سلام دوستان
من هنوز فرصتی برام مهیا نشده با بدنه های بالاتر از ۲۴ مگاپیکسل عکاسی کنم.
یادمه اوایل اومدن d800 خیلی ها ایراد میگرفتن مگاپیکسل بالاش، اجازه عکاسی رو دست نمیده و خیلی نسبت به ریزترین لرزش ها هم حساسه. کاملا به مقوله استفاده اصلی این دوربین ها و سه پایه و محیطی که ازشون استفاده میشه آشنا هستم.
میخوام بدونم رو دوربین های جدید خصوصا همین بدنه که خیلی چشمم گرفته، مگاپیکسل بالا در کنار همه محاسن، مشکلاتی از این قبیل هم هنوز دارن یا نه؟
درود
وقتی با دوربین Phase one که میدیوم فرمت است عکاسی می کنید،تجربه خیلی خوبی کسب می کنید که تکنیک های خود را در عکاسی بهبود دهید..محیط کنترل شده indoor استودیو که فارغ از شرایط محیطی outdoor است و همچنین بکارگیری لنزهای فاقد قابلیت فوکوس اتوماتیک این امکان را به شما می دهد که درک درستی از مقوله شناخت بهتر نور،فوکوس درست دستی،درک درست تفاوت لنزها در بازه های متفاوت و چرایی تفاوت در بکارگیری لنزهای متنوع داشته باشید..دقیقا رعایت همین موارد در مورد بکارگیری تکنیک صحیح در بدنه دوربین هایی چون سونی A7RIII یا Canon 5DSR یا Nikon D850 و یا حتی FUJIFILM GFX 50R سبب بهبود کار عکاس در خلق کار خود می شود.
بصورت خلاصه،تجربه خودم را در ابتدای راه ژانر عکاسی از طبیعت و موارد مشابه با چنین بدنه هایی که نیاز این چنینی را می طلبید، برای مبتدیان بکارگیری این چنین بدنه هایی(که طبعا منظورم شمای نازنین نیست) عرض می کنم.قابل ذکر است که منظورم از فرد مبتدی،فرد اماتور نیست..فرد اماتور خود یک عکاس با قابلیت و تکنیکهای بالای عکاسی است.
موارد مفیدی که اکنون بخاطرم مانده عبارتند از:
1)اگر بتوانید از وضعیت Mirror lock up استفاده بکنید،حتما در جای صحیح آن این کار را بکنید.گاه همین ارتعاش کوچک می تواند عکسی که با لنز PC NIKKOR 19mm f/4E ED گرفته می شود که بصورت دستی فوکوس می گردد را در خلق برخی مناظر در وضعیت بادی دچار ایراد کند..بخصوص اگر قصد Down sample هم داشته باشید که نیاز به جزئیات بیشتری در کراپ خود خواهید داشت و عملا در همین وضعیت تازه متوجه ایراد کار خود خواهید شد.
2)بکارگیری کیسه کوچک شنی برای سنگین کردن سه پایه مناسب است،ولی در شرایط بادی اگر کیسه شنی را از وسط بخش پایین سه پایه مابین پایه های اویزان کنید،پاندول این کیسه سه پایه هرچند خفیف که می تواند به چشم شما هم نیاید،سبب ثبت یک عکس بلوری می شود که مدتها شما را بجای خود همانند دایی جان ناپلئون درگیر جزئیاتی در ایراد احتمالی تکنیک عکاسی تان همچون سرعت شاتر و بالا بودن احتمالی ایزو و گشادگی زیاد دیافراگم خواهد کرد!
3)از بکارگیری ایزوی بالا و یا سرعت شاتر خیلی پایین،همچنین گشادگی بیش از حد دهانه لنز بپرهیزید..بصورت خلاصه تکنیک صحیح عکاسی، خود را در مگاپیکسل بالاتر نشان میدهد و عکاس نباید ایراد در تکنیک بکارگرفته شده خود را به گردن بدنه بیندازد!
4)استفاده از سه پایه یکی از اوجب واجبات است! بخصوص سه پایه ای که با هر نسیم ملایمی نلرزد.بقول نامسلمانان(!) Sturdy باشد..
5)در هنگام Long exposure همیشه باید دقت کنید که Ballhead سه پایه از نوع مرغوب باشد و هراز چند ثانیه دچار عارضه Drooping یا افتادگی تدریجی و نامحسوس نشود..بنابراین بکارگیری Ballhead مرغوب بشدت توصیه می شود..
6)هیچ گاه با دست دگمه شاتر را فشار ندهید..اگر بتوانید از تایمر دو الی سه ثانیه استفاده کنید و اگر نه،حتما از سیم ریموت شاتر استفاده کنید.
7)بکاربردن اتوفوکوس و VR و VC بخصوص در عکاسی از منظره و همچنین Long exposure ممنوع است و بر عکاسان واجب است که از آن پرهیز کنند..در عکاسی شب و ستارگان و منظره این امر یک واجب کفایی است..یاد گرفتن تنظیم دستی فوکوس سبب بهبود تکنیک های عکاسی شما می شود،ازآن اجتناب نکنید.
8)گرفتن عکس فقط RAW همواره در استفاده از تکنیک های عکاسی بویژه در بدنه های با مگاپیکسل بالاتر پیشنهاد می شود..خرید چنین بدنه ای برای گرفتن فقط عکس JPEG (باور نمی فرمایید که شاهد آن بوده ام)به منظور غلبه بر پدیده Camera shake قطعا یک معجزه(!)محسوب می شود..
9)استفاده از لنز مرغوب در هنگام عکاسی حرفه ای(جهت دریافت دستمزد) با این بدنه یک ضرورت کاری است..باور نمی فرمایید؟کافی است چند شات با بدنه D850 و لنزی همچون NIKON AF-P 70-300MM F4.5-5.6E ED VR (FX) بگیرید تا به عظمت ماجرا پی ببرید!
بنابراین پاسخ به سوال شما را که چرا برخی عکاسان به مگاپیکسل بالاتر چنین بدنه هایی ایراد می گرفتند و قادر به عکاسی در دستان مبارک نبودند، این گونه خلاصه می کنم که باید تکنیک های عکاسی را بهبود بخشید وگرنه منجر به یاس و نومیدی در بکارگیری چنین بدنه هایی می شود..
بدرود تا درودی دیگربار
با سپاس فراوان از شما که همیشه حضور فعالی دارید و جواب همه کاربران با حوصله میدین.
امیدوارم دوستانی که قصد خرید این بدنه نازنین یا دوربین های هم رده رو دارند نحوه درست بهره بردن از مگاپیکسل بالای این بدنه ها و تکنیک های صحیح عکاسی رو فراموش نکنن.
خصوصا که در کشور عزیزمون، متاسفانه بعضی مواقع 1- " هر چی قیمت بالاتر باشه بهتره " و یا 2- " مشخصات رو کاغذ خوبه " اولویت داده میشه به هدف و نیازهای ما.
درود
کاملا صحیح و نیکو فرمودید..نکته ای در مورد کیفیت زمینی که در آن عکاسی می کنید هم باید اضافه کنم که در پست قبلی فراموش شد..بنده یک بار در تپه ای مرتفع رو به دریاچه در حال عکاسی بودم،تکنیک بکار گرفته شده صحیح بود،موارد قبلی استفاده از وسایل رعایت شده بود.عکاسی در روزی نیمه ابری و بدون باد را بخاطر دارم..تقریبا تمامی شات های گرفته شده در وضعیت pixel peeping (مشاهده از نزدیک در مونیتور با بزرگنمایی عکس)بلور بودند..
بعد از ساعتی کند و کاو که منجر به از دست رفتن شرایط نوری مطلوب عکاسی(حالت نیمه ابری ابتدا تبدیل به ابری شد که بسیار مناسب عکاسی است و ابرها حالت diffuse کنندگی را بازی می کنند)شد و پس ازآن نیز باران سیل آسایی شروع شد،تازه پی بردم که مشکل چه بوده است..سه پایه عکاسی اینجانب در زمینی نسبتا شیب دار قرار گرفته بود که بتدریج بدلیل سنگینی دوربین و لنز بسته شده به آن و همچنین سنگینی نسبی خود سه پایه،علیرغم استفاده از قفل پایه های سه پایه،بدلیل جاذبه زمین در حال کشیدگی تدریجی در سطح شیب دار بود.در یک مورد دیگر نیز سه پایه بدلیل سنگینی در حال فرو رفتن بسیار تدریجی در زمین خیس و گلی پس از باران بهاری در جنگل بود.وضعیت مشابهی نیز در زمین سراسر برفی و بسیار سرد زمستان برایم مشکل ساز شده بود.
بنابراین اکنون بنده برای سه پایه ام فقط به کارایی گوشه های سه گوش انتهایی پایه های آن اکتفا نمی کنم و گاه شده همانند اسکیموهایی که از کفش های مسطح همچون راکت تنیس برای راه رفتن بر روی برف استفاده می کنند،از نوک پایه های پیچی در اشکال مختلف مثلا پهن و گرد یا مدل چاقویی کوهنوردی استفاده می کنم که مطمئن شوم سه پایه ام بخوبی در زمینی که بر روی آن عکاسی می کنم،بخوبی استقرار یافته است..رعایت تمامی این موارد در سرعت شاتر پایین بخصوص در وضعیت Long exposure بسیار کارا و موثر می باشند.
این یعنی سازگاری و بقای عکاس هنگام عکاسی با رعایت شرایط غلبه نسبی بر شرایط گوناگون محیطی جهت ثبت عکس.
بدرود تا درودی دیگربار
درود
کسی ازدوستان از باتریهای به اصطلاح های کپی برای این دوربین استفاده کرده؟ راستش ازلوازم غیراصل بیزارم ولی قیمتها متاسفانه خیلی خیلی بالا رفته! درحال حاضر نسخه ی اصل حدود۱۳۰۰ و نسخه ی های کپی حدود۵۰۰ هست، سوای اینکه خود باتری ممکنه شارژدهی مناسبی نداشته باشه یا مشکلاتی ازاین دست چیزی که بیشترموجب نگرانی هست امکان اسیب رسیدن به دوربینه، هرچند بعیدبه نظرمیرسه ولی بنده کمی حساس هستم. لطفا اگه کسی اطلاعاتی دراین باره داره بفرمایین. البته باتری اضافه برای احتیاط هست وممکنه کمتراستفاده بشه!
باتشکر
من سالیان سال برای کنون از باطری های unbranded استفاده میکردم و میکنم هیچ مشکلی هم به وجود نیومد.
الان حدوده 2 هفتس 2 تا باطری FZ100 ravpower برای a9 گرفتم تا حالا که مشکلی نداشته.
https://www.ravpower.com/p/RAVPower-...-for-Sony.html
فرق باتری اصلی با فرعی در طی زمان مشخص میشه. عموما باتری های فرعی نیمه عمرشون کمتره. که البته خیلی هم محسوس نیست!
کاش میشد تو فروم Voice فرستاد من روزی چند بار حرص میخورم
امیر دانش
http://www.amirdanesh.com
سلام خدمت دوستان عزیز.
من مدتی پیش راجبع انتخاب بین fujifilm gfx50s و sony a7rlll در تایپیک سوالی کرده بودم
و شما دوستان لطف کردید و جوابی دادید.
دوست من که قصد خرید داشت. هنوز بین انتخاب دو دل هستش. و از من خواست تا دوباره وقت شما رو بگیرم .
من و دوستم خیلی از سایت هایی رو که این 2 دوربین رو تست کرده بودند برسی کردیم.
ولی هر سایت مقایسه متفاوتی داشت !
و کسی که این 2 دوربین رو باهم مقایسه میکرد بقول معروف نظر واقعی نمیداد.
(یک جا عکس ها بسیار شارپ تر از سونی . و یک جا حرف از اشتباه فوکوس بود.
یکجا مشکل ته رنگ نسبتا زیاد فوجی بود.یک جا خلاف این
یکجا ... . )
من کسی رو نمیشناسم که با این دوربین کار کرده باشه که بخوام ازش راهنمایی بگیرم
fuji در بازار امروز 51 میلیون تومان و sony امروز 36 میلیون تومان قیمت داشتند.(حدودا)
که تفاوت خیلی زیادی در واقع ندارند و قیمت فوجی با توجه به قیمت جهانیش کمتر هم هست خیلی.
اگر نکات مثبت سونی در فیلمبرداری رو ندید بگیریم نسبت به فوجی نظر شما دوستان چیه ؟
بابک برهانیhttp://sibsabz.persiangig.com