در سایتهایی مثل the-digital-picture تا چه حد میشه به تست ISO 12233 Crops اعتماد کرد؟ 100%؟
Printable View
در سایتهایی مثل the-digital-picture تا چه حد میشه به تست ISO 12233 Crops اعتماد کرد؟ 100%؟
سلام؛
کد:http://www.the-digital-picture.com/Help/ISO-12233.aspx
در لينك بالا توضيحي در مورد اين ISO، شرايط آزمايش، نحوه محاسبات و ... داده شده است
نقل قول:
If the test shots are not perfectly executed, the results are meaningless - or worse - deceptive. I go to great pains to make sure the test images are accurate: The camera is mounted on a...
.
.
.
Tests are conducted using center-point-only autofocus and externally-magnified Live View manual focusing. The best of the many re-focused shots (typically at least 10 sets - often 15-20) are used for the results for each camera/lens/focal length/aperture combination.
و
نقل قول:
Are The Crop Samples Accurate Image Quality Indicators?
For the most part, I find the results to be very indicative of the image quality of the lens being tested and the comparisons work very well - the results are even better than I had hoped for
با سلام خدمت دوستان عزیز.امیدوارم جمعه خوبی پشت سر گذاشته باشید.
من همانطور که در امضام نوشتم بدنه دوربینم 50D و لنزم هم sigma 17-70 هستش.و اکثرا عکاسی طبیعت می کنم(البته سعی می کنم) ولی توی اکثر عکس هام که می خوام یه نمای کلی از جایی بگیرم مشکل فوکوس دارم.می خواستم از دوستان بپرسم تنظیمات فوکوس در اینگونه عکسها چطوری باید باشه.اگه میشه کمی توضیح بدین.
اگر منظورتون اینه که تمام صحنه در فوکوس باشد ... باید راجع به فاصله Hyper Focal در مقالات جستجو کنید ...
یکی از مقالات مورد نظر
ضمن عرض سلام
مخواستم تفاوت دوربین های 12بیت و14 بیتی رو بپرسم وکلا بدونم مربوط به کجای دوربین میشه (سنسور؟) یا پردازنده و ایا در کیفیت عکس تاثیر داره؟
ایا روی داینامیک رنج تاثیر داره؟
با تشکر از راهنمایی شما:think:;
سلام:
یک بار صحبتی در این خصوص شد. روی کاغذ میباید در خروجی یک سنسور تاثیر داشته باشد.
آیا دیدن این تفاوت ها با تجهیزات کنونی امکان پذیر هست؟ این تفاوت ها کجا بیشتر نمود پیدا میکنند؟ در ثبت هایی با داینامیک رنج بالا یا .....
آیا هر پرینتر یا کاغذ چاپ یا مانیتوری این تفاوت را میتواند نشان دهد؟ این مواردی است که میتواند موضوع این بحث باشد که من هم بیشتر از این نمیدانم....
پیشنهاد میدهم در تاپیک D90 آن 2 الی 3 پست را پیدا کنید
موفق باشید
با اجازه جناب قشقايي :
http://www.earthboundlight.com/photo...us-12-bit.html
http://www.earthboundlight.com/photo...-part-two.html
http://nikonglass.blogspot.com/2008/...us-12-bit.html
http://www.pbase.com/davidchin/nikon...t_vs_14bit_raw
(12^2)*3=X(12^4)*3=Y3 تعداد كانال RGB هست. حالا اينكه چشم ما تفاوت بين X و Y را حاليش ميشه كه بعيد مي دونم اما براي نرم افزار هاي تبديل RAW شايد مزيت بالايي باشه و Brightness Level بيشتري داريد.;)
با سلام و خسته نباشید.
همانطور که در ارسال شماره 426 عزض کردم من در عکسهام مشکل عدم وضوح و عمق میدان دارم که دوستمون یه مقاله در مورد عمق میدان و هایپرفوکال به من معرفی کردن.و من این چند روزه در مورد این هایپرفوکال تحقیق کردم ولی به نتیجه نرسیدم.در بحث محاسبه هایپر بوکال از یه ضریب به نام ضریب اغتشاش یا coc صحبت شده که من هر چی گشتم چیزی در این مورد دستگیرم نشد.اگه میشه یه کمی در این مورد توضیح بدین و بگین که ایا این ضریب مربوط به دوربین است یا لنز.با تشکر از همگی.
سلام:
یکی از عکسهایی که فکر میکنید این مشکل را دارد تصویری از آن قرار دهید. به این شکل که:
DPP نرم افزار کانن را باز کنید، روی یک عکس خام مورد نظر (بدون تنظیمات شارپنس و غیره .... ) کلیک کنید، یک صفحه جدید باز خواهد شد که حاوی عکس شماست ( در اصل اسنپ شاتی از فایل خام ) ، بالای این صفحه روی گزینه View کلیک کنید سپس در آن قسمت روی گزینه AF Point کلیک کنید.
آن موقع شما عکسی خواهید داشت با نقاط فکوسی که زمان ثبت انتخاب کرده اید.
یک پرینت اسکرین یا هر متدی مشابه از آن صفحه بگیرید بطوری نقطه فکوس در آن رویت شود. آن عکس را در ابعاد 740 اینجا قرار دهید اگزیف یادتان نرود....
بعدا در این مورد اگر عمری باقی بود، صحبت میکنیم
فعلا:)
با سلام دوباره
این یکی از عکس ها
http://upload.doostjoon.com/images/53Untitled_1.jpg
shutter speed:1/128 sec
lens aperture:f12/9
focal lenght:17mm
f-numder:f13
exposure time:1/125 sec.
iso speed:iso 200
جناب فانی اگر برای شما مقدور است و به لحاظ سرعت نت مشکلی ندارید برای ارزیابی دقیق این عکس نیاز هست فایل خام رویت شود. این فایل را برای من یاد در پیام خصوص، یا همین تاپیک قرار دهید
اگر هم که مقدور نبود بفرمایید تا کلی مواردی رو اشاره کنم. یا دوستان خوب فروم هم نظراتشان را بگویند
اگر فرمت jpeg هم باشد قابل ارزیابی خواهد بود. واسه ویرایش محدودیت مسلما ایجاد خواهد شد...
اگر شد فایل jpeg
کیفیت خروجی به عوامل متعددیی بستگی خواهد داشت فقط میخواهم اطمینان داشته باشم عوامل تاثیر گذار دیگری هم بوده است یا خیر؟
با این دیافراگم بسته و تاثیر دیفرکشن نسبت به ثبت شاید بتوان دیافراگم بازتری انتخاب کرد و مواردی از این دست...
اگر هم نتوانستید آپلود کنید بفرمایید تا چند مورد که به ذهنم میرسد برای شما میگویم و همچنین مواردی که دوستان فروم اشاره خواهند کرد.
با سلام دوباره.این فایلی که فرستادم اصلا روش ویرایش انجام نشده.این عکس جمعه این هفته در ارتفاعات ایقار گرفته شده.هوا هم ابری بود .زمان ثبت عکس هم حدود ساعت 15.30 بود.این موارد رو گفتم شرایط محیطی و جوی رو هم دانسته باشین.اگه میشه راهنمایی کنین .بازم ازتون ممنونم که وقت گذاشتین.
سلام
یه سوال داشتم (فوری) لطفا هرکی میدونه جواب بده
سوالم اینکه وقتی گفته میشه که یه عکس باید دارای زیر نویس باشه (caption)
چه جوری میشه این زیر نویس رو ایجاد کرد؟
زیر نویس باید زیر عکس باشه مثل text یا توی یه فایل word ؟
اصلا نرم افزاری برای زیر نویس عکس هست؟
ممنون میشم اگه جوابم رو بدین
تاپیک 50D
خوب برگردیم روی بحث: مشکل فکوس مبحثی است جدا و مشکل وضوح قابل قبول بحثی دیگر.
چون دوربین شما جزو سری دوربین هاییست که تنظیمات مورد نظر را دارد به این لینک رجوع کنید اگر که مشکل فکوس این میان باشد
Camera AF Microadjustment
اگر بحث عمق میدان، CoC ، ابعاد چاپ ... با داستان های خاص خود است به این دو تاپیک رجوع شود ( تاپیک دوم بطور کامل ) با نظر دوستان آشنا میشوید
مقایسه دوربین های فول فریم با كراپ دار
امروز احساس كردم دوربين دارم
بعضی از این تاپیک های قدیمی چه اسم های باحالی داشتن :biggrin:
و مطالبی که در این لینک ها هست. سعی کردم بهترین گزینه ها را برای شما انتخاب کنم مباحث تا حدودی نزدیک به هم با مثال هایی .... لینک های بیشتر دیگری هم بود ولی بنظرم پیگیری این موارد کافیست
Depth-of-Field Calculator
کد:http://www.bobatkins.com/photography/technical/dofcalc.html
A Multipurpose Photographic Calculator, Depth of Field, Hyperfocal Distance
در لینک قبلی که قرار داده شده است یک برنامه سبک ( به لحاظ حجم ) وجود دارد روی XP32 کار میکرد اما روی ویستا 64 کار نمیکند برنامه جالبیستکد:http://www.bobatkins.com/photography/technical/depth_of_field_calc.html
Hyperfocal Distanceکد:http://www.cambridgeincolour.com/tutorials/hyperfocal-distance.htm
depth of field calculator
کد:http://www.cambridgeincolour.com/tutorials/DOF-calculator.htm
Depth of Field Calculator
کد:http://www.dofmaster.com/dofjs.html
Frequently Asked Questions regarding lenses.
کد:http://www.graflex.org/lenses/lens-faq.html
Depth of fieldکد:http://toothwalker.org/optics/dof.html
Derivation of the DOF equations
کد:http://toothwalker.org/optics/dofderivation.html
Depth of field and your digital camera
کد:http://www.wrotniak.net/photo/tech/dof.html
مباحث تاریک خانه هم که دوستان لینک ها را داده اند...
در نهایت خیلی اطمینان ندارم مشکلی که روی این عکس دارید به چه دلیل است؟!
شاید لنز شما رفتار خاصی از خود در این فوکال لنت نشان میدهد؟
شاید فقط تاثیر یک فیلتر UV است که بدرستی تمیز نشده یا غبار گرفته؟
شاید چون قبلا دوربین کامپکت داشته اید مقایسه میکنید آنهم روی مانیتور ؟
یک عکس 6 مگاپیکسلی دوربین های کامپکت با سنسورهای کوچک و عمق میدان زیاد جنس آن عکس قطعا متفاوت خواهد بود با یک عکس از دوربین 50D با سنسور کراپ 1.6 ؟ که تفاوت های اصلی آنها در Magnification که روی چاپ بدست می آورند آشکار خواهد شد.
شاید تاثیر منفی دیفرکشن نسبت به عدم نیاز به دیافراگم 13 VS عمق میدان، تاثیر مخربی روی عکس داشته؟
شاید تنظیمات دوربین بگونه ایست که عکس سافت بنظر می آید؟
شاید اصلا هیچ مشکلی نیست و تعاریف بین دیدگاهها باعث این تفاوت میشود و احساس میکنید عکس وضوح ندارد و مواردی دیگر...
دیدن تصاویر روی مانیتور شاید بیشتر Estimated باشد تا کیفیت واقعی چاپ. همانگونه که میدانید رزولوشن مانیتور و ابعاد چاپ و ... هر چند بررسی دیتیل و عمق میدان هم روی چاپ هم بنوعی تقریبی خواهد بود و به عوامل بسیار دیگری ارتباط خواهد داشت از قدرت تفکیک دید انسان تا اندازه چاپ، فاصله دید، و ....
نظر دوستان فروم را در این خصوص جویا شوید
موفق باشید
سلام
از اساتید محترم یه سوال دارم
من با نیکون پی 90 عکس میگیرم، برای عکاسی ماکرو از یه عدسی همگرا که در جلوی لنز دوربین قرار میدم استفاده میکنم
وقتی روی سوژه که در فاصله تقریبا 20 سانتی لنز قرار داره یه مقدار زوم میکنم تا سوژه بزرگتر بشه، لبه های سوژه یه رفلکس رنگین کمانی داره یا بعضی مواقع یه هاله آبی در لبه های سوژه به وجود میاد که کیفیت عکس کم میشه، علت چیه؟ میشه این مشکل را حل کرد؟
اون عدسی که جلوی لنز قرار می دهید کیفیت اپتیک لازم را ندارد. معمولاً این جور لوازم این مشکلات را به همراه دارد. به خطای CA معروف است و در دوربین های اس ال آر هم اگر لنز کیفیت اپتیک لازم را نداشته باشد بروز می کند اغلب با کمی بستن دیافراگم کمتر می شود یا از بین می رود.
در فتو شاپ هم می توانید از بین ببریدش
در باره ماونت Pentacon Six چیزی می دانید؟ چه لنز هایی دارای این ماونت هستند و آیا تو ایران هست؟
آخ که مردم از تنبلی! :biggrin:
فکر نمی کردم اسم یک دوربین باشه! به هر حال ممنون.
سلام
من مقاله زیر رو که درباره مد های فلاش است خوندم ولی در قسمت فلاش زود هنگام (First Curtain Flash) و فلاش دیر هنگام (Second Curtain Flash) متوجه نمی شم چرا نور چراغ خودرو که منبع نوری غیر از فلاش است باید در این دو مد فلاش با هم تغییر کند و در هر کدام به نحوی متفاوت ثبت شود ؟؟
چون در این دو مود فقط زمان فلاش زدن تغییر می کند نه چیز دیگر، پس چه ربطی به نور چراغ های خودرو دارد؟
http://www.akkasee.com/articles/7077/
خیلی ممنون
موضوع خیلی ساده است.
در یکی اول شاتر باز می شود و احتمالا رد چراغ ماشین ثبت می شود و در لحظه آخر فلاش زده می شود و خود ماشین ثبت شده و روشن می شود
در دیگری همزمان با باز شدن شاتر فلاش هم شلیک می شود و ماشین روشن شده و فلاش خاموش می شود ولی هنوز شاتر باز است و رد چراغ خودرو ثبت می شود.
متوجه شدید؟یا نیاز به توضیح بیشتری است؟
سلام
http://www.akkasee.com/forum/attachm...1&d=1267081196
این عکس در سایت 1x.com وارد بخش اسکرنینگ شد و در اونجا منتشر نشد.
دلایل انتشار نیافتن اون از طرف کسانی که در مورد اون نظر دادند این بوده:
نقل قول:
Of those who voted against your image, eight indicated that there is a problem with impact, three noted composition as a weakness and two selected technical quality as a reason for not publishing the image.
من متوجه معنی مشکل impact در عکس نشدم!:biggrin:
اگر دوستان اطلاعی در این مورد دارند ممنون میشم راهنمایی بفرمایند.
چند وقتیست که مجلات digital camera world را مرتب میخوانم این کلمه impact اونجا خیلی صحبتش هست و هم آموزشهای داره که بعد از عکاسی چگونه کاری کنیم ( add impact) که این حس میخکوب شدن بیننده به عکس در ثانیه اول بیشتر شود . در واقع این کلمه عامیانش همین حس" کپ" کردن ثانیه اول بیننده هستش . اگر سوال شما منظور اونها از این که این عکس اینگونه نیست کناییه ای بود ؟ باید عرض کنم راستش شاید سلایق مخصوصا اعضای این سایت خیلی معطوف به معقولات ادیت های اغراق آمیز شده بلاخره برای خودش این سایت به نظرم سبک کار و انتخاب عکس منحصر بفردی دارد .
سلام
فکر کنم مسعود منظورشون این بوده که عکس اثر تاثیرگذاری نداره و فاقد خلاقیته
و تو نگاه اول ضربه نمی زنه و آدمو تحت تاثیر قرار نمیده
فرمتهای NEF و RAW چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟
NEF= Nikon RAW File
اینکه میگن عمر شاتر مثلاً 100000 شاته یعنی چی!!؟
سلام
همونجور که میدونید ، شاتر دوربینهای DSLR مکانیکی هستند و طول عمر مفیدی دارند.
عددی که بعنوان طول عمر شاتر توسط کارخانه سازنده اعلام میشه ، بستگی به کیفیت ساخت سیستم شاتر داره و یک عدد حدودی هست.
شاید یک دوربین که طول عمر شاترش 100000 شات ذکر شده ، بعد از 80000 شات مشکل پیدا کنه. شاید هم تا 150000 تا کار کنه!!!!
اما زمانی که شاتر دوربینی مشکل پیدا کرد ، باید به تعمیرگاه فرستاده بشه و قسمت شاتر دوربین تعویض بشه.
درود
یک سوالی که مدتی است ذهنم را به خودش مشغول کرده ، آیا بزرگ نمایی در لنز های ماکرو بیشتر است یا لنز های سوپر تله؟ منظورم از بزرگ نمایی دست یابی به تصویری بزرگ از یک شیء خاص میباشد.
بزرگ نمایی در لنز های ماکرو 1:1 ( یک به یک ) است. و البته در لنز های تله کمتر است اما بزرگنمای 1:1 یعنی اندازه تصویر یک شیء در روی سنسور دوربین 35 میلیمتری برابر با ابعاد واقعیش باشد.
حال اینجا درست است که بزرگ نمایی لنز های تله ای مثل Nikon 300mm f/2.8G مقدار Magnification Ratio آن 1:6
است. یا Magnification Ratio در لنز Nikon 500mm f/4D حتی کمتر است یعنی 1:8.3 است.
مگر نه اینکه فاصله های کانونی هر چه بالا تر باشد در لنز های تله ، تصویری بزرگتر از شیء که در فاصله دورتری از ما قرار گرفته را میدهد؟
کدام تصویر بزرگ تر و یک کادر بسته از آن شیء مورد نظرم به من میدهد؟
با سپاس
انوش
سلام.
جواب سوال رو خودت دادی. لنز های تله در قیاس با لنز های ماکرو با فاصله کانونی کمتر در فاصله یکسان از جسم تصویر بزرگتری نشون میدن. اما اینکه بزرگنمایی لنز های ماکرو بیشتره به این خاطره که لنز های ماکرو در فاصله های کمتری میتونن فوکوس کنند. اندازه تصویر اجسام با فاصله کانونی نسبت مستقیم و با فاصله تا دوربین نسبت عکس داره. جون فاصله فوکوس در لنز های ماکرو خیلی کمه این باعث میشه که فاصله کانونی بیشتر لنز های تله تاثیرش کمتر باشه از مینیمم فاصله فوکوس (MFD) در لنز های ماکرو و نتیجه همون میشه که شما گفتید.
:::happy:::
ممنون از راهنماییتان ، برای عکاسی از یک گل که میخواهم تمامی جزئیاتش( پرچمها ) در فوکوس باشد ، یک لنز تله تصویری بزرگتر میدهد یا یک لنز ماکرو؟ مهم بزرگتر بودن است. اگر اشتباه نکرده باشم لنز تله.
و فایده لنز ماکرو انجام دادن همان کار لنز تله است( دراین مورد ) در فاصله کانونی کوتاه تر درسته؟
با سپاس
سلام
مشخصه ي بارز يك لنز مكرو نسبت به لنزهاي ديگر (علاوه بر توانايي فوكوس كردن در فواصل خيلي نزديك) اين است كه Flat Field هستند يعني اگر روي يك صفحه ي كاملا صاف (مثل صفحه ي يك كتاب) فوكوس كنيد، تمام گوشه به گوشه ي تصوير در تمام سطح حتا در بازترين ديافراگم لنز، فوكوس خواهد بود. چنين ويژگي اي را در هيچ لنز وايد يا تله ي غير مكرو اي يافت نخواهيد كرد. در ساير لنز ها همواره مركز تصوير نسبت به كناره ها فوكوس تر است و هرچه ديافراگم بازتر باشد اين موضوع شديدتر نمايان مي شود.
درود
با توجه به چند بعدی بودن اجسام و اینکه کمتر حالتی پیش میاید که اجسام قرار گرفته در کل کادر همگی دقیقا در یک سطح باشند پس این قابلیت فقط در عکس گرفتن از سطحی کاملا صاف که کاملا هم عمود باشد نمود پیدا میکند ، خصوصا با توجه به عمق میدان بسیار کم در لنز های ماکرو عملا بخش بزرگی از کادر همیشه بلار است مگر در دیاف های بسته.
خوب پس برای گرفتن عکس ماکرو از یک شیء داشتن یک لنز تله هم کفایت میکند. و حتما نیازی نیست که لنز ماکرو داشت، درسته؟
با سپاس
انوش
لنز تله شیء (موضوع) را با «کادر بسته»تری ثبت مینماید (روایت لری:biggrin:: لنز تله زحمت عکاس برای نزدیک شدن به موضوع را کم میکند)؛ اما لنز ماکرو نسبت به لنزهای غیر ماکرو (خواه نرمال، واید یا تله) تصویر بزرگتری از شیء را روی سنسور یا فیلم تشکیل میدهد.
شما با ماکرو 100 1:1 میتوانید از خط کشی عکاسی کنید طوری که نیم سانتیمتر دقیقاً روی سنسور نیم سانتیمتر باشد اما با یک تله 200 غیر ماکرو چنین چیزی ناشدنی است.
می بخشید دخالت می کنم .
ببینید شما فرض کنید یک تخته مسطح داریم که روی آن مثلا با راپید , خیلی دقیق خطی به طول 8.3mm کشیده ایم حالا لنز Nikon 500mm f/4D را می بندیم روی دوربین و سعی در گرفتن عکس می کنیم , اما چه جور عکسی ؟ فرض کنید می خواهیم درشت ترین عکس ممکن را از خط مذکور بگیریم , چه کاری انجام می دهیم ؟ ابتدا اگر لنز زوم بود آن را در بزرگترین فوکال لنت قرار می دادیم که خب اینجا فوکال لنت ثابت است و گام بعدی اینکه تا جایی که جا دارد به تخته نزدیک می شویم , تا کجا جا دارد ؟ تا جایی که لنز بتواند فوکوس کند(MFD) ! تصویر را ثبت میکنیم و درست به اندازه سنسور دوربینی که استفاده کردیم , چاپ می کنیم .حالا تصویر خطی که چاپ کردیم اندازه می گیریم , می بینیم که 1mm است . آیا با این لنز می توانستیم از این خط , تصویری بلندتر بدست بیاوریم؟
حالا کارهای بالا را دوباره با لنز Micro NIKKOR 60mm f/2.8G ED تکرار می کنیم و باز هم تا جایی که جا دارد به تخته نزدیک می شویم و . . . حالا می بینیم که خط چاپ شده 8.3mm است .
حالا شما اصلا لنز 1200mm ببندید روی دوربین باز هم همان 60mm خطی بزرگتر ثبت می کند .
کد HTML:http://en.wikipedia.org/wiki/Magnification
آقا وحید شرمنده با شما هم زمان شد .کد HTML:http://photo.net/beginner-photography-questions-forum/00SnHH
با همون فاصله کانونی لنز ماکرو. حالا هر چی که میخواد باشه.
ببینید, اگه شما در یک فاصله ثابت از موضوع قرار داشته باشید هر چی لنزتون فاصله کانونی بیشتری داشته باشه اون جسم رو بزرگتر میبینید (به شرطی که بتونید فوکوس کنید) اما لنز ماکرو این امکان رو بهتون میده که بتونید در فاصله خیلی کم فوکوس کنید. یعنی بزرگتر دیدن اجسام توسط لنز ماکرو برای موقعی هست که لنز به اندازه کافی به جسم نزدیک شده باشه.
یک مثال برای درک این موضوع:
فرض کنید یک تلسکوپ دارید که نزدیک ترین جسمی رو که میتونه واضح ببینه, ماه هست. فرض کنید که ماه رو ده برابر اندازه ای که با چشم میتونیم ببینیم نشون میده (تله تر از چشم ما عمل میکنه) حالا به نظر شما آیا با چشم میشه یک زنبور رو بزرگتر دید یا با این تلسکوپ؟ دقت کنید که اگه بخواین با این تلسکوپ فرضی چیزی رو ببینید باید دست کم به اندازه فاطله زمین تا ماه ازش فاصله بگیرید که در این صورت حتی اگه 10 برابر بزرگتر از چشم هم ببینید باز هم عملا نمیتونید چیزی ببینید.
نکته اینجاست که چشم ما در فاصله کمتری قادر به دیدن زنبور هست و در نتیجه با چشم بهتر میشه زنبور رو دید.
جناب ابراهیمی
می شود من را راهنمایی کنید؟
جمله بالا که واضح است ,اما این فاصله کانونی از چه فرمولی به دست می آید؟
ببینید فرض کنیم می خواهیم یک لنز ماکرو طراحی کنیم . اگر مثلا بخواهیم در mfd=10cm به بزرگنمایی 1:1 برسیم فاصله کانونی روی کاغذ چقدر است و از چه رابطه ای بدست می آید ؟
هر چه می گردم جوابی پیدا نمی کنم.
فقط این هست که برای single lens یا به عبارتی thin lens جواب میدهد , که کلا برای مقصود ما single lens نمی شود استفاده کرد. (عملی نیست.) :
نقل قول:
Calculating the magnification of optical systems
- Single lens: The linear magnification of a thin lens is
http://upload.wikimedia.org/math/b/9...8c76f16dbe.png
where f is the focal length and do is the distance from the lens to the object. Note that for real images, M is negative and the image is inverted. For virtual images, M is positive and the image is upright.With di being the distance from the lens to the image, hi the height of the image and ho the height of the object, the magnification can also be written as:
http://upload.wikimedia.org/math/a/0...1f752d7a54.png
Note again that a negative magnification implies an inverted image.
http://up.iranblog.com/37261/1267583249.jpg
با توجه به عکس بالا Resulotion چیست و چه معنایی دارد
فایلهای jpeg خود دوربین این مقدار 300 هست ولی زمانی که raw عکس میگیرم و سپس به jpeg تبدیل میکنم میشه 240
آیا هر چی بیشتر باشه بهتر نیست؟
سلام،
نه! نشانه بهتر یا بدتر بودن نیست.
معیار اصلی برای عکس، تعداد پیکسلهای تشکیل دهنده است که برای این عکس 4288x2848 ه.
حالا چه مقدار رزولوشن 600 باشه چه 72 تعداد پیکسلهای شما همین مقدار خواهد بود.
برای اینکه درک بهتری داشته باشید عدد resolution را 600 کنید بعد مقدار Width را به اندازه قبلی (4288) برگردانید و تایید کنید. عکس هیچ تغییری نمیکنه.
در واقع Resolution معیاری است برای چاپ. خیلی ساده برای اینه که بدونید عکس شما بدون resize کردن با dpi مثلا 300 اندازه چاپ آن چقدر خواهد بود و یا 240 باشه چقدر. باز هم میتونید امتحان کنید در همان پنجره Image Size دقیقا با همان روش بالا که گفتم عدد رزولوشن را تغییر بدین اندازه چاپی شما هم تغییر خواهد کرد.
خیلی ممنون از توضیحاتتون
dpi مناسب برای چاپ باید حدود چند باشد تا عکس کیفیت قابل قبولی داشته باشد؟
دوربین من عکس ها رو با این مشخصات می گیره :
http://dl.dropbox.com/u/4973406/untitled.JPG
آیا 180 dpi برای چاپ عکس با این سایزی که نوشته است برای SX20 مناسب است من که شک دارم !!
سلام
رزولوشن دیفالت در ACR 240 است می توانید در همان مبدل RAW رزولوشن را 300 یا مقدار دیگری تعیین کنید.
درود
شما وقتی فایل Raw رو در Adobe Camera Raw باز میکنید و بعد از کار روی آن ذخیره میکنید رزولوشن تبدیل به 240 میشود دلیلش این هست که به صورت پیش فرض روی حالت 240 است میتوانید آنرا به 300 تغییر دهید با کلیک کردن روی جایی که در عکس زیر فلش قرمز با آن اشاره کرده:
http://kimag.es/share/70137377.jpg
ضمنا برنامه Capture NX 2 را امتحان کنید و ببنید که رنگها و وقت صرف شده برای کار کردن در کل خروجی کار چگونه خواهد بود بهترین فرمت برای خروجی گرفتن هم Tiff 16 bit هست.
پی نوشت: با جناب حمزه ای خط رو خط شدم
موفق باشید
انوش
خب اول بگم منظور من از چاپ افسته، و پیشفرضم اینه که با تغییر dpi تصویر resize نشه (تعداد پیکسلهای تصویر شما تغییر نکنه) با این حساب:
واقعا نمیشه یک عدد را به عنوان dpi مناسب به صورت قطعی برای چاپ تعیین کرد! بستگی به خیلی عوامل داره ... حتما توجه کنید یک عکس مثلا چهار مگاپیکسلی در سایز A4 زیر 150 dpi هست و برای رسیدن به دیپیآی 300 باید حتما resize بشه!
حالا اگر همه چیز قابل قبول باشه عموما برای A4 مقدار 300 dpi را مناسب میدونند (تقریبا یک عکس 8.5 مگاپیکسلی). ولی من کاری داشتم که با دیپیآی 120 هم چاپ کردم (در قطع A4) و به سختی پایین بودن آن قابل تشخیص بوده ولی مطمئنم شرایطی پیش خواهد آمد که حتی برای همان اندازه A4 شاید 300 هم کم باشه ...
چاپی که در چاپخانههای بزرگ انجام میشه (مثلا کتاب و مجله و ... ) چاپ افست میگن. یا در واقع چاپی که در پروسه فایل > فیلم > زینک > چاپ > صحافی، انجام میشه. البته بیشتر از سه یا چهار سالی هست که دیگه پروسه فیلم حذف شده و مستقیم خروجی زینک گرفته میشود.
عکس زیر تصویر یک دستگاه چاپ افست چهار رنگ هست.
کد:http://www.manroland.ca/Products/SheetfedOffset/500Gallery/R500_3201_CI8.jpg
سلام دوستان
معذرت می خام اگر سوالم بی ربط به این تاپیکه اما واقعا نمیدونم باید کجا بپرسمش !
سوالم برای اساتید بسیار مسخره شاید یه نظر بیاد اما خوب من آمتورم دیگه !
دوستان من می خواستم بدونم اصطلاح فول فریم یعنی چه ؟ :biggrin:
توی موضوعا نتونستم تعریفی براش پیدا کنم ! :::angry::: ممنونم
سلام به دوربین های دیچیتالی مثل 5دی که انداره حسگرشون 24×36 میلیمتر باشه فول فریم می گن درصورتی که دوربینهای کراپدار حسگرهای کوچکتری دارند مثل 7 دی که انداره حسگرش 14.9×22.3 میلیمتر
بله فایده های زیادی داره از جمله اینکه شما به وسیه یه دوربین فول فریم عد واقعی لنز رودارید یک لنز 24 روی فول فریم 24 ره ولی رو کرپداری ضرب در عدد کراپ می شه که به طور مثال تو هفت دی ضربدر 1.6 می شه که حدود 38 میشه در ضمن نویز کمتری دوربین های فول فریم به خاطر بزرگ بودن حسگرشون دارن هم دارند و . .
می تونم راهنماییتون کنم که یه تصوری ازش داشته باشید و گر نه به صورت آکادمیکش در مقالات سایت هست و با یه سرچ کوچیک بهش میرسید.
محدوده روشنایی تا تاریکی که چشم ما میبینه وسیع تر از دوربین هاست. کلا چشم ساختمان بسیار منحصر به فردی داره. داینامیک رنج به همین محدوده روشنایی گفته میشه. دلیل اینکه در عکس هایی که خورشید پشت سوژه هست و عکس شما یا خورشید و آسمون رو سفید نشون میده یا سوژه رو بسیار تیره به همین دلیل داینامیک رنج محدود دوربین ها هستش که نمی تونه تمام بازه روشنایی رو در یک شات نشون بده.
امیدوارم تونسته باشم کمکی کرده باشم.
با اینکه قبلا هم بارها و بارها گفتم ولی گفتنش ضرر نداره. با خواندن مقالات سایت دوستان با مفاهیم اساسی و مهم عکاسی اشنا میشوند و با یک سوال و جواب یک خطی نمی تونند درک درستی از ان مفاهیم پیدا کنند.
سلام
یک سوال کمی تا قسمتی آماتوری داشتم.
مد Manual و مد Program در دوربین های Canon SLR چه فرقی با یکدیگر دارند؟ اصولا استفاده از کدامیک متداول تر است؟
ببخشید که سوالم خیلی ابتدایی است.:::blushing::: اما جوابش برام مهمه.
متشکرم
راستش با لیست تجهیزاتی که از شما میبینم این سوال خیلی بعید بود.
مد Manual کنترل دیافراگرم و سرعت و تمام تنظیمات دیگه تحت کنترل شماست مانند تنظیم iso و خلاصه همه چیز اما در مد Program تنظیم دیافراگم و سرعت اتوماتیک انجام میشه ولی تنظیمات ایزو و سایز تنظیمات به صورت دستی هم انجام میشه.