رضا جان چیزی که در عکس های ارسالی شما دیده میشود افت کیفیت ناشی از خواص اپتیکی لنز ( با تنظیمات مربوطه ) است مخصوصا عکس اول. عکسهای دیگر دوستان گذاشته بودند از کیفیت های بهتری برخوردار بود.
دو حالت دارد :
یا آن عکسهای خوبی برای تست بود
یا آنکه شارپ سازی شده بود و عکسهای شما معیار واقعی تری برای ارزیابی رفتار اپتیکی این لنز است. در اینصورت کیفیت قابل قبول این لنز همیشه میباید با ارزش گذاری روی فاکتور قیمت همراه باشد
سلام: عکستان را دیدم سعی میکنم مواردی که به ذهنم میرسه بگم.
عکس شما ظاهرا در MFD یا مینیمم فکوس دیستنس ( حداقل فاصله فکوس ) گرفته شد. در اینصورت چندین حالت میتواند وجود داشته باشد. در MFD کنترل فکوس دقیق احتیاط لازم را بهمراه خواهد داشت. روی MFD کنترل عمق میدان یکی دیگر از مواردی است که یک عکاس میباید مد نظر داشته باشد. ( پیش تر خدمت شما عرض شد که روی دوربین هایی با سنسورهای کوچک عمق میدان بخاطر مواردی ( در سایت عکاسی احتمالا مقالاتی در این زمینه خواهید دید ) بیشتر از SLR ها خواهد بود بخاطر این موضوع این موارد روی آنها کمتر دیده خواهد شد . در MFD ( اگر لنز به سمت بزرگنمایی ( Magnification ) بیشتر از یک برود داستان نورسنجی هم بگونه ای دیگر خواهد بود * پس دو نکته میباید مد نظر باشد اولا نورسنجی درست در همه حالات ( چه به سمت بزرگنمایی های یک یا بالاتر بروید یا خیر + فکوس دقیق .
تا به جزییات مقبولی** در راستای کارکرد صحیح با دوربین های SLR برسید.
یک نکته که حتما میبایست در عکاسی های کلوزآپ یا اینجا ثبت در MFD مد نظر باشد. اینست که اطمینان داشته باشید پس از اینکه فکوس انجام شد بدون کوچکترین حرکتی ثبت انجام شود در غیر اینصورت در حدفاصل اینکه دوربین نورسنجی و فکوس را انجام داد این احتمال هست که در اثر فشار دست روی دکمه شاتر نقطه فکوس جابجا شود( نمیدانم فکوس کجا انجام شده ولی چیزی که در تصویر دیده میشود بیشترین وضوح روی مرکز قسمت های زردگل ( اسم علمی یا اصطلاح بکار برده شده را نمیدانم ) است که نسبت به دوربین ( بسیار جزیی ) از گلبرگها نزدیک تر است نتیجه اینکه طبیعی است گلبرگها یا عمده قسمت های دیگر از وضوح بالایی برخوردار نباشد. این مهم خواهد بود که عکاس بداند بیشترین وضوح نسبت به تنظیمات و غایت چاپ ... را روی چه قسمتی میخواهد تا فکوس را در آن منطقه انجام دهد
شاید شما روی گلبرگ فکوس کرده اید ؟! حالا چرا آن منطقه که پیش تر عرض شده از وضوح بیشتری نسبت به گلبرگ برخوردار است؟! چند حالت میتواند وجود داشته باشد.
یکی مشکل فرانت فکوس لنز مورد استفاده یا بدنه ( ظاهرا بدنه ها هم میتوانند یک تلرانسی در فکوس داشته باشند که روی هر بدنه با بدنه دیگر متفاوت خواهد بود ) ***
همان حرکت دست پس از فکوس که پیش تر عرض شد
باد! معمولا در عکاسی از گلها ( مخصوصا ) باد میتواند یک معضل باشد شما فکوس را انجام میدهید اما باد نقطه فکوس را روی منطقه مورد نظرتان جابجا خواهد کرد****
من فکر میکنم استفاده از فلش دوربینتان در اینگونه موارد کمک بسیاری به ثبت خواهد کرد معمولا فلش سرخود دوربین در MFD مشکل زاست ( بسته به لنز و موقعیت یک سایه ای روی تصویر ایجاد خواهد کرد ) نمیدانم شما هم در این تصویر با این مشکل روبرو بوده اید یا خیر ؟ اگر امتحان نکرده اید بهتر است رفتار لنزهای مورد استفاده نسبت به فلش دوربین در MFD را بدانید تا در مواقع لزوم تصمیم درستی داشته باشید.
شرایط نوری ثبت مورد نظر لزوم استفاده از یک منبع نوری ( فلش ) را ایجاب میکند
در ضمن انتظار از یک لنزی با قیمت مورد نظر میبایست یک انتظاری معقول باشد. همیشه و همه جا وقتی پای صحبت از کیفیت لنزهایی در این حدود است مهمترین فاکتور ارزش گذاری قیمت لنز مورد نظر است
در نهایت برای استفاده بهینه از فرمت خام میبایست حداقل ها را دانست تا با استفاده از قابلیت های فایل خام عکس را به حد قابل قبولی رساند منوط به آنکه تمامی موارد ( برای یک ثبت ) رعایت شده باشد. با ویرایش !
* در ماکرو گرافی استفاده از فلش در 99.9% یک باید است ساده ترین شکل توضیح آن بدین صورت خواهد بود که تمامی اجسام بخاطر بازتاب نور روی سطح آنها قابل رویت هستند در کلوزآپ فوتوگرافی دوربین و یا حتی عکاس میتواند میزان نور ورودی را برای تابش به جسم مورد نظر کم کند
** منظور از جزییات مقبول چیست؟ تعریف عمق میدان یک تعریف فیکس و ریاضی نیست بلکه یک واژه نسبی است که ارتباطی هم به دیده چشمی افراد خواهد داشت. فرضا میگویند با دیافراگم X با سنسور فرضی Y با در نظر گرفتن CoC عکسی با ابعاد 10*8 اگر از فاصله یک فوت به آن نگاه کنید تمامی تصویر از وضوح قابل قبولی (Acceptable Sharpness) برخوردار خواهد بود. در کل منظور اینست برای جزییات فقط به رویت آن روی مانیتور اکتفا نکنید ابعاد چاب و فاصله دید و پارامترهایی دیگر در آن نقش خواهند داشت
*** مدتی پیش در مورد میکرو اجسمنت در 50D که یک مزیت انکار ناپذیر است در تاپیکی اشاره شد. اعتقاد من بر آنست با توجه به اینکه ورودی های بدنه و لنز به ایران معلوم نیست از کجاست و اینکه شرکت های که توی ایران هستند مثل نمایندگی های معتبر در بقیه نقاط پاسخگو نیستند و احتمال اینکه بیشتر لنزها و بدنه مشکل فرانت یا بک فکوس داشته باشند . کاربرد این سیستم در ایران بیشتر نمایان خواهد شد. البته بدیهیست که این سیستم معجزه نمیکند بلکه در محدوده ای چاره ساز خواهد بود . بهترین روش آنست موقع خرید با یک فرد آگاه در حضور فروشندگان محترم اقدام به بررسی این موضوع کنید
**** تاثیر باد روی درختان در این ثبت برای من (که به دیتیل این دوربین واقفم) معلوم است. این ثبت بهتر بود با سرعت شاتر بالاتری گرفته میشد تا تاثیر باد روی درختان کمتر باشد
عکس های منظره landscape
دوست عزیز من شما را راهنمایی نکردم! این موارد قسمتی از ذهنیات من بود در ثانیه هایی که پیش از چکاندن شاتر ( بسته به شرایط ثبت ) با خود مرور میکنم
موفق باشید:)
سلام جناب قشقایی
کاملا درست و دقیق حدس زدید
فوکوس بر روی سمت های زردگل بوده همچنین در MFD (حداقل فاصله فوکوس به عمد برای کم کردن عمق میدان و جدا شدن سوزه)
در مورد بحث دقت فوکوس
فوکوس این لنز بسیار دقیق می باشد کوچکترین مشکلی در این مدتی که با آن کار کردم در شرایط مختلف با آن مواجه نشدم
شرایط ثبت این عکس در زمانی بود که باد شدیدی میوزید و و تکانهای سوزپ خصوصا گلبرگها شرایط عکاسی را سخت...
که به درستی به آن اشره کردید و این نشان از تجربه و دقت بسیار زیاد شما در عکاسی می باشد
نظرات شما و دیگر اساتید با تجربه در سایت عکاسی بسیار سودمند برای امثال بنده تازه کار می باشد.
با تشکر از وقتی که گذاشتید
آقا رضا شارپنس لنز 105-18 در حد قابل قبولی است حتی در باز ترین دیافراگمها در فواصل کانونی مختلفاول اینکه : لنز 18-105 نیکون لنز خوبی هست و شارپنس قابل قبولی دارد اما نه در بازترین دیافراگم ها در فواصل کانونی مختلف
بهترین نتیجه ای که میشه گرفت در دیاف 6.3 از 18 تا 50 میلیمتر و دیاف 8 از 50 تا 105 میلیمتر هست
برای مثال:
Nikkor 18-105@62mm
1/160s - F5/3 - iso:200
با سلام دوستان مشکلی برایم پیش امده !
من زمانی که دوربین را در حالت RAW + JPG FINE می گزارم 2 عکس می گیره ولی هر دو با فرمت jpg هست این مشکل از چیست؟ ایا در دوربین شما چنین مشکلی پیش نیامده؟
ارمن هاروطونیان Armen Haroutunian
Nikon D90 18-105mm vr /Nikon 50mm f1.8/Nikon 85mm f1.8/Nikon sb800/Nikon sb700
اسدالله مداح
بله در هنگام انتقال فايل با کابل دوربين وضعيت اينچنين است اما دوستمان ميفرمايند دو فايل jpeg ايجاد ميشه
سئوال من اينه دو فايل Jpeg با يک نام بايد ايجاد بشه اين يعني چي ؟؟؟ از کجا متوجه شديد دو فايل JPEG هستن ؟ مگر ميشه دوربين دو فايل JPEG با دونام متفاوت از يه شات تهيه کنه ؟؟؟؟
حدود 2 هفته پیش این سایت رو که مخصوص افرادیست که دوربینهای نیکن دارند رو معرفی کردم
http://www.akkasee.com/forum/showthread.php?t=9418
جدیدا قسمتی هم راه اندازی شده که میتونید هر سوال فنی دارید بپرسید و کارشناسان اسکات کلبی یا خود نیکن امریکا جواب رو یا زیر کامت شما یا در یک مقاله در هر هفته مینویسند . من که خیلی نکات ریز و خوب یاد گرفتم اگر اشتباه نکنم در یک قسمت از این ویدیو های در باره تنظیمات کیفیت تصویر توضیح کامل داده بودند .
فوتوبلاگ http://500px.com/ChristMelikianمجله رایگان عکاسی من https://flipboard.com/section/meliki...ne-cuts-bacQkF