چیزی که میبینید فقط یک پیشفرض برای خروجی Acr است. مثل سایر موارد ( فضای رنگی و ...). به راحتی میتوانید آن را تغییر دهید تا خروجی مورد نظر( 16 بیتی) حاصل شود.
چیزی که میبینید فقط یک پیشفرض برای خروجی Acr است. مثل سایر موارد ( فضای رنگی و ...). به راحتی میتوانید آن را تغییر دهید تا خروجی مورد نظر( 16 بیتی) حاصل شود.
جناب روشن
اولا بسیار ممنونم از پاسختان
بعد اینكه به نظر میرسد فایل Raw و پردازش آن پیچیده تر از آنی است كه گمان می كنیم... پیچیدگی از این نظر كه نمی دانیم (نمیدانم) اساسا چه بیسی در اختیار داریم...صرفا می دانیم كه این فرمت انعطاف پذیری بیشتری برای پردازش در اختیارمان می گذارد...درست است؟
سوم اینكه:
خوب مگر مبدلها این اطلاعات را با توجه به اطلاعاتی كه از عكس در اختیار دارند - و عكس را بر مبنای آن به ما نشان می دهند - در اختیارمان قرار نمی دهند؟ اگر پاسخ منفی است که باز چه اطمینانی به این اطلاعات می شود داشت و اگر پاسخ مثبت است چرا خود مبدل از همین اطلاعات برای نمایش عکس استفاده نمی کند؟1- توجه به اطلاعاتی غیر از نمایش عکس، که مبدلها در اختیارتان قرار میدهند: مثل هیستوگرام روشنایی؛ هیستوگرام RGB و Highlight Warning و shadow clipping و ...
ممنون
عليرضا بهمن آباديNikon D50Nikkor 18-55 f/3.5-5.6G ED + Nikkor 18-200 f/3.5-5.6G IF-ED VR + Sigma 70-300 f/4-5.6 Apo DG
Speedlight SB800 Case Logic SLRC3
حق با شماست.
در واقع باید این طور بگوییم که این اطلاعات نیز نمایشگر واقعی فایل Raw نیستند. بلکه به شما کمک می کنند که بتوانید خروجی مورد نظرتان را بدست آورید.
این را امتحان کنید: در مبدل Acr فضای رنگی را تغییر دهید و به هیستوگرام نگاه کنید.
در واقع هیستوگرام در هر لحظه به شما نشان می دهد که اگر در همان لحظه یک خروجی از این فایل بگیرید، وضعیت آن فایل چگونه است.
باسلام به دوستان
چند روز پیش به مو ضوع جالبی برخوردم .عکسی که در محیط digital photo professional باز میشود نسبت به عكسی كه در محیط zoom browzer باز میشود كمی fade است .و در كل خروجی zoombrowser با گزینه process raw image بهتر میباشد. این مشكل را دقیقا در adobe pshop cs3 نیز وقتی یك فایل raw را باز كردم دیدم .
كسی هست كه به این مورد برخورده باشد؟
نصرا محمدیان
بله. همانطوز که در این پست
http://www.akkasee.com/forum/showpos...3&postcount=70
هم گفته شده است، نمایش اولیه فایل RAW ممکن است در ابزارهای مختلف، متفاوت باشد. در واقع در پردازش RAW زحمت اصلی بر دوش خود کاربر است که بتواند عکس را به بهترین وجه پردازش کند و خروجی بگیرد.
-----
اینها صحیح ولی dpp و adobe كلا یك سری جزیات رنگها خصوصا ابرها را حذف میكنند و دیگر نمیشود به آنها دسترسی داشت.
من اینرا در بعضی عكسهای dpreview كه با dpp كار شده بود دیدم. به كسانی كه دوربین كنون دارند پیشنهاد میكنم این موضوع را حتما تست كنند . یعنی خروجیهای digital photo professional و zoom browser در قسمت process raw imagesرا باهم مقایسه كنند.
سلام
یه موردی چند ماه پیش برام اتفاق افتاد خودم جوابی براش پیدا نكردم گفتم با شما هم در میون بگذارم. به دو عكس زیر توجه بفرمایید:
این دو عكس در واقع یك شات هستند در حالتRaw+ jpg basic (عكس سمت راست Raw است) می دونیم كه فایل jpg در این حالت در فشرده ترین وضعیت قرار داره. هیچ گونه پروسسی روی هیچ كدوم از عكسها صورت نگرفته. فایل Raw هم با Acr و با Exposure
1.65- تبدیل شده.
همینطور كه ملاحظه می فرمایید در فایل Raw چادر overexpose شده (به دلیل چراغی كه در داخل چادر بود) و باید 4 استاپ exposure رو كم كنم تا درست بشه. كه نواحی دیگر كاملا underexpose میشه و بعلاوه باز هم مانند خروجی jpg اون هم در حالت basic خوب نمیشه.
البته می دونم كه راههایی هست برای رفع این مشكل مثلا شاید ماسك گذاری و یا روشهای وقت گیر دیگه.
حالا سئوال من اینه كه اصولا چرا همچین مشكلی به وجود اومده؟ اصلا میشه در یك شات اطلاعات قسمتی از عكس به دلیل نور زیاد در فرمت raw از بین بره اما در jpg نه؟ قاعدتا باید برعكس باشه. البته از بین نرفته. میشه اطلاعات رو بازیابی كرد اما با دردسر فراوان.
شاید اصلا سئوالم بیربط باشه و این از خواص Raw است كه باید خود كاربر خروجی مناسبی ازش بگیره.
می دونم كه با گفتن این جمله كلی از من نا امید میشید:biggrin: اما به نظر شما در دوربینهای جدید مانند D300 و 40D و دوربینهای نسل آینده به این سمت نخواهند رفت كه خروجی خود دوربین با پردازنده های قوی نیاز كاربران رو به فرمت Raw كم و كمتر كنه؟
من تا قبل از پاییز امسال تمام عكسهام رو با Raw میگرفتم. و مثل همه شما هنوز هم اعتقاد دارم كه Raw فوق العادست. اما چون حساس شدم امسال برای بدست آوردن دقیق رنگهای متنوع پاییزی هر دو فرمت رو آزمایش كردم. یكی فرمت Raw و پروسس دقیق یكی هم فرمت jpg Fine در حالت Vivide color. هر كاری كردم در فایلهای Raw نتونستم رنگها رو اونجور كه بودند و در Jpg بهش دست پیدا كردم، در بیارم. البته مشكل در عدم اشراف كامل من به انواع تكنیكهای پروسس و احتمالا ضعف نرمافزاری هم می تونه باشه. اما میگم خوب حالا چه كاریه. این همه دردسر و وقت بگذاریم وقتی كه خود دوربین این زحمت رو میكشه. (بابا اینجوری نگام نكنید، كفر كه نگفتم:::big grin:::) البته منظورم این نیست كه Raw رو بذاریم كنار. قطعا خود من هم این كار رو نمی كنم. اما شاید بعضی مواقع خود دوربین اون چیزی رو كه ما می خواهیم رو برآورده كنه. در شرایطی عادی و داشتن نور كافی و مناسب و expose دقیق میشه با jpg به اون چیزی كه می خواهیم دست پیدا كنیم. یا Raw رو بگذاریم برای موارد خاص و یا در حالتهای چالش برانگیز از لحاظ نوری. شاید به این دلیل این احساس در من به وجود اومده كه انتظارم از Raw خیلی خیلی زیاد شده بود و فكر می كردم باید در Raw همه چیز عالی باشه و در همه شاتها تفاوت از زمین تا آسمان باشه.
ببخشید كه خیلی طولانی شد. نمی خوام بحث بیمورد و پاسخ داده شده Raw یا Jpg راه بیاندازم چرا كه همه ما جوابشو می دونیم. فقط اگر فكر می كنید در مورد عكسی كه گذاشتم نكته ای هست بفرمایید.
ممنون
کسی در مورد سوالات پیام عزیز نظری ندارد؟
آقاي دكتر، ما منتظر نظرات دقيق و فني شما هستيم. ولي پيرو صحبت جناب حمزه اي عزيز، مي خواستم عرض كنم كه به مرور بايد بيشتر به پراسس خود دوربين ها اعتماد كرد. امروز داشتم ريويوي 40D را در DPreview نگاه مي كردم به نكته جالبي راجع به همين مسأله برخورد كردم. در اين تست عملكرد Noise Reduction خود دوربين عملكردي بسيار بهتر از ACR نشان مي دهد. شايد بشود همين قضيه را به ساير امكانات و قابليت هاي دوربين ها هم تعميم داد.
همانطور كه خود شما قبلاً فرموديد، هر شركتي فايل خود را بهتر از ديگران مي شناسد. پس با بالا رفتن قدرت پردازنده هاي دروني دوربين ها، واقعاً دور از انتظار نيست كه نتيجه پردازش آنها بهتر از پست پروسس فايل RAW (يا NEF) آنها باشد.کد:http://www.dpreview.com/reviews/canoneos40d/page19.asp
با اين شرايط، بهتر است جناب حمزه اي عزيز يك بار هم عكس خود را با Capture NX پراسس كنند كه نتيجه بيشتر آشكار شود.
بابك قبادي
Nikon D80 | Nikon 18-200 f/3.5-5.6 VR | Tokina 12-24 f/4 | Speedlight SB-800 | Remote ML-L3
Lowepro Toploader 70 AW | NG Medium Backpack | Manfrotto 190XPROB + 804RC2
من چادر رو در خروجی دوربین هم اوراکسپوز شده میدونم!
اگر دقت کنید اطلاعات از بین رفته... فقط دوربین با ترفندی ته مایه رنگ رو نگه داشته...
گمان میکنم ریکاور کردن اطلاعات این بخش با acr خیلی هم مشکل نباشه...(برای رسیدن به همون تصویر)
اما نکتهای که آقا بابک گفتن:
موتور پردازش دوربینهای نیکون و یا کانن با acr و کانورتورهای دیگه متفاوت هست... اگر رنگهای خود نیکون رو دوست دارید؟ یقینا با capture nx به نتیجه بهتری خواهید رسید.