درود
جای جای مختلف به دفعات قبلا مطرح شده است در انتخاب دوربین باید همه جوانب را در نظر داشت ، امکانات بدنه ، خوش دستی ، وضعیت و جایگاه آن برند از نظر مقبولیت و رایج بودن ، دسترسی به لوازم مورد نیاز و خروجی و فروش و کارایی ..
بر عکس تصور خیلی ها کارایی امکانات دوربین به تنهایی نیست ، بلکه دستیابی به یک خروجی مناسب ، باعث کاربردی شدن یک انتخاب میشود با انتخاب دوربین موضوع تمام نمیشود بلکه تازه شروع میشود ، با انتخاب یک برند محدود به انتخاب لنز و فلاش و سایر تجهیزات از همان برند خواهیم شد.
امروزه دیگر بدنه ها به پختگی یکسانی رسیده اند ، اینکه در کنون فلان چیز هست و در نیکون بهان چیز و در پنتاکس و المیپوس و سونی ... فرقی در اصل ماجرا که همان عکاسی است ایجاد نخواهد کرد.
خصوصا اینکه بارها گفته شده ، برای رسیدن به خروجی مناسب بیشتر از بدنه لنز است که اهمیت دارد. بسیار بیشتر از بدنه.
بارها هم گفته شده ترکیب حرفه ای ترین بدنه بدنه های چند میلیونی D4 و 1Dx با یک لنز معمولی ، هیچگاه نمیتواند از ترکیب یک SLR ساده اما بهمراه یک لنز عالی ، خروجی بهتری بدهد.
این یعنی اینکه امکاناتی نظیر منیزیمی بودن بدنه ، داشتن سیلینگ ، کیفیت LCD با رزولوشن شونصد ! سرعت فریم در ثانیه در عکاسی متوالی ، هیچکدام برای رسیدن به یک عکس عادی با خروجی مناسب کمترین ارتباطی نخواهند داشت. تنها این امکانات دوربینها باعت رفاه و در مواردی ،کمک برای گرفتن نتیجه بهتر میشود و باعث رده بندی بین دوربینها ، رده High End و رده متوسط و رده Entry Level ... میشود اما با همه اینها به همراه لنز مناسب که مهمترین سهم رو برای داشتن خروجی بهتر دارد ، تنها میتوان به خروجی بهتری دست یافت. و تازه ترکیب اینها به همراه مهارت در عکاسی 50 % ماجراست چون در نهایت یک خروجی خام داریم که 50% مابقی که پست پروسس باشد یا ویرایش فایلهای خام در کامپیوتر بخش تکمیلی آن خواهد بود
آن بخشی هم که در بدنه ها برای رسیدن به خروجی بهتر مطرح هست عمق رنگ ، دینامیک رنج و وضعیت نویزی بهتر است. و البته سایز پیکسل و کیفیت پیکسل هم اهمیت دارد. که اینها همه مربوط به سنسور دوربین میشود ، پس باز هم تعداد فریم در ثانیه در عکاسی متوالی بیشتر ، منیزیمی بودن و سیلینگ... در آن نقشی ندارد
برای مقاسیه سنسور دوربینها در سه فاکتور دینامیک رنج و عمق رنگ ، و وضعیت نویزی به اینجا مراجعه کنید:
کد:
http://www.dxomark.com/index.php/Cameras/Compare-Camera-Sensors
a57&d5100.jpg
حال اگر کم نویز بودن سنسور دوربین در ایزوهای بالا برای نیاز یک کاربر خاص اهمیت نداشت و عکاسی در شرایط نور کم بدون سه پایه کمتر از فاکتور دیگری اهمیت داشت ، مثلا بجای آن عکاسی حیاط وحش آنهم نه به صورت حرفه ای که خرید لنز های High End نیکون رو توجیه پذیر بکنه ، بلکه هدف گرفتن نتیجه مشابه با کمترین هزینه باشه ، وجود دو لنز برتر کنون برای کاربر مورد نظر اهمیت و کاربرد بیشتری میتواند از خروجی سنسور دوربین داشته باشد .
یا برای یک عکاس منظره ، دینامیک رنج خروجی خیلی اهمیت دارد و وجود لنز مقبولی مثل Nikon 14-24 میتواند بیشتر از اینکه در برند کنون میتوان به لنز سوپر تله ارزان دسترسی داشت ، کاربرد و اهمیت داشته باشد. اینها همه بیانگر جنس نیاز کاربر است ، و انتخاب باید بر اساس آن باشد.
در پایان دلائل مختلفی میتواند باعث گردد که شما تجهیزاتی که تهیه کرده اید را بفروشید، از نیاز مالی گرفته ، تا گاهی تغییر یافتن سلیقه و سبک عکاسی ، یا گاهای تولید و عرضه یک لنز بهتر و قابل توجه در مقایسه با لنز فعلی شما... و در آخر تغییر برند است که باعث میشود بخواهید تجهیزاتی را بفروشید. و در آن صورت کنون و نیکون 100% از هر برند دیگری وضعیت بهتری دارد.
یکی از دوستان یک آلفا 350 داشت به همراه 18-55 و 55-200 و لنز سیگمای مانت سونی 28-300 ، متاسفانه در هنگام عکاسی در خیابان یک موتوری میاد و میزنه زیر سه پایه و فرار میکنه! و دوبینش نابود میشه. در اون زمان بهترین انتخاب با توجه به قدرت مالی اش D7000 نیکون بود در سونی هم هنوز چیزی برای رقابت با آن نبود ، اما با اون لنز های مانت سونی چه باید میکرد؟! آن سه تا لنزشان را هم 400 هزار بر میداشتند! چون مانت سونی بودند خواهان خیلی کمی دارند
قرار گرفتن در این شرایط باعث شد ، بفکر بیفتد ، دیگر کاری است که شده ، تا بیشتر از این جلو نرفته از همینجای کار به همان 400 هزار تومان لنز ها را فروختند.
موفق باشید