لنز هایی که این امکان رو دارند از روی کلید فکوس اونها قابل تشخیص هستند، به این صورت که وضعیت های M و A/M رو دارند که در وضعیت A/M (یا M-A یا A-M) فکوس اتوماتیک و منوال هردو امکان پذیره و برحسب اینکه کدوم اول نوشته شده، اولویت با اونه
ممنون از دوستان و اساتید بخصوص ata_m3 بابت پاسخ مفصل و خوبشون.
دو سوال در مورد فوکوس داشتم:
- چطور می تونم فوکوس دستی مطمئنی داشته باشم چون حقیقتا ویزور خیلی کوچیکه و نمیشه به قطع مطمئن بود که 100% فوکوس درستی انجام شده.
- درحال حاضر لنز کیت vr II 18-55 رو دارم(که در رده قیمت خودش خیلی تعریفشو میکنن) ولی به شخصه اصلا از فوکوس اتوماتش راضی نیستم (من همیشه عکس هامو از لحاظ فوکوس و کیفیت در 100% کراپ تست میکنم) انتظارم خیلی بیشتر از این بود گاها پرتره های یکی دو متری رو هم خیلی خوب فوکوس نمیکنه (شاید بشه با کمی اغراق گفت سوپر زوم بریج سایبرشات سونی م فوکوسش دقیقتره). واسه شماهم حتی با لنز های دیگه اینطور هست؟ آیا لنز های فیکس و پرایم در فوکوس عملکرد بهتری دارند؟
ویرایش توسط sinasignal : Saturday 27 June 2015 در ساعت 22:23
سلام!
مطمینم که دوستان با تجربه به زودی پاسخ کامل رو به سوال شما خواهند داد. من هم مدتیه این دوربین رو گرفتم. اگه تا حالا از سی دی معرفی این دوربین که همراهش هست استفاده نکردید، حتما نگاهی بهش بیندازید. چون خیلی کاملتر از دفترچه است.
البته من با لنز 18-140 دارم و مشکلی هم نداره. بعید میدونم که شما هم مشکل خاصی داشته باشید. فقط باید با منوهاش و انواع سیستم فوکوسش و تفاوت اونها کلنجار برید. تو سی دی هم حالتهای مختلف رو توضیح داده.
موفق باشید.
دوست عزیز هنگام فوکوس، چه در حالت دستی و چه در حالت اتومات، در گوشه پایینی سمت چپ ویزور، یه علامت دایره ظاهر میشه که نشان از فوکوس بودن سوژه داره، یه این ترتیب می تونید مطمون بشید که فوکوستون دقیقه.
برای تست اینکه فوکوس لنرتون مشکلی نداره، حالت فوکوس رو تو جالت دستی بذارید و با چرخوندن رینگ فوکوس و اطمینان از روشن شدن چراغ دایره ای در گوشه سمت چپ ویزور، عکستون رو بگیرید. اگه سوژه کاملا در فوکوس بود که مشکلی وجود نداره، اما اگه تو فوکوس نیود، لنزتون نیاز به میکرو ادجاسمنت داره که نشان از این داره که لنزتون یا back focus داره یا front focus.
این دوربین اتوفکوس خوبی داره من که تا حالا با D5200 خودم مشکلی نداشتم. باید بیشتر بررسی کنید شاید لنز یا بدنتون مشکلی داشته باشه. برای تست با دوربین و سوژه ثابت و از نقطه مرکزی استفاده کنید اگر باز هم فکوس مشکل داشت یقین داشته باشید که دوربینتون مشکل داره. یک بار هم با live view این کار رو انجام بدین چون در این حالت تقریبا خطای فکوس وجود نداره.
دوربینهای نیکون برای سهولت در فکوس دستی به Rangefinder یا فاصله یاب دیجیتال مجهز شدن. میتونید از داخل تنظیمات این گزینه رو فعال کنید. بعد از فعال کردن رنجفایندر و زدن کلید M روی لنز نمودار فکوس جایگزین نمودار نوردهی داخل ویزور میشه و با کمک اون به راحتی میتونید فکوس دستی دقیق انجام بدین. ضمن اینکه همون چراغ تایید فکوس هم خودش کمک بزرگیه.
Set MENU > CUSTOM > a3 Rangefinder > ON
ویرایش توسط mostafa_1366 : Sunday 28 June 2015 در ساعت 09:23
nikon D5200+18-55+50/1.8 G+ 18-105
مجددا ممنون از پاسخ های خوب همگی.
به اون چراغ سبز اعتماد نداشتم که بعد از فرمایشات ata_m3 عزیز و تست در حالت دستی دیدم دقیق عمل میکنه و دقت بهش توی مد دستی کمک قابل اعتمادیه
s.m.h.m شما چه مودی از فوکوس رو برای دامنه فوکوس بیشتر مناسب دیدی ؟ (جدا از مباحث عمق میدان)
Rangefinder عالی بود ممنون از شما mostafa_1366 عزیز (االبته برای من توی بخش a4بود نه a3)
اما یه تست کردم که نتیجه و مشکلاتم رو رو توی پست بعدی میزارم
من یه شی رو با کنتراست قابل تفکیک از پس زمینه و با فاصله حدود یک متر قرار دادم و با یک مشخصات ثابت در دو مود فوکوس دستی و اتو عکس برداری کردم.
فوکوس اتو بازم نتیجه خوبی بهم نداد ولی طبق فرمایش دوستمون( ata_m3 )در مود دستی و با اعتماد به چراغ سبز عکسم قابل قبول شد عکس هارو ضمیمه میکنم (کراپ شده و کامپرس شده که سریع مشاهده کنید) حالا سوالم اینه مگه فوکوس 39 نقطه ای نیستش چرا توی مود اتو فقط نقاط کمی فوکوس شده ولی با همون عمق میدان توی دستی فوکوس بهتره ؟ (احساس میکنم مود فوکوسم درست نیست .مود رو از زمان خرید تغییر ندادم)
مود فوکوس اتو (به خودکار صورتی دقت کنید)
مود دستی