نسبت صورت در این عکسها کاملن متفاوت است. فلاش هم در عکسها کنتراست ایجاد میکند.
Printable View
نسبت صورت در این عکسها کاملن متفاوت است. فلاش هم در عکسها کنتراست ایجاد میکند.
درود
یک عکس بدون فلاش در f2.8
و عکس دیگر با فلاش در F7.1
جناب دلیری ، علاوه بر دیگر موارد در واقع شما دارید اختلاف شارپنس f2.8 این لنز رو با f7.1 آن در این معادله دخیل میکنید !
(با توجه به اینکه میدانیم همه لنز ها در بازترین دیافراگم و بسته ترین دیافراگم بهترین شارپنس خودشون رو ندارند)
آنهم در شرایط بی فلاش و با فلاش ،خوب وقتی پیکسل های سنسور با نور خوب و کافی تغذیه بشوند باید خروجی بهتر از زمانی باشد
که نور کاملا عادی و معمولی داریم.
موفق باشید
اپرچر هم متفاوت است؟ :stick:
من که توضیح داده بودم اپرچر متفاوت هست. خواستم بدونم با سرعت 1/60 چطور عکس هنوز شارپ هست.
خوب شد بین عکسها یکی پیدا کردم که با f10 گرفته شده و سرعت هم 1/400 ثانیه هست. دیافراگم هم که مرز دیفرکشن رو رد نکرده:
فایل پیوست 37684
فایل پیوست 37685
این رو الان با کدام عکس مقایسه میکنید؟
نسبت صورت، چشمها و ... تفاوت بسیار دارد.
تفاوت فاصله کانونی، تفاوت دقت در فوکس و .... هم میتواند به مشکل دامن بزند. این عکسها هیچ کمکی نمیکند.
روش استانداردی وجود داره تا دوستانی که با این دوربین کار میکنن، همگی تست بکنیم؟
در تمامی مواردی که با فلاش عکس گرفته میشه نه اثری از لرزش دست هست و نه مشکل در ثبت جزئیات. سوای این عکس آخری تمامی عکسهای با فلاش رو هم که مرور میکنم صرفا از نظر شارپ بودن قابل قبول هستند.
عکس با فلاش روی دوربین همیشه همینطور هست. روی همه دوربینها کمی شارپتر به نظر میرسه. به دلیل نور تند و تیز فلاش
خوب در نور روز با فلاش و بدون فلاش عکس بگیر، از سوژهای ثابت، غیر زنده! با کادری ثابت.
در فضای بسته با نور خوب هم(غیر از لامپ کم مصرف) با فلاش و بدون فلاش با رعایت شرایط بالا. اگر سرعت پایین است با سهپایه.
فایل پیوست 37688فایل پیوست 37689
یکی اف 5.6 سرعت 1/500 بدون فلاش
یکی دیگه اف 5.6 سرعت 1/320 با فلاش سرخود دوربین .
نظر اساتید در این مورد چیه ؟
اولی بطور واضح مشکل فوکس دارد.
چرا از صفحه پرینت اسکرین میگیرید؟
[QUOTE=Arash;317401]اولی بطور واضح مشکل فوکس دارد.
چرا از صفحه پرینت اسکرین میگیرید؟[/QUOضمن عرض تشکر از پاسخ عاجل جنابعالی باید عرض کنم از این نمونه ها در همین 1 روزه زیاد دارم . پرینت اسکرین رو برای نشون دادن کراپ 100 انتخاب کردم .
فایل پیوست 37693فایل پیوست 37694فایل پیوست 37695
یکی 1/500 اف 2.8 روی دست
یکی 1/80 اف 2.8 روی دسته مبل
یکی 1/80 اف 5.6 تاریکی منزل شب یلدا (زیر نور کم سوی منزل ) . هر سه کراپ 100 در مونیتور حقیر .
ملاحظه میفرمایید روی دست کم ترین شارپنس و با فلش بیشترین شارپنس رو دارم .
یا این یکی : سرعت 1/3200 !!! مگر نباید همه چیز فریز بشه ؟ من بک فکوس یا فرونت فکوسی در عکس نمیبینم . نمیدونم شاید بقول جناب انوش انتظار ما از این دوربین بالاست .فایل پیوست 37701
شب بخیر قربان ، عکس قبلی در کراپ 100 آپلود شده . حقیر در نور روز و سرعت 1/3200 انتظار کراپ 100 بسیار بهتری از عکس سوم گرفته شده با فلش در نور منزل و سرعت 1/80 دارم . هیچکدام از 92 عکس گرفته شده در سرعتهای بالا در ظهر امروز حقیر رو راضی نمیکنه مگر اونهایی که فلش سر خود دوربین هم بهشون اضافه شده .
دوست و سرور ارجمند جناب باقر پور
با توجه به سرعت استفاده شده در این شات 1/3200 و رضایتتان از عکسهای با فلاش فکر می کنم با افزایش شارپنس در picture style مشکل مرتفع گردد. البته فرمایش انوش خان در مورد انتظار بیش از حد از این دوربین به نظر در این مورد هم صادق است :-)
تمامی عکسها را با این عکس دی تری اس خدا بیامرز حقیر مقایسه بفرمایید : اف 5.6 سرعت 1.250 کراپ 100 فایل پیوست 37703
قربان بنده هم حرفی از فلش در عکس قبلی نزدم ، منظور حقیر این بود که یک دوربین 12 مگاپیکسلی در هرصورت ثبت جزئیات خوبی داشته . در نمونه زیر در همان مکان و موقعیت بدون فلاش در همان روز فاصله کانونی 105 اف 5.6 و سرعت 1/60 آنهم در دست بوده ! کراپ 100 را ملاحظه بفرمایید : فایل پیوست 37704
حال این کراپ را با کراپ پست 787 آنهم با سرعت 1/3200 مقایسه بفرمایید ! معتقدم تاثیر لنز و یکی دو استاپ دیافراگم در لنزهای تاپ نیکون اینقدر تفاوت ندارد ، ضمن اینکه جناب دلیری نیز با 70-200 به همین نتیجه رسیده اند ! شاید دارم اراجیف میگویم و بیخود وقت شما یا فروم را میگیرم . جناب انوش در نزدیکی حقیر میتوانند بار دیگر این دوربین را در اختیار گرفته و آنرا بهتر تست کنند . هر چند که که ایشان لرزش دستشان چیزی در حد سه پایه مانفروتوست !!!
لطفا به تصاویر این لینک توجه کنید ثبت اول و دوم روی دست گرفته شده اند(handheld) در فوکال 500 ! شاتر 1/320 اف 5.6 ایزو 6400
نقل قول:
forums.dpreview.com/forums/post/50307126
۳ عکسی که پشت سر هم گذاشتید، عکس اول بطور مشخص بک فوکس است.
سلام
بگذاريد من يك طور ديگه بگم با توجه به زمينه عكاسي خودم (عكاسي از پرندگان)
جايي كه نور هارش سايه هاي تندي ايجاد كنه (با توجه به فصل، موقعيت جغرافيايي و زاويه تابس نور فرق مي كنه) ديتيل و شارپنس به طور محسوسي افت مي كنه (پست 787) حالا شما از ديافراگم باز هم استفاده كرده ايد اما در پست 791 فيل فلاش به كمك عكس آمده و اختلاف را كمتر كرده (هر دو عكس در نور سر ظهر گرفته شده اند) اما پست 793 شما در نور عصر گرفته شده كه هر چند زاويه نور مناسب نيست، اما صورت سوژه كاملا در سايه قرار گرفته و نور آن يكنواخت است.
بارها شده كه من از يك سوژه بر روي يك پرچ از همان زاويه در ساعتهاي مختلف عكاسي كنم و اين مشكلي را كه شما الان داريد كاملا احساس كنم. مطمئن باشيد مشكل اگر از خطاي فكوس ؟(تكانهاي جزئي دست بعد از فكوس) به خاطر ديافراگم باز نباشد، مشكل شما فقط و فقط نور است.
عکسهای گرفته شده با فلاش با هر شرایط و دیافراگم و سرعتی کاملا شارپ هستند و عکسهای بدون فلاش با هر دیافراگم و سرعت و نوری به طور مشهود فلو می باشند. مشکل فراتر از بحث تاثیر فلش و نور بر افزایش دیتیل یا کنتراست و یا مشکل بک و فرانت فوکوس است. متاسفانه در نت هم مطلبی یافت نمیشود.
به شخصه شدیدا علاقه مند به این هستم که به این نتیجه برسم مشکل از من بوده تا دوربین چون در این صورت باز جای امیدی هست.
در مورد توقع بیشتر از دوربین هم باید بگم دوربین قبلی من که SLR Like نیکون 5700 بود و بقدری جزئیات رو دقیق ثبت میکرد که فعلا این دوربین نتونسته راصی کننده باشه.
یک نمونه بدون ویرایش از خروجی دوربین Coolpix 5700:
فایل پیوست 37725
و همون تصویر صرفا با اعمال فیلتر High pass به شعاع 0.5 پیکسل
فایل پیوست 37726
یا یک تصویر غیر پرتره:
فایل پیوست 37727
سلام جناب دلیری
احیانا مشکل بک فوکوس یا فرانت فوکوس رو چک کردید؟
جهت اینکه دوستانی که تاپیک رو مطالعه میکنند هم متوجه این کلمات بشوند یک توضیح مختصر بنده میدم:
اصولا شما برای وضوح و داشتن جزئیات خوب یک عکس قبل از هرچیزی فوکوس مهم هست!
گاهی اوقات ممکنه برای دوربین مشکلی پیش بیاد و دوربین جلوتر و یا عقبتر از نقطه ای که میخواستین فوکوس کنه!
که اگر عقب تر باشد : Back Focus!
اگر هم جلوتر باشد: Front Focus!
بهترین راه برای تست از نظر بنده اینه که یک خط کش قرار بدید روی میز و خط کش رو وارد کادرتون کنید (دقیقا رو به رو و به صورت افقی) ، سپس فوکوس کنید روی قسمتی که میخواین معمولا وسط خط کش مثلا اگر 30 سانت در کادر هست
روی 15 سانت فوکوس کنید!
حالا ببینید نتیجه ی نهایی دقیقا همان 15 هست یا کمتر یا بیشتر؟
البته لازم است محور لنز دوربین با در امتداد محور خط کش باشد ولی در زاویه 45 درجه نسبت به افق قرار گیرد. ضمناً پیشنهاد می کنم به جای خط کش از چارت مخصوص این کار استفاده کنید:
http://dchegini.persiangig.com/Focus...1.0-gray25.gif
با لنز 70-200 قبلا انجام دادم. با دستورالعملی که تو یکی از سایتها بود ( زاویه دوربین با سوژه 45 درجه و.......) و چارتی رو گذاشته بود دانلود کردم و بعد از پرینت چندین بار تست کردم مشکلی نبود.
من از این دستورالعمل استفاده کردم و چارت صفحه 18 رو پرینت کرده بودم:
http://www.mediafire.com/view/?q1793clqbqkmlcr
توضیحات مفید دوستان عزیزم را خواندم و درک کردم و استفاده بردم . قضیه فرونت و بک را قبل از پست جناب چگینی بدینصورت برای خودم با عقل ناقصم امتحان کردم: لبه یک میز گرد هم ارتفاع خودم را دقیقا در وسط لبه فکوس نمودم . بعد از گرفتن عکس از لبه ، با زوم ال سی دی به آن قسمت رفتم ، تصویر چوب نئوپان آن واضح بود . به همین نسبت وقتی دو طرف این لبه بخاطر دوار بودن از دوربین فاصله بیشتری میگرفت ، بهمان نسبت آرام آرام بطرف بلور شدگی میرفتند !!!
در انتها برای خودم این تفسیر رو انجام دادم که ضمن توضیحات دوستان (چون اور شدگی و از بین رفتن دیتیل و ... ) در حقیقت زمانی این دوربین برتری خود را نشان خواهد داد که از تمام 36 مگاپیکسل آن بهره برداری نمایید ، آنهم بر روی 3 پایه و با نور کافی ! اگر دقت بفرمایید نیکون در کنار دفترچه دی 800 یک کوئیک گاید نیز برای عکسبرداری منتشر ساخته که بنظر حقیر خود دلیلی برای این مدعاست . در این کوئیک گاید همش و همش راههایی را برای جلوگیری از حرکت دوربین چون استفاده از میرور آپ و لایو ویو و زوم حتمی بر روی نقطه فکوس ، فکوس منوال و .... عنوان نموده ، گویی خود نیکون نیز بر این باور هست که برای ثبت دیتیل در این دوربین ، کوچکترین حرکت و یا عدم تنظیم فکوس ، میتواند یک چالش جدی باشد ! ( همون گایدی که درش عکس از یک کتابخونه بزرگ هست وبهنگام کراپ حتی کتابها باز کاملا واضح هستند را حتما دیدید . اگر وقت کنم لینکش رو میزارم .) وگرنه و در غیر اینصورت شما هیچ عکس فراتری از دوربینهای معمول نخواهید داشت . مگر اینکه چون جناب عاشوری یا انوش بواسطه سالها عکاسی ، ماهیچه هایی در سراسر بدن برای اینکار کاملا ورزیده شده باشند تا بتوان حرکت را به حداقل رساند و از ثبت دیتیل این دوربین لذت برد ، همانطوریکه در عکس آپلود شده توسط جناب عاشوری کاملا پیداست ، گویی که عکس روی سه پایه گرفته شده .
و مطلبی دیگر از آقای قبادی در همین تاپیک
و مطلب آقای باقررپورنقل قول:
و اما پیرو خیلی از موضوعات نظراتی دارم که متاسفانه الان به درستی نمی تواند بیان شان کنم.اما اصولا هنوز دوربینی که شما را کاملا و 100% راضی کند متولد نشده و نخواهد شد.شاید من الان خروجی های 350 دی عزیز را هم دوست داشته باشم اما یقینا شبیه شوخی است اگر ابراز کنم که خروجی یک 350 دی کانن با یک دی 800 نیکون تفاوتی ندارد و نیکون برتری مطلق ندارد ! دلایل بحث هم مفصل است.
آیا می توان نتیجه گرفت بدلیل مگاپیکسل بالا نسبت به کوچکترین لرزشی حساس است ؟نقل قول:
در این کوئیک گاید همش و همش راههایی را برای جلوگیری از حرکت دوربین چون استفاده از میرور آپ و لایو ویو و زوم حتمی بر روی نقطه فکوس ، فکوس منوال و .... عنوان نموده ، گویی خود نیکون نیز بر این باور هست که برای ثبت دیتیل در این دوربین ، کوچکترین حرکت و یا عدم تنظیم فکوس ، میتواند یک چالش جدی باشد !
این امکان هست که از لرزشگیر بدنه استفاده کنید و لرزشگیر لنز را خاموش کنید، شاید به نتایج متفاوتی برسید.
پ ن : جمله آخر تصور اشتباه من بوده است که فکر می کردم همه بدنه های حرفه ای به لرزشگیر روی بدنه نیز مجهز هستند. تشکر از .alir
وقت بخیر
والا بنده بخش نظرات ، ویدئویی در مورد راه حل فرانت فوکوس و بک فوکوس رو که بررسی میکردم ظاهرا یک سری دوستان گفته بودند موقعی که از فلاش رو دوربینی استفاده میکردیم مشکل حل میشد!
دوباره همین مورد رو در پست جناب دلیری که دیدم نسبت به این موضوع مطمئن تر شدم که اگر اشتباه بوده عذرخواهی و تشکر میکنم!;-)
یا علی!
پس چه بهتره که عزیزانی مثل جناب دلیری و جناب باقر پور که این دوربین رو دارند سایز عکس رو کوچک کنند (تنظیمات L , M , S در دوربین برای کاهش سایز)
تا بلکه این مورد هم مشخص شود؟
ارتقا دادن به فول فریم هم ظاهرا داره ترسناک میشه مثل اینکه تا ابد باید با سنسور کراپ باشیم :;) (گرچه هیچ مشکلی هم نداره ;-) )
فرانت فوکوس و بک فوکوس هم میتونه برخی وقتها به نظر بیاد و برخی وقتها نیاد .
وقتی از عمق میدان زیاد استفاده بشه ، این مقدار گاه به چشم نمیاد .
بلکه در عمق میدان کم که نقطه فوکوس بسیار مهمه ، و کمی عقب و جلو شدن آن ، می تونه کاملن به چشم بیاد ، این مشکل خودش رو بیشتر نشون میده .
دقیقاً درست است، آقای قاسمی در تعمیرگاه مرکزی از یک لنز 50 f/1.8 (شاید هم f/1.4) و عکس گرفتن از چارت آزمایش فوکوس در فاصله کمتر از یک متر برای بررسی این مشکل استفاده می کنند. برای این تست حتماً باید از اپرچر بسیار باز استفاده کرد. (من به شخصه با استفاده از لنز 50 f/1.8 در عدد دیافراگم 1.8 و با فاصله فوکوس حدود 50 سانتیمتری و در نور طبیعی آزمایش کردم و متوجه خطای فرانت فوکوس دوربین شدم که آقای قاسمی عزیز مشکل را برطرف کردند)
میتونید یک عکس با فوکوس خودکار و نقطه مرکزی دوربین بگیرید و یک عکس با استفاده از لایو ویو در بزرگنمایی 10 برابر و فکوس دستی .
اینطوری میشه به بک یا فرانت فکوس کردن لنز پی برد!
نخیر مشکل از ریزولوشن بالای دوربین نیست. چگالی پیکسلها روی سنسور 800دی دقیقا برابر 7000دی است 16*1.5*1.6=36. یعنی 7000دی همان 800دی است که کمی از کناره های سنسور را بریده باشید. بعلاوه این دوربین بزرگتر و سنگینتر هم هست که لرزش کمتری ایجاد میکند. مگر اینکه بگویید این مشکل روی 7000دی یا 18 مگاپیکسلی های کنون هم هست که تابحال از کسی نشنیده ام.
قبل از خريد اين دوربين بواسطه يكي از دوستان با نمايندگي نيكون در مالزي ( بخش فني ) يه مشورتي شد و اعتقاد داشته كه اين دوربين خصوصا E براي كارهاي استوديويي هستش و كنترلش خارج از اين فضا خيلي سخته! چيزي كه نيكونگرش هم گويا مدعيش هست!
توي عكسايي كه تا حالا با اين بادي گرفتم كنترل شارپنس روي دست واقعا سخته. حتي گاهي روي سه پايه هم آزار دهنده ميشه. مثلا چشم توي عكس هاي پرتره اون جور كه راضي كننده بايد باشه شارپ نيست و فكر مي كنم به بك فوكوس با فرانت فوكوس خيلي حساسه و بخاطر رزولوشنش همه چيز رو بخوبي نشون ميده! ( يه اثر بد براي رزولوشن بالا )
درود
:shock: :::blushing::: شهروز جان ! ، بنده حتی برای اینکه شاگرد جناب عاشوری نیا نیز باشم احتیاج به واسطه خواهم داشت
هست اتفاقا...
و نیز توجه داشته باشید دوستان عکسها رو فقط در کراپ 100% دارن بررسی میکنن
شهروز جان کدام دوربین است که در کراپ 100% اش از عکس فوق خروجی بهتری بگیرد ؟!
و شاید هم نه حتم داشته باشید مشکل همین توقع هست عکس رو ریسایز کنید به سایز کوچکتر و توقع نداشته باشید یک عکس در سایز 7360x4912 در کراپ 100% اش از این بهتر شود. و آنرا با عکسهایی که با فلاش میگیرید مقایسه نکنید
ضمنا خروجی عکسها در یک روزیکه رفته ایم عکاسی و نوری عالی بوده و عکسهایی ثبت شده که واقعا مثال زدنی هستند رو نمیشود با یکروز دیگر در یک فصل دیگر مقایسه کرد و نتیجه رو صرفا پای دوربین گذاشت. آنهم عکسهایی که سایز یکسانی ندارند..
موفق باشید
استفاده از یک لنز tilt shift چقدر میتونه در برخی موارد به حل این مشکل کمک کنه؟
سلام
بنده همراه این بادی از لنز 24-70 و 50mm f1.8d استفاده می کنم با اینکه دارای لرزش دست (کمی کمتر از ویبره موبایل :;) )دارم و سعی می کنم هنگام فشردن شاتر به حداقل برسونم ولی مشکل دوستان رو ندارم ثبتهایی رو که از بادیهای 40D ,17-85 و D90,18-105 و D7000 ,16-85 از قبل دارم با ثبتهای D800 از نظر شارپنس و دتایل مقایسه می کنم کوچکترین مشکلی نمی بینم (توجه داشته باشید که دو لنز اخیر بدون لرزشگیر هستند).
در نت هم جستجو کردم مشکل مستند و فراگیری در این رابطه ندیدم.
و اما وقتی از فیلتر highpass با شعاع 1 تا 1.5 استفاده میکنم ریزترین جزئیات ثبت هم نمایان میشن.
البته یادمه که در تاپیک d7000 انوش عزیز تغییراتی رو در خروجی با توجه به انتخاب نوع فشرده کردن (حجم فایل خروجی) گزارش کردن که در یکی از اون حالتها بهتر از بقیه جزئیات حفظ میشد که دقیقا نمی دونم کدوم حالت بود .پس پیشنهاد میکنم حالتهای مختلف رو تست کنید.
والله اگر به خاطر چگالی پیکسل باشه که من نه با 7دی که چگالی پیکسل بالاتری از این دوربین داره و همینطور با دی5100 و نکس5 چنین مشکلی نداشتم.دوستان تست دقیق و در شرایط برابر و کنترل شده هنوز ارائه ندادند...
سلام و شب بخیر خدمت دوستان ، جناب یوسفی اگر ممکن هست حضرتعالی نیز عکسهایی از آرشیو خود که با این دوربین گرفته اید بگذارید . فرمودید که با دوربینهای دیگر به همین حد دیتیل داشته اید ، حقیر هم همین رو عرض کردم و میکنم : بین خروجی این دوربین بر روی دست و بدور از نور فلاش تفاوتی با دوربینهای سطوح پایینتر نیست .
جناب احمدی اگر خدا بخواهد همین جمعه با پیش بینی هوای کاملا آفتابی در شهرمان ، جناب انوش در همراهی با بنده تستهای دقیق و فنی خواهند گرفت (البته اگه زن و بچه بذارن !!! ) بنده هم در نت گشتم : نتیجه اینکه در چند مورد مشکل فکوس در آخرین نقطه فکوس سمت چپ را مطرح کرده بودند که گویا هنوز هم برایشان حل نشده باقی مانده بود علیرغم اینکه دوربین را برای کاستومر سرویس نیکون نیز ارسال نموده بودند . هنوز در مورد دوربین خودم این تست رو انجام ندادم ، گمان کنم دوستان هم فرومی به این مورد نیز اشاره فرموده بودند . در جای دیگری در ف ل ی ک ر شخصی در مورد نیکون دی 3200 و بلور شدن عکسها بهنگام عکسبرداری در دست گفته بود که سنسور 24 مگاپیکسلی آن برای ثبت شارپ عکسها به سرعتهای بالاتری نیازمند است و دی 800 را نیز در مثال خود مطرح کرده بود .
دوست ارجمندم جناب باقرپور
مقایسه همه در کراپ 100% بوده.شما هم اگر در این کراپ تفاوتی نمی بینید پس مشکل چیست
منتطر نتایج کار هستم.
مشکل فوکوس چپ مربوط به یک سری از تولید با شماره سریال در یک رده مشخص در اوایل تولید گزارش شد الان مدت زیادیست که این مشکل دیده نشده و فکر میکنم(مطمئن نیستم) با آپدیت فریمور حل شد.
در مورد آپلود ثبتها در اولین فرصت اطاعت امر خواهم کرد
لینک پست انوش خان رو پیدا کردم اون موقع هم این مسئله در D7000 گاها گزارش میشد
قربانتان بروم ، کدام امر ؟ بنده نوازی میفرمایید .
دقیقا مشکل همینجاست که چرا باید روی دست با سرعت بسیار بالا ، کیفیت با آن دوربینها یکی باشد ولی روی 3 پایه و یا بدون آن با زدن یک فلاش و حتی سرعت بسیار پایینتر اینهمه تفاوت شارپنس رو شاهد بود ؟ این همان سوالی است که جناب دلیری اولین بار مطرح فرمودند . با اینحال تا جمعه باید صبر نمود . در این میان چند مورد نظر حقیر را بخود جلب نموده : 1- آیا فریمور دوربینم به روز هست ؟ 2- وقتی نقطه فکوس را بر روی یک چشم میگذارم ، چرا دوربین بهنگام پخش عکس گرفته شده نقطه فکوس را کل چهره شخص نشان میدهد ؟ آیا این اشتباه ممکن است بخاطر سیستم تشخیص چهره این دوربین باشد ؟
بحث جالبی در این زمینه که در چند جای دیگه هم تکرار شده . تا حدود زیادی به روشن شدن موضوع کمک می کند
Nikon D800 shooting without a tripod
کد:http://forums.dpreview.com/forums/thread/3160893#forum-post-40868733
این لینک هم بحث مفصل تری رو در این مورد داره:
D800 Tripod myth
http://photo.net/nikon-camera-forum/00a48r
دوستاني كه قرار بود اين مساله رو تست كنن ممنون ميشيم اگه نتيجه اي گرفتند مارو هم در جريان قرار بدند.
ضمنا اگر كسي از سري E استفاده كرده ممنون ميشيم نظرش رو بگه چون با اين اوضاع فكر مي كنم داستان شارپنس و كنترلش روي E بايد خيلي بيشتر به چشم بياد!
سلام
یکی از مشکلاتی که به D800 در اوایل تولید نسبت داده می شد مشکل فوکوس چپ یا left focus هست. پس از مطالعه نحوه تست تشخیص مشکل مذکور اقدام به تست نمودم.
تهیه چارت زیمنس (نوع ستاره ای)
استفاده از سه پایه
تایمر دوربین روی 2 ثانیه
و لنز 50
خوشبختانه نتیجه بدین شرح بود:
تصاویر گرفته شده با استفاده از نقاط فوکوس مرکزی و راست و چپ کاملا دارای فوکوس بوده و کوچکترین تفاوتی مشاهده نشد (بدیهی است که برای تست مشکل از فوکوس اتوماتیک بهره گرفته شده)
جهت اطلاع دوستان که پیگیر تست این مشکل در اینترنت بودن و علاقه مند به دانستن شماره سریال ها شماره سریال بادی سری 801xxxx
مصاحبه خواندنی سایت Studiodaily با Eric Fletcher فیلمبردار سریال تلویزیونی معروف Dexter و تجربه ایشان در استفاده از دوربین D800 برای فیلمبرداری از این سریال رو می تونین در اینجا ببینید.
نقل قول:
"We used the Alexa as a baseline and had the D800 recording to an outboard recorder uncompressed and to an internal memory card at H.264 compressed," says Fletcher. "We also tested a Canon C300 with a Cooke lens on it—a $40,000 setup—running alongside the $4,000 Nikon D800 setup. The Canon footage had what you might call an over-smooth look to it. But the D800 uncompressed footage blew us away."
جهت اطلاع دوستان که پیگیر تست این مشکل در اینترنت بودن و علاقه مند به دانستن شماره سریال ها شماره سریال بادی سری 801xxxx [/QUOTE]
نسبت به سریالی که اعلام کردید سایت های مختلف سریال های زیادی معرفی کردند. 3xxxxxx و ... را هم اعلام کردند مثل منصورف و دی پی
سایت نیکون هم تنها فراخوانی که داده باتری های EN-EL15 که روی D800 هستند با شماره سریال های :
201XXXXXEXXXXX
201XXXXXFXXXXX
هست و نیکون هم در مورد داستان فوکوس چیزی هنوز اعلام نکرده شاید (هم زیر بارش نرفته) ( ! ) که امیدوارم اصلا همچین مشکلی نباشه.
برای Firmware هم نسخه جدید اعلام کرده
Current Firmware downloads available for Nikon products
در همین قسمت هم آپدیت Distortion برای لنزهای اعلام شده جهت دانلود موجوده (Windows / Mac)
مطالبی رو که عنوان فرمودید مربوط به اوایل تولید دوربین بود که معمولا برای هر نوع خط تولیدی در شروع احتمال بروز یک سری خطاها وجود دارد. فریموری هم که فرمودید مربوط به 7 ماه قبل است
بنده حدود 3 ماه است که این بادی رو دارم و همونطور که عرض شد هیچکدام از مشکلات گزارش شده رو ندارم
پ .ن . در مورد اعلام شماره سریال عده ای فکر می کردن مشکل فوکوس چپ مربوط به یک سری از تولید با شماره سریالهای خاص است در حالیکه بروز این مشکل بصورت تکی در بعضی موارد بود اعلام بنده فقط جهت اطلاع سایر دوستان بود
جناب یوسفی ممنون از توجه شما
من هم همانطور که گفتم فقط مسایلی که در مورد فوکوس مطرحه بنظرم بیشتر حدس و گمانه چون هنوز هیچ منبع موثقی رسما اعلامش نکرده حالا یا همانطور که گفتم فعلا نمیخواند زیر بارش برند یا واقعا چیزی نیست.
چیزی که در مورد این مساله خودم دیدم اینه که فکر می کنم مساله فقط دقت و رزولوشن زیاد این بادیه که همه چیز رو بیرون میکشه و کوچکترین لرزش و مشکل روی شارپنس تاثیر میذاره.
از دوستان و بزرگواران فروم کسی از لنز 120-24 f4 رو روی این بادی استفاده کردن؟ در مقایسه با 70-24 خروجی به چه صورته ؟ از نظر شارپنس . باتوجه به رنج مناسب این لنز و داشتن vr این سوال برام پیش اومده .گاهی به فکر تعویض 70-24 با 120-24 می افتم .تانظر دوستان چی باشه
رویوهای زیادی راجع به هر دو لنز مطالعه کردم . بیشتر منظور کسب راهنمایی از دوستانی است که تجربه عملی استفاده با این بدنه رو داشتن
والله بنده از 24-70 روی دی 800 استفاده نکرده ام اما در حال حاضر از 24-120 بر روی دی 800 استفاده می کنم و به نظرم هم از نظر کیفیت اپتیکی و هم از نظر رنج مناسب و عدم نیاز به تعویض مکرر لنز و هم از نظر بدنه و ساخت و سرعت فوکوس و ... لنز بسیار معقول و مناسبی است.شاید تنها اشکال اش سافت بودن در اکستریم است که در تمام لنز ها تقریبا طبیعی است و اگر با 24-105 کانن بخواهم مقایسه کنم ( که از 24-105 بر روی مارک 2 استفاده می کنم ) عملکرد شبیه به هم دارند و تقریبا یکسان هستند با این تفاوت که 24-120 بلند تر است و قدری خوش ساخت تر.
اما در مقایسه با 24-70 شخصا تجربه و نظر خاصی ندارم اما از 24-120 کاملا راضی هستم.
خوب دوستان در نهایت که انوش خان افتخار ندادن و حقیر به ناچار دست بکار شدم . از اینکه کمی دیر شد باید بنده رو ببخشید . اینها که عرض میکنم همه نتیجه گیری شخصی یک آماتور هست
1- وی آر حسابی بداد میرسه ! گمان کنم پرسش جناب یوسفی نیز بهمین خاطر بود . نسخه های وی آر لنزها عکسهای شارپتری روی دی 800 میگیرن ! اینجا لزوم تجهیز بدنه ها به یک لرزه گیر داخلی کاملا احساس میشه ! با 70-200 وی آر در 200 اون با سرعتهای پایینتر تعداد عکسهای شارپ بیشتری از 50 فیکس گرفته میشه .
2- برای غلبه بر تکانهای دست در نهایت یک تک پایه و جوی استیک تهیه کردم که بشه در سرعتهای پایینتر به عکسهای شارپی رسید . وزن تک پایه 800 گرم هست که برام قابل تحمله . البته حتما در سرعتهای پایین از تاخیر 1 ثانیه ای آینه استفاده میکنم .
حرف آخر اینکه : چی بگم وقتی اکثر ریویوها همینها رو نوشتن : مناسب برای عکاسان استدیویی و طبیعت !!! باید گفت دوربین حاضر هیچ مشکلی نداره . اگه میخواهید از ثبت جزئیات اون لذت ببرید ، باید بتونید شرایط رو براش مهیا کنید ، وگرنه مثل دوربینهای نسل قبل از خودش بهتون خروجی میده . تصور اینکه همه کراپهای صدتون عالی در میاد (تصوری که من بهنگام خرید داشتم ) اشتباه است . بله اگه شرایطش رو مهیا کنید صد درصد عکساتون قابلیت کراپ 100 رو خواهند داشت . این دوربین رو به مثل فراری تشبیه کنید که میتونه به سرعت بالای 300 برسه ، اما یه راننده حرفه ای باید اون رو به سرحد توانش برسونه و یه راننده معمولی با اون از 80 نمیتونه بیشتر بره !
در انتها 2 تا عکس میزارم : اولی کراپ 100 اف 2.8 سرعت 1/1600 ثانیه ایزو 100 فاصله 135 روی دست با 70-200 در پارک جنگلی سراوان و دومی کراپ 150 در منزل روی تک پایه نور چراغهای منزل در شب اف 2.8 سرعت 1/8 ثانیه تاخیر 1 ثانیه ای آینه ایزو 400 فاصله 122 ! از هر دوعکس نمونه های زیادی دارم .
فایل پیوست 38785
فایل پیوست 38786
شاید حضرات به نتایج منطقی ، مستدل و فنی بسیار ارزنده تری برسند .
دوستان می خواستم بدونم از تراز این دوربین استفاده می کنید ؟
نمیدونم چرا اما هرموقع مبنای کادرم رو روی تراز گذاشتم و بهش اعتماد کردم کلا کادر کج شده!
چطوری متوجه میشید که کادر کج شده؟ بعضی وقت ها ممکنه بر اثر خطای دید به نظر بیاد که کادر کج شده در حالی که اینطور نیست. مثلا ممکنه از لنز واید استفاده کرده باشید و بر اثر پرسپکتیو, مبنای قضاوت شما خطوط عمودی داخل کادر باشند که چون به خاطر پرسپکتیو, کج به نظر رسیده اند شما فکر کرده باشید کادرتون کجه. یا ممکنه خطی رو به عنوان خط افق فرض کرده باشید (مثلا مرز آب با خشکی) که موازی با سنسور دوربین نباشه. در این صورت اگر کادرتون کاملا صاف باشه اونوقت خط افق باید کج به نظر بیاد! من اولین باره که در مورد ایراد تراز دی ۸۰۰ می شنوم. به هر حال بد نیست که یک عکس که فکر می کنید کادرش کج هست رو قرار بدید تا بهتر بشه نظر داد!
سلام بر دوستان و اساتید ارجمند
یکی دو نکته کلیدی و کمی مایوس کننده
ابتدا عرض میکنم بنده با کنون کار میکردم اخیرا این ذی800 وسوسه مان کرد و مجبور به خرید یک دستگاه بادی
از انجایی که جیبمان خالی شد پولمان به 24-70 و 24-120 اف4 نرسید و یک 24-120 اف 3.5 خریدم
سوال اول واقعا اختلاف این لنزی با این دو لنزی که خریدم انقدر زیاد هست که الان اصلن نتیجه رضایت بخشی از دوربین نمیگیریم و خبری از ان جزئیاتی که توی سمپل های نیکون و سایت ها دیگه بود نیست یا اینکه نه مشکل جای دیگه اس
دوم یه سوال خنده دار . من هرچی به این دوربین ور رفتم نتونستم فوکوس را روی حالت اتوماتی بگذارم که خودش به صورت چند نقطه ای فوکوس کنه و فوکوس فقط نقطه ای و به صورت دستی به نقطه ی دیگه جابجا میشه. راه حال چیست:redface:
عذرخواهی بابت سوال دوم و در مورد سوال اول هم عرض بکنم که تست های صورت گرفته در استدیو و با نور استودیو صورت گرفته
دوست عزیز, شما رفتین یکی از بی کیفیت ترین زومهای فول فریم نیکون رو روی دی ۸۰۰ بستین توقع دارید رزلوشن آنچنانی بهتون بده ؟ ;-)
در مورد سوال دومتون, وقتی دوربین رو در دستتون میگیرید, در جلو دوربین و سمت چپ یک کلید وجود داره که برای تغییر فوکوس به منوال استفاده میشه. روی همین کلید دکمه ای هست که اگر اونو فشار بدید و همزمان دایال جلویی رو بچرخونید می تونید مود فوکوس رو تغییر بدید و روی Auto قرار بدید. اگر به جای دایال جلویی, دایال عقبی رو بچرخونید در اون صورت مود فوکوس رو می تونید روی AF-C یا AF-S قرار بدید.
یه نگاه به راهنمای دوربین بندازید هم جواب بسیاری از سوالاتتون که در آینده بهش بر خواهید خورد رو پیدا خواهید کرد. :-)
در ضمن, دوربین نو هم مبارک!
درود
به فرمایش جناب ابراهیمی اضافه کنم که اون 24-120 ورژن قبلی برای بسته شدن روی بدنه هایی که مگاپیکسل بالایی نداشتند (نسل قبلی دوربین ها) هم سافت ترین لنز زوم ممکن بود ، نتیجه اش روی دوربینی با این مگاپیکسل ! باید فجیع تر هم شده باشد. در این شرایط دسته کم توصیه میکنم برای پر مصرف ترین فواصل کانونی که لازم دارید اگر نمیتوانید لنز زوم High End تهیه کنید ، لنز پرایم تهیه کنید
موفق باشید
مرسی واقعا لطف کردی
هرچی دفترچه رو خوندم متوجه اون دکمه ریز روی af نشده بودم
واقعا خدا خیرت بده
در مورد اولی هم متاسفانه یکی از دوستان مدعی نیکونی گفت این لنز رو بگیرم شارپ خوبی داره و الا همون روز f4 رو میگرفتم
فایل پیوست 41523فایل پیوست 41524
اگر شک و تردید داشتید.، دیگر آسوده خرید کنید. دوستان تائید کردند! ;)
من اصلا همین برچسب رو که دیدم خریدم!
حالا برای آف تاپیک نبودن...
اولین چیزی که برای جالب بود فرم گریپ این دوربین بود.اولین باری که اون رو در دست گرفتم توی ذوقم خورد! راستش تصویر خوبی که از دی 700 داشتم رو به کلی خراب کرد! حتی 7دی مرحوم و یک مارک دو که الان اینجا دارم به نظرم خوش دست ترند! البته بعد از این چند روز عادت کردم و به فرم متفاوت گریپهای نیکون آشنا شدم.اما در کل بدنه های قدیمیتر حتی دی300 و از همه عجیبتر دی90 که اون رو هم الان اینجا دارم بهتر در دستهای من جا میگیرند.
یک قوسی روی گریپ 7دی بود که این اون رو نداره یا مثلا دی300 و دی700 کاملا به کف دستم میچسبیدند اما دی 800 علیرغم گریپ چاقش اون طوری که انتظار داشتم توی دستم جا نمیگیره.دیگه اینکه وقتی 7دی رو دست میگیرم احساس استحکام بیشتری میکنم.البته شاید یک حس عدم آشنایی باشه ولی خب،این احساس به من منتقل میشه.
مطمئنا ظرف روزهای آینده این احساس برطرف میشه اما برخورد اول دلچسب نبود! حتی یادمه یکبار آلفا 850 دست گرفتم به شدت خوش دست و جذاب بود حتی برای همان لحظات کوتاه.
فکر کنم کلا سیستم دستم با اون گریپها فرم گرفته!