خب
وقتی پردازشگر دوربین , اطلاعات رو پس از طی مراحل مشخصی دریافت میکنه و سعی داره از این اطلاعات یک فایل jpeg بسازه , مجبوره محدودیت های فرمت jpeg رو اعمال کنه
فرمت jpeg در واقع یک فرمت 8 بیتی است ( یعنی در هر کانال رنگ فقط از 8 بیت یا به عبارتی 256 درجه خاکستری استفاده میکنه و چون در سیستم RGB ما دارای 3 کانال رنگی هستیم بنابراین به این عکسها 24 بیت هم گفته میشه )( البته بحث عمق بیتی برای پیکسل و عمق بیتی برای کانال رنگ خودش مبحث بسیار گسترده ایه . امروز ما فرمتهای jpeg2000 و همچنین lossless jpeg رو هم داریم )
اما بحث اینجاست که سنسوری که توانایی ثبت ده بیت عمق رنگ رو داشته اکنون تبدیل به عکسی شده که دارای 8 بیت عمق رنگ در هر کاناله
از طرفی فرمت jpeg گرچه فرمتی بسیار سریعه اما یک نوع فرمت lossy محسوب میشه و کم شدن حجم اون به خاطر از دست دادن بسیاری از اطلاعات است. این فرمت اطلاعات رو به صورت منطقه ای ذخیره میکنه
باز هم باید توجه بشه که روی فرمت های jpeg در دوربین ما عملیات نویز برداری و شارپ سازی توسط دوربین انجام میشه که این خودش موجب میشه در بسیاری از مناطق بسیار روشن و بسیار تاریک جزئیات از دست بره
اما فایل Raw ای که از دوربین ما به دست میاد یک فایل ده بیتی است
و نسبت به فایل 8 بیتی دارای چهار برابر ( یعنی دو به توان دو برابر ) عمق رنگ بیشتره
هیچگونه عملیاتی روی اون صورت نگرفته ( نه نویز برداری و نه شارپ سازی ) و در نتیجه یک نوع فرمت Lossless به شمار میره و در نتیجه به راحتی میشه در مناطق بسیار روشن و بسیار تاریک مانور بیشتری روی عکس داد
استفاده از وایت بالانس اشتباه هم خودش مسئله ایه که در فرمت Raw این مورد رو نداریم
و البته موارد دیگه که الان یادم نیست
اما اما
مسلما کیفیتی مانند Raw 14 bit 40D به شما نمیده اما زیاد هم بد نیست.
اینها که میگیم در مناطق بسیار روشن و بسیار تیره میشه جزئیات بیشتری از اون بیرون کشید در واقع تنها ده یا 15 درصد ( تازه با خوشبینانه ترین حالت ) دارای کاریی است
حتی در بهترین دوربین ها هم اگر مناطقی واقعا OverExpose یا UnderExpose بشه حتی از فرمت Raw هم کاری ساخته نیست ( البته امروزه سنسورهایی ساخته شده که داینامیک رنج باور نکردنی ای به شما ارائه میدن و معمولا برای کارهایی غیر از عکاسی معمول و تنها برای اهداف خاصی به کار میرن)
به هر حال فرمت jpeg یک فرمت ارزشمنده و توانایی اون در حمل و نقل سریع بر کسی پوشیده نیست. اگر امروزه شما تا این حد فضای سایبر رو رنگارنگ و پر نقش و نگار میبینید به خاطر وجود این فرمت عالی است که در سال 1991 توسط
Joint Photographic Experts Group committee
بوجود آمده و استفاده از Encoder و Decoder های سریع اون در صنعت فیلم برداری هم بسیار گسترده شده
==============
اینکه گفته بشه مثلا فایل raw به طور کلی باید اندازه ای بالاتر از فایل جی پگ داشته البته حرف صحیحی نیست. مطمئن باشید که بیت به بیت فایل raw دارای اطلاعات است و اینطور نیست که قسمت از اون پر از اطلاعات باشه و قسمتی خالی و هر گز قضیه پارچ و لیوان در کار نیست.
از مدتی پیش در مورد فیل های raw گفته میشد که این ها در واقع یک فرمت تصویری نیستند و تنها اطلاعات لازم برای تشکیل یک عکس را دارا میباشند اما امروز طیف وسیعی از برنامه های نمایش تصویر از این فرمت هم پشتیبانی میکنن و قادرند فرمت خام بسیاری از دوربین ها رو نمایش بدن.
خوشحالم که برنامه بسیار کوچک ولی بسیار توانای XnView میتونه فایل های خام دوربین S3 رو به طور مستقیم نمایش بده
===============
اما خود هک مسلما تنها کارش گرفتن فایل raw نیست . چرا که خودم در بسیاری از موارد این قابلیت رو خاموش میکنم. هک توانایی های دیگه ای رو میده که برای من وجودشون از داشتن فایل Raw قطعا مهمتره. با جود هک توانایی های منحصر به فردی در کشف حرکت و تنظیمات خاص ایزو و سرعتهای شاتر بدست میارید و با هک قبل از گرفتن عکس قادرید مناطق بیش از حد روشن و تاریک عکس رو ببینید. مدت زمان بیشتری فیلم برداری کنید . کادر بندی های خاص رو انجام بدید و دوربین رو به یک Ebook Reader با قابلیت Auto Scroll تبدیل کنید و حتی هنگام خسته شدن کمی هم بازی کنید