درود
با عنایت به توضیحات شما و با توجه به اینکه در پستی دیگر گفته اید که ژانر محبوب شما مستند و طبیعت است،و از آنجایی که از دوربین قبلی خود(امیدوارانه)به خوبی کار کشیده اید و حتما به نقاط قوت و ضعف آن بهنگام عکاسی مستند و عکاسی از طبیعت آشنا هستید،و بازهم با توجه به اینکه در هیچ اکوسیستمی تاکنون سرمایه گذاری انجام نداده اید،بنده گمان می کنم بهترین گزینه شما در صورت نبود کمبود مالی، انتخاب بدنه بدون آینه سونی فول فریم خواهد بود..
چندی پیش پستی از جناب تام هوگان می خواندم که واقعا به دلم نشست..
(منبع:)
https://dslrbodies.com/newsviews/nik...-proclama.html
ایشان گفتار خود را با این جمله شروع کرده بودند که چون رییس(پرزیدنت)شرکت معظم کنون در اظهار نظر مطبوعاتی گفته بودند که در طی دو سال آینده بازار مصرف دوربین و تجهیزات عکاسی تا پنجاه درصد افت خواهد کرد و به اصطلاح خواهد شکست،موجی از بیان عقاید مثبت و منفی در فضای اینترنت به راه افتاده بوده و تبدیل بیک موضوع بحث بسیار داغ شده است.ایشان پیش بینی بسیار منطقی با ذکر دلایل توضیحی ارائه داده بودند که آینده دنیای عکاسی بتدریج بسوی دوربین های بدون آیینه سوق خواهد کرد..
کاملا با این نظر موافقم..اگر دقت کنید،سونی(اگر اشتباه نکنم) اولین شرکتی بود که در دنیای فول فریم مسیر بدون آینه را برگزید..فوجی جای پای خود را در دنیای بدنه های بدون آینه در حالت کراپدار و میدیوم فرمت باز کرد و انصافا هم خوش درخشید..کنون و نیکون به عنوان غول های دنیای DSLR با احتیاط و وسواس و با محافظه کاری فراوان،بسیار دیر به این عرصه پای گذاشتند..اما چگونه شد که تصمیم گرفتند که بصورت جدی بعد از چندین حرکت نیمه جدی در مسیر و دنیای بدنه های بدون آینه گام بگذارند؟ به گمان بنده دو عامل مهم در کنار سایر عوامل سبب ساز بود: موفقیت سونی و موفقیت فوجی در این وادی،همچنین بلوغ دنیای DSLR ها.
سونی اکنون در این مسیر کاملا در حال رشد و بلوغ(بالغ شدن) است..وضعیتی که کنون و نیکون در دنیای DSLR هم اینک در آن بسر می برند..نگاه کنید مسیری که نیکون بعنوان نقشه راه لنز ارائه داده است:تقریبا تمامی لنزهای تولیدی از نوع بدون آینه در چند سال آتی خواهند بود..حال نگاه کنید به دنیای لنزهای DSLR ها..مهم ترین کاری که در چند سال اخیر انجام شده،اصلاح مشکلات نسل قبلی و یا افزایش عددی اف استاپ های لنز است:ساخت لنز با اف استاپ 5.6 در بازه 500 میلیمتری که سبک تر و کاراتر و کوچک تر و با قیمت مناسب تر نسبت به همپای f4 خود یکی از بهترین نمونه مثال های فوق است.
برای بنده(یک بار هم این مطلب را گفته ام)که در اکوسیستم نیکون سرمایه گذاری کرده ام،و این سیستم بنا به گفته های قبلی اکنون در وضعیتی متعادل و بالغ بسر می برد،و با توجه به اینکه هنوز دنیای DSLR ها برای چندین سال متوالی در آینده نسبتا میانه(نه دور و نه نزدیک)حضور کاملا موثری خواهند داشت(خیل عظیم دارندگان DSLR با لنزهای متعدد را درنظر بگیرید که کوچیدن آنها به دنیای بدون آینه چندان سهل و آسان نخواهد بود)،سکنی گزیدن در این اکوسیستم هنوز منطقی و مستدل بنظر می رسد.ولی برای فردی که بتازگی می خواهد پای به این وادی دنیای عکاسی بگذارد و هنوز اکوسیستمی برای خود انتخاب نکرده،فوجی و سونی هردو بر این تارک دنیای عکاسی بدنه های بدون آینه می درخشند..
بنابراین با این گفته جناب تام هوگان بصورت کاملا مودبانه مخالفم که می گوید احتمالا سرنوشت دوربین های 35 میلیمتری فیلم (در گذشته) در انتظار بدنه های DSLR خواهد بود..به گمان بنده باید یک نسل بگذرد و عکاسان جوان تر با بدنه های بدون آیینه شروع به تکثیر یافتن کنند تا از تعداد نسبتا ثابت ولی فراوان دارندگان بدنه های DSLR در گذر زمان کاسته شود..
در مورد دیافراگم بازتر از 1.4 هم باید مطلبی عنوان کنم..با توجه به تجربه بنده،شما نمی توانید با قوانین اپتیک و فیزیک مبارزه کنید.این قوانین ثابت هستند و فقط در صورت وقوع معجزه که در آن صورت هم ساختار جهان کاملا فرق خواهد کرد،شاید بتوانید لنزی با دیافراگم بازتر از 1.4 برای کاربرد عملی در دنیای واقعی عکاسی بیابید.حال می پرسید منظورم چیست؟عرض می کنم..
بنده اکنون دایره لنزهای پرایم 35 و 50 و 58 و 85 و 105 میلیمتری در بازه 1.4 و همچنین در بازه 1.8(البته به استثنای 58 و 105 میلیمتری) را در اختیار دارم..بندرت شده که در عکاسی از طبیعت و یا ژانر های دیگر نیاز به دیافراگم 1.4 پیدا کنم و معمولا اف استاپ های 2.8 به بالاتر بیشترین کاربرد را برایم داشته اند..ضمن اینکه لنزهای رده 1.4 بسیار گران تر و سنگین تر هم هستند..درحقیقت اکنون رده دیافراگم لنزهای پرایم 1.8 و همچنین بازه اف استاپ 2.8 به بالاتر در لنزهای پرایمی چون 105 میلیمتری بیشترین کاربرد را برایم داشته اند..هرچه شناخت شما از نور و نحوه بکارگیری آن بیشتر و بهتر می شود و به اصطلاح پخته تر می شوید،نحوه نگرش و بکارگیری لنز هم برایتان تغییر می کند.بعنوان مقال،تقریبا موردی نبوده که اکنون من نتوانم عملا با لنز مثلا 85 میلیمتری با دیافراگم 1.8 عکاسی کنم و مجبور به انتخاب دیافراگم 1.4 گردم..
حتی نیکون این موضوع را بخوبی درک کرده و لنزهای پرایم بدنه های بدون آینه خود را در دیافراگم 1.8 بسط و توسعه داده و یا خواهد داد و برای لنزهای زوم هم بازه دیافراگم چهار را برگزیده و سپس نوع 2.8 را توسعه خواهد داد..در حقیقت نیکون درک کرده که بدنه بدون آینه کوچک تر و سبک تر با لنز سنگین تر،بزرگ تر و گرانتر کمی منافات دارد و استقبال از آن چندان با موفقیت همراه نخواهد بود..از صحبت در مورد بازه دیافراگم 0.95 جدید نیکون که بسیار بزرگ و سنگین و گران است می گذرم.
تنها موردی که بنده نیاز پیدا کردم که عکاسی با بازه 1.4 را حتما انجام دهم و به اصطلاح یک extreme محسوب میشد،هنگامی بود که با گروهی در قالب یک سفر کوتاه برای عکاسی از داخل غاری تاریک و بکر برای عکاسی از خوشه خفاشان گیاه خوار آویزان از سقف غار(که بهیچ وجه امکان استفاده از نور و یا فلاش بدلیل مزاحمت نوری نبود و امکان از دست رفتن بکر بودن صحنه کمیاب آویزان بودن صدها خفاش در حال استراحت می رفت)بود..این تنها موردی بود که بنده در تجربه کاری خود بیاد دارم و حتی برای عکاسی در شب و بخصوص ستارگان در فضای بیرون شهری و بدور از آلودگی نوری،لنز مورد استفاده بنده 20 میلیمتری با دیافراگم 1.8 بوده که بخوبی هم جوابگوی بدنه دوربین D850 بنده نیز بوده است.
بدرود تا درودی دیگربار