نوشته اصلی توسط
esfandiyar2002
درود
(اگر حوصله خواندن این مقدمه را ندارید،لطفا به پایین صفحه رفته و فقط بندهای شماره دار را مطالعه کنید)
ابتدا ذکر یک مقدمه لازم است.آنچه که مطرح خواهد شد،تجربه شخصی بنده است و طبیعتا سلیقه بنده نیز در آن لحاظ شده است..بزبانی ساده تر کاملا یک مطلب Subjective یا دیدگاه فردی است و نمی تواند حکم مطلق بوده باشد..هر عکاس پس از سالها عکاسی به سبک و سیاق خاصی گرایش پیدا می کند و طبیعتا یا همه چیز را از آن زاویه می بینید یا سعی می کند در آن زاویه جای دهد..بنده به تجربه دیده ام مطالبی که گاه در تارنماهای خارجی مطرح می شوند،یا برمبنای اسپانسر بودن است یا بر مبنای تخریب رقیب..منتها فرقش با نوع هموطنی خودمان در این است که با ظرافت این کار را می کنند تا بار حقوقی برایشان به همراه نداشته باشد..
در مورد انتخاب فوجی و سونی،ساده ترین پاسخ این است که اگر به سیستم های بدون آیینه علاقه مند هستید،باید ببینید فرمت فول فریم شما را راضی می کند یا میدیوم.برای پاسخ به این پرسش باید مدتی با هرکدام از سیستم های فوق عکاسی کنید تا قادر باشید تاحدود بسیار تفاوت های آنها را درک کنید و به پرسش های زیرین پاسخ دهید:
-عکاسی آماتوری مدنظر شماست یا می خواهید عکاسی حرفه ای انجام دهید که بر پایه گرفتن دستمزد است؟
-چه میزان عمق میدان بهنگام عکاسی مدنظر شماست؟آیا می خواهید کم باشد یا زیاد؟
-در چه ژانری می خواهید عکاسی کنید؟چه ژانر هایی مدنظر شماست؟
-آیا می خواهید با گرفتن دستمزد عکاسی کنید یا صرفا آماتوری عکاسی خواهید کرد؟
-چه میزان کادر بندی مد نظر شماست؟برای پاسخ به این سوال باید دید چه ژانری از عکاسی مدنظر شماست.
-آیا می خواهید در شرایط کنترل شده آتلیه بیشتر عکاسی کنید یا بقول فرنگی ها causal؟
-فوکال لنت محبوب شما که بیشترین میزان عکاسی تان در آن محدوده انجام خواهد شد چیست؟دلیل این پرسش آن است که هر سیستم مجموعه لنزهایی برای اکوسیستم خود تولید کرده که همه آنها قادر نیستند بهترین بهره را از تعداد مگاپیکسل بالای سنسور ببرند.هرچند این مطلب ممکن است در رده عکاسی آماتوری چندان بچشم نیاید،ولی برای عکاسی حرفه ای(گرفتن دستمزد کاری)مهم است..
-آیا می خواهید از لنزهای شخص ثالث نظیر سیگما یا تامرون و امثالهم بهره ببرید یا فقط خود را محدود به لنزهای همان اکوسیستم خواهید کرد؟
بنابراین می بینید اگر بخواهیم انتخاب خوبی در این رده داشته باشیم،هم نیاز به سابقه عکاسی نسبتا مناسبی هست،هم دانش عکاسی خوبی لازم داریم،و هم دانستن چرایی نیاز به این مگاپیکسل بالا.مثال کوچکی عرض کنم..بعد از چند سال عکاسی با رده کراپدار،احساس کردم که نیاز دارم به رده فول فریم کوچ کنم..برای مدتها پس از گرفتن بدنه فول فریم،متوجه شدم که اصلا خروجی مناسبی ندارم..با کندوکاو فراوان متوجه شدم که اعمال تنظیمات بدنه کراپدار بهنگام عکاسی بر روی بدنه فول فریم جوابگوی بنده نیست و باید مجدد خود را از پایه شروع به مطالعه و آشنایی با تنظیمات بدنه فول فریم کنم.تازه در آن موقع بود که کم کم متوجه شدم چه اختلاف اساسی در تنظیم مثلث ایزو و شاتر و دیافراگم برای عکاسی مابین این دو رده بدنه وجود دارد که بنده آگاه نبودم..همین وضعیت،منتها با اختلاف کمتر هنگام انتخاب میدیوم فرمت برای عکاسی ایجاد شد و متوجه شدم که بازهم نیاز به مطالعه بیشتر دارم تا به اصطلاح در آن تاحد بسیار خبره شوم..
اما برای اینکه جواب شما را بر پایه تجربه شخصی خودم بصورت کوتاه داده باشم:
1)اصلا به ویدیوهایی که پر از اشکال تکنیکی است و فقط می خواهند وضعیت های شدید یا extreme را به معرض نمایش بگذارند که در آن نشان دهند اشکال این بدنه و ضعف تکنیکی آن در چیست،توجه نکنید.در دنیای واقعی عکاسی بهیچ وجه نیاز به عکاسی در چنان وضعیتی پیدا نمی کنید.تمامی بدنه های تولیدی سالیان اخیر از کیفیت بسیار خوبی برخوردارند و خروجی بسیار بسیار مناسب و با اختلاف کمتر از آنچه در گذشته مابین آنها بود نسبت به هم ارائه می دهند.
2)سونی:عالی(نه ایده آل)برای فیلم برداری،خروجی رنگ های گرم تر،تمایل به ته رنگ سبز و گاه زرد در وضعیت های خاص و کراپ های بالا،خروجی خوب در شدت رنگ،بوکه خوب در صورت انتخاب لنز مناسب،عمق میدان بسیار خوب در اکثر ژانرهای عکاسی،خوب برای عکاسی سیاه و سفید،مناسب عکاسی از طبیعت بصورت هنری یا همان Artistic و بخصوص اغراق نقاشی گونه(سلیقه ای)،ثبت جزییات صورت سوژه بصورت بسیار خوب،بسیار خوب برای عکاسی پرتره،بسیار خوب برای عکاسی کنترل شده در استودیو.
3)فوجی:خوب برای فیلم برداری،خروجی رنگ های متعادل و نسبتا خنثی تر،خروجی خوب در تمایز رنگ،عمق میدان بسیار دلپذیر در ژانرهای خاص،بوکه بسیار خوب(انتخاب لنز خوب)،عالی برای عکاسی سیاه و سفید،مناسب عکاسی از طبیعت بصورت طبیعی و چشم نواز(سلیقه ای)،ثبت جزییات صورت سوژه بصورت بسیار خوب،عالی برای عکاسی از پرتره و چهره از بابت رنگ پوست یا همان skin tone،عالی برای عکاسی کنترل شده در استودیو.
بازهم یادآوری می کنم که این گفته ها،نظرات شخصی بنده است و حکم مطلق قلمداد نمی شود.
امیدوارم مفید فایده واقع شده باشد.
بدرود تا درودی دیگربار