سلام
به نظرم وجود چنين تاپيكي در فوروم لازم است.
بعضي وقتها سوالاتي داريم كه نه ارزش باز كردن تاپيك جديدي دارد و نه در مبحث و تاپيك ديگري قابل عنوان كردن است.
اميدوارم با وجود اين تاپيك كمتر مجبور به حك و اصلاح تاپيك هاي تخصصي باشيم.
با تشكر
Printable View
سلام
به نظرم وجود چنين تاپيكي در فوروم لازم است.
بعضي وقتها سوالاتي داريم كه نه ارزش باز كردن تاپيك جديدي دارد و نه در مبحث و تاپيك ديگري قابل عنوان كردن است.
اميدوارم با وجود اين تاپيك كمتر مجبور به حك و اصلاح تاپيك هاي تخصصي باشيم.
با تشكر
سلام
نمیدونم پرسیدن این سوال در اینجا درسته یا نه اما نزدیکترین موضوع به سوالم اینجا بود:
تا چه حد میشه به این Sample ها از لنز و دوربین اعتماد کرد؟ فکر می کنید تا چه حد اصلاعاتشون درسته؟ میشه به عنوان مرجعی مطمئن برای رویو بهشون اتکا کرد؟
مخصوصا در این سایتکه خیلی هم کامله (نظر شخصی):
ممنونکد:http://pixel-peeper.com
سلام
من يك دوربين Powershot A710IS دارم كه الان حدود يك سال و خورده ايي ميشه ازش استفاده ميكنم . يه مدتيه كه احساس ميكنم كيفيت عكس هاي آن به طرز قابل ملاحظه اي پايين اومده . ميشه دوستان دو نمونه از اين عكس ها رو كه در بالاترين كيفيت و رزوليشن انداخته شده رو مورد بررسي قرار بدهند و مشكل رو به من بگن از كجاست .
اين هم يك عكس ديگهکد:http://i25.*******.com/2hwza6r.jpg"]http://i25.*******.com/2hwza6r.jpg
کد:http://i28.*******.com/1zcju8.jpg"]http://i28.*******.com/1zcju8.jpg
با سلام
من که از لحاظ کیفیت هیچ مشکلی در عکسها نمیبینم. لطفا منظورتون رو از کم بودن کیفیت واضح تر بیان کنید. ولی چیزی که توی هر دو تا عکس میشه گفت اینه که فوکوس با دقت انجام نگرفته. (ممکنه منظورتون این باشه) که من فکر میکنم باید دقت بیشتری در فوکوس داشته باشید. در عکس گل فوکوس بر روی لبههای بیرونی گلبرگه که چون ماکرو گرفته شده و وسط گل با کنارهها اختلاف سطح داره ، وسط گل محو شده . در عکس دیگر هم فوکوس بر روی کفش و قسمت جلوی زمین میباشد نه بر روی چهره .
لطفا دوربین رو با سوژههای مختلف و در شرایط مختلف تست کنید تا مطمئن بشید که در فکوس کردن بر روی سوژه تعیین شده مشکلی نداره.
امیدوارم که دوربینتون مشکلی نداشته باشه.
سلام
ممنون از پاسخ .
من تصاوير رو توي مود Auto مي اندازم و فكوس به صورت اتوماتيك است. منظور من از كيفيت بيشتر نويز روي عكس و شفاف نبودن تصاوير است . ( نميدونم شايد خودم حساس شدم ) ولي تصاويري كه ديدم (توي اينترنت و با دوربينهاي مشابه نظير S2IS و S3IS) داراي شفافيت بيشتري هستند و در ضمن وقتي با نرم افزاري مانند Image Viewer خود ويندوز روي عكس 4 بار زوم ميكنم تصوير مات ميشه در حاليكه با دوربين ديگري مانند Sony و يا همين S3 از مات شدن تصوير به اين شدت خبري نيست .
چطور ميشه يك تست از دوربين گرفت ؟
من البته درست متوجه سوالتون نشدم ولي به شخصه براي دانستن كيفيت خروجي يك دوربين يا لنز هيچوقت به نمونه عكسهاي اونا خيلي نگاه نمي كنم. هر عكسي تحت شرايط بسيار خاصي گرفته مي شه كه شايد تكرارش براي شخص دوم امكان پذير نباشه. خيلي از سايتها هم جنبه ي تبليغاتي دارند و عكس ها يا اگزيف اونا رو دستكاري مي كنند تا براي محصولشون تبليغ كنند يا چيزي رو كه بيشتر براشون سود داره بيشتر بفروشند.
در مورد فوکوس تمامی دوربین های دیجتال (که تا حالا من دیدم!) قبل از گرفتن عکس هنگامی که بر روی جسمی فوکوس میکنند نقاط فوکوس شده را در یک یا چند کادر رنگی نشان میدهند. چند عکس از اشیاء مختلف بگیرید و روی نقاطی که دوربین مشخص میکنه دقت کنید. بعد عکسها رو داخل کامپیوتر بررسی کنید ببینید که آیا دقیقا همان نقاط فوکوس هست یا نه.
در مورد نویز هم شما چون در حالت اتوماتیک عکاسی میکنید iso دوربین بر روی Auto هست که در شرایط نوری کم چون میزان ایزو به صورت خودکار بالا میرود در عکسها نویز ایجاد میشود. اگر در محیطهایی که نور کافی ندارد و از سوژههای ثابت و بر روی پایه عکاسی می کنید ، به شما توصیه میکنم که دوربین رو در حالت p قرار بدهید و از داخل منوی اون ایزو رو رو کمترین عدد قرار بدهید. تا نویز به حداقل ممکن برسد.
یا اینکه با ایزوهای مختلف در شرایط نوری مختلف اونقدر عکاسی کنید که بتونید تشخیص بدهید که برای چه نوری و چه سوژهای کدوم ایزو مناسبتر هست. و بعد نسبت به شرایط مختلف خودتون مقدار ایزو رو تعیین کنید.
در مورد این هم که میگویید هنگام زوم عکس کیفیت پایینی دارد ممکن است میزان فشرده سازی عکس روی دوربین رو اشتباها بر روی بیشتر حد ممکن اون قرار دادین. در منوی دوربین انتخابی قرار داره برای فشرده سازی که به صورت سه لبه در حالتهای مختلف (یکی صاف، یکی کمی پله پله ، و دیگری کاملا پله پله) وجود داره . جهت انتخاب کمترین میزان فشرده سازی نوع صاف اون رو انتخاب کنید.
سلام من یک s9600 fuji با قیمت 440 تومان پیدا کردم اما نه گارانتی نه پشتیبانی داره به نظر شما من این دوربین و با این شرایط بخرم نخرم یه دوربین دیگه بخرم لطفا راهنماییم کنید البته مشهد نمایندگی نداره تهران و نمیدونم
به نظر من دوربین بدون گارانتی نخر
تجربه یکی از دوستانم درمورد خرید یه دوربین بی گارانتی تلخ بود
در مورد خریدن فوجی نمیدونم ولی تو این قیمت میتونی یه H50 با گارانتی معتبر بخری یا یک G9 البته با یک مقدار هزینه بیشتر.........
کلا فوجی در ایران نمایندگی معتبر ( بخصوص برای دوربین ) ندارد.
کاغذ هایی هم که عرضه می شوند ( توسط یکی دو شرکت ) اکثرا ریمارک و یا بصورت قاچاق هستند .
فوجی 9600 دوربین خوبی بود ( یکی دو سال پیش ) اما حالا انتخاب های بهتری وجود دارد.
در فروم جستجو کنید و در مورد این دوربین ها بیشتر تحقیق کنید.
دوستاناصطلاحات شارپ و سافت و شارپنس یعنی چی؟
من دروبين slr تا سقف 1200تومن كه lcd بچرخه و لرزشگير داشته باشه كسي ميتونه كمك كنه؟
این دوربین الیمپوس Olympus E-3 قابلیت چرخش ال سی دی و لرزشگير داره
اطلاعات بیشتر رو اینجا ببینید
http://www.dpreview.com/reviews/olympuse3/
اين دوربين با بودجه من نمي خونه فقط همين يه مورد هست؟
يه سوال ديگه دوربين لرزشگير داشته باشه يا لنز فرق ميكنه نتيجه كدومشون بهتره ؟يا هر دو تا بايد داشته باشند؟
سلام
شما اين سوال رو در تاپيك ديگري پرسيديد و من همانجا جوابتان را دادم :
http://www.akkasee.com/forum/showpos...98&postcount=6
بعد شروع كرديد در انجمن هاي مختلف به صورت مسلسل وار تاپيك تكراري در اين مورد باز كرديد كه خلاف قوانين فورومه بنابر اين همشون توسط مديران مختلف حذف شد و اين يكي به اين تاپيك منتقل شد.
نظر من :
Live View اونقدر كه در دوربين هاي كامپكت و Slr Like كاربرد دارد در دوربين هاي DSLR ندارد و بانبر اين توصيه من اينه كه LCD بزرگتر رو به LCD چرخان كوچكتر در DSLR ها ترجيح بدهيد. چون تعدادشون هم كمه و مبناي خوبي براي انتخاب دوربين و برند نيست.
در مورد لرزشگير بدنه و لنز و تفاوت ها و ... مطلب زياد گفته شده. در مطالب فوروم سرچ كنيد پيدا خواهيد كرد فقط اينرو بدونيد كه استفاده ي همزمان از هر دو ( اگر بر فرض در برندي هردو وجود داشته باشه) غير ممكنه و بايد يكي رو خاموش كرد.
ممنون از راهنمایتون بنظر شما h50 بهتره یا fz18
ممنون از راهنمايي تون ولي براي من lcd كه بچرخه خيلي مهمه بجز e3 دوربين ديگري رو سراغ ندارين؟
اي بابا :confused:
شما مثل اينكه دوست داريد فقط سوال بپرسيد و دوست نداريد جواب ها رو بخونيد :biggrin:
من دوربين هاي panasonic L10 با LCD چرخان و سوني آلفا 350 با LCD قابل tilt شدن رو بهتون معرفي كردم.
حالا مطمئنيد با DSLR نياز داريد ؟ چون تنوع دوربين با اين موضوع خيلي اندك است در صورتيكه در Slr Like هاي زيادي اين ويژگي رو مي تونيد پيدا كنيد.
سلام به همه ی عزیزان؛
میخواستم که نظرتون رو درباره ی دوربین Dsc-N2 بدونم ، چون من سال پیش خریدم ، میخوام بدونم که پس از گذشت یکسال کماکان می تونم از خرید خودم راضی باشم ؟!؟:::big grin:::
بله حتما slr باشه اين قابل tilt يعني چي؟
به حق چيزاي نشنيده :eek:نقل قول:
سلام به همه ی عزیزان؛
میخواستم که نظرتون رو درباره ی دوربین Dsc-N2 بدونم ، چون من سال پیش خریدم ، میخوام بدونم که پس از گذشت یکسال کماکان می تونم از خرید خودم راضی باشم ؟!؟
از ما مي پرسين ؟ :confused:
يعني فقط حول محور افقي مي چرخه. اين قابليت در دوربين هاي آلفا 200 ، آلفا 300 و آلفا 350 سوني موجوده كه البته هيچكدوم هنوز به بازار نيومده.نقل قول:
بله حتما slr باشه اين قابل tilt يعني چي؟
http://www.roumazeilles.net/news/en/...08/01/a301.jpg
استاد گرامی
جناب اقای قبادی
اگر امکانش رو دارید در مورد این دو دوربین یکسری توضیحات بفرمایید که ما بتونیم از سردرگمی در بیاییم.
از یک طرف fz18 دوربینی هست دارای امکانات عالی و از طرف دیگر H50 ی تازه وارد با قیمتی (هر چند در این رنج اندک ) اون هم با امکانات خوب در بازار موجود اند.
به نظر شما کسی که بخواهد با یکی از این دوربینها شروع به عکاسی کند تا مراحل اموزش رو طی کند کدام مناسب تر است ؟
ایا در هر دو دوربین امکان کنترل میزان NR وجود دارد ؟
ببخشید
منظورم از رنج اندک ---> اختلاف قیمت کم بین قیمت این دو دوربین هست .
سلام
روي كاغذ هر يك از دو دوربين يك سري مزايايي نسبت به اون يكي دارد. از نظر من فقط يك قابليت عكاسي Raw كه در اف-زي 18 هست و در ايچ 50 نيست كافيه كه در اين مقايسه Fz18 برنده بشه و از نظر ديگري ممكنه مثلا Lcd بزرگتر H50 جذابتر به نظر بياد. در هر صورت روي كاغذ برد 100% از زاويه هاي مختلف با Fz18 است.
مطلب خيلي مهم ديگر دوبرابر بودن قيمت مموري هاي سوني ( استيك مموري دو) نسبت به پاناسونيك ( اس دي ) است.
اينم لينك مقايسه ي خط به خط اين دو دوربين :
راستش از بس جدیدا اکثر پستها تکرار مکرراته خواستم آف تاپیکی هم من بزنم! البته دوستان خوب کاری میکنند که سوال میپرسند ولی هر چیزی حای خودش!خیلی ببخشید، شاید درست نباشه من این حرف رو بزنم ولی یا دوستان انقدر گفتند خسته شدند یا روشون نمیشه دیگه بگن!
دقت کنید که در چه تاپیکی چه سوالی میپرسید شاید اصلا مربوط نباشد. جسارت بنده را ببخشید، قصد بدی نداشتم ولی این رعایت کردن ها از سردرگمی دیگر دوستان تازه وارد جلوگیری میکند. فکر کنم مخصوصا درباره fz18 خیلی صحبتها شده و ............
شما که وقت میگذارید و فروم گردی میکنید کمی با حوصله بیشتر فروم را بگردید تاپیکهای زیادی وجود داره که شما رو راهنمایی میکنه.
به عنوان کسی که زمانی 9600 داشتم بسیار با حرف کاوه عزیز موافقم که "فوجی 9600 دوربین خوبی بود ( یکی دو سال پیش ) اما حالا انتخاب های بهتری وجود دارد"
امیدوارم باعث دلخوری کسی نشده باشم
وقتی با رزولوشن پایین تر از حداکثر عکس می گیریم خروجی چگونه پردازش می شه؟
با سلام خدمت مدير و كاربران سايت
من يك سوال داشتم كه نمي دانم بايد اينجا مطرح مي كردم يا جاي ديگر به هر حال اگر در قسمت مربوط اين كار را نكرده ام عذر خواهي مي كنم چون تازه وارد هستم و هنوز سايت را به دقت نديده ام.
من چند روز پيش تعدادي عكس كه توسط دوربين ديجيتال و هندي كم و موبايل گرفته ام را بر روي فلش ريخته و براي چاپ به عكاسي بردم. از مسئول چاپ عكس ديجيتال خواستم تا برايم عكسها را در سايز 10 در 15 چاپ كند . ولي وقتي عكسها را گرفتم آنها را در سايز 11.4 در 15 چاپ كرده است و توجيه ايشان هم اين است كه سايز استاندارد براي چاپ عكس ديجيتال يا 11.4 است و يا 10.2 .كه اگر من بخواهم در سايز 10.2 چاپ كنم بايد 1 سانتي متر از عكس مرا كات كند كه باعث خراب شدن عكس مي شود و بايد 11.4 چاپ شود تا عكس به هم نريزد.اگر مي دانيد مقداري مرا در اين باره راهنمايي كنيد . آيا حرف ايشان درست است يا اشتباه كرده و حالا دارد كار خود را توجيه مي كند. در ضمن اگر خودم بخواهم عكسها را ويرايش كنم و سايز آنها را دستي تنظيم كنم قبل از چاپ چگونه بايد عمل كنم و چه سايز يا رزولوشني بايد آنها را قرار دهم تا بتوان 10 در 15 چاپشان كرد .با تشكر فراوان
بستگي دارد از چه دوربيني استفاده مي كنيد و در چه قطعي عكس مي گيريد.
امروزه برخي دوربين هاي ديجيتال در قطع 3:2 عكس مي گيرند و برخي 4:3 و برخي با هردو ( 16:9 هم كه حسابش سواست).
قطع چاپ 15*10 مخصوص نسبت 3:2 است و در نسبت 4:3 بايد يا 12*9 چاپ كنيد يا مثلا 15*11.25 و ...
اين يكي سوال جالبي بود و من هم دوست دارم جوابش رو بدونم.نقل قول:
وقتی با رزولوشن پایین تر از حداکثر عکس می گیریم خروجی چگونه پردازش می شه؟
سلام
سوال خیلی خوبی کردید.
بنظرم بستگی به دوربین داره.
مثلا در بعضی از دوربینهای پاناسونیک (fz18 و fz50) وقتی که رزولوشن را پایینتر از حداکثر بگیریم ، عکس بصورت کراپ شده در اختیار ما قرار میگیره. و بهمین دلیل پاناسونیک از این کراپ بعنوان Extra optical zoom نام میبره. مثلا با fz18 که ماکزیمم رنج لنزش 504 میلیمتر در 8 مگاپیکسل هست ، در حالت 5 مگا پیکسل 644 میلیمتر ، در حالت 3 مگاپیکسل 803 میلیمتر رو پوشش میده!!! :eek:
ولی در بقیه دوربینها بصورت نرم افزاری عکس ریسایز میشه و کراپ صورت نمیگیره. چون اگه قرار باشه که عکس کراپ بشه و یا مثلا از ظرفیت سنسور ، کمتر استفاده بشه ، قاعدتا فاصله کانونی بهم میریزه و همون Extra optical zoom بوجود میاد.
من هم همینطور:::happy:::
خوب سوال را اینجوری مطرح کنیم که ریسایز نرم افزاری بطور متداول برداشت نگردد. در چند مدل از کانن فرمت Raw داریم و فرمت sRaw با توجه به اینکه هر دو lossless هستند. یعنی پیکسل ها مرج شده اند یا بقولی همان Pixel Binning ؟ اما ظاهرا طبق این جواب اینگونه نیست
In fact no, sRAW is not a binning.
, the sRAW image is created from the RAW by averaging the
green pixels and smoothing (read interpolating) the red and blue
pixels to avoid color skew.
It's a little similar to the super-pixel mode except that this one is
not smoothing the blue and red pixels.
حقیقت من هم درست نمیدانم(یا اینگونه بگویم اصلا نمیدانم) این تغییر سایز عکس از Raw به sRaw با توجه به ثابت ماندن ابعاد سنسور و lossless بودن فرمت sRaw چگونه انجام میشود؟ و اگر بنا به هر شکلی انجام شدنش را بپذیریم. نوع تغییرات صرف نظر از کاهش حجم عکس (سود اولیه) محاسن دیگری از بابت ترند تغییرات نویز و داینامیک رنج و..... خواهد داشت یا خیر؟
ممنون:cap:
سلام دوستان
نیازمند پیشنهاد و تجربه تونم.
قصد خرید یه دوربین dslr رو دارم ، اما مشكل اینه كه اطلاعات من فقط در حد تئوریه ، یعنی تا حالا دوربین دستم نگرفتم ،(زیپ..زیرو )
از طرفی متوجه شدم كه هنگام خرید دوربین باید از سلامت خود دوربین ، و اگرنه حداقل از سلامت لنز حصول اطمینان كرد ، یا در مواردی ممكنه پس از خرید متوجه مشكلی در دوربین بشی كه بسته به اینكه مشكل از كدوم قسمت دوربین باشه ممكنه شامل گارانتی بشه یا نشه / یا حتی اگه فقط بعد از نیم ساعت مشكلی پیش اومد بازم نمیتونی مطمئن باشی كه دوربین تعویض بشه..
مشكل مضاعفی كه دارم اینه كه كسی رو نمیشناسم كه بتونه همراهیم كنه.
حالا نمیدونم ..چطوری میتونم دوربین رو معاینه كنم،در حالی كه تا حالا یه عكسم با چنین دوربینایی نگرفتم و حتی نمیدونم چطوری باید بدنه لنز رو چرخوند ...
آدم خیَری بتونم از همینجا پیدا كنم كه برای خرید دوربین كمكم كنه - (هر مقدار هزینه یا دستمزدیم كه بخاطر وقت گذاشتن بخواد خوشحال میشم بعنوان هدیه قبول كنه كه اونم یه استفاده ای از وقتش كرده باشه)
(فقط نمیتونم تصور كنم كه با خرید بدون همراه ، پول بابت تعمیر و اعصاب خوردكنی همراه با اون امری محتمل باشه)
سلام دوست من
به نظر من بهتره با یک کامپکت یا یک اس ال آر لایک شروع کنی تا با عکاسی آشنا بشی و بعد از کذشت مدتی دراز یا شاید هم کم بتونی یک دوربین حرفه ای بخری و خدا رو چی دیدی شاید تو هم یک حرفه ای شدی :::big grin:::
سلام
ذوست عزیز به فروم خوش امدی .
یادش بخیر من هم اولین بار که می خواستم دوربین بخرم همین مشکل شما را دوست داشتم .که امدادهای غیبی (امیر جان) امد دست منو گرفت و مسله حل شد .بعد از اون خرید چندتایی دوربین هم خودم تنها گرفتم و الحمذلله مشکلی نبود .
یادم یک تاپیک داشتیم که در ان جهت خرید دوربین و اگاهی از سلامت دوربین موارد خیلی مهم و خوبی توسط ذوستان نوشته شده بود ولی ادرسش را نمی دونم بگردی و پیدا کنی کلی اطلاعات خوب بدست میاری (خودت حرفه ای می شی ).
اما جند مورد کوچک .من دوستانی دارم که بااینکه کلی حرفه ای بودند دوربین را که خریدند بعدش متوجه شده اند دوربینشان Gary market بوده .
دوستی را می شناسم دوربین سالم خرید و پس دو سه روز دوربینش مشکل اساسی پیدا کرد. خلاصه این که من خودمو همیشه برای اینکه وسیله ای نو بخرم و احتمال اینکه زود خراب بشه اماده میکنم .
گارانتی تو ایران هم تکلیفش معلومه !!!!!!!
این گارانتی بیشتر برای اسودگی دل مشتری از پیدایش مشکلات احتمالی جنس است تا حل مشکلات احتمالی جنس خریده شده !!!!!
انشالله که یکی از دوستان با شما همراه بشه
دوست عزیز
فکر نمیکنم راه حل مناسبی رو پیشنهاد کرده باشی ، بنظر من یاد گرفتن "تکنیک کار با دوربین" زمان چندانی نمیگیره.
اونی که مهمتر از تکنیک باید بهش پرداخته بشه داشتن حداقل آشنایی با مبانی هنرهای تجسمیه.
من خودم تا حدودی مطالعاتی در هنر شامل دو تا کتاب عکاسی هم داشتم .
ولی بازم خودم میدونم که هیچی نمیدونم. اینا رو گفتم که منو با چوب کسایی که درک درستی از " دلیل خریدشون از دوربین ندارن" و یا کسایی که این کلمه ی کذایی ، تعریف نشده و کلی "حرفه ای بودن" تعقیب کننده ی رویا و پندارَه شون از خرید دوربینه نزنید.
الانم که میبینید اینجا یه پست زدم کلی وبگردی و مطالعه تو اینترنت کردم که مبادا پست الکی بزنم.
ولی موضوع اینجاست که برای منی که تا حالا دوربین حرفه ای تو دستم نگرفتم ، داشتن یه همرا ه هنگام خرید
یه"must" هست.
البته اگر کسی رو نتونستم پیدا کنم ناچارا مجبورم تنها برم..، ولی حداقل ارزشش رو داشت که یه امتحانی بکنم ببینم کسی پیدا میشه یا نه.
تشكر كه نظرت رو گفتی :drink:
سلام
من یه سوال کاملا عمومی دارم:
برای خواندن محتویات ram های جانبی(از انوااع مختلف SD و SD-HC و MMC و ...) حتما باید رم ریدر داشته باشیم یا اینکه با وصل کردن دوربین به USB میشه به عکس های روی رم هم دسترسی داشت؟
البته از نظر خودم باید که بشه!:::happy::: ولی در چند تا تاپیک دیدم که سر انتخاب رم ریدر حسابی بحث شده بود، منم به شک افتادم:::confused2:::!
بله می شه.
بیشتر دوستان بر این باورند كه اتصال دوربین به كامپیوتر از طریق usb به ویژه با پاور ساپلای های ارزان قیمتی كه روی خیلی از كامپیوتر ها هست ممكنه باعث ایجاد مشكلاتی در اثر رسیدن ولتاژ نامناسب به دوربین بشه.
خود من از مخالفان رم ریدر بودم ولی از زمانی كه به دلیل همین شك از رم ریدر استفاده می كنم هم راحت ترم، هم تخليه ي اطلاعات زمان خيلي كمتري مي گيره. البته حتما بايد از كارد ريدر هاي استاندارد و مناسب استفاده كرد.
سلام
دوستانی که بصورت پایه و نظری شروع کرده اند حتماً تا به حال به این فرمول برخورد کرده اند
حجم فایل تصویری ( فشرده نشده بر اساس بایت ) =
تعداد نقاط ستونی * تعداد نقاط سطری * عمق رنگ بر حسب بیت
_________________________________________________
8
حالا سوال اینجاست که این عمق رنگ در اینجا به چه معناست؟ ( معنای عمق رنگ و انواع آنرا میدانم ولی در اینجا متوجه نمیشوم چه رقمی باید قرار بدهم)
یعنی تعداد رنگهایی که در عکس ما به کار رفته؟
تعداد رنگهایی که میتواند به کار رود؟ ( از 2 تا چند ملیون رنگ میتواند به کار رود پس این یکی منتفی است)
یا تعداد رنگهایی که دوربین میتواند تفکیک کند ؟
اصلاً چطور میشود فهمید که عمق رنگ یک عکس دقیقاً چقدر است؟
من عکسها را هرچقدر کوچک و بی کیفیت میکنم باز در قسمت اطلاعات عکس با هر نرم افزاری نه ppi آن تغییر میکند نه عمق رنگش!
سلام
عمق رنگ همان Bit Depth در دوربینهای دیجیتال است که چون 99.99 درصد دوربینهای موجود جهت ثبت اطلاعات رنگی برای هر پیکسل 24 بیت فضای حافظه اختصاص میدهند شما باید عدد 24 رو در فرمول مورد نظر قرار بدید.
لازم به ذکر است توسط 24 بیت شما قادر به ثبت 16 میلیون درجه رنگ مختلف خواهید بود.
دوست عزیز ممنون از توضیحاتتون
راجع به عکسهای سیاه و سفید چطور؟
برای این عکسها هم باید مقدار 24 بیت را وارد کرد؟
چون شنیدم این عکسها در حالت کلی از 1 بیت تا 8 بیت میتوانند باشند.
یک سوال دیگر اینکه آیا با کم شدن کیفیت عکس ( یا کم کردن ) علاوه بر رزولوشن که تغییر میکند عمق رنگ هم دچار تغییر میشود ؟
فکر کنم برای 24 بیت باید عدد 3 رو قرار بدیم چون هر 8 بیت میشه یک بایت. البته این برای فرمت Bitmap صدق می کنه ولی من از عکاسی سر در نمیارم. عکس های سیاه سفید هم اگه منظورتون همون Grayscale باشه چون فقط از 256 رنگ استفاده میشه باید به نکات زیر توجه داشت:
یک آرایه ی 256 عنصری که اندازه هر عنصر آن 4 بایت است در ابتدای فایل قرار می گیرد. سپس برای هر پیکسل یک آدرس یک بایتی در نظر گرفته میشود که از 0 تا 255 است و به عناصر آرایه اشاره می کند:
خاکستری میشه 256*4 + Width*Height
24 بیت میشه Width*Height*3 و در مجموع میشه 16777216 رنگ داشت.
این فقط در مورد فرمت Bitmap بود. آیا تو دوربین فرق میکنه؟ آخه عکس ما اگه بیشتر از 16777216 هم رنگ داشته باشه اونوقت کامپیوتر چجوری میتونه نشونش بده؟
حجم تصاویر فشرده هم فکر کنم بستگی به پیچیدگی سوژه داشته باشه. مثلا یه سوژه که قسمت زیادیش یک رنگ باشه به شدت حجمش پایین میاد ولی اگه قسمت های یکپارچه (یکرنگ) عکس کم باشن و رنگ ها متنوع باشن حجم بالا میره.
سؤال خودم هم اینه:
آیا تمام دوربین ها اینطور هستند که با پایین آوردن سرعت شاتر عکس روشنتر بیاد (به نور کمتری نیازه) و کیفیت عکس بهتر بشه یا فقط S5IS اینطوره.
تو روز روشن اگه از سرعت شاتر پایین استفاده کنم عکس سفید میشه البته عدد F رو تا حد ممکن زیاد می کنم.
تصور من اینه که اگه با سرعت شاتر پایین عکس بگیرم جزئیات بیشتری از سوژه معلومه. آیا این تصور اشتباهه؟
اگه اشتباه نیست، چطوری می تونم تو نور کافی (مثلا وسط روز) از سرعت پایین استفاده کنم تا عکس بهتری ظاهر بشه؟
با تشکر
همانطور که میبینید در مخرج کسر عدد 8 هست برای تبدیل بیت به بایت و به همین خاطر عمق بیتی برحسب بیت در فرمول اومده.
در مورد سوالتون پیشنهاد میکنم سری به مقالات ارزنده ی سایت بزنید:
مثلاً در مورد نور و سرعت شاتر:کد:http://www.akkasee.com/articles/
یا در مورد عمق بیتی:کد:http://www.akkasee.com/digitalcamera/archives/light_metering/
http://www.akkasee.com/articles/007088
کد:http://www.akkasee.com/articles/007150
سلام
این روزها دائماً سوالات مختلف در ذهنم شکل میگیره چون تازه عکاسی رو شروع کردم.
سوال من اینه که چطور میشه دو عکس با دو رزولوشن یکسان ، dpi های متفاوت داشته باشند؟
مثلاً یکی 72 و دیگری 350
اگر اشتباه نکنم dpi یعنی تعداد نقاط در هر اینچ.
خب وقتی رزولوشن ما مشخص باشد یعنی میتوان dpi آن را هم مشخص نمود چون تعداد نقاط سطری و ستونی ما معین شده است.
حالا چطور این اتفاق می افتد که dpi ها متفاوت باشند؟
با فتوشاپ عکسی رو که انداخته بودم از 72 dpi به 350 تغییر دادم ولی فقط سایز عکس بالا رفت و تغییر کیفیتی هم دیده نشد ( انتظار هم نداشتم چنین شود )
با تشکر.
سلام
برای پیدا کردن پیکسلهای سوخته شاتر- دیافراگم و ایزو را باید چطور تنظیم کرد؟ با raw یا jpeg ؟ و اصولا باید چه تنظیماتی اعمال کرد لطفا راهنمایی کنید.
سلام
ضمن تشکر چندباره از مدیریت سایت و کاربران خوب آن .
کتابی که روبروی من است ( فن و هنر عکاسی تألیف هادی شفائیه ) که البته بیشتر به بررسی عکاسی سیاه و سفید میپردازد اینگونه بیان میکند:
حالا من دو نگاتیو هم اینجا دارم که یکیشان از دوربین خودمان گرفته شده و دیگری نامعلوم است . 35*35 و دیگری 40*30 هستندنقل قول:
این فیلمها که در دو کنار آنها سوراخهای منظمی وجود دارد 35 میلیمتر عرض دارند و عکسی که روی آنها گرفته میشود ، معمولاً بع ابعاد 24*36 میلیمتر است.
علاوه بر این دو نوع دوربین دیگر وجود دارد که با استفاده از فیلم 35 میلیمتری عکسهایی در ابعاد 24*24 و 24*18 میلیمتر میگیرند . به طوری که مشاهده میکنید در هر سه نوع یک ضلع تصویر 24 میلیمتر عرض دارد زیرا همه از فیلم واحدی استفاده میکنند که پهنای آن 35 میلیمتر است. به همین دلیل تمام این دوربینها را که در یک گروه جا دارند " دوربین های 35 میلیمتری " میخوانند و به فیلم فراخور آنها هم در فروشگاه ها فیلم 135 میگویند
سوال:
1- ابعاد 24*18 و 24*24 و 36*24 که در بالا گفته شد مخصوص عکسهای سیاه و سفید بودند یا رنگی؟
2- کلاً با استفاده از فیلمهای 35 میلیمتری چه ابعادی غیر از آنها که در بالا گفته شد از ابتدا تاکنون منتشر شده است؟
3-چطور میشود فهمید کدامها جدیدتر بوده اند و کدامها قدیمیتر؟ ( یعنی مثلاً 30 در 40 جدیدتر است یا 35 در 35
4- برای هر ابعاد دوربین مجزایی ساخته شده است؟
مثلاً 35 در 35 یک دوربین میخواسته و 30 در 40 یک دوربین دیگر یا بستگی به نحوه ی چاپ داشته است؟
سپاسگزار خواهم بود اینبار هم بنده نوازی فرموده و اگر پاسخ سوالات فوق را میانید دریغ نفرمایید
http://www.akkasee.com/forum/showthr...?t=4011&page=3
با این نرم افزار کار نکردم، اما اونطوری که در ادامه تاپیک بالا اومده مثل اینکه خوب جواب میده .
دوستان من 1 فلاش MIRAGE 600 دارم که دو باطری قلمی میخوره دیروز رفتم دوتا باطری شارژی سونی از سونی سنتر خریدم مدل باطری sony NI-MH 2500mAh خریدم اول گزاشتم تو فلاش دیدم که کمی شارژ داره دو سه تا فلاش یا استفاده از دکمه تستش زدم بعد شارژ باطری تموم شد گذاشتم سارژ شه بعد دوباره باطری رو بعد از شارژ گذاشتم تو فلاش البته سریع همون موقع که از شارژر در آوردم باطری رو گذاشتم تو فلاش بعد فلاش رو روشن کردم با استفاده از دکمه on /off فلاش دوباره با استفاده از دکمه test روی فلاش 3 یا 4 بار فلاش زدم ولی 1 دفه دیدم صدای بوق فلاش قطع شد و دیگه فلاش نزد اول فکر کردم باطری مشکل داره یا خالی شده ولی 1 دفه دیدم دود از فلاش زد بیرون و بو سوخنتی داد راستی من بعد از اون چک کردم دیدم باطری رو درست قرار دادم تو فلاش وبر عکس نیست و بعدن دیگه هرچی باطری توش گذاشتم روشن نشد
حالا این فلاش هم امانت گرفته بودم حالا چند تا سوال به نظر شما علت این مشکل از چی بوده ؟
الان چی فلاش سوخته ؟
آیا قابل تعمیر هست اگه هست تو تهران کجا ببرم؟
علت سوختن از نظر شما چی بوده من که باطری رو درست تو فلاش گذاشتم آیا از آمپر بالای باطری بوده ؟
اگه من باطری رو اشتباه جا زده بودم اصلا فلاش میزد بعد بسوزه؟
ممون میشم راهنمایی کنید
سلام دوستان.
من تصمیم دارم فردا یک Canon 40D بگیرم.گارانتی هم پارس الرمس هست.یکی این که می خواستم بدونم تجهیزات استانداردی همراه دوربین هست که من باید از بودنشون مطمئن بشم؟و دوم این که چه کارت حافظه ای برای این دوربین مناسبه؟اطلاعی ندارم که چه نوع کارتی می خوره و همین طور از قیمتش بی اطلاع هستم.هزینه ی زیادی برای کارت حافظه نمی تونم بپردازم چون برای خود دوربین حدود یک میلیون تومان هزینه کردم که کم نیست.
ممنون از راهنمایی شما!
لوازم همراه دوربين رو مي تونيد در صفحه ي 3 منوال ببينيد. منوال رو هم از آدرس زير مي تونيد بگيريد :
اين دوربين حافظه ي CF مي خورد. الان يك حافظه ي 2 گيگ با برند معتبر ( مثل ترنسند يا توشيبا) و سرعت متوسط 133x رو مي تونيد حدود 15 تا 20 هزار تومان بخريد.کد:http://www.the-digital-picture.com/Owners-Manuals/Canon-EOS-40D-Manual.pdf
استینگ عزیز
مقاومت داخلی باطریهای قابل شارژ بسیار کم است و از این رو قابلیت ارائه شدت جریان زیادی را دارند. (به همین علت زمان شارژ فلاش پایین میآید)
چک کنید که فلاش شما (در منوال آن، اگر هنوز در دسترس است) اجازه استفاده از این باطریها را داده است یا نه. (برخی فلاشها این اجازه را دادهاند و برخی منع کردهاند)
احتمالاً فلاش به همین خاطر (استفاده از باطری قابل شارژ) آسیب دیده است.
تعمیرگاه مرکزی دوربین شاید جای مناسبی برای تعمیر آن باشد.
اینم از عکسا فلاش درضمن 1 توضیح راجب فلاش اگر اشتباه نکنم فلاش قدیمی هستو در ضمن این فلاش همونطور که تو عکس میبنید فقط 1 دکمه on/off داره و1 دکمه سمت راست برای تست فلاش و طرف دیگه فلاش 1 سیم اتصال به دوربین وایم فلاشم دوستم برای دوربین فلیم خور canon استفاده میکرد منم قرض گرفتم ازش تا 1 چشمی بگیرم ببینم به عنوان فلاش اسلیو برای دوربین دیجیتالم جواب میدهد منم 1 فلاش ارزون بگیرم چون از سری w سونی استفاده میکنم
حالا این فلاش که مد منوال نداره و راستی اگر من باطری رو برعکس تو فلاش میزاشتم اصلا کار میکرد یعنی این طوری چند بار فلاش میزد بسوره با تا روشم میکردم میسوخت وبه فلاش نمیرسید
جالا که ابم طور شده کدام قطعه از اون سوخته لامپش میسوره یا قطعه دیگه
در ضمن 1 فلاش مثل این چتده اگر درست نشد بخرم براش چون از اون دوربینش استفاده میکنه و راستی فلاشی که چشمی داشته باشه و مد منوال چنده براش بگیرم ازون ترین و چه مارکی
سلام
خوب خيالتان راحت باشد اين فلاش ارزش تعمير ندارد و فلاشي با اين مشخصات در حالت نو بيش از 15-10 تومان نمي ارزد و دست دومش را در ناصر خسرو به قيمت كمتر هم مي توان پيدا كرد.
ممنونم.
پس لوازم همراه استاندارده.قبل از سفارش با فروشنده طی می کنم.
قیمت حافظه هم که عالیه.فکر نمی کردم قیمتش این قدر پایین باشه.پس میشه به ظرفیت بالاترش هم فکر کرد.دوربین از نظر پشتیبانی که محدودیت نداره؟قیمت ظرفیت های بالا چقدره؟تاپیکی برای اطلاعات بیشتر درباره این نوع حافظه هست؟
سپاسگزارم
راهنما رو گرفتم.ممنون.باید خیلی به درد بخوره.اگه همه چیزایی که اینجا نوشته باشه که خوبه و نوشته لنز کیت گارانتی داره.امیدوارم همین طور باشه.
توی این تاپیک چرا نمیشه پست ها رو ادیت کرد؟
پی نوشت : :)) جالبه من پست قبلی رو نمی تونم ادیت کنم و یوزرش هم آفلاین هست
اگه لطف کنین راجع به اعداد f توضیح بدین ممنون میشم.
کدوم کوچیکتره, کدوم بزرگتره ؟
درود!
بنده شنیدم که با دوربینهای فیلم برداری می شود عکس گرفت
فرض کنیم شما یک دوربین فیلم برداری که دارید که 25X زوم اپتیکال دارد، مثل سونی SR82،
Carl Zeiss Vario-Tessar lens; 25x optical/2000x digital zoomکد:http://www.amazon.com/Sony-DCR-SR82-Handycam-Camcorder-Included/dp/B000M3I7DC#moreAboutThisProduct
آیا در شب می توان با این دوربین از ماه عکس گرفت؟به طور کلی از آسمان شب می توان با این دوربین عکس گرفت؟ یا با این دوربین از آسمان شب یا کره ماه فیلم گرفت؟
در ضمن می دانم که سوالم در حد بسیار مبتدی است،ولی سوال عیب نیست!:::happy:::
من یه متوجه یه تناقض شدم و نمیدونم کدامیک از این اخبار درسته؟ توجه کنید:
به نقل از سایت عکاسی:
سومین نمایشگاه ماه هنر عکاسی
سومین نمایشگاه ماه هنر عکاسی از روز شنبه، 19 مرداد ماه، در گالری موسسه ماه مهر افتتاح شده است. در این نمایشگاه عکس هایی از عکاسان استان های خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، كرمان، كرمانشاه، كردستان به نمایش در آمده است.
این نمایشگاه تا روز پنجشنبه، 24 مرداد ماه، ادامه دارد.
به نفل از موسسه ماه مهر:
نمایشگاه چهارم ماه هنر عکاسی مربوط به استانهاي خراسان رضوي، خراسان شمالي، خراسان جنوبي، كرمان، كرمانشاه، كردستان، است که از دوشنبه بيست و هشت مرداد افتتاح و تا يكشنبه سوم شهريورادامه خواهد داشت
بالاخره آثار هنرمندای این استانها ( خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، كرمان، كرمانشاه، كردستان) جزو نمایشگاه سوم هست (19-24 مرداد) یا چهارم (28-3 شهریور) ؟؟؟
شاید کسی برنامه ریزی کنه که بیاد نمایشگاه؛ تکلیفش چیه؟:::confused2:::
در مورد سرعت شاتر سوال داشتم
چه تاثیری در عکاسی داره
مثلا فرق دوربین با سرعت شاتر 1/4000 با 1/8000 چی هست ؟
و اینکه منظور از Pixel density , Effective pixels چیه و چه تاثیری در عکس داره ؟
سلام
اول راجع به Pixel Density به تاپيك زير مراجعه فرماييد :
http://www.akkasee.com/forum/showthread.php?t=7385
در مورد سرعت شاتر هر چه اين سرعت بالاتر باشد توانايي فريز كردن حركت هاي سريعتر را خواهد داشت و بيشتر به كار عكاسان ورزشي و امثالهم مي آيد. استفاده ي ديگر مي تواندعكاسي در نور خيلي شديد ( برف و كوهستان) با ديافراگم بازتر ( براي عمق ميدان كمتر) باشد و ...
Effective Pixels هم در واقع تعداد پيكسل هاي موثر است. مثلا مي گويند دوربيني 10.5 مگاپيكسل است ولي اين تعداد پيكسل هاي سنسور را شامل مي شود ولي تعداد پيكسل هاي تصوير به دست آمده از اين دوربين مثلا 10.2 است كه به آن پيكسل هاي موثر مي گويند.
سلام
يك سوال براي من پيش آمده و مطمئن نيستم كه مناسب اين تاپيك باشه يا نه ولي به هر حال مطرحش ميكنم.
موضوع اينه كه وقتي من عكسهام را در اندازه 18×13 براي چاپ ميدهم، ميبينم كه عكس در ابعاد اصلي به روي كاغذ نيامده و برش خورده! البته علتش را هم پرسيدم و گفتند عكسهاي شما به اندازه كادر مورد نظر ما نيست و مجبوريم از سر و تهش بزنيم يا اگه بخواهيد به اندازه اصلي چاپ كنيم قسمتي از اضلاع عكس، سفيد ميشه.
حالا مسئله اينه كه براي چاپ عكسها در اندازه اصلي چه بايد كرد و كجا ميشه عكسها را داد كه بدون قيچي كردن كادر، دقيقا همان تصويري را كه ثبت كرده ايم به ما بدهند؟
نسبت طول به عرض عکسها در دوربين ها يا 3 به 2 است يا 3به 4
اگر دوربين شما نسبتش 3 به 2 در سايز 13*18 به دليل نبودن در اين نسبت عکس مقداري از عرض کراپ ميشود در واقع با دوربين 3 به 2 براي سايز 18*12 مناسب است
راه حل اينه که خودتون عکسهاتون رو به اين نسبت کراپ کنيد بعد براي چاپ بفرستيد
بستگي دارد قطع عكسي كه دوربين شما مي گيرد مطابق دوربين هاي فيلمي قديم 3 به 2 است ( اكثر DSLR ها 3:2 اند ) يا 4 به 3 است. اگر تصويرتان 4 به 3 باشد بايد مثلا 9 در 12 يا 15 در 20 چاپ كنيد .
خيلي از دوربين هاي كامپكت هم در قطع 3:2 و هم 4:3 عكس مي گيرند در اينصورت شما مي توانيد( بر اساس دستگاه چاپ چاپخانه اي كه عكس را براي چاپ مي دهيد) انتخاب كنيد و يا عكستان را به نسبت مورد نظر كراپ كنيد.
پي نوشت : با بابك خط رو خط شديم. بابك جان 4:3 بود نه 5:4
با تشكر از پاسخ دوستان
عرض كنم كه دوربين من Canon 40D است ، گاهي هم به Canon 5D دسترسي دارم.
حالا قطع عكس اين دو دوربين 2 به 3 محسوب مي شود يا 3 به 4 ؟
و آيا چاپ كنندگان عكس به هر اندازه كه مشتري بخواهد، عكس را چاپ ميكنند؟
سلام
هر دو دوربين 3:2 هستند .
http://www.dpreview.com/Learn/Articl.../images/32.jpg
3:2 aspect ratio of 35mm film, 6"x4" prints, and most digital SLRs
http://www.dpreview.com/Learn/Articl.../images/43.jpg
4:3 aspect ratio of most computer monitors and digital compact cameras
تا جايي كه من مي دانم دستگاه هاي چاپ محدوديتي از اين لحاظ ندارند ولي چاپ كنندگان فقط سايزهايي را كه متقاضي زياد دارند چاپ مي كنند.
با سلام
در مورد فضاهای رنگی SRGB و Adobe RGB در منوی دوربین سوالاتی داشتم
کاربرد این دو و تفاوتها و موارد استفاده
البته در سایت جستجو نمودم ولی نتوانستم پاسخی بگیرم
با تشکر
بحث نسبتا پيچيده و مفصلي است كه به مديريت رنگ و چاپ عكس و ... مرتبط است.
مقالات زير كمك مي كند :
http://www.akkasee.com/articles/7128/
http://www.akkasee.com/articles/7180/