سلام
بدنه جدید مانند نسل قبلی خودش (Mark III) یک Fusion Camera است که به عنوان یک بدنه همه کاره به عکاس می گه که برای شاخه های مختلف عکاسی و حتی فیلمسازی نیازی نداری که بری یه بدنه دیگه تهیه کنی ! به همین خاطر از سیلینگ بدنه گرفته تا سنسور تصویر ، واحد پردازنده ، عکاسی پیاپی ، فوکوس ، نور سنجی و ... ، بعضی جدید ، بعضی قدیمی و بعض دیگر نوطراحی است.
رسیدگی و مطالعه دقیق فن آوری های جدید به کار رفته در این آقازاده ! نیازمند انتشار اطلاعات دقیق تر توسط خود سازنده و لابراتورهای بررسی است. علی ایحال چیزی که نظر بنده را به خود جلب کرد ، سیستم جدید Dual Pixel RAW در سنسور تصویر است . در هر پیکسل 2 فتودیود نهاده شده است که هر کدام نور جذب شده خود را از زاویه ای متفاوت به صورت مجزا در یک فایل خام ذخیره و در نهایت در دو لایه روی هم ذخیره می کند . یعنی خلق دو عکس همزمان از روی یک اکسپوژر !
عکس تزئینی است
کانن این امکان را فراهم نموده که بعدا و در نرم افزار اختصاصی خود کانن بتوان این دو لایه را کنترل و خروجی نهایی را شخصی سازی کرد . چیزی شبیه خروجی دوربین های Lytro که توسط میدان نوری ذخیره شده در خود ، امکان جابجایی نقطه فوکوس پس از عکاسی و تغییر منطقه عمق میدان را فراهم می آورد. با این کار محدوده ُسوژه مدنظر کاملا شارپ و نتیجه مطلوب به همراه خواهد بود.
مثال عملی استفاده از این نوین فن آوری ، زمانی است که شما در موقعیت خاصی از سوژه انسانی خود و با دیافراگم باز در حال ثبت پرتره هستید و پس از اتمام کار به پشت سیستم برای ویرایش عکس ها می روید . همه ما کم و بیش تاسف خورده ایم که ای وای ! چشم سوژه از فوکوس خارج است و مثلا نوک دماغ شارپ شده است و عکس را باید به زباله دان کامپیوتر فرستاد ، خوب اگر فرصت مجدد فراهم باشد که خوب روز از نو و روزی از نو و دوباره عکاسی ! ولی معمولا چنین نمی شود و حسرت از دست دادن موقعیت برای ما می ماند. ولی به مدد تکنولوژی فوق گفته ، به راحتی می توان نقطه فوکوس را از روی دماغ شریف سوژه به روی چشم وی شیفت داد و نفس راحتی کشید و با اعتماد به نفس و غرور فراوان کار را به مخاطب ارائه نمود.
یک تغییر مثبت دیگر این دوربین هم که برای بنده جالب بود در پراکندگی نقاط فوکوس خلاصه می شود ، به طوری که به شکل عمودی ما شاهد گسترش 24 درصدی همان 61 نقطه فوکوس نسبت به نسل قبلی بودیم که این به معنای راحتی بیشتر عکاس در به تسخیر درآوردن سوژه ها درون کادر خود است.
برای کاربردهای مدنظر منی که الان نسخه III این لاین آپ را دارم همین دو مورد جذاب بود و الا از منظر رفتار نویزی که در سمپل ها دیدم تفاوت محسوسی دیده نشد و دیگر تغییرات مخصوصا در فیلمبرداری که دغدغه بنده نیست ، جذابیت و تلنگری برای آپگرید ایچاد نمی کند!
نمونه عکس های دوربین در سایز اصلی از ایزو 100 تا 32000
در سایت کانن ژاپن