صفحه 1 از 4 1 2 3 4 آخرینآخرین
نمایش نتایج : از شماره 1 تا 10 , از مجموع 31
Like Tree282تشکر

موضوع: نکاتی در خصوص کار با دوربینهای مگاپیکسل بالا

  1. #1
    كاربر ويژه Anoosh-Em آواتار ها
    تاریخ عضویت
    January 2009
    نوشته ها
    2,356
    تشکر شده
    14062
    تشکر کرده
    12194

    پیش فرض نکاتی در خصوص کار با دوربینهای مگاپیکسل بالا

    در پی انتشار مقاله ای با عنوان " Considerations when taking photos with high resolution D-SLR cameras "
    در بخش پشتیبانی سایت نیکون ، در خصوص مواردی که در عکاسی با دوربیهای مگاپیکسل بالا باید در نظر داشته باشیم ، که بخاطر نیازی است که
    با بالا رفتن مگاپیکسل محصولات اخیر این شرکت بودجود آمده

    در این ترجمه سعی شده مطلب عام تر گردد ، چرا که نه فقط نیکون، بلکه برای همه دوربین های جدید و قدیم دیگری
    که مگاپیکسل بیشتری دارند ، قابل توصیه خواهد بود.



    وقتی در دوربینهای دیجیتال پیکسل ها افزایش پیدا میکند ( مگاپیکسل بالا میرود ) و تصاویری با رزلوشن بیشتر رو میتونه فراهم کنه ، که افزایش تعداد پیکسلها موجب کوچک شدن سایز پیکسلها میشود ، و باعث سافت شدن بیشتر . وقتی در مانیتور کامیپوتر با سایز بزرگ به نمایش در میاد ( عکس )
    با افزایش شمار پیکسلها ، دیتیل میتونه افزایش پیدا کنه ، و بسته به مشخصات لنز مورد استفاده کنتراست کاهش می یابد.

    بر همین اساس ترفندی برای بدست آوردن بیشترین رزولوشن با دوربینهای مگاپیکسل بالا:


    • بستن دیافراگم باعث میشه Ca لنز مورد استفاده کاهش پیدا کنه ، عمق میدان وضوح بیشتر بشه و Focus کردن آسان تر بشه ، هر چند بستن زیاده دیافراگم ، میتونه باعث سافت شدن و دیفراکشن ( پراش نور ) بشه ، توصیه میشه دیافراگم به مقدار خیلی زیاد بسته نشود



    • در مورد لرزش دست و حرکت دوربین مراقب باشید ، برای کاهش اثر لرزش در هنگام عکاسی تا جایی که امکان داره توصیه میشه از سرعت شاتر بیشتری استفاده کنید بیشتر از آنچه که در مواقع عادی توصیه شده است ( مواقع عادی عدد سرعت دوبرابر عدد فاصله کانونی هست یعنی در فاصله کانونی 100mm سرعت 1/200 حداقل سرعت عادی محسوب میشود )



    • اگر لنزتان دارای لرزش گیر است آنرا فعال کنید .



    • از سه پایه استفاده کنید همینطور از ریموت استفاده کنید . و از امکاناتی نظیر self-timer و mirror-up ، برای رسیدن لرزش به حداقل دیلی delay مود و عکاسی با Liveview هم میتونه موثر باشه



    • رزلوشن تصویر ( در اینجا به معنای وضوح بکار رفته ) میتونه بستگی داشته باشه به روشن بودن یا نبودن نویر ریداکشن و مقدار sharpening تعیین شده در دوربین ( در نیکون در Picture Control ودر کنون در picture style قابل تنظیم است) مقدار مناسب برای نوع عکاسیتان را انتخاب کنید.



    آیا در انتخاب اندازه دیافراگم ، چیزی باقی مونده که باید در نظر داشته باشیم؟

    سایز پیکسل در سنسوری با مگاپیکسل بیشتر، در مقایسه باسنسوری با همان ابعاد اما مگاپیکسل کمتر کوچکتر هست
    وقتی از لنز مشابهی استفاده میکنیم ، سنسوری با مگاپیکسل بیشتر میتونه دیتیل بیشتری رو به نمایش بگذاره ، هر چند وابسته به بیشترین دیتیلی که لنز بتونه ارائه بده هست که در کنتراست کمتر حادث میشه و این مقدار کنتراست ، در لنزهای مختلف فرق میکند ، بنابراین وقتی عکسی با مگاپیکسل بیشتری ثبت میشود مورد مصرف آن ارائه در سایز بزرگ هست و فوکاس ممکنه نتونه در این شرایط کنتراست کم ، وضوح و شارپنس خوبی را فراهم کنه که میتونه به لنز مورد استفاده بستگی داشته باشه

    ( راهکار ) بستن دیافراگم عمق میدان وضوح رو افزایش میده ، و باعث کاهش CA میشه و کنتراست رو افزایش میده . اما بستن زیاد دیافراگم به همراه خنثی کردن افت کنتراست و بهبود Ca ، میتونه دیفراکشن رو افزایش بده

    مقدار اندازه دیافراگم برای بیشترین کنتراست و بهبود Ca بدون کمترین دیفراکشن ، در هر لنزی میتونه با دیگری فرق داشته باشه ، توصیه عمومی 2 تا 3 استاپ بسته تر از ، باز ترین دیافراگم لنز هست ( f8 عموما اندازه مطمئنی هست) دقت داشته باشید در موقعیت هایی که از دیافراگم بسته استفاده میکنید و نقشی که سرعت پایینتر شاتر میتونه در تاثیر گذار شدن لرزش ها در هنگام عکاسی ایجاد کنه


    چگونه میتونم از لرزش دست و حرکت دوربین جلوگیری کنم؟


    وقتی مگایپکسل بالا میره ، سایز پیکسل ها کاهش پیدا میکنه ( ریز تر میشه ) برای مثال اگر دو تا دوربین کراپدار رو مقایسه کنیم Nikon d40 با سایز تصویر 3008x2000 ودوربین Nikon d3200 با سایز تصویر 6016x4000

    سایز پیکسل در D3200 تقریبا یک چهارم سایز پیکسل در دوربین D40 هست و وقتی عکسهایشان را در مانیتور کامپیوتر به صورت کراپ 100% نمایش بدیم ،عکسهای d3200 درحقیقت 4 برابر بزرگتر از عکسهای D40 نمایش داده میشن ( نسبت مساحت ) حتی اگر عکسها تحت شرایط یکسانی گرفته شده باشند حتی یکسان از نظر لرزش دست یا حرکت دوربین ، مقدار Blur ( عدم شارپنس) درعکسها میتونه در D3200 چهار برابر بیشتر از اون چیزی باشه که نمایش داده میشه و به نظر میاد. به همین دلیل میتوان گفت که دوربین هایی با مگاپیکسل بالا بیشتر از بقیه به لرزش دست و حرکت دوربین حساس هستند.


    توضیح و تنظیمات زیر برای کاهش تاثیر لرزش دست و یا حرکت احتمالی دوربین توصیه میشود:

    در عکاسی روی دست hand-held


    • فرم صحیح در دست گرفتن دوربین ( همانطور که در سایت عکاسی آموزش داده شده است )
    • تنظیم سرعت شاتر ، قدری بیشتر از مقدار مطمئنه
    • بکار گیری لرزش گیر در لنز هایی که دارای این قابلیت هستند

    در هنگام استفاده از سه پایه یا tripod


    • برای بکار گیری از سه پایه سیستم لرزش گیر لنزها باید خاموش گردند تنها درلنزهایی توصیه میشود لرزشگیر روی سه پایه روشن باشد که لنز قابلیت اتوماتیک تشخیص وضعیت ، وقتی روی سه پایه بسته شده را داشته باشد یا اینکه لنز دارای حالت لرزش گیر مخصوص سه پایه رو داشته باشه Tripod VR mode (به راهنمای لنزتان مراجعه کنید)


    • از self-timer یا Remote استفاده کنید
    • از exposure delay mode استفاده نمایید ( درصورت وجود این قابلیت در دوربینتان )
    • از mirror up mode یا قفل آینه استفاده نمایید ( درصورت وجود این قابلیت در دوربینتان )
    • از live view استفاده نمایید

    z12.jpg
    عکس فوق با دوربین d800E در کراپ 100% روی دست گرفته شده است
    نشان میدهد که عدم بکار گیری شرایط لازم در دوربین های مگایپکسل بالا
    چگونه میتواند نتیجه رضایت بخشی به همراه نداشته باشند


    55047a.jpg
    تصویر فوق با همان دوربین روی سه پایه با رعایت نکات فوق
    صورت گرفته و در کراپ 100% است

    ویرایش توسط Anoosh-Em : Sunday 10 March 2013 در ساعت 20:27
    nmroshan، adeliry، Kaveh Ghobadi و 75 نفر دیگر تشکر می‌کنند.

  2. #2
    كاربر ويژه Anoosh-Em آواتار ها
    تاریخ عضویت
    January 2009
    نوشته ها
    2,356
    تشکر شده
    14062
    تشکر کرده
    12194

    پیش فرض

    لازم به ذکر است تا حد امکان سعی شده تا به مطلب اصلی وفادار بمانم :

    کد:
    https://nikoneurope-en.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/55047

    Considerations when taking photos with high resolution D-SLR cameras



    As digital camera pixel counts increase, higher resolution images can be captured. The higher the pixel count is the smaller the pixel size becomes, making blur more noticeable when images are enlarged on a computer monitor. With high pixel counts fine details can be reproduced and depending on the characteristics of the lens used contrast is reduced.

    Tips for capturing high resolution images with a high pixel count camera
    1. Stopping down the aperture reduces lens aberrations and increases depth of field making focusing easier, however stopping down too much may make the image look softer due to diffraction. Do not stop down the aperture too much.

    2. Be careful about hand and camera movement. To reduce the effects of hand and camera movement it is recommended that you increase the shutter speed as much as your photographic intent allows. Enable lens VR function if available and where a tripod can be used, use a remote release. Features such as self-timer, mirror-up, exposure delay modes and live view photography will also help reduce hand and camera movement.

    3. Image resolution varies depending on the "High ISO NR" (noise reduction) and Picture Control sharpening settings. Choose appropriate options according to your purpose.

    Is there anything I should keep in mind when setting the aperture?
    The size of individual pixels is smaller with high pixel count image sensors than with low-pixel count image sensors. For this reason when the same lens is used, high pixel count cameras can reproduce finer details of the subject than low-pixel count cameras. However with more detailed images that a lens renders, the lower the contrast the detail becomes. The degree of decrease in contrast varies with the lens. Therefore when images captured with a high pixel count camera are enlarged for viewing purposes, focus may not appear sharp because of decreased contrast in detailed portions, depending on the characteristics of the lens used. Stopping down the aperture increases depth of field for easier focusing, and reduces lens aberrations, improving contrast. Stopping down too much may cause diffraction, replacing reduced aberrations and decrease contrast. The aperture value for highest contrast and appropriately reduced aberrations with minimal diffraction varies with the lens. A general recommendation is to stop down the aperture by 2 or 3 stops (f/8 is generally a safe value). Be careful to consider camera shake because stopping down results in slower shutter speeds.
    How can I prevent hand and camera movement?
    As pixel counts have increased, the size of a single pixel has decreased. For example, if two DX-format cameras; the D40 (image size: 3008 x 2000) and the D3200 (image size: 6016 x 4000) are compared, the pixel size of the D3200 is approximately a quarter of that of the D40. When images are displayed on a computer monitor at 100%, D3200 images are actually displayed approximately 4 times larger than D40 images (area ratio). Even if images are captured under the same conditions and with the same level of hand or camera movement, blur in the D3200 images could effectively be quadrupled when displayed and become more noticeable. For this reason, it can be said that high pixel count cameras are more susceptible to slight movement.
    The following operations and settings are recommended to reduce the effects of hand and camera movement.

    With hand-held shooting

    • Hold the camera firmly with your elbows propped lightly against your torso for support.
    • Set a shutter speed slightly faster than a value optimal for the speed of the subject movement.
    • When a lens equipped with a vibration reduction feature is used, turn on the vibration reduction (VR) switch.

    With use of a tripod

    • When a lens equipped with a vibration reduction feature is used, turn off the vibration reduction switch. Turning vibration reduction on is recommended with a lens that automatically detects when it is mounted on a tripod, and enables optimum compensation. If the camera offers a Tripod VR mode, use this mode.
    • Use self-timer and a remote release.
    • Use exposure delay mode*.
    • Use mirror up mode*.


    yaghoobi، Babs، IYIostafa و 11 نفر دیگر تشکر می‌کنند.

  3. #3
    كاربر ويژه Anoosh-Em آواتار ها
    تاریخ عضویت
    January 2009
    نوشته ها
    2,356
    تشکر شده
    14062
    تشکر کرده
    12194

    پیش فرض

    پیرو همین مبحث ،
    که اتفاقا چندی پیش در یکی از تاپیکها با جناب ابراهیمی داشتم

    شخصا وقتی با D7000 ( سنسور 16 مگاپیکسلی ) در مقایسه با دوربین قبلی D300 (که 12 مگایپکسلی هست)
    در ترکیب با همان لنزهای قبلی و تکرار همان شرایط ،همیشه احساس میکردم چرا خروجی آنطوری که باید نیست !
    بر اساس توصیه ها که همه چیز درست بود اما خروجی آن چیزی نبود که باید ، در نتیجه این رو به حساب عدم توان پاسخگویی
    لنزها با مگاپیکسل بکار رفته در دوربینهای جدید گذاشتم که اشتباه بود

    ...گذشت تا دوربین D800 هم عرضه شد که دقیقا چگالی پیکسلی معادل دوربین D7000 داشت ،
    و دوستانی در تایپک D800 فرموده بودند که در عکاسی روی دست چرا اون شارپنسی رو که باید در کراپ 100% ندارند !
    خصوصا در موقعیت هایی که از نور طبیعی استفاده میکنند ( چون زیر نور فلاش حتی در همان سرعتهای پایین هم نتیجه متفاوت یعنی بهتر بود )

    دوستان تست فراوانی انجام دادند ، و در بررسی بیشتر معلوم شد دیگر کاربران در سایتهای خارجی هم چنین مشکلی رو مطرح کردند
    ( که درواقع همان چیزی بود که بنده در D7000 هم دیده بودم ) مشخص شد در چنین رزولوشن هایی اگر از نور فلاش استفاده نشود در عکاسی روی دست دوربین دیگر مثل قبل نیست یعنی حساسیت بیشتری نسبت به لرزش ها دارد حتی در بکار گیری از سه پایه لرزش خفیفی هم که در اثر حرکت آینه پیش میاد میتونه باز از وضوح عکس کم کنه...و این بخاطر افزایش مگایپسکل هست

    حالا با عرضه نسل جدیدتر دوربینهای کراپدار نیکون که 24مگاپیکسلی شده اند ،
    ظاهرا نیکون لازم دیده تا این توضیح رو بده هرچند ممکنه در نظر اول توضیح واضحات به نظر برسد
    اما در اثر بکار نگرفتن تک تک اون نکات ، رسیدن به نتیجه دلخواه مشابه انچه که با دوربین های نسل قبلی ( مثلا 12 مگاپیکسلیها ) با همان شرایط و لنز قبلی داشتیم میسر نمیشود.

    پی نوشت : من این مورد رو در عکسهای منظره تعدادی از کاربران سایت هم میبینم ( چه کنون چه نیکون )
    که عکسشان تا اون حد دچار سافت شدن هست که نتونسته تایید بشه ، خیلی ها شاید فکر کنند حتما
    کراپ سنگینی در کار بوده یا... اما درواقع با مگاپیکسل های جدید تنظیمات بهینه تری لازم بوده



    موفق باشید
    ویرایش توسط Anoosh-Em : Sunday 10 March 2013 در ساعت 20:04

  4. #4
    كاربر بسیار فعال Amir Abdolpanah آواتار ها
    تاریخ عضویت
    April 2009
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    1,886
    تشکر شده
    20257
    تشکر کرده
    10717

    پیش فرض

    عکسهای d3200 درحقیقت 4 برابر بزرگتر از عکسهای D40 نمایش داده میشن ( نسبت مساحت ) حتی اگر عکسها تحت شرایط یکسانی گرفته شده باشند حتی یکسان از نظر لرزش دست یا حرکت دوربین ، مقدار Blur ( عدم شارپنس) درعکسها میتونه در D3200 چهار برابر بیشتر از اون چیزی باشه که نمایش داده میشه و به نظر میاد.
    با این حساب همان طوری که قبلا هم با هم صحبت کردیم باید با ریسایز به سایز کمتر این مورد کمتر بشه درسته؟! (شارپنس افزایش پیدا کند)
    Nima Sadigh تشکر می‌کند.
    مهمتر از عکاس خوب بودن، انسان شریف بودن است.


  5. #5
    كاربر فعال Ali M.Rezaei آواتار ها
    تاریخ عضویت
    November 2012
    محل سکونت
    Shiraz
    نوشته ها
    752
    تشکر شده
    917
    تشکر کرده
    1254

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط Anoosh-Pro نمایش پست ها

    سایز پیکسل در D3200 تقریبا یک چهارم سایز پیکسل در دوربین D40 هست و وقتی عکسهایشان را در مانیتور کامپیوتر به صورت کراپ 100% نمایش بدیم ،عکسهای d3200 درحقیقت 4 برابر بزرگتر از عکسهای D40 نمایش داده میشن ( نسبت مساحت )
    ضمن تشكر
    من دليل اين قسمت رو متوجه نشدم. ميشه بيشتر توضيح بدين؟ چرا با اين كه سايز پيكسل D40 چهار برابره سايز عكسش يك چهارمه؟

  6. #6
    Forum Moderator Dariush Chegini آواتار ها
    تاریخ عضویت
    November 2011
    نوشته ها
    3,625
    تشکر شده
    17528
    تشکر کرده
    20782

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط ali6262 نمایش پست ها
    ضمن تشكر
    من دليل اين قسمت رو متوجه نشدم. ميشه بيشتر توضيح بدين؟ چرا با اين كه سايز پيكسل D40 چهار برابره سايز عكسش يك چهارمه؟
    عکس های D40 برابر 3000 در 2000 پیکسل هستند که اگر با رزولوشن 250dpi چاپ کنید حدوداً در سایز 30 در 20 سانتیمتر می شود عکس های d3200 برابر 6000 در 4000 پیکسل هستند که اگر با همان رزولوشن 250dpi چاپ کنید حدوداً سایز 60 در 40 سانتیمتر می شود. برای دیدن در مونیتور هم همین قضیه برقرار است.
    Anoosh-Em، kiavash، obsidiyan و 2 نفر دیگر تشکر می‌کنند.

  7. #7
    كاربر فعال Ali M.Rezaei آواتار ها
    تاریخ عضویت
    November 2012
    محل سکونت
    Shiraz
    نوشته ها
    752
    تشکر شده
    917
    تشکر کرده
    1254

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط Dariush Chegini نمایش پست ها
    عکس های D40 برابر 3000 در 2000 پیکسل هستند که اگر با رزولوشن 250dpi چاپ کنید حدوداً در سایز 30 در 20 سانتیمتر می شود عکس های d3200 برابر 6000 در 4000 پیکسل هستند که اگر با همان رزولوشن 250dpi چاپ کنید حدوداً سایز 60 در 40 سانتیمتر می شود. برای دیدن در مونیتور هم همین قضیه برقرار است.
    تا اينجا رو متوجه شدم، ولي اسمي از سايز پيكسل نبرديد. سايز پيكسل تاثيرش كجا نمود پيدا مي كنه؟ آيا اصلا روي سايز عكس موثره؟

  8. #8
    Forum Moderator Dariush Chegini آواتار ها
    تاریخ عضویت
    November 2011
    نوشته ها
    3,625
    تشکر شده
    17528
    تشکر کرده
    20782

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط ali6262 نمایش پست ها
    تا اينجا رو متوجه شدم، ولي اسمي از سايز پيكسل نبرديد. سايز پيكسل تاثيرش كجا نمود پيدا مي كنه؟ آيا اصلا روي سايز عكس موثره؟
    یکی از دلایل وجود سنسورهای با مگاپیکسل بالا، قابلیت چاپ عکس در ابعاد بزرگ است. اگر عکس با مگاپیکسل پائین را در سایز بالا چاپ کنیم، اندازه هر پیکسل در عکس چاپ شده به قدری بزرگ می شود که توسط بیننده قابل مشاهده است که این امر نامطلوب است.
    بنابر این اگر دو سنسور با یک سایز داشته باشیم که یکی مگاپیکسل بیشتر (پیکسل های کوچکتر) و یکی مگاپیکسل کمتر (پیکسل های بزرگتر) داشته باشد، عکس گرفته شده با دومی را در سایز کوچکتری از اولی می توانیم چاپ کنیم زیرا پیکسل های آن یزرگ هستند و اگر در سایز بزرگ چاپ کنیم پیکسل ها دیده می شوند.
    ویرایش توسط Dariush Chegini : Monday 11 March 2013 در ساعت 10:21
    yaghoobi، Anoosh-Em، S. Bagherpour و 5 نفر دیگر تشکر می‌کنند.

  9. #9
    كاربر همراه S. Bagherpour آواتار ها
    تاریخ عضویت
    September 2010
    محل سکونت
    Rasht
    نوشته ها
    143
    تشکر شده
    356
    تشکر کرده
    590

    پیش فرض

    خوب ضمن تشکر از انوش عزیز ، پس این واقعیت وجود داشته و راهکاراش هم که بطور تجربی بهش رسیده بودیم توسط نیکون اعلام شده . حالا بحثی که میمونه رنج و نوع لنزهای مورد استفاده میتونه باشه » 24-120 اف 4 وی آر یا 24-70 بدون وی آر ؟ 16-35 یا 18-35 وی آر یا 14-24 بدون آن ؟
    Anoosh-Em، obsidiyan، Dariush Chegini و 1 نفر دیگر تشکر می‌کنند.
    تجهیزات فعلا هیچی حتی یه پوینت اند شوت !!!
    شهروز باقرپور

  10. #10
    كاربر بسیار فعال farshad.s آواتار ها
    تاریخ عضویت
    April 2012
    محل سکونت
    رامسر
    نوشته ها
    1,163
    تشکر شده
    9520
    تشکر کرده
    9086

    پیش فرض

    درود بر شما

    و تشکر

    سوالی برای من پیش اومده و در بخش دیگه ای پرسیدم و جواب های متفاوتی گرفتم! ولی فکر میکنم به این قسمت بیشتر مربوط بشه.

    آیا اگر در انتخاب حالت عکاسی در دوربین وضعیت sRaw را انتخاب کنیم شارپنس بیشتری داریم نسبت به وضعیت RAW ( البته در صورتی که به عکس در سایز کوچک نیاز داشته باشیم)؟

    یعنی بجای اینکه سایز بزرگ عکاسی کنیم و در کامپیوتر ریسایز کنیم٬ در هنگام عکاسی سایز کوچک RAW را انتخاب کنیم.

    ممنون

صفحه 1 از 4 1 2 3 4 آخرینآخرین

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •