بین Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS II و tamron af 70-300 f4-5.6 macro کدام بهتر هستش ؟ ممنون
Printable View
سلام دوستان
من چند هفته هست که دنبال یک لنز میگردم و موفق نشدم پیدا کنم
ولی تازه این سایت رو دیدم و چند فروشنده این مدل لنز بود ولی قدیمی بودند
میخواستم موضوع جدید ایجاد کنم که پایین نوشته اجازه ندارم
دوستان میشه راهنمایی کنن
راستی برای دی 90 میخوام که اولین dslr من هست ولی هنوز لنز ندارم و این مدل مد نظرم هست
Nikon AF-S 35mm f/1.8G
یا
Nikon AF-S 50mm f/1.8G
ولی بین این دو هم گیر کردم .کدوم برای مسافرت و عکاسی خانوادگی بهتره و بعضا منظره
در اینده لنز زوم میگیرم پس لطفا در مورد این دو لنز(35mm , 50mm) راهنمایی کنید
ممنون
اعوجاج رنگی ( Chromatic Aberration) — قسمت اول | عکاسی
اعوجاج رنگی ( Chromatic Aberration) -- قسمت دوم | عکاسی
"قبل از ارسال 10 پست نمی توانید تاپیک جدید باز کنید بعد از آنهم حتما با جستجو و سوال از مدیران از نبود تاپیک مرتبط اطمینان حاصل کرده و بعد از آن نسبت به باز کردن تاپیک اقدام نمایید."
این عین جمله درج شده در قوانین انجمن بود. لطفا حتما اونو مطالعه بفرمائید.
http://forum.akkasee.com/f32/t18984.html
دوستان میخوام برا کانن 60دی یه لنز F1.4 یا F1.8 تا سقف 1.5 میلیون تهیه کنم که اول لرزشگیر داشته باشه و دوم تو F 1.4&1.8شارپنس قابل قبولی داشته باشه واینکه اگه EFSباشه تا 40MM و اگه EF باشه نهایت تا 30MM اگه همچین موردی وجود داره و سراغ داشتین ممنون میشم معرفی کنین و اینکه حتما لرزشگیر داشته باشه.
یه لنز کانن 35 F2رو نت دیدم شارپنس خوبی داشت و لرزشگیر هم داشت نظرتون در موردش چیه ارزش خرید داره و اینکه از قیمتش خبر دارین
لنز 35 F2و کانن 599دلار گذاشته برا فروش که بخوای بازار ازاد حساب کنی 1800 یا 1900در میاد که من تو چند تا سایت ایرانی دیدم 2800 یا2900زدن من نمیدونم حکمتش چیه لنز 35 F1.4سیگما رو 899دلار زدن اینجا داره 3000تومانه که بخوای مقایسه کنی قیمتاشونا 300دلار با هم اختلاف داره ولی تو ایران دولنز یه قیمتن.....
از طرفی لنز 18-135STM 5و 550دلار زده که تو ایران 1150 من که گیج شدم البته احتمال میدم بخاطر داشتن کارتن و این چیزا باشه
درسته قيمت های ايران عجيبه گاهی قيمت های عادی با قيمت های آفر جاهای ديگه يکيه گاهی 40-50% گرون تره ، کلاً انگار قيمت دلاری رو حساب نميکنن و روش ديگه اي دارن برای قيمت گذاری
سلام.من یک لنزواید14 میلیمتربرای دی800 نیکون میخوام حال یک24-70 .2.8 دارم ویک70.200.2. 2.8ویک24-120 .3.5و5.6 سزی دی ازانالوگ ایا کاردرستی است 24-70 با14-24 عوض کنم درغیره این چه پیشنهادی برای 14 خوب وباکیفیت وقیمت مناسب دارید منتطره راهنمایی بزرگواز هستم
سلام ببخشید اینو با تامرون 70-300 گرفتید یا Sigma 28-300mm f/3.5-6.3 DG Macro ؟
درود
اخیرا یادم افتاد یک تصویر از لنز 300-28 دارم (علی رغم اینکه پردازش سنگینی برای شارپی تصویرش شده) براتون ارسال می کنم!
لنز 18 135 برا چه ژانر هایی مناسب هست؟
دوستان سوالی برای من پیش اومده اینه که :با یه ایزوی ثابت 3200 تو دیاف4 اگر دوربینی در یک جای ثابت مثلا 1/6 سرعت شاترش باشه
1- با دیاف 2.8 (4/2.8=1.43) سرعت شاتر 1/8
2- با دیاف 2 (4/2=2) سرعت شاتر 1/24
3- با دیاف 1.8(4/1.8=2.22) سرعت شاتر 1/30
4- با دیاف 1.4 (4/1.4=2.85) سرعت شاتر 1/50
5- با دیاف 1.2(4/1.2=3.33) سرعت شاتر.1/64
با تشکر
دوستان هفته دیگه می خوام لنز 50m1.8 G رو بخرم البته از دبی از ایران نه رفتم تو این سایت خارجی usa هم هست فرق اینها با هم چیه ؟
Refurbished Nikon AF-S NIKKOR 50mm f/1.8G Lens | Nikon Wide-Angle Lenses
Refurbished AF-S NIKKOR 50mm f/1.8G Special Edition Lens | Interchangeable Lens for Nikon D-SLR cameras | NIKKOR Lenses
Nikon AF-S NIKKOR 50mm f/1.8G Lens | Nikon Wide-Angle Lenses
AF-S NIKKOR 50mm f/1.8G Special Edition Lens | Interchangeable Lens for Nikon D-SLR cameras | NIKKOR Lenses
بعد قیمت ها تو دوبی هم باید همین باشه ؟
دوست گرامی در مورد لینکهایی که داده اید:
1. این لنز refurbished هست یعنی قبلا فروخته شده و بنا به دلایلی دارای مشکل بوده که به کارخونه بازگردنده شده و توسط کارخونه تعمیر شده و دوباره به بازار عرضه میشه. توصیه می کنم دنبال مدلهای refurbished نرید.
2. نیکون در پائیز پارسال، هم زمان با معرفی دوربین Df که ظاهر retro و قدیمی دارد این لنز رو هم معرفی کرد. این لنز در واقع همان لنز 50mm f/1.8G هست با همان ساختار و همان تعداد عدسی فقط قیافه اش به دلیل هم خوانی به دوربین Df عوض ده والا همه چیش مثل 50mm f/1.8G هست. در این لینک هم شاهد refurbished بودن این لنز هستیم که در بالا توضیح دادم.
3. این لنز همون لنز معروف 50mm f/1.8G هست.
4. این لینک هم مال همون لنز بالایی با ظاهری متفاوت هست.
شما دور موارد 1 و 2 رو کلا خط بکشید. میمونه 3 و 4 که انتخاب سلیقه ای هست. هر کدوم رو که بیشتر دوست داشتید از نظر ظاهر اقدام یه خرید کنید. اما این نکته رو در نظر داشته باشید که لنز special edition برای دوربین Df که ظاهری قدیمی داره طراحی شده و ممکنه با دوربین شما که 5300 هست همخوانی نداشته باشه.
قیمتها کشور به کشور فرق می کنه. مالیات، گمرک، عوارض، هزینه های حمل و سیاست قیمت گذاری اون کشور در قبال اون کالا از عوامل مهم و تاثیر گذار در تعیین قیمت لوازم عکاسی هستند.
دوستان سوالم اینه که ایا در ایزوی ثابت 3200 تو دیاف4 اگر دوربینی 1/6 سرعت شاتر بده
با همون شرایط اگه دیاف به 2.8 تغییر بدیم سرعت شاترش 1/8 میشه و اگه دیاف 2بکنیم 1/24 میشه واگه دیاف و 1.2 بکنیم سرعت شاترش 1/64 میشه
خیر دوست عزیز. تنظیم شاتر و اندازه دیافراگم وابسته به نور محیطی هست که در اون عکاسی میکنید و نمیشه برای اون نسخه واحدی پیچید. اما یه قانون هست که میگه در هر فاصله کانونی که باشید سرعت شاتر 1 بر همون فاصله کانونی هست. به عنوان مثال اگه در فوکال 200 عکاسی میکنید سرعت شاترتون میشه 1/200 که طبیعتا اندازه دیافراگم و همچنین ایزو بسته به شرایط نور تغییر خواهد کرد.
در واقع مثلثی رو فرض کنید که اضلاع اون رو شاتر و دیافراگم و ایزو تشکیل میدند. این سه با هم ارتباط مستقیم دارند و تغییر یکی در اندازه اون یکی هم تاثیر داره که بسته به شرایط محیطی و نور موجود متغیر هستند.
خیر؛
برخلاف سرعت شاتر، استاپ های اپرجر (با توجه به فرمول تعریفش) با عدد هاش نسبت خطی ندارند… مثلا اگه تو مثال شما بخوایم شاتر ۱/۸ بشه، باید بریم به F3.5… و اگر F2.8 رو بخواید، شاتر میشه ۱/۱۳.
ترتیب استاپ های کامل به این قراره: ۱ - ۱.۴ - ۲ - ۲.۸ - ۴ - ۵.۶ - ۸ - ۱۱ - ۱۶ - ۲۲ - ۳۲ - ۴۵ - ۶۴
و البته بسته به تنظیم دوربین (گه پله های نیم استاپی داشته باشه یا یک سوم استاپی) بین این اعداد یک یا دو عدد دیگه هم میاد.
چون در خیلی از موارد دونستن خود عدد ها اهمیتی نداره و فقط میخواید به یه زوج زمان-اپرچر معادل برید، (برای رسیدن به زمان یا اف دلخواه) کافیه پله هایی که چرخ های دوربین رو میچرخونید رو یه اندازه بگیرید،
مثلا اگه در F8 و 1/60 هستید و میخواید سرعت رو به 1/250 برسونید تا سوژه فریز بشه (با فرض پله های یک سوم استاپی)، چون هفت بار چرخ شاتر رو چرخوندید، باید چرخ اپرجر رو هم هفت بار بچرخونید و به F3.5 میرسید… یه برعکسش اگه روی سه پایه دارید از یه منظره عکس میگیرید و شاتر مهم نیست و اپرچر ۸ رو میخواید که عمق میدان و شارپنس خوبی داشته باشید، از زمان ۲۵۰ باید به ۶۰ برید…
این مساله در مورد ایزو هم صادقه و خلاصه اینکه وقتی یکی از این سه تا رو در یک جهت تغییر میدید، کافیه دو تای دیگه در مجموع به همون اندازه در جهت عکس تغییر کنند.
و البته در خیلی از موارد راحتتره که کار رو به دوربین بسپارید و بسته به نیازتون از مود های A یا S (T( دوربین در کنار قابلیت اصلاح نورسنجی استفاده کنید.
اگر منظور اینه که این نسبت چطوره باید خدمتون عرض کنم بله با ایزوی ثابت اگر دیاف شما 4 و بخواهید دیافراگم را تا اندازه 2.8 باز کنید باید سرعت شاتر را زیاد کنید تا نوردهی ثابت بماند، برای اینکه بدانید به چه میزان ، به ازای هر STOP افزایش یا کاهش دیافراگم بصورت معکوس دیگری را کاهش یا افزایش میدهید امیرجان گامها (Stop) را گفتند
جدول نوردهی میتواند راهگشا برای درک موضوع باشد
ممنون از راهنماییتون دوستان میخواستم یه لنز 18-35 1,8 سیگما بگیرم بخاطر همین این سوالو مطرح کردم در حال حاضر لنزم 24-105 که رو 60دی بستم می خواستم ببینم لنز سیگما چقدر تو نور کم کمکم میکنه
دو گام و اندی :D یعنی سرعت شاتر شما بیشتر از 4 برابر میتواند سریع شود یعنی از 1/4 میرسید به 1/16
البته اگر سیستم لرزش گیر را درنظر نگیریم چون لنز فعلی شما حداقل 3 گام در نور کم به شما کمک میکند پس باید مدلی رو انتخاب کنید که لرزشگیر دارد
سوال اینجاست آیا دیافراگم سریع این ارزش را دارد؟
جواب مثبت است در نور کم بسیار باارزش است البته این لنز کیفیت مطلوبی دارد یا خیر دوستان پاسخ خواهند داد(به نظرم ارزش هزینه را ندارد)
ضمن اینکه فوکال این لنز واید و محدود است
نیاز خودتون رو مطرح کنید دوستان به بهترین شکل راهنمایی خواهند کرد
درود
دقت داشته باشید که دیاف باز باعث کاهش عمق میدان هم می شود! و اینطور نیست که شما مثلا در یک عکاسی منظره لزوما همیشه بتوانید از کمینه F# لنز استفاده کنید!
تازه این را هم در نظر داشته باشید که معمولا لنزهای F پایین الزاما و همیشه در پایین ترین میزان دیاف دارای بیشترین شارپی نیستند و باید یک یا دو استپ دیافتون بسته تر باشه تا نتیجه شارپی لنز مشاهده شود!
مثلا برای عکاسی در شب که فکر کنم مورد نظر جنابعالی باشه، زمانی که هدف ثبت جزئیات هست معمولا از F/4.5 تا F/5.6 استفاده می شود و زمانی که هدف ثبت جزئیات در تاریکی (بدون در نظر گرفتن شارپی باشه و یا ملاک و فوکوس تصویر روی بخش خاصی از کادر باشه) باشد از F/1.8 تا F/2.8 استفاده می شود.
بنابراین این مهمه که شما در کجا و در چه فاصله ای از دوربین قصد دارید با این F مورد نظر عکاسی کنید!
اما بعنوان مثال قابل لمس با دوربین و لنز فعلی تون!
معمولا برای عکاسی در روز قبل از ظهر (ساعت 10 الی 12) اگر فرض کنیم هوا کاملا صاف باشد با این تنظیمات معمولا تصویر از مناظر می توان گرفت:
F/8 , Sutter: 1/250
یا F/11, Shutter: 1/125
در شرایط فوق معمولا نورسنج دوربین شاخص یکسانی را برای کادر نشان خواهد داد.
و برای زمانی که تابش خورشید شدید باشه، مجددا هر دو تنظیمات زیر (علی رغم تفاوت در سرعت و دیاف) نتیجه یکسانی خواهد داشت! مضاف بر اینکه در F های بالاتر عمق میدان شما افزایش می یابد.
F/8, Shutter: 1/500
F/11, Shutter: 1/250
ارادتمند
فکر میکنم این لنز 18-35 1.8 شارپنس خوبی تو دیاف های پایین داره نظرتون چیه در مورد استفاده شم من برای عکاسی تو شب میخوام
فایل پیوست 61794
بیشتر کاربریم انسانه
بنابراین کلا این لنز را از ذهن بیرون کنید
لنز فعلی شما بهترین و کم هزینه ترین گزینه است
برای انسان شما نیاز به فاصله کانونی بیشتر از 50 دارید که لنز خودتان بسیار مناسب است کمبود نور خود را با فلاش جبران کنید
برای نور کم از لنز پرایم معروف 50mm 1.8 استفاده کنید
اگر بودجه را اعلام کنید گزینه ها گرانتر هم موجود است ولی واقعا نیاز نیست
گزینه سریع و ارزان Sigma 17-70mm f/2.8-4 DC Macro OS HSM ولی کیفیت به لنز شما نمیرسد
گزینه نهایی حرفه ای Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM
تامرون هم گزینه قابل توجهی در این فوکال دارد
دوستان هم حتما راهنمایی بیشتری خواهند کرد
من در حال حاضر یه لنز 15-85 و یه لنز سیگما 30mm f1.4سری قدیم دارم که استفاده نمیکنم میخوام اونارا بفروشم و نهایت 1تومان هم میتونم روش بزارم و یه لنز با f1.4 or f1,8بگیرم چون گاها تو فیلمبرداری هم استفاده میکنم
تابحال 50mm 1.8 استفاده کرده اید؟ قیمت 350 کیفیت عالی منتها زوم ندارد ولی استاندارده
در اون دیافراگم ها فقط باید پرایم بگیرید
برای لنز همه کاره دیاف از 2.8 شروع میشود که میزان نوردهی بیشتر 1 استاپ است
خیر استفاده نکردم چون من رو کراپدار استفاده میکنم 50 رو دوربین من میشه 80 که تقریبا بدرد من نمیخوره
برای کار پرتره شما باید به فکر لنز باشید که در کنار شارپی و فاصله کانونی استاندارد، بوکه خوبی هم داشته باشه!
خیلی عقلانی نیست لنز 85-15 را بفروشید! بنظرم بهتره با فروش سامیانگ اگر استفاده ندارید یک لنز 50 F/1.4 یا 85 F/1.8 که البته مورد دوم را بهترین لنز برای پرتره می شناسند انتخاب کنید!
در بازه زوم ها هم اگ برایتان واید اهمیت دارد نگاهی به Canon 17-55 F/2.8 یا Sigma 17-50 F/2.8 و یا تامرون همین لنزها داشته باشید!
در خصوص 70-24 تامرون علی رغم کیفیت خوب تصویر، به دو دلیل پیشنهاد می دهم خیلی به فکرش نباشید
1- بسته شدن فاصله کانونی در دوربین کراپ
2- وجود برخی گزارشات از مشکل تخلیه باطری دوربین به دلیل فعال ماندن لرزشگیر!!!!
بدرد نمی خورد؟ این لنز استاندارد برای پرتره است پیشنهاد میکنم حتما یکی تهیه بفرمائید چون اصولا آنچنان گران نیست اگر پشیمان شدید روی هوا فروش میرود
اگر شما در فضای محدود کار می کنید و درآمد دارید بهترین گزینه Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM خواهد بود
Tamron SP 24-70mm f/2.8 DI VC USD Lens for Canon هم بد نیست
در سری پرایم هم Canon EF35mm f/2 IS USM راهکار عکاسی خیابانیه
من بیشتر برای انسان و گاها شهری و خیابانی
دوستان لنز 35 f2 کانن چطوره لرزشگیر هم داره.در مورد لنز 15-85 دوست داشتنی هم باید بگم گردو غبار توی لنز من واذیت میکنه ایکاش یکم بهتر مهر وموم میشد حیف.
خوب مشکل اینجاست که شما هم مثل من همه چیز را باهم می خواهید و بدون شک مطمئن باشید نمی شود (تجربه 10 ساله)
برای پرتره بدون شک بهترین گزینه 85 F/1.8 هست و همانطور که دوستمون هم اشاره کردند برای بدنه کراپدار می شود نگاهی هم به 50 F/1.8 و اگر می توانید هزینه بیشتر کنید F/1.4 داشت!
در خصوص از دست رفتن فاصله کانونی هم اگر دیاف براتون مهمه چاره ای جز این که به فکر تهیه همان سری های 55-17 یا 50-17 نخواهید داشت! برای جبران تله هم باید یک لنز مجزا مثل 300-70 تامرون یا کنون (اگر دیاف در این فاصله کانونی برای شما مهم نیست) یا 200-70 (F/2.8) باشید!
اراتمند
از F/2.8 به بعد خوبه!
لینک تست
پس به لنز سیگما 35 F/1.4 هم نگاهی بکنید (البته قیمتش را ندارم)
این هم بد نیست
Sigma 30mm f/1.4 DC HSM
البته نظر من همچنان روی 55-17 کنون هست
خوب من یک پیشنهاد دیگه براتون زدم
Canon 17-55 F/2.8 یا
Sigma 17-50 F/2.8 یا
Tamron 17-50 F/2.8
لنز مورد نظر شما با قابلیت 150-15 با f/.4 هم نشدنیه و اگر بشود هم قیمتش سر به فلک می کشه!!!
مدل های فوق با F/2.8 پاسخگوی نیاز شما خواهد بود و البته لنز 105-24 را هم که ظاهرا می خواهید نگه دارید!
از همه دوستان تشکر میکنم که وقت گذاشتید من نتونستم انتخابی داشته باشم که مشکل از خودمه ولی به هر حال شاید به سمت فول فریم برم چون با همون لنز 24-105 فک کنم بتونه با کراپدار با لنز دیاف باز 1.8 و 1.4 و غیر..برابری کنه ولی مشکلی که تو فول فریمی مثل 6دی هست اینه که فلاش نداره موندم فک نکنم نیکون اینجوری باشه
دوست عزیز لنز 50 بر روی کراپدار کاملا مناسب پرتره هست. لنز 85 کمی بلند هست و برای کادر بندی مجبورید فاصله بیشتری از سوژه بگیرید و کمی ابتکار عمل رو ازتون میگیره و به عبارتی دست و بالتون رو میبنده. اما لنز 50 روی کراپدار برای پرتره عالیست.
من هر دو رو روی کراپدار تست کردم که عرض می کنم.
دوست عزیز می توند لنز 40mm پنکیک کنون رو هم برای پرتره در نظر داشته باشید که علی رغم کوچکی و کامپکت بودن شارپنس خیلی خوبی داره ضمنا لنز 105-24 توانایی رقابت با لنزهای فیکس دیاف باز رو نداره چه روی فول فریم چه روی کراپدار. در کنون دوربینهای رده 6D به بالا فلاش ندارند اما در نیکون رده حرفه ای DX و DXS فلاش ندارند.
هدفم از فول فریم این بود که چون در ایزوهای بالا مثلا6دی تقریبا دو استپ نسبت به کراپدار بهترعمل میکنه اون چیری که من دیدم ایزو 12800 6دی با ایزو 3200 60دی خودم در یه حد کیفیت عکس داشت پس دیگه به دیاف باز نیازی برای نوردهی بیشتر ندارم چون تو فول فریم خود دوربین برام به عمل میاره ونیازی به لنزهای با دیاف باز نخواهم داشت
دوست عزیز این اشتباه رو نکنید. شما میزان نویز سنسور رو می خواهید با بزرگ کردن سنسور کمتر کنید. راه عقلانی و اصولی اینکه که نور بیشتری رو به سنسور با لنزهای دیاف باز برسونید که تو کیفیت عکسهاتون تاثیر بسزایی داره. اگه اینجوری بود که می فرمودین اونوقت همه با بیشتر کردن ایزو از لنزهای با دیافهای 3.5 و 4 به بالا عکاسی نجومی میکردن و عملا لنزهای دیاف باز جز بوکه و عمق میدان کم کاربری دیگری نداشتند. 100 البته رسوندن نور بیشتر به سنسور در جهت ثبت عکسی با کیفیت و شارپنس بهتر به بالا بردن ایزو ارجحیت داره. شما هر چقدر هم ایزو رو بالا ببرید باز هم نویز در تصاویرتون خواهید داشت و راه داشتن تصاویر شارپ و عالی اینه که تصویرتون بدون نویز یا دارای حداقل نویز ممکن باشه.
مزیت داشتن لنزهای فیکس با دیاف باز، علاوه بر شارپنس بسیار خوب اونها، عمق میدان کم و بوکه زیباشون هست.
سخن آخر اینکه اگر روی لنز سرمایه گذاری کنید به هیچ عنوان ضرر نمی کنید که هیچ، سود هم میکنید هم از لحاظ مادی و هم کیفیت عکسها، اما در مورد دوربین خیر.
دوست عزیز من عکاس حرفه ای نیستم یا برای ارگان خاص یا کسب در امد و حرفه ام عکاسی نمیکنم اغلب تو مسافرتها که سالی 4-5بار حداقل میرم ازدوربین استفاده میکنم که ایزوی بالا در اغلب موارد مجبورا باید استفاده کنم چون همیشه و در همه جا نور وشرایط مناسب و کافی وجود نداره و وقتش هم نیست که منتظر شرایط ایده ال باشم.
ارتباطی به موضوع ندارد
برای کشتن پشه از راکت استفاده نمیشود این شیوه مخصوص افرادیه که پولشون از پارو بالا میرود و اشتباه 10 میلیونی برایشان رقمی نیست
خدمتتون عرض کردم مسیر دیگری انتخاب کنید
من پیشنهاد میدم در کلاس عکاسی مقدماتی ثبت نام کنید تا عملا در کلاس مشکل شما حل شود
البته اگر میتوانید برای عکاسی 20 میلیون هزینه کنید توصیه میکنم این کار را بعد از آموزش انجام دهید تا از پول خود بهترین استفاده را ببرید
درود
نور کم را همانطور که عطا جان فرمودند جز ایجاد شرایط نوری مناسب راهی ندارید!
جهت اطلاع عرض می کنم! حتی عکاسان نجومی که برایشان ثبت راه شیری با کیفیت بالا مهم هست با ISO زیر 800 ) حتی در دوربین هایی مثل 1DX و استفاده از موتور عکاسی می کنند!
بنده شخصا هم در زمانی که امکان استفاده از موتور برای عکاسی شب مقدور باشه ترجیح می دهم از ISO بین 100 تا 400 استفاده کنم تا اختلال تصویر کاهش پیدا کنه!
در ضمن در نظر داشته باشید درسته شما با افزایش ISO در نوردهی تغییر ایجاد خواهید کرد، ولی در عوض کیفیت، رنگ بندی و در مواقعی شارپی تصویر (حتی در فول فریم ها) دستخوش تغییر خواهد شد!
این حرف که می خواهم بزنم شاید به مزاج خیلی ها خوش نباشد! ولی بنظر من با همان بدنه فعلی خودتان و کمی کسب مهارت در پردازش به نتایجی خواهید رسید که کم از فول فریم نداره! (بنده حدود 5 ساله از همین دوربین 30D و اتفاقا بدلیل ژانر کاری از ISO بین 800 و 3200 برای عکاسی شب استفاده می کنم ولی برای پردازش تصاویر مورد علاقه خودم وقت بیشتری صرف می کنم و تصاویر هم معمول توسط دوستان خودم که عکاسی می کنند دیده می شود در اینکه با فول فریم گرفته شده یا کراپ شک می کنند!
(شاید دانش دوستان ما پایین باشه!!!)
پس به خودتون شک راه ندهید و همان طور که عطا جان فرمودند به فکر تهیه لنز و گستره لنزی خوب باشید! مطمئنا لنزهای Prim یا همان فیکس کارایی و کیفیت خاص خودش را داره ولی به شرطی که توان تهیه انواع آنها را داشته باشید که حداقل بنده ندارم!
در اول راه شاید با هزینه 2 الی 3 میلیون بتوانید بادی را ارتقا دهید ولی فکر بعدش را هم بکنید!نقل قول:
گفتم شاید بهتر باشه 60دی رو بفروشم با همون 2 3 تومان یه بادی بهتر بگیرم با این حال بازم ممنون از لطفی که داشتین خدانگهدار
- هزینه تعمیرات بالاتر
- تجهیزات تخصصی گرانتر
- نیاز به مراقبت و نگهداری بیشتر
بنظر من برای کاربری معمولی و خانگی بدنه فعلی شما خیلی عالیه! برای جبران مشکلات نوری بجای هزینه کردن برای یک کراپ یک فلاش خوب مثل EX430 خرید کنید تقریبا از خجالتتون در میاد!
با فرمایشات دوستان به این نتیجه رسیدم که تغییر بادی کار اشتباهی البته برای من و اینکه یه لنز سریع پرایم مناسب پیدا کنم و صد البته بیشتر یاد بگیرم.
چطور مشکل نویز را بیشتر میکند؟! مشکل روزنه باز نیست که روی فول فریم هزینه بیشتری بخواهد! مشکل ایشون نویز بالای تصاویر است که بر خلاف نظر شما قابل اصلاح است! قرار بر این نیست که حتما از روزنه باز استفاده کنند. در واقع نیاز ایشان عمق میدان یا سرعت شاتر بالاتر نیست که لنزی با روزنه باز نیاز داشته باشند. از ان گذشته لنزهای زوم کراپ هم آنقدرها ارزان نیستند. در عمل یک استاپ بیشتر کمک نخواهند کرد.
پس با این حساب اکثر ما باید در عکاسیمان تجدید نظر کنیم! در حال حاضر استفاده از ایزوی 12800 در محیطهای داخلی حتی با نور نسبتا خوب اجتناب ناپذیر است. برای مثال در اتاق بنده با 3 عدد لامپ، در شب برای عکاسی با دی6 و لنز 85 اف1/4 برای رسیدن به سرعت 1/80 و جلوگیری از لرزش دست، مجبور به بالابردن ایزو تا 1600 هستم! اگر از لنز زومی با روزنه 2/8 استفاده میکردم چی؟! به ناچار باید فیتیله را تا 6400 بالا میکشیدم. در نظر بگیرید که شرایط نوی نسبتا خوب است.
اگر امکانش بود که نور ورودی را بیشتر کنیم که خیلی هم خوب بود. اما در عمل نور ورودی بیشتر میشود. سنسور فول فریم با توجه به اندازه بیش از دو برابر، به همین میزان هم نور بیشتری در سطح جذب میکند. راهی برای ایشان جز تهیه لنز زومی با روزنه 2/8 نیست. لنز پرایم برای کاربری که گاهی از دوربین و برای مسافرت استفاده میکند به دلیل محدودیتهایش کاملا اشتباه است. مگر اینکه کاملا شرایط را بسنجد و با دید باز در مورد محدودیتهای لنزهای پرایم (نبود لرزهگیر و فاصله کانونی ثابت) خرید کند. حالا با این لنز زوم با روزنه 2/8 ایشان نتیجه مطلوب میگیرند؟ خیر. نه تنها در مقایسه با استفاده از فول فریم و لنز فعلی نویز بهتری نخواهند داشت. خیلی مزیتهای فول فریم مثل واید 24 مم، کیفیت عالی در نور خوب و ... را هم از دست خواهند داد.
شرایط نوری را مگر میشود به راحتی تغییر داد؟ همیشه در منزل عکاسی نمیکنیم. بفرض بشود خیلی وقتها نباید شرایط نوری را تغییر داد. این موضوع عکاسی نجومی چه ارتباطی به موضوع دارد؟ اینها قابل قیاس نیستند. اینکه بعضی از عکاسان نجومی به دلیل داشتن ابزارش از ایزوی پایین استفاده میکنند دلیلی بر عدم نیاز و یا اجبار به ایزوی بالاتر در ژانرهای دیگر نیست. بله اگر امکانش باشد کمترین ایزو بهتر است. توصیه لنز فیکس با مشکلات بسیار زیادش برای کاربری که بطور جدی عکاسی نمیکند درست نیست.
انتخاب با شماست اما لنز پرایم به همان اندازه که نور بیشتری به شما میدهد به دلیل نداشتن لرزه گیر سرعت شاتر بلاتری هم طلب میکند و این به معنی این است که ایزو را باید بیشتر کنید. فرض کنید لنز 50مم با رونه 1/4 گرفتید! سه استاپ نور بیشتری دارید.یعنی سه استاپ ایزوی پایینتر. در عوض اگر با سرعت شاتر فرضا 1/15 با لنز لرزهگیر دار 24105 عکاسی میکنید باید سرعت را به دلیل نداشتن لارزهگیر تا 1/80 بالا ببرید این یعنی بیشتر دو استاپ! همه اینها بکنار چون در ژانر خاصی عکاسی نمیکنید، آیا محدودیت فاصله کانوی ثابت را میتوانید تحمل کنید؟ حمل تجهیزات و کوله با چندیدن لنز و تعویض لنز چطور؟
سوال ما بی جواب ماند لطفا راهنمایی بفرماید.
اقای دانش پایه خیلی متشکرم از اینکه وقت گذاشتین شما تقریبا حرف دل من و زدین چون من اغلب تو مسافرت از دوربین استفاده میکنم و نمیتونم اینهمه تجهیزات و لنز های متعدد و فلاش جدا جابجا کنم و نیازم بر اینکه یه دوربین با یه لنز بردارم دستم و تو همه شرایط عکسهای خانوادگی خوبی بتونم بگیرم نه واید زیاد برام مهمه نه تله زیاد بیشتر از اینها کیفیت عکس قابل قبول نه در حد چاپ پوستر بلکه نهایت در سایز 20*16 من الان تقریبا دوسالی میشه که وارد عکاسی با دوربین حرفه ای شدم و اینو فهمیدم که ایزوی بالا برای ثبت عکس از انسان مخصوصا کودکان نیازه و شخصا مخالف نور فلاش در همه شرایط هستم چون عکس و از حالت طبیعی خارج میکنه نظر شخصیم جسارت نباشه و اینکه اگه ایزوی بالا نیاز نبود چرا اینهمه شرکت های سازنده دارن روی ان مانور میدن من دیشب این موضوع را مطرح کردم و برخی از دوستان فرمودند که مشکل داری باید بری کلاس عکاسی .
با توجه به خواسته های شما و شدت بالای ایزوی که تمایل به استفاده از آن دارید ناخواسته کیفیت تصاویر خود را در حد دوربین های جیبی پایین می آورید
برای شما که تمایلی به خرید لنز های سریع ندارید و با پرایم کنار نمی آیید دوربین های مخصوصی ساخته شده که هم کیفیت مطلوبی دارد هم فضای کمی میگیرد
Sony RX III و G7X کنون نمونه آنهاست
هرچند من ترجیح میدهم لنز تعویض کنم
راهکاری دیگری بجز مواردی که دوستان گفتند سراغ ندارم