش و تبديل فايلهاي Raw
سلام... من برای مطرح کردن سوالم جای مناسب تری پیدا نکردم... من عکس هایی که با فرمت raw گرفتم رو نه میتونم با فتوشاپ باز کنم و نه با windows viewer ... یه سری codec هم از قسمت مقاله ها پیدا و نصب کردم ولی جواب نداد... البته lightroom بازش میکنه... دوربینم هم D90 هست.
متشکرم...
-
پاسخ : پاسخ: پردازش و تبديل فايلهاي Raw
فتو شاپ CS5 یا ACDSEE 5Pro باز می کند.
پیام جان عکس اولی بسیار زیباست. لذت بردم.
-
پاسخ : پاسخ: پردازش و تبديل فايلهاي Raw
متشکرم... برای windows viewer راهکاری هست...؟
-
پاسخ : پاسخ: پردازش و تبديل فايلهاي Raw
نقل قول:
برای windows viewer راهکاری هست...؟
من با همون نرم افزار معرفی شده در بخش مقالات بدون هیچ مشکلی فایل های خام رو توی ویندوز می بینم
-
پاسخ : پردازش و تبديل فايلهاي Raw
سلام بر دوستان...
من به تازگی Canon EOS 550D گرفتم. در باز کردن فایلهای RAW این دوربین با فتوشاپ مشکل دارم
فتوشاپ این پیام رو هنگام باز کردن فایلهای RAW می دهد
Could noy complete your reqeuest becase the file appeaes to be from a camera model which is not supported by the installed version of camera RAW.
باید بگم که من از Ps CS5 استفاده میکنم و نسخه ACR رم هم 6.0 هست
ممنون میشم راهنماییم کنید
-
پاسخ : پاسخ: پردازش و تبديل فايلهاي Raw
مشکلی که من از همان ابتدای کار با فایلهای raw در acr داشتم و دارم
تغییر ماهیت رنگ آبی است
روش کار من به این صورت است که در acr تنظیم تراز سفیدی اصلاح ca تنظیمات نور و روشنایی و کنتراست و نویز گیری(اولیه) را انجام میدهم و سپس خروجی tif شانزده بایتی و باقی تنظیمات از جمله رنگ را در ps ادامه میدهم
ولی همواره رنگ آبی من دچار تغییر میشه و هر چی که با تنظیمات ور رفتم نتونستم درست مثل همانی که ثبت شده در فایل خام وجود دارد در خروجی tif داشته باشم
مثال:
http://fixsat-pics.com/images/5adarj42ai6uh2ur9v9l.jpg
جالب اینکه این مشکل فقط با رنگ آبی وجود دارد و بقیه رنگها مشکلی نیست
دوستان لطفا راهنمایی کنند
-
پاسخ : پاسخ: پردازش و تبديل فايلهاي Raw
سلام،
ببخشید اگه سوالاتم تکراری است. کمی جستجو کردم ولی به نتیجه ای نرسیدم.
1- آیا بهتر است شارپ سازی عکس خام هنگام ویرایش اولیه در ACR و با استفاده از ابزار شارپ سازی آن انجام شود یا بعدا در فوتوشاپ؟ یا اینکه فرق چندانی با هم ندارند؟
2- در فوتوشاپ تفاوت بین ابزار Smart Sharpening و Unsharp Mask چیه؟ با کدام یک نتایج بهتری می توان به دست آورد؟ دوستان صاحب نظر و با تجربه کدام ابزار را بیشتر می پسندند؟
سپاس فراوان بابت حسن توجه عزیزان
-
پاسخ : پاسخ: پردازش و تبديل فايلهاي Raw
-
پاسخ : پاسخ: پردازش و تبديل فايلهاي Raw
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
am30
مشکلی که من از همان ابتدای کار با فایلهای raw در acr داشتم و دارم
تغییر ماهیت رنگ آبی است
روش کار من به این صورت است که در acr تنظیم تراز سفیدی اصلاح ca تنظیمات نور و روشنایی و کنتراست و نویز گیری(اولیه) را انجام میدهم و سپس خروجی tif شانزده بایتی و باقی تنظیمات از جمله رنگ را در ps ادامه میدهم
ولی همواره رنگ آبی من دچار تغییر میشه و هر چی که با تنظیمات ور رفتم نتونستم درست مثل همانی که ثبت شده در فایل خام وجود دارد در خروجی tif داشته باشم
مثال:
http://fixsat-pics.com/images/5adarj42ai6uh2ur9v9l.jpg
جالب اینکه این مشکل فقط با رنگ آبی وجود دارد و بقیه رنگها مشکلی نیست
دوستان لطفا راهنمایی کنند
سلام
من دقیق متوجه نشدم. فایل خام RAW شامل اطلاعات خام است.
هنگام باز شدن آن فایل خام توسط هر پردازشگر RAW یکسری تنظمیات به صورت Default یا پیش فرض بر روی آن اعمال میشود. ( بسیاری از این تنطیمات با توجه به پارمترهای از پیش تعیین شده سنسور ، شرکت سازنده دوربین و یا شرکت سازنده نرم افزار است )
بعضی از این تنظمیات هم بصورت یک بسته آماده به نام Profile وجود دارد. (Landscape Vidid Natural ....)
تا جایی که میدانم باز کردن یک فایل RAW در دو ویرایشگر فایل خام لزوما تصویری مشابه تولید نمی کنند.
حال شما رنگ آبی موجود در فایل NEF را با رنگ آبی در فایل Tiff مقایسه کردید؟ و به نظرتان آبی فایل NEF بهتر بوده است؟
بسیاری از تنظمیات روی رنگ ها اثر گذارند مثل تنظیم تراز سفیدی که انجام می دهید
در صورت امکان بیشتر توضیح دهید.
شاد باشید
-
پاسخ : پاسخ: پردازش و تبديل فايلهاي Raw
در مورد سوال بردیا .
منم گاهی که عکس های شبیه همین مناظری که گذاشته اند می گیرم تو یک سری عکس با تنظیمات مشابه (فقط تغییر سرعت و دیاف) که DNG گرفته میشه 2 -3 تاش مثل سمت چپی میشه. البته من استنباطم این بود که تو ACR این جوری نمایش داده میشه و فایل ها فرقی ندارد و بایط کمی وایت بالانس رو اصلاح کنم تا درست بشه. زیاد توجهی بهش نکردم.
-
پاسخ : پاسخ: پردازش و تبديل فايلهاي Raw
با سلام پلاگین مخصوص دوربین کانن 550d برای باز کزدن فایلهای cr2 در فتوشاپ رو از کجا باید دانلود کنم سایت خود adobe اجازه دانلود نمی ده
با تشکر
-
پاسخ : پاسخ: پردازش و تبديل فايلهاي Raw
من فایل raw را در ACDSee و ViewNX 2 و ACR البته تنظیمات دیفالت به یک صورت میبینم یعنی هیچ تفاوتی در رنگ و نور و غیره دیده نمیشه
نکته ای که متوجه شدم اثرات تخریبی در acr و یا ps بوجود میاد هر چند اندک ولی به هر حال این اثرات به وجود می آیند
همین مورد را با LightZone تست کردم با اعمال تنظیمات نور و روشنایی و کنتراست در خروجی رنگهای طبیعی حفظ میشوند به عبارت دیگر (به نظر میرسه) روند تخریبی در LightZone کمتر از نرم افزارهای مشابه هستش
-
پاسخ : پاسخ: پردازش و تبديل فايلهاي Raw
من هم متوجه نشدم مشکلتان چیست. آیا همان اول که فایل خام را باز می کنید، چنین تغییرات رنگی میبینید؟ یا وقتی که پردازش RAW را شروع میکنید؟ و یا وقتی که این فایل را در فتوشاپ باز میکنید؟
به همین سادگی نمیشود نتیجه گیری کرد و گفت که مبدل RAW تاثیر تخریبی دارد. تاثیر تخریبی در مبدل RAW اصلا یعنی چه؟
-
پاسخ : پاسخ: پردازش و تبديل فايلهاي Raw
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
1985ha
با سلام پلاگین مخصوص دوربین کانن 550d برای باز کزدن فایلهای cr2 در فتوشاپ رو از کجا باید دانلود کنم سایت خود adobe اجازه دانلود نمی ده
با تشکر
شما باید camera raw 6.1 رو نصب کنید روی سیستمتون اینم لینک دانلودش
http://files.brothersoft.com//photog..._1_updater.zip
-
پاسخ : پاسخ: پردازش و تبديل فايلهاي Raw
استاد ,از همان ابتدا که فایل raw را باز میکنم مشکلی نیست
مشکل پس از اعمال تنظیمات(نور -روشنایی - کنتراست) در acr و در خروجی( tif 16b ) مشاهده میشود. که البته تنها بر روی رنگ(آبی) تاثیر میگذارد
همان تنظیمات را بر روی همان فایل raw این بار با LightZone اعمال میکنم رنگها دچار تغییر نمیشوند و به همان صورتی که ثبت شده اند در فایل خام در خروجی نیز دقیقا همان رنگها حفظ میشوند
-
پاسخ : پاسخ: پردازش و تبديل فايلهاي Raw
رفتار مبدلهای RAW متفاوت است. با هر کدام باید با روش مخصوصی عمل کنید. اصلا ادعایی ندارم که ACR مبدل بی نقصی است. اما اگر میخواهیم از آن استفاده کنیم، باید درست استفاده کنیم.
همان فایلتان را که دچار تغییرات رنگ میشود، برایم ارسال کنید تا بررسی کنم و جواب دقیق خدمت شما بدهم.
-
پاسخ : پاسخ: پردازش و تبديل فايلهاي Raw
-
پاسخ : پاسخ: پردازش و تبديل فايلهاي Raw
http://nemaroshan.persiangig.com/pub/DSC0019.jpg
من این فایل را به طور معمول در ACR پروسس کردم و سپس خروجی Tiff برای فتوشاپ گرفتم و آنجا هم تغییر سایز و در نهایت آپلود کردم. در هیج کدام از مراحل تغییرات رنگ مشابه آن موردی که فرمودید، مشاهده نکردم.
پس ایراد از فایل یا ACR نیست. حالا باید روش کار خود را به صورت دقیق بگویید تا علت مشکل مشخص شود.
-
پاسخ : پاسخ: پردازش و تبديل فايلهاي Raw
استاد در همین فایل jpg که آپلود کرده اید تغییرات در رنگ آبی کاملا مشهوده
و مشکل دقیقا در همین نقطه می باشد بنا بر تجربه اگر در این مرحله(acr) رنگها حفظ شوند در ادامه روند پروسس یعنی ps مشکلی در ماهیت رنگها بوجود نمیاد شاید به این جهت که در آنجا میتوان تغییرات را در کانال مشخصی روشنایی و یا رنگها به صورت مجزا اعمال کرد.
قسمتی مشخص از همین فایل و فایل اصلی(خام) و فایلی که در lightzone پروسس شده را انتخاب و کراپ کردم:
http://up.iranblog.com/Files3/6c53d11fb1014532b3b2.JPG
عکسها در ViewNX2 به این صورت دیده میشوند و همچنین در ACDSee_Pro3 و در PS
(این کراپ ها از ps بوده)
همانطور که در عکس مشخص میشود آثار روند تخریبی در خروجی lightzone بسیار اندک می باشد ,در مقایسه با acr
البته در این عکسها چیز زیادی مشخص نیست من برای بررسی این آثار معمولا از کراپ 100% تا 200% استفاده میکنم.
در acr افزایش کنتراست معمولا با تخریب در بافتها(پیکسلها) همراه میشود ولی در lightzone این چنین نیست!
از طرفی امکاناتی که lightzone در اختیار میگذارد قابل مقایسه با ps و acr نیست
روش کار من به این صورت است که در acr تنظیم تراز سفیدی اصلاح ca تنظیمات نور و روشنایی و کنتراست و نویز گیری(اولیه) را انجام میدهم و سپس خروجی tif شانزده بایتی و باقی تنظیمات از جمله تنظیمات رنگ را در ps ادامه میدهم
با تشکر
-
پاسخ : پاسخ: پردازش و تبديل فايلهاي Raw
چند موضوع را مطرح کردید:
۱- رنگها:
اینکه فرمودید تغییراتی در رنگ آبی مشهود است، من مشکلی نمی بینم. بر فرض هم که این رنگ آبی مورد پسند شما نباشد، در پردازش RAW امکان بازتولید رنگهای متنوعی بر حسب سلیقه ویا نیاز کاربر وجود دارد. به عنوان نمونه من با تغییر پروفایلها در پروسس RAW انواع رنگهای زیر را تولید کردم:
http://nemaroshan.persiangig.com/pub...tSheet-001.jpg
اکثر این نسخه های تولیدی دارای رنگهای مناسبی هستند. اگر رنگ اینها را نامناسب می بینید، مشکل از کالیبراسیون مانیتور شماست ( و یا مانیتور من. هر چند اخیرا کالیبرهاش کرده ام )
دوستان دیگر نظر دهند که رنگها را چطور میبینند.
مثلا من عکسی را که در پست قبلی شما با زیرنویس RAW مشخص شده غیر طبیعی می بینم و دوتای دیگر طبیعی تر هستند.
۲- در مورد تاثیر کنتراست بر تخریب:
خب ایجاد کنتراست های شدید می تواند باعث خطاهایی مانند Banding شود. اما این مساله در همه مبدلها مشترک است.
مگر اینکه منظورتان از تخریب چیز دیگری باشد. بیشتر توضیح دهید.
۳- لایت زون نرم افزار خوبی است اما اصلا نمیتواند جایگزین ACR شود. چه در کیفیت خروجی و چه در امکانات.
-
1 فایل پیوست
پاسخ : پردازش و تبديل فايلهاي Raw
باسلام
انشاءاله كه توي تايپيك مرتبط باشه
راستش من دوربين دي نود يكي از دوستان رو به امانت گرفته و چند تايي عكس با فرمت RAW گرفتم ولي متأسفانه فتوشاپ CS4 بازش نمي كنه لطفاً يه راهنمايي بكنيد. آيا بايد با نرم افزار خاصي بازش كنم يا روش ديگري هم داره :think:;
اين پيغام رو ميده
فایل پیوست 11197[
-
پاسخ : پردازش و تبديل فايلهاي Raw
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
mthosein
باسلام
انشاءاله كه توي تايپيك مرتبط باشه
راستش من دوربين دي نود يكي از دوستان رو به امانت گرفته و چند تايي عكس با فرمت RAW گرفتم ولي متأسفانه فتوشاپ CS4 بازش نمي كنه لطفاً يه راهنمايي بكنيد. آيا بايد با نرم افزار خاصي بازش كنم يا روش ديگري هم داره :think:;
اين پيغام رو ميده
فایل پیوست 11197[
بله .فتو شاپ قادر به باز کردن عکسها نیست . فرمت راو رو باید با نرم افزار های مخصوص این کار مانند نیکون کپچر یا نرم افزا خود دوربین باز کنید و بعد از ویرایش ابتدائی با فتوشاپ تغییرات لازم را اعمال نمایید. البته این مطالب در تایپیک تاریکخانه و مقالات مربوطه کامل توضبح داده شده . لطفا مطالعه کنین.
-
پاسخ : پردازش و تبديل فايلهاي Raw
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
farhadi
بله .فتو شاپ قادر به باز کردن عکسها نیست .
:::waw::::::waw::::::waw:::
حالا این بنده خدا دکتر روشن عزیز هی گلو پاره کند!!:::angry:::
چرا برادر جان... فتوشاپ هم فرمت RAW را ( همان فرمت NEF در نیکون) می خواند. احتمالا نسخه ACR فتوشاپ شما کمی قدیمی است و باید نسخه جدیدتر آن را دانلود و نصب کنید (آدرس آن را احتمالا چند پست قبلتر بتوانید پیدا کنید).
-
پاسخ : پردازش و تبديل فايلهاي Raw
سلام.
1-زمانی که کنن داشتم برای ادیت اولیه فایل های خام (CR2) از برنامه DPP کنن استفاده میکردم.تنظیمات
بسیار ساده ای داشت و به سرعت و بدون تاخیر بر عکس اعمال میشد و کار را راحت میکرد مخصوصا برای
وایت بالانس و ...
اما اکنون برای نیکون از برنامه های خود نیکون استفاده میکنم.تنظیمات بسیار خوب و کامل است اما متاسفانه
چند ثانیه زمان میبرد تا یک تنظیم بر عکس مورد نظر اعمال شود.علت این امر چیست؟من تفننی عکاسی میکنم
و فرصت زیادی برای ادیت عکس ها ندارم.راه حل چیست؟
2-باز هم در DPP! وقتی تغییراتی را انجام میدادم و دستور تبدیل به TiFF را میدادم عکس تبدیل میشد و هنگام
خروج از برنامه میپرسید که تغییرات اعمال شده بر فایل خام ذخیره شود یا خیر.اما در برنامه نیکون هنگام تبدیل
این سوال را میپرسد.اگر من بخواهم فایل های خام را تغییر دهم و خروجی بگیرم اما فایل خام هنگام خروج از
برنامه به حالت اول برگردد باید چه تنظیمی انجام دهم؟
با تشکر از همه عزیزان
-
پاسخ : پردازش و تبديل فايلهاي Raw
ACR برای تنظیم اتوماتیک نور عکس ها (اغلب با هیستوگرام متمایل به چپ) Exposure را افزایش و Brightness را کاهش می دهد و کنتراست را هم زیاد می کند. دلیل این کار چیست؟ یعنی چه منطقی پشت این الگوریتم است ؟
-
پاسخ : پردازش و تبديل فايلهاي Raw
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
Soheil.Q
سلام.
1-زمانی که کنن داشتم برای ادیت اولیه فایل های خام (CR2) از برنامه DPP کنن استفاده میکردم.تنظیمات
بسیار ساده ای داشت و به سرعت و بدون تاخیر بر عکس اعمال میشد و کار را راحت میکرد مخصوصا برای
وایت بالانس و ...
اما اکنون برای نیکون از برنامه های خود نیکون استفاده میکنم.تنظیمات بسیار خوب و کامل است اما متاسفانه
چند ثانیه زمان میبرد تا یک تنظیم بر عکس مورد نظر اعمال شود.علت این امر چیست؟من تفننی عکاسی میکنم
و فرصت زیادی برای ادیت عکس ها ندارم.راه حل چیست؟
2-باز هم در DPP! وقتی تغییراتی را انجام میدادم و دستور تبدیل به TiFF را میدادم عکس تبدیل میشد و هنگام
خروج از برنامه میپرسید که تغییرات اعمال شده بر فایل خام ذخیره شود یا خیر.اما در برنامه نیکون هنگام تبدیل
این سوال را میپرسد.اگر من بخواهم فایل های خام را تغییر دهم و خروجی بگیرم اما فایل خام هنگام خروج از
برنامه به حالت اول برگردد باید چه تنظیمی انجام دهم؟
با تشکر از همه عزیزان
سهیل جان
من متوجه نشدم یعنی در هنگام استفاده از Capture NX2 در اعمال تغییرات با تاخیر مواجه هستید؟ من مدتها است که از این نرم افزار استفاده میکنم و متاسفانه به همین علت دانش فوتوشاپی من بهبود نیافته است چون تقریبا بیشتر تغییراتی را که میخواهم میتوانم در Capture NX به ان برسم. به نظرم برای تغییرات و اصلاحات معمول نرم افزاری عالی و کم نقص است. البته برای تغییرات و اصلاحات عمده و امکانات جانبی فوتوشاپ دنیای دیگری است.
-
پاسخ : پردازش و تبديل فايلهاي Raw
سلام.ممنونم از توجه شما.
بله با تاخیر اعمال میشد.سیستم کامپیوتری خوبی دارم و برایم این مورد عذاب بود.برنامه را آپدیت کردم و بسیار سریعتر شده.دیروز پیغام آپدیت را داد.متاسفانه در پک دوربین سی دی برنامه موجود نبود و ورژنی که دانلود کرده بودم احتمالا به روز نبوده...با شما موافقم.برنامه ی بسیار خوب و راحتی است.
ولی مورد دوم هنوز پاربرجاست:think:;
-
پاسخ : پردازش و تبديل فايلهاي Raw
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
mreza1001
ACR برای تنظیم اتوماتیک نور عکس ها (اغلب با هیستوگرام متمایل به چپ) Exposure را افزایش و Brightness را کاهش می دهد و کنتراست را هم زیاد می کند. دلیل این کار چیست؟ یعنی چه منطقی پشت این الگوریتم است ؟
چون روند کار خودکار است، برای جلوگیری از روشنشدن زیاد عکس پس از افزایش exposure مقدار Brighness را کاهش می دهد. کنتراست را هم زیاد میکند که نتیجه کار رضایت بخش باشد.
کلا زیاد منطقی نیست و همیشه هم این روش مناسب نیست.
-
پاسخ : پردازش و تبديل فايلهاي Raw
نقل قول:
.اما در برنامه نیکون هنگام تبدیل
این سوال را میپرسد.اگر من بخواهم فایل های خام را تغییر دهم و خروجی بگیرم اما فایل خام هنگام خروج از
برنامه به حالت اول برگردد باید چه تنظیمی انجام دهم؟
پس از تهیه خروجی، از منو Version گزینه Original را انتخاب کنید.
-
سلام به دوستان.
یه سوال داشتم.در هنگام پردازش فایل خام در ACR اگه بخوایم سطح روشنایی قسمتهای عکس با هم تفاوت داشته باشه چکار باید بکنیم.مثلا تو یه عکس طبیعت اگه بخوایم از روشنایی اسمان کم کنیم و روشنایی زمین رو بیشتر کنیم باید چکار کنیم.من قبلا به این شکل عمل می کردم که اول از عکس خروجی Jpeg می گرفتم و بعد تو فتوشاپ ادامه میدام.
ممنون از پاسختون.
-
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
kamran.malek
سلام به دوستان.
یه سوال داشتم.در هنگام پردازش فایل خام در ACR اگه بخوایم سطح روشنایی قسمتهای عکس با هم تفاوت داشته باشه چکار باید بکنیم.مثلا تو یه عکس طبیعت اگه بخوایم از روشنایی اسمان کم کنیم و روشنایی زمین رو بیشتر کنیم باید چکار کنیم.من قبلا به این شکل عمل می کردم که اول از عکس خروجی Jpeg می گرفتم و بعد تو فتوشاپ ادامه میدام.
ممنون از پاسختون.
برای این کار میتوانید از ابزار Adjustment Brush و یا Graduated Filter در نرمافزارهای Adobe Camera RAW و یا لایتروم استفاده کنید.
اگر نیکون دارید، در Nikon Capture NX از ابزار Control Point استفاده کنید. که به صورت خودکار ماسک نیز ایجاد میکند و میتوانید روشنایی و رنگ را به صورت جداگانه تغییر دهید.
در Lightzone نیز میتوانید قسمتهای مختلف را به صورت جداگانه تغییر دهید.
-
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
nmroshan
برای این کار میتوانید از ابزار Adjustment Brush و یا Graduated Filter در نرمافزارهای Adobe Camera RAW و یا لایتروم استفاده کنید.
اگر نیکون دارید، در Nikon Capture NX از ابزار Control Point استفاده کنید. که به صورت خودکار ماسک نیز ایجاد میکند و میتوانید روشنایی و رنگ را به صورت جداگانه تغییر دهید.
در Lightzone نیز میتوانید قسمتهای مختلف را به صورت جداگانه تغییر دهید.
ممنون جناب روشن.
یه سوال دیگه هم داشتم که شاید زیاد با موضوع تاپیک مرتبط نباشه.اگه میشه یه پلاگین خوب برای جداسازی سوژه از پس زمینه به من معرفی کنید.
مرسی از پاسختون.
-
سلام
با اجازه اقای روشن
از OnOne Mask Pro که در OnOne Plug-In Suite 5 موجود هست می تونید استفاده کنید
http://www.akkasee.com/forum/showthr...light=mask+pro
-
نقل قول:
پلاگین خوب برای جداسازی سوژه از پس زمینه به من معرفی کنید.
سلام همانطور که خودتان هم اشاره کرده اید سئوالتان به این تاپیک مربوط نمی شود ولی ویژگی Refine Edge در CS5 پیشرفت قابل توجهی کرده و به راحتی می تواند برای جدا کردن سوژه از پس زمینه مورد استفاده قرار بگیرد.
-
سلام
تمام عکسهایی رو که در حالت RAW می گیرم،در زمان انتقال عکسها به کامپوترم اصلا وجود ندارند.یعنی در واقع هیچ گونه فایلی نشون داده نمی شه.فقط عکسهایی که در حالت RAW+JPEGگرفته می شه ،اون هم فقط فایل های JPEG رو نشون می ده و بس.خبری از فایل های خام نیست.اگر ممکنه راهنماییم کنید ممنون می شم.
-
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
soha
سلام
من به یک مشکل برخوردم که گفتم از دوستان بپرسم.من تعدادی فایل RAW در کامپوترم داشتم که همه تبدیل شده به فایل هایی با پسوند CR2 و زمانی هم که پسوندشون رو تغییر می دم برای باز شده در فتوشاپ هم مشکل دارند.و همچنین تمام عکسهایی رو که در حالت RAW می گیرم،در زمان انتقال عکسها به کامپوترم اصلا وجود ندارند:( یعنی هیچ گونه عکسی رو نشون نمی ده.
اگر ممکنه راهنماییم کنید ممنون می شم.
سلام
متوجه نشدم شما چرا پسوند فایل ها را تغییر داده اید !
ببیند فایل RAW یعنی فایل خام ، ولی فایل های خام دوربین های مختلف پسوندهای مختلفی دارند.
مثلا
CR2 = پسوند فایل خام دوربین های Canon
NEF = پسوند فایل خام دوربین های Nikon
احتمالا دوربین شما Canon است که پسوند فایل ها .CR2 هست.
فایلهای CR2 به وسیله ACR یا Lightroom باز می شوند و احتیاجی به تغییر نام نیست ( در صورتی که دوربین شما توسط آن نسخه از ACR که روی دستگاه شما نصب است، پشتیبانی شود)
در مورد سئوال دوم درست متوجه نشدم
1. آیا RAW+Jpeg عکس میگیرید
2. چگونه عکس ها را به کامپیوتر خود انتقال میدهید
-
CR2 پسوند فایل های خام کنون است. مگه از اول پسوندشون چی بوده؟ با cs5 یا نرم افزار کنون باز میشه براحتی.
مشکل دوم را متوجه نشدم. یکبار مموری را توی دوربین فرمت کنید. عکس بگیرید و در یک کامپیوتر دیگه چک کنید. اگر همه چیز مرتب باشه احتمالاً سیستم شما ویروسی چیزی داره. باید یک ویروس کشی انجام دهید.
خط رو خط با نوید
-
موضوع اول رو که اشتباه زده بودم و تصحیحش کردم.و اما مورد بعدی چه در حالت RAW وچه در حالت RAW+JPEG فایل های خام رو نشون نمی ده.(در حالیکه قبلا یک چنین حالتی پیش نیومده بود.)
-
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
soha
سلام
تمام عکسهایی رو که در حالت RAW می گیرم،در زمان انتقال عکسها به کامپوترم اصلا وجود ندارند.یعنی در واقع هیچ گونه فایلی نشون داده نمی شه.فقط عکسهایی که در حالت RAW+JPEGگرفته می شه ،اون هم فقط فایل های JPEG رو نشون می ده و بس.خبری از فایل های خام نیست.اگر ممکنه راهنماییم کنید ممنون می شم.
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
soha
موضوع اول رو که اشتباه زده بودم و تصحیحش کردم.و اما مورد بعدی چه در حالت RAW وچه در حالت RAW+JPEG فایل های خام رو نشون نمی ده.(در حالیکه قبلا یک چنین حالتی پیش نیومده بود.)
از نرم افزار DPP استفاده میکنید ؟
یا لایتروم
یا فایل ها را دستی کپی و پیست میکنید؟
-
مثل همیشه از طریق کابل خود دوربین و اتصال مستقیمش به سیستم.زمانی هم که متصل می کنم از گزینه download image from EOS camera استفاده می کنم.
-
از همه دوستان ممنون.مشکلم تقریبا حل شد.یکبار مموری رو در دوربین فورمت کردم و سیستم رو هم ری استارت کردم.و این بار از طریق DPP بازشون کردم.البته بدون اتصال مستقیم دوربین به سیستمم اصلا سیستم مموریم رو نمی خونه،که احتمالا یک مشکل اساسی در سیستمم پیش اومده و نمی دونم چیه!در ضمن سیستم رو یکبار اسکن کلی هم کردم و هیچ ویروسی رو نشون نداد!
-
نرم افزار کوچکی هست به نام RRT دانلود و نصب کنید برخی ایرادات رجیستری را حل می کند و احتمال زیاد مشکلتان حل می شود.
-
سلام دوستان
من يه مشكلي برام پيش اومده ...اگر راهنمايي كنيد ممنون ميشم .
من وقتي فايل RAW رو ويرايش و پردازش مي كنم و در انتها كه مي خوام در يك فايل جداگانه ي RAW تغييرات ذخيره شود نمي توانم . ذخيره مي كنم اما با اين XMP ذخيره ميكنه . اينم كه اصلا نتونستم باز كنم . تو محيط camera raw از save seting استفاده مي كنم . تازه هم شروع كردم به كار كردن با اين فرمت . از روي مقاله هاي اقاي روشن رفتم جلو .
ممنون ميشم راهنمايي كنيد
-
نقل قول:
من وقتي فايل RAW رو ويرايش و پردازش مي كنم و در انتها كه مي خوام در يك فايل جداگانه ي RAW تغييرات ذخيره شود نمي توانم . ذخيره مي كنم اما با اين XMP ذخيره ميكنه . اينم كه اصلا نتونستم باز كنم . تو محيط camera raw از save seting استفاده مي كنم . تازه هم شروع كردم به كار كردن با اين فرمت . از روي مقاله هاي اقاي روشن رفتم جلو .
نیازی نیست شما فایل XMP را باز کنید. این فایل در واقع تغییراتی هست که شما روی فایل خام خود انجام داده اید. بنابر این اگر می خواهید کار بیشتری روی فایل خود انجام دهید مجددا در یکی از محیط های ACR یا Lightroom اصل فایل مربوطه (همان فایل خام) را باز کنید و پس از انجام کارهای لازم از فایل خام خود خروجی بگیرید. خروجی گرفتن در معنای کلی آن ذخیره فایل در یکی از فرمت های شناخته شده عمومی مانند JPG یا Tiff یا ... است. اگر هم نخواهید خروجی بگیرید و فقط نتایج کار خود را بخواهید ذخیره کنید (در ACR با کلیک بر روی دکمه Done ) که این نتایج در همان فایل XMP ذخیره خواهد شد.
-
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
reza_Bahman
نیازی نیست شما فایل XMP را باز کنید. این فایل در واقع تغییراتی هست که شما روی فایل خام خود انجام داده اید. بنابر این اگر می خواهید کار بیشتری روی فایل خود انجام دهید مجددا در یکی از محیط های ACR یا Lightroom اصل فایل مربوطه (همان فایل خام) را باز کنید و پس از انجام کارهای لازم از فایل خام خود خروجی بگیرید. خروجی گرفتن در معنای کلی آن ذخیره فایل در یکی از فرمت های شناخته شده عمومی مانند JPG یا Tiff یا ... است. اگر هم نخواهید خروجی بگیرید و فقط نتایج کار خود را بخواهید ذخیره کنید (در ACR با کلیک بر روی دکمه Done ) که این نتایج در همان فایل XMP ذخیره خواهد شد.
سلام
ممنون دوست عزيز !
راستش من اونجايي كه به ذخيره ي خود فايل خام رو نفهميدم . من اگر Done رو بزنم رو خود فايل اصلي ذخيره مي كنه ؟1 اونوقت ميشه تغييرات رو حذف كرد ؟
ولي تو مقاله ي آقاي روشن گفتند كه save seting خوبيش اينه كه مي تويد بگيد كدوم از تغييرات رو براتون نگه داره . به خاطر همين من از اين منو استفاده كردم .
-
پس از اینکه پردازشهای مربوط به RAW را انجام دادید، اگر Save image را بزنید میتوانید یک خروجی از آن با فرمت دلخواه مانند JPEG بگیرید.
اگر میخواهید این فایل در فتوشاپ باز شود و در آنجا کار را ادامه دهید، open image را بزنید.
و اگر فقط میخواهید پردازشهای انجام شده را ذخیره کنید، دکمه Done را بزنید.
در هر سه مسیر فوق، ویرایشهای شما در همان XMP کنار RAW ذخیره میشود. اگر مجددا فایل RAW را باز کنید میتوانید ویرایشهای تان را تغییر دهید و یا اصلا همه را Resetکنید و از ابتدا شروع کنید.
-
حالا که بحث XMP اومد وسط :
ظاهراً این نوع فایل فقط مختص به فایل های خام کمپانی ها است و در فایل های DNG فایل XMP ایجاد نمی شود. من تا قبل از اینکه مجبور بشم با فایل های نیکون و کنون سر و کله بزنم چشمم به جمال این فایل اضافه روشن نشده بود.
-
DNG یک Container است: هم حاوی اطلاعات فایل خام است و هم شامل XMP است ( و نیز دارای پیش نمایشی از فایل خام و نیز می تواند حتی حاوی فایل خام اصلی با فرمت اصلی شرکت سازنده نیز باشد).
-
سلام.
يك سري فايل CR2 دارم كه الان ميخوام باز كنم. توي منزل مشكلي ندارم ولي در حال حاضر توي شركت هستم .
امكانش هست بازشون كنم ؟ ACDsee دارم ولي اين ورژن رو ساپورت نميكنه .
ممنون.
-
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
amirsooki
سلام.
يك سري فايل CR2 دارم كه الان ميخوام باز كنم. توي منزل مشكلي ندارم ولي در حال حاضر توي شركت هستم .
امكانش هست بازشون كنم ؟ ACDsee دارم ولي اين ورژن رو ساپورت نميكنه .
ممنون.
سلام
امیر جان از پیکاسا غافل مشو !
http://www.akkasee.com/forum/showthread.php?t=8376
-
با سلام.
تازگیها من هر چی عکس با فرمت خام رو که از طریق ACR پردازش و خروجی میگیرم،توی اگزیف عکسها مقابل گزینه colour Representation می نویسه Uncalibrated.در حالی که هم تو دوربین هنگام ثبت و هم در هنگام پردازش عکس فضای رنگی روی sRGB تنظیم هست.البته این اشکال هنگام مشاهده عکس تو کامپیوتر محسوس نیست و عکس به همان شکل که ادیت شده نمایش داده میشه ولی هنگامی که عکس رو به سایت یا فضای دیگری روی نت اپلود می کنم هنگام مشاهده بدلیل اینکه بروزر فضای رنگی رو نمی تونه تشخیص بده عکس به شکلی دیگر از لحاظ رنگ و نور نمایش داده میشه.
اگه میشه بفرمایید ایراد کار از کجاست.
با تشکر.
الان که به اگزیف این عکس اقای سعادت نگاه میکردم این عکس هم دقیقا به همان شکل است که عرض کردم.
-
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
amirsooki
سلام.
يك سري فايل CR2 دارم كه الان ميخوام باز كنم. توي منزل مشكلي ندارم ولي در حال حاضر توي شركت هستم .
امكانش هست بازشون كنم ؟ ACDsee دارم ولي اين ورژن رو ساپورت نميكنه .
ممنون.
سلام
براي آپديت ACDsee و نمايش فايل هاي RAW از اين دو لينك مي توانيد استفاده كنيد
دريافت برنامه :
ليست دوربين هاي كه پشتيباني مي شوند :
موفق باشيد
-
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
Mehran.Fani
با سلام.
تازگیها من هر چی عکس با فرمت خام رو که از طریق ACR پردازش و خروجی میگیرم،توی اگزیف عکسها مقابل گزینه colour Representation می نویسه Uncalibrated.در حالی که هم تو دوربین هنگام ثبت و هم در هنگام پردازش عکس فضای رنگی روی sRGB تنظیم هست.البته این اشکال هنگام مشاهده عکس تو کامپیوتر محسوس نیست و عکس به همان شکل که ادیت شده نمایش داده میشه ولی هنگامی که عکس رو به سایت یا فضای دیگری روی نت اپلود می کنم هنگام مشاهده بدلیل اینکه بروزر فضای رنگی رو نمی تونه تشخیص بده عکس به شکلی دیگر از لحاظ رنگ و نور نمایش داده میشه.
اگه میشه بفرمایید ایراد کار از کجاست.
با تشکر.
الان که به اگزیف این عکس اقای سعادت نگاه میکردم این عکس هم دقیقا به همان شکل است که عرض کردم.
سلام
شايد اشكال از بروزر شما باشد چون در مورد عكس آقاي سعادت كه لينك داديد فضاي رنگي را( Adobe RGB (1998 نمايش مي دهد در داخل اگزيفت عكس . هر چند كه در جاي خوانده بودم براي استفاده تصاوير روي نت از مد sRGB استفاده كنيد .
http://centralservers.ir/images/color%20Space.JPG
-
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
Mehran.Fani
با سلام.
تازگیها من هر چی عکس با فرمت خام رو که از طریق ACR پردازش و خروجی میگیرم،توی اگزیف عکسها مقابل گزینه colour Representation می نویسه Uncalibrated.در حالی که هم تو دوربین هنگام ثبت و هم در هنگام پردازش عکس فضای رنگی روی sRGB تنظیم هست.البته این اشکال هنگام مشاهده عکس تو کامپیوتر محسوس نیست و عکس به همان شکل که ادیت شده نمایش داده میشه ولی هنگامی که عکس رو به سایت یا فضای دیگری روی نت اپلود می کنم هنگام مشاهده بدلیل اینکه بروزر فضای رنگی رو نمی تونه تشخیص بده عکس به شکلی دیگر از لحاظ رنگ و نور نمایش داده میشه.
اگه میشه بفرمایید ایراد کار از کجاست.
با تشکر.
الان که به اگزیف این عکس اقای سعادت نگاه میکردم این عکس هم دقیقا به همان شکل است که عرض کردم.
اگر زحمتی نیست یکی از همان عکسهای مشکل دار را جایی آپلود کنید تا بتوان بررسی کرد. مشکل ممکن است بعلت مرورگرتان یا مسیر کارتان باشد.
-
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
nmroshan
اگر زحمتی نیست یکی از همان عکسهای مشکل دار را جایی آپلود کنید تا بتوان بررسی کرد. مشکل ممکن است بعلت مرورگرتان یا مسیر کارتان باشد.
سلام.
ممنون از جناب روشن و چاووشي بابت ارسال پاسخ.
متاسفانه چند روز گذشته بعلت قطع بودن اينترنتم نتونستم به فروم سر بزنم و از بابت تاخير در ارسال پاسخ عذر مي خوام.(الان هم از كافي نت وصل شدم.)
يكي از عكس هايي كه فكر مي كنم اين مشكل رو داشته باشه اين عكس هست.
تنظيماتي كه در هنگام پردازش بر روي نور و رنگها اعمال كرده بودم بعد اپلود ديگه به طور ديگهاي ديده ميشه.
ممنون از وقتي كه براي سوال من اختصاص دادين.
-
ببخشید این پست شما را ندیده بودم.
سوال: از چه طریقی عکس را در مرحله آخر ذخیره کرده اید؟ Save for web ؟
یک آزمایش هم انجام دهید: همین عکس را در سیستم خودتان به دو روش زیر ببینید و نتیجه را گزارش کنید:
۱- آن را در مرورگرتان باز کنید و وضعیت رنگها را چک کنید ( از طریق منو file مرورگر )
۲- آن را در یک نمایش دهنده عکس مانند نمایش دهنده عکس ویندوز یا AcdSee مشاهده کنید.
-
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
nmroshan
ببخشید این پست شما را ندیده بودم.
سوال: از چه طریقی عکس را در مرحله آخر ذخیره کرده اید؟ Save for web ؟
یک آزمایش هم انجام دهید: همین عکس را در سیستم خودتان به دو روش زیر ببینید و نتیجه را گزارش کنید:
۱- آن را در مرورگرتان باز کنید و وضعیت رنگها را چک کنید ( از طریق منو file مرورگر )
۲- آن را در یک نمایش دهنده عکس مانند نمایش دهنده عکس ویندوز یا AcdSee مشاهده کنید.
سلام.
با تشکر از جناب دکتر روشن از بابت وقتی که به سوال من اختصاص دادن و پوزش بابت تاخیری که در ارسال نتیجه بوجود اومد.(که دلیلش هم قطعی 3 هفته ای اینترنت بود.)
راههایی رو که شما فرمودین رو امتحان کردم و کلا هر عکسی رو که با فضای رنگی Adobe RGB ذخیره کردم این مشکل رو داره.حالا اگه این مشکل عدم نمایش صحیح رنگها از مرورگر باشه،پس چرا تو اگزیف عکس فضای رنگی رو uncalibrated می نویسه؟عکس زیر رو همراه با اگزیف ارسال می کنم تا شاید برای تصمیم گیری در باره علت این موضوع کمک کنه.
http://mehran4444fani.persiangig.com...MG_1793%3B.jpg
(عکس دارای اگزیف است)
ممنون از بابت راهنماییتون.