نور سنجی که در نقطه کوچکی در مرکز دایره ای به قطر 3 تا 7mm وحدود 1 تا 3 درصد کادر دوربین را نور سنجی می کند.
فکر کنم از روی تعریفش بشه به موارد استفادش پی برد.
Printable View
سلام دوستان
آیا میشه از فلاش های اکسترنال بر روی دوربینهای کامپکتی که کفشک اتصال یا کانکتوری برای اتصال فلاش ندارند استفاده کرد و با زدن دکمه شاتر فلاش خارجی را هم تریگر کنیم؟
(برای مثال بر روی دوربین خودم، نیکون پی 90)
اگر امکانش هست چه لوازمی نیاز داره؟
سلام خدمت دوستان عزیز
میشه سایتی رو معرفی کنید که میزان قدرت لرزشگیر دوربینها ولنزهای لرزشگیر دار نیکون رو گفته باشه.
که به عنوان مثال چند استپ لرزش را میگیرند...
از طریق فتوسل و فلاش دوبینتان در حالت ضعیف شدهنقل قول:
آیا میشه از فلاش های اکسترنال بر روی دوربینهای کامپکتی که کفشک اتصال یا کانکتوری برای اتصال فلاش ندارند استفاده کرد و با زدن دکمه شاتر فلاش خارجی را هم تریگر کنیم؟
(برای مثال بر روی دوربین خودم، نیکون پی 90)
اگر امکانش هست چه لوازمی نیاز داره؟
سلام
دو سوال :
1- چرا وقتی برق دوربین قطع هست ( باطری از بدنه خارج شده ) ویزور تاریکتر از حالت معمول هست ؟
2- و باز چرا در این حالت فکوس دستی از کار میفته مگه این کار مکانیکی صورت نمیگیره ؟ اگر اینطور هست که نیاز به برق نداره ...
ممنون
ممنون
دکمه قفل فکوس دقیقا کدوم دکمه هست در Nikon D90
مساله": فرض کنید دو لنز برند کنون داریم 70-200مم دیافراگم 2.8 (=هر لنز زوم دیگر) و 135 مم دیافراگم 2 (=لنز پرایم)؛ حالا اگر هردو را در فاصله کانونی و دیافراگم مشابه (135 و 2.8) قرار دهیم، "بوکه"ی هردو یکسان خواهد بود؟
سلام
فلاش سرخود دوربین چه فاکتورهایی از فلاش اکسترنال کمتر داره؟البته بجز بردش.
همون فلاش دوربین قابلیت تنظیم سرعت رو داره؟
قابلیت نصب دیفیوزر می باشد
نور را می شود کنترل کرد
شکست نور ؟
اختلافات
1. قابلیت بونس شدن فلاش های اکسترنال
2. زوم فلاش
3. دمای رنگی بهتر - اختلاف جزیی
4. پوشش دهی بهتر کادر
5. عدم ایجاد سایه بویژه در لنز هایی که هود بزرگی دارند
6. لامپ کمکی فوکوس
این موارد جزو اصلی ترین اختلافات می باشد
تقریبا من هم همان ها رو به زبانه عامیانه برای دوستم گفتم!
از آوردن اصطلاحات ÷رهیز کردم
شکست نور رو هم به این معنا ترجمه می کنم:
هنگام استفاده از فلاش سرخود نورری که از صفحه ی عاجی می گذرد اغلب شکسته می شود بنابراین دو حالت ÷یش می آید»>>> سایه های تند و ایجاد هاله ی رنگی
معذرت به خاطر ایجاز در کلام
سلام
نیکون تا به حال دوربینی عرضه کرده که لرزه گیر داشته باشه؟
سلام.
یکی از دوستان من سفری به قشم در پیش داره. از من پرسید که رطوبت قشم مشکلی برای دوربینش که یه کنون مدل A630 هست پیش میاره یا نه؟
پيرو فرمايش جناب طالبي اختلاف دماي زياد محيط داخل و خارج و رطوبت بالاي محيط بيرون در نواحي جنوبي موجب ايجاد شبنم روي لنز و اجزائ داخلي دوربين مي شود لذا بهتر است انتقال دوربين به محيط بيرون تدريجي و به آرامي باشد تا دوربين به آرامي هم دماي محيط شده و تشكيل شبنم به حداقل برسد .البته وجود غبار و گردخاك در سالهاي اخير كه برابر امار رسمي گاها تا 40 برابر ميزان مجاز هم رسيده است ميتواند به همراه رطوبت مذكور به سادگي به سنسور دوربين چسپيده و يك تهديد جدي تر را بوجود آورد بطوري كه به راحتي قابل رفع هم نباشد .لذا بنده ترجيح ميدهم كه كمتر دوربيم را در فضاي بيرون استفاده كنم .
با سلام به خدمت يكايك دوستان عزيز
من از كاربرهاي جديد هستم و يك دوربين كنون 500d دارم ميخواستم بدانم كه عدد زوم روي لنز هاي اين نوع دوربين ها چه طوري مشخص ميشود مثلاً لنز 55-18 يا 300-70 چه قدر زوم دارند
باتشكر از همه شما محمد كريمي :confused:
سلام دوست عزیز
این قضیه چند ایکس زوم مربوط به دوربینهای کامپکت هست که مثلا میگن فلان دوربین 20x زوم میکنه
تو دوربینهای slr این قضیه وجود نداره , تو slr محدوده رنج حدودا 45 تا 50 میلی متری رو رنج نرمال میدونن یعنی همون چیزی که چشم انسان میبینه رو لنز به شما میده , حالا هر چقدر پایین تر از این مقدار باشه وسعت بیشتری رو نشون میده و میره به سمت لنزهای واید و هر چقدر بالاتر از اون عدد باشه میره به سمت زوم و تله که وسعت کمتری رو نشون میده اما فواصل دور هم در اختیار شما خواهند بود
خیلی راحت عدد بزرگتر رو بر عدد کوچک تر تقسیم کن ولی این عدد چندان کاربردی ندارد :-؟
این معادله که شما گفتین نمی تونه صحیح باشه.شما حساب کنین اگه گفته شما درست باشه لنز 300-800 سیگما عدد زومش میشه 2.66 !!!
همونطور که جناب سیامک فرمودن عدد زوم و زوم اپتیکال و غیره میشه گفت یه حربه تبلیغاتی هست برای بالا بردن فروش دوربینهای کامپکت و تو دوربینهای SLR نین مباحثی وجود نداره.
من فکر میکنم فرمایش جناب عبدل پناه صحیح باشه چون زوم این لنز از رنج 300 شروع میشه و به 800 ختم میشه فکر کنم یعنی جسمی رو که توی رنج 300 هست رو میتونه تا 2.66 برابر کنه
یک مقدار بد توضیح دادم ولی امیدوارم تونسته باشم منظورمو برسونم
با سلام
سوال این ایکس بازی مارک های تجاری برای من هم سوالی نهفته بود و با دیدن این موضوع یاد ایام کنکور کردم و یادم اومد که باید یه فرمولی برای این می داشتیم. سری به ویکیپدیا زدم و اینجا1 در رابطه با بزرگ نمایی و اینجا2 در لنز های اپتیک مطالبی پیدا کردم.
بزگ نمایی=ارتفاع تصویر/ارتفاع جسم=(1-)*فاصله تصویر/فاصله جسم
عدد بزرگ نمایی فقط تابع فاصله جسم و تصویر از عدسی هست نه چیز دیگه ای.
این مطلب رو در مقاله مربوط به لنز اپتیک تو قسمت Imaging properties می تونین پیدا کنین و تو مقاله بزرگنمایی تو زیر قسمت Calculating the magnification of optical systems که اختصاصا یک بحث برای عکاسی داره.
رابطه ای که دوستان گفتن و از تقسیم تو فاصله کانونی بدست می آید، تو مقاله مربوط به لنز در زیر قسمت Compound lenses اومد و برای تلسکوپ ساده دو عدسی ارائه شده.
با این فرمول بزرگ نمایی که منفی فاصله تصویر بر فاصله جسم تعریف شده ما فقط یک متغییر رو دارم اونم فاصله تصویره که برار با فاصله کانونی لنز مون میشه و کنترلی رو دو متغییر دیگه نداریم. پس برای یک لنز این عدد یک کمیت یکتا نمی تونه باشه!!
حالا اون ایکس چیه برای من هم سواله:confused:
با تشکر
سلام.
شما درست می فرمایید.منظور من هم این بود که،معیاری که در دوربینهای کامپکت برای محاسبه عدد زوم بکار برده میشه با فرمولی که دوستمون گفتن متفاوته.و دوستانی که می خوان دوربینشونو از کامپکت به اس ال ار ارتقا بدن بدونن که در این رده دوربینها دیگه مبحثی به نام عدد زوم و ... اون اهمیتی که در کامپکت داره رو نداره.
سلام
يه سوال داشتم
آيا كيفيت عكس فقط به چگالي پيكسل بستگي داره؟
يعني به طور مثال در شرايط برابر كه دوربين اس 90 كانن كه چگالي 23 دارد از دوربين اس ايكس 20 كانن كه چگالي 43 دارد كيفيت تصوير بيشتري دارد؟
منظورم اينه كه با توجه به اين اختلاف فاحش بين چگالي هاي اين دو دوربين آيا درست است كه انتظار تفاوت فاحش بين كيفيت و شفافيت تصوير اين دو دوربين داشته باشيم؟
با تشكر...
دوستان سلام
یک اتفاق عجیب برای بنده پیش اومده. من چند روز پیش برای عکاسی رفته بودم کویر شهداد.
هوا بسیار گرم و در عین حال گرد و خاکی بود. در حین عکاسی 40d بنده به ناگاه قاطی نمود و اسکرول های کنترلر دوربین کاملا از کار افتاد ولی شاتر و بقیه دکمه ها کار میکردند.
بعد یه اتفاق عجیب دیگه هم افتاد ، احساس میکنم( با توجه به صدا) داخل 24-70 ام خاک رفته ! مسآله عجیب تر اینه که 10-20 هیچ اتفاقی براش نیفتاده ظاهرا. در صورتی که 24-70 آنتی داست هستش ولی 10-20....
نظرتون چیه به نظرتون مشکل از کجاست ؟
راستی یادم رفت 400d هم همرام بود ولی هیچ مشکلی براش پیش نیومد.
سلام چیز عجیبی نیست.
گرمای خیلی شدید لاستیک ها و سیلینگ دوربین و لنز رو بیش از چیزی که فکرش را بکنید به هم می ریزد.
دوماً فاکتور شانس هم دخیل است.
سوماً 20-10 که سیلینگ نشده خلاصی بیشتری دارد و تو گرما بیشتر هم می شود اینکه شما خاک گرفتنش رو حس نمی کنید دلیل بر این نیست که خاک توش نرفته.
اما 70-24 لنز کیپی از و احتمالاً کمی خاک گرفتنش هم احساس می شود.
من همیشه بعد از برگشتن از کویر که خاکش بسیار ریز و نرم است با جارو برقی! بسیار با احتیاط و با فاصله لنز و دوربین را تمیز می کنم و مشکلات حل می شود.
اما اگر همچنان مشکل پا برجا است از دستکاری دوربین اجتناب کنید و به یک سرویس کار مجاز مراجعه کنید.
سلام
در مورد لنز 55-18 لرزشگیر دار
حالا یعنی روی سه پایه لازم نیست IS حتماً خاموش باشه؟ یا من اشتباه میکنم و این Tripod sensing چیز دیگریست؟ :confused:نقل قول:
the big feature upgrade this lens has over the 18-55 II. The Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS Lens utilizes a new, smaller IS design based on the IS mechanism used in the PowerShot SD700 IS Digital ELPH. This new design features automatic panning detection (formerly mode 2) and is tripod sensing
سلام
1-می خواستم بدونم که در دوربین هایی که موتور فوکوس دارند مثل Nikon D90 اگر از یک لنز با موتور فوکوس استفاده بشه چی میشه؟یعنی از کدام موتور فوکوس استفاده میشه و آیا می تونیم هر دو موتور رو فعال کنیم؟؟؟
2-در D90 و بیشتر دوربین های DSLR جدید که امکان فیلم برداری دارن فوکوس خودکار غیر فعال هست و باید دستی فوکوس کنیم آیا نرم افزاری برای حل این مشکل ارائه شده،اصلا دلیلش چیه؟
ممنون
.
سلام
اگر اشتباه میکنم دوستان تصحیح بفرمایند
1-تا اونجایی که میدونم ، در نیکون های اتوفوکوس دار ، وقتی لنز موتور دار ببندیم ، سیستم اتوفوکوس بر مبنای موتور لنز هدایت میشه و فوکوس بدنه از کار میافته
در حقیقت موتور فوکوس داخلی فقط بدرد لنز های قدیمی بدون موتور نیکون میخوره
2-تا جایی که من میدونم ، سیستم فوکوس توسط اختلاف کنتراست هدایت میشه
انشالله میگردم ، منابع رو در اختیارتون میگذارم
تکمیل و تصحیح :
قابلیت اتوفوکوس حین فیلمبرداری ، در نیکون دی 90 وجود نداره اما در کنون چرا
Canon Usaنقل قول:
Focusing in Movie Mode
Focusing is a powerful creative tool in both still and moving images: Along with composition, movement, and lighting, focus helps to manipulate your viewers' eyes to the most important element of the frame.
It is possible to focus a Canon EF lens manually or automatically while capturing a movie with the EOS 5D Mark II camera. For example, when the 5D Mark II is set for Live Mode AF or Face Detection Live Mode AF in Live View, it is possible to autofocus the lens before or during a movie clip by pressing the camera’s AF ON button. However, we recommend focusing before the movie begins for the following reasons:
* The speed of AF in these modes may seem slow to the average viewer if it is performed while recording a movie.
* Live Mode AF with or without Face Detection is a locking type of autofocus; it cannot track a subject moving towards or away from the camera.
* Depending on the lighting conditions, there may be a change in exposure level while AF is being performed.
* If you are using the camera’s internal microphone, it will pick up the sound of the lens’s focusing motor while AF is being performed, resulting in unwanted audible clicking noise.
Therefore, from an aesthetic perspective, you may find it more practical to autofocus the lens before recording begins. Of course, remember that it’s also possible to focus manually at any time. This can come in handy when you want total control of the lens' speed and timing -- for example, to transition from a sharply focused image to a blurred one (or vice versa); to follow a moving subject; or to rack focus between different planes in your shot (i.e. foreground to background).
The EOS 5D Mark II’s 3-inch, 920,000 dot Clear View LCD screen makes it easy to focus and compose images with its brilliant, sharp display. Additionally, it’s possible to superimpose fine or coarse grids as a compositional aid, and it’s also possible to superimpose a semitransparent border for 16:9 or 4:3 aspect ratios.
Wikipediaنقل قول:
The D90 was the first DSLR with video capabilities; it can record 720p high-definition video with monaural sound. However, it does not auto-focus while filming video; to keep a subject in focus, the user must manually track subject motion. As with other DSLRs, its CMOS sensor captures video frames using a rolling shutter, which may cause skewing artifacts during rapid camera or subject motion. Video takes are limited to 5 minutes to prevent the camera from overheating.
اما نفهمیدم که چرا در بعضی DSLR ها اتوفوکوس غیر فعال است؟
و آیا نرم افزاری برای فعال کردن این سیستم در دوربین ها وجود داره؟
سلامنقل قول:
آیا نرم افزاری برای فعال کردن این سیستم در دوربین ها وجود داره?
اگر منظورتون نرم افزاری باشه که روی دوربین نصب بشه که این کار از طریق به روز رسانی و یا هک Firmware امکان پذیر است
اما اگر منظورتون نرم افزاری است که روی رایانه نصب بشه و دوربین رو هدایت کنه ، راستش اطلاعاتم در اون مورد کافی نیست اما فکر نمیکنم که امکانپذیر باشه
ارادت
سلام من میخواستم بدونم ویوو فایندر(Viewfinder) الکترونیکی با ویوو فایندر اپتیکال فرقشون در چیست؟ مثلا دوربین های جدیدی که داره تولید میشه مثلا Panasonic DMC-G2 یا مثلا سری pen المپیوس که ویوو فایندر الکترونیکی رو میشه جداگونه روش نصب کرد و...
میخوام بدونم فرق الکترونیکی با اپتیکال در چیست؟و اینکه،ایا کیفیت تصویری که در چشمی الکترونیکی میبینیم بهتره یا در چشمی اپتیکال؟
پ.ن
من یک بار در یک دوربین slr-lik مدلش فک کنم Nikon p80 بود .وقتی تصویر رو از طریق ویوو فایندر الکترونیکش دیدیم خیلی بد و افتضاح بود !
سلام .همنون طور که از اسم اپتیکال مشخصه یعنی تصویری که ما ور ویو فایندر میبینیم تصویر واقعی منعکس شده در اینه ومنشور در دوربین های slr است ولی در ویو فایندر الکترو نیکی دقیقا مانند حالت لایوویو در d-slr هاست فقط به جای نمایش در مانتیور اصلی در ماتیتور کوچکی که به دلیل کوچک بودن پیکسل کمتری نیز دارد نمایش داده میشود به همین دلیل تصویر خیلی بی کیفیت تر از لایو ویو اپتیکالی نمایش داده میشود .
سلام
اتفاقا چندان هم تصوير بي كيفيت و پيكسل كمي هم ندارند...
اولين دوربين در رده دوربينهاي با قابليت تعويض لنز، ياناسونيك G1 بود كه با حذف سيستم آينه مجهز به ويوفايندر الكترونيكي شد و واضح است كه براي انجام چنين حركت انقلابي پاناسونيك نمياد از يك ويو فايندر معمولي استفاده كنه.نتيجه اينكه اومد و يك ويوفايندر يك ميليون و چهارصد و چهل هزار نقطه اي روي G1 نصب كرد !
در رويوها از كيفيت ويوفايندر G1 تعريف شده بود و تنها مشكلي كه وجود داشته اين بوده كه در نور كم نويز دار ميشده !
در مورد G2 هم Dpreview گفته:
نقل قول:
Decent screen (articulated) and excellent, large electronic viewfinder
سلام
من یه دوربین زیر 300 هزار تومن میخوام که بتونم باهاش عکسهای نجومی بگیرم
و بشه دیافراگمش رو تا مدت طولانی مثلا 1 ساعت باز نگه داشت
اگه ممکن هسن در این زمینه راهنمایی کنید
ممنون
دوست عزیز شما باید به راهنمای خرید قسمت با A ریال چی بخرم؟ مراجعه بفرمایید
http://www.akkasee.com/forum/forumdisplay.php?f=55
دوستان واژه های Exposure و composition در عکاسی برای ترجمه معنیشون چی میشه؟
اگه کسی یریع جواب بده ممنون میشم
توی عکاسی تو مود Live view چون mirror دوربین بالا میره کیفیت عکس میاد پایین یا اصلاً ربطی نداره ؟؟؟؟؟
ممنون میشم اگه راهنمایی کنید...
پس این همه هزینه برای آینه و منشور فقط برای اینکه تصویرو تو viewfinder ببینیم یا کاربرد دیگه ای هم داره ؟
برای اینه که دقیقا چیزی که از لنز میاد رو به شما نمایش بده!
هرچقدرم که هزینش کم باشه باید توجیه موجهی برای وجودش باشه...
سلام:
دوست عزیز به نظر شما سیستم پیشرفته فکوس دوربین ها چگونه کار میکند؟ تا به الان هر شرکتی لایو ویو را روی دوربینی قرار میدهد صرفا برای یک ذره فکوس بهتر نسبت به قبل ( نه ایده آل ) کلی تبلیغات راه می اندازد.
فعلا تا رسیدن به سیستم فکوس پیشرفته ای که بتواند در حالت لایو ویو کارا باشد راه درازی در پیش است، البته با این روند سریع و رو به رشد تکنولوژی شاید اینقدر ها هم راه دراز نباشد.
اطمینان داشته باشید اگر فرضا شرکت نیکون میتوانست سیستم پیشرفته فکوس دوربین D3s رو در حالت لایو ویو داشته باشد اندکی در این موضوع تردید نمیکرد
موفق باشید
در جواب به پاسخ آقای jebrahim : نه دوست عزیز توجیهش این نمی تونه باشد..شما اگه به سوال من خوب توجه میکردید متوجه میشدید منظورم چیز دیگریست. مگه تو دوربینای کامپک و slr like که آینه و منشور ندارن مشکلی وجود داره که حالا تو slr ها الزامی بر وجودشون باشه...تازه اونجا مشکل live view که تا مدتها تو اس ال آر ها مسئله دار بود مطرح نیست..پس نتیجه میگیریم که دلیلش اینی نیست که شما می فرمایید. سوال من این بود که چرا تو اس ال آر ها مثل همون دوربین های معمولی عمل نکردنو از آینه و منشور استفاده میکنن...حتماً باید برتری خاصی داشته باشه وگرنه عملاً کاری غیر منطقی به نظر میرسه...
که البته جناب قشقایی عزیز جواب دادند...
ممنون جناب قشقایی عزیز از راهنماییتان...بنده مشغول ویرایش پست بودم که شما لطف فرمودید جواب مارا دادید..(ای کاش یک سری هم به تاپیک D5000 میزدید و سوال بی جواب مارا آنجا هم جواب میدادید...:biggrin:....[آف تاپیک شد ببخشید] .
شاید دلیلش اینه که اسمشون SLRه! یعنی باید یه لنز داشته باشن و با بازتاب ( ترکیب آینه و منشور) تصویرش رو به ویزور هم منتقل کنن... :)
به نظر من هم دلیلش فقط داشتن تصویر واقعی که سنسور میبینه تو viewfinderه
سلام یک دوربینxr-2s؛ricoh انالوگ دارم که بر رویش لنز xr rikenon 50mm f1.4 است.میخوام بدونم آیا این لنز روی هیچ کدام از مانت های دیجیتال قابل استفاده است یا که خیر؟
راستش منم یه دوربین nikkormat ft2 دارم که روش 2 تا لنز nikkor 50mm f1.4 و لنز nikkor 135mm f2.8 هست...می خواستم ببینم میتونم این لنز هارو رو دوربین D5000 استقاده کنم یا نه....ممنون میشم اگه راهنمایی کنید...( تو تاپیک دی 5000 هم پرسیدم اما کسی جواب نداد)
ممنون
به جدول سازگاری لنزهای قدیمی با بدنه های مختلف در این صفحه مراجعه کنید:
کد:http://www.bythom.com/lensacronyms.htm