برای لنز و دوربین های ریکو همچین جدولی وجود نداره؟
Printable View
برای لنز و دوربین های ریکو همچین جدولی وجود نداره؟
کسی میدونه از طریق محاسبات چه طور میشه طول عمق میدانو برای یک لنز توی شرایط مشخص بدست اورد ؟؟؟؟
مثلاً برای یه لنز 50mm و f1.4 و یا هر لنز دیگه ای....
http://www.dofmaster.com/doftable.html
http://www.dofmaster.com/dofjs.html
این سایت فقط در مورده عمق میدان است :)
سلام دوستان .
من می خوام یه اطلاعاتی در مورد نورپردازی برای عکسهای پرتره کسب کنم . برای عکسبرداری پرتره چقدر نور لازمه ؟ مثلاً چند لوکس یا اینکه چند تا لامپ چند وات ؟ فلورسنت یا ... ؟ و اینکه جهت تابش چجوری باشه ؟ فلش لازمه یا نه ؟ و کلا هر چی به نظرتون مفید می یاد . البته من دوربین کمپکت سونی w300 دارم و پول هم ندارم فعلاً دوربین حرفه ای بخرم . منظورم برای کار تقریبا خونگیه . ممنونم .
سلام
یک پدید فیزیکی اپتیکی در لنز های زوم وجود دارد (مخصوصا لنزهایی با دامنه وسیع مثل 18-200 ها )
اگر در انتهای فاصله کانونی (مثلا 200 میلیمتر)روی بی نهایت فوکوس کنیم و عکس بگیریم و اینکه روی Min Focus Distance فوکوس کنیم و عکس بگیریم
تصاویر دارای یک زاویه دید برابر نیستند.
به این پدیده یا مشکل چه می گویند؟
سلام به همه دوستان :::happy::::::happy::::::happy:::
می دونم که جای این سوال این جا نیست اما تاپیکی در مورد سرویس و نگهداری دوربین پیدا نکردم
می خواستم بدانم در شرایط خاص که دور از خانه یا محل کار هستیم و به کیت مخصوص تمیز کردن لنز دوربین دسترسی نداریم
آیا میشه از الکل اتانول خالص 90 درصد که سفید رنگ و بدون بو است و در داروخانه ها فروخته می شود و یک تکه پنبه نرم و بهداشتی برای تمیز کردن لنز دوربین ( فقط لنز نه جای دیگه دوربین ) استفاده کرد
با تشکر
:::happy::::::happy::::::happy:::
خیر از اتانول الکل نباید استفاده کنید باید از Isopropyl Alcohol به جای اون استفاده کنید معمولاً موادی که به عنوان تمیز کننده ی لنز استفاده میشن همین Isopropyl Alcohol هستن.به این صفحه مراجعه کنید راجع به ایزوپروپیل الکل:
1- از یک دمنده استفاده کنید تا ذرات غبار و خاک روی لنز از بین بره ( چون شما دسترسی نداری ناچاری به فوت کنترل شده - که یه وقت آب دهان هم باهاش نیاد- اکتفا کنیکد:http://www.myhealth.ir/index.php/component/content/article/76-1388-09-04-19-18-13/789-
isopropyl-alcohol-?directory=91
2- یک قطره از ایزوپروپیل رو روی سطح پارچه میریزی
3- به دقت لنز رو از گوشه ها به سمت وسط پاک میکنی
4- کپ رو میذاری تا از کثیفی های بعدی جلوگیری بشه
ترجمه از
کد:http://www.ehow.com/how_5188109_clean-camera-lens-alcohol.html
ظاهرا به این مشکل یا پدیده فیزیکی Shrinkage میگویند.
کد:http://www.cameralabs.com/features/18200_issue/
http://www.cameralabs.com/features/1...200_3m_sml.jpg
Nikkor 18-200mm at 200mm
focused at 3m
http://www.cameralabs.com/features/1...135_3m_sml.jpg
Nikkor 35-135mm at 135mm
focused at 3m
http://www.cameralabs.com/features/1...200_3m_sml.jpg
Nikkor 75-300mm at 200mm
focused at 3m
سلام
با عرض پوزش شاید این سوال من ارزش پاسخ نداشته باشد چون قبلا هم سوال کرده بودم ولی نمیدانم چرا از لیست ها حذف شد
من شنیدهام بعضی از دوربین هایslr likeساخت چین لنز هایش از جنس پلاستیک است و فقط محافظ شیشه ای است آیا این حرف صحیح است؟ اگر هست معایبش چیست و راه تشخیص دارد یا خیر ؟
قبلا از راهنمائی شما عزیزان سپاس گزارم
سلام دوست عزیز ...
من به شخصه اگر دوربینی ببینم با کیفیت عکس 5D Mark II که توی لنزش نایلون به کار رفته باشد حتما برای خریدش اقدام می کنم ... به نظر من مهم کیفیت خروجی لنز و دوربین است و فکر کزدن به این مسائل گاه انسان رو از لذت های اصلی باز می دارد.
بهترین راه برای رفع این نگرانی ها خرید از نمایندگی های معتبر است. ( حتی کمی گران تر )
فکر می کنم این مشغولیت فکری بیشتر از 40 50 هزار تومن به آدم فشار میاره ...
امير خان بسياري از نمايندگيها -- نمايندگي هاي الكي هستند-- و گاهي حتي خودشان به خودشان نمايندگي ميدهند.
ضمن اينكه گاه بسياري از اقلام تقلبي را هم به اقلامشان اضافه ميكنند.
حتي refurbish- used - ... نيز در كنار كارشان ميفروشند.
بهترين حالت ---فقط و فقط -- تحقيق و چك نمودن از طريق چشمها و تجربه است.
بله همین طور است که جناب نادر عزیز فرمودند البته به نظر من بهترین راه خرید از نمایندگی های خارج کشور است در ایران کلاغ را رنگ میکنند جای قناری به فروش میرسانند .
سلام بر عاليجنابان فروم;)
يه سوال واسم پيش اومده كه بخاطر عدم اطلاع در اين زمينه ميپرسم.شايد خيلي هم ساده باشه:
چرا اسم عكاس رو تو تيتراژ پاياني فيلما ميزنن؟
عكاس چه كاري ميكنه تو فيلم؟ عكس از چي ميگيره؟
و در كل با اين عكسا چه ميكنن؟
با تشكر....
میلاد جان
درود بر شما
با توجه به تجربه بسیار کمی که تو این زمینه داشتم باید بگم توی کارهای سینمایی و غیره عکاس هم ماند دیگر عوامل نقش بسیار بسیار مهمی رو ایفا میکنه
از مهمترین اونا اینه که این عکسهای عکاسه که به وسیله بیل برد و تبلیغات مردم رو به سینما میکشونه و اولین چیزی که مردم از فیلم میبینن و جذبش میشن و میرن سینما تبلیغات فیلم روی بیلبردو غیره هست که توسط عکاس خلق شده
مورد دیگر عکس از چیدمان صحنه و لوکیشنه که به مدیر تولیدو دیگر عوامل کمک میکنه تا صحنه رو مثلا بعد از یک ماه بدون هیچ گونه تغییری برای برداشت باز سازی کنند
مورد دیگه گرفتن عکسهای کلوزآپ و نمای بسته صورت از گریم بازیگران برای باز سازی اون گریمها در روزهای آینده است که به مجری گریم کمک زیادی میکنه
موارد دیگه مثل عکس پشت صحنه ،عکس از طرح های لباس، گاهی اتود زدن کار و هزاران هزار چیز دیگر که توی کار پیش میاد
امیدوارم کما بیش جوابتو گرفته باشی
با سلام و عرض پوزش به خاطر تاپیکی که اشتباه فرستادم تازه کاری و هزارو یک اشتباه شما اساتید به بزرگواری خود ببخشید.
سوال من در مورد این بود که در یک لنز با قطر مثلاً 58 که کم ترین عدد دیاف آن 3.5 میباشد با یک لنز باقطر 72 برار است و عدد استاندارد است یا نه د راین لنز قطر 3.5 آن مساوی با 2.5 لنز با قطر 58 میباشد.
با تشکر و سپاس : محمد کریمی :confused:
سلام
جناب آقاي كريمي
من يك بار هم در پيام خصوصي از شما خواهش كردم كه قوانين فوروم را مطالعه و رعايت بفرماييد. براي هر سوالي نياز به باز كردن يك تاپيك نيست.
و اما در مورد سوالتان (كه بسيار در هم ريخته و بد تايپ شده و بايد كشف رمز شود) بايد عرض كنم كه عدد ديافراگم ربطي به قطر دهانه ي لنز و ديگر مشخصات لنز ندارد و به عنوان مثال ديافراگم 4 در دو لنز متفاوت ميزان بازشدگي يكساني را نشان مي دهد.
سلام
سوالی که دارم راجب داینامیک رنج است؟!! هر چند قبلا از دوستان و اساتید فروم به صورت خصوصی سوال کردم اما هنوز به درک درستی از این موضوع نرسیدم،هرچند پاسخ دوستان همیشه جامع و کامل بوده،اما متاسفانه به دلیل دانش کم در این زمینه دقیقا متوجه عرایض ان عزیزان و مثالها نشدم.
سوالاتم را به ترتیب مطرح میکنم:
1-داینامیک رنج اساسا چیست و کاربردش چیست؟(لطفا جامع و کامل و به زبانی ساده و اماتوری)
2-اینکه مثلا در انتخاب یک بادی گفته میشود دوربین x از دوربین y داینامیک رنج بالاتری دارد ،این از کجا مشخص میشود؟آیا این یک مزیت کلی و ویژه در انتخاب یک بادی است؟(داینامیک رنج بیشتر)
3-اینکه گفته میشود داینامیک رنج یک دوربین نزدیک به نگاتیو (یا دوربین های انالوگ احتمالا) است یعنی چه؟آیا در دوربین های دیجیتال از این باب هنوز نقایصی وجود دارد؟
4-برای رسیدن به داینامیک رنج مطلوب ،باید شرایط توسط عکاس فراهم شود(نورسنجی مناسب،انتخاب ایزو و..) و یا اینکه این شرایط در دوربین فراهم میشود؟(مثلا گزینه x در منوی دوربین باید فعال شود)
5-در یک سایت خارجی جدولی رسم شده بود برای مقایسه داینامیک رنج دوربین ها
در نمودارها مثلا دوربین هایی در رده پایین تر از لحاظ قیمت و کیفیت ساخت داینامیک رنج بالاتری داشتند مثلا از دوربینهایی مثل canon eos 7d ؟ آیا این نمودارها درست میباشد ؟کد:www.dxomark.com
6-هر چه اندازه سنسور بزرگتر باشد این طور که من فهمیدم داینامیک رنج بیشتر میشود،حال اگر این درست است آیا مگا پیکسل یک سنسور در کمتر یا بیشتر شدن داینامیک رنج تاثیر گذار است؟
7-چطور میشود از داینامیک رنج یک دوربینی که داینامیک رنج بالاتری نسبت به دوربین های دیگر دارد نهایت استفاده را برد؟
با تشکر
حالا که بحث جواب آماتوری است من بگگگگم؟ زیننننگ
داینامیک رنج را به صورت ساده من اینجوری تعریف می کنم:
توانایی صفحه حساس دوربین (یعنی سنسور یا فیلم و اسلاید ... ) در ثبت استاپ ها نوری متفاوت.
یعنی وقتی می گیم x داینامیک رنجش بالاتره یعنی اینکه تو عکسی که 4 استاپ مختلف نوری موجود است ثبت دقیق تری خواهد داشت و تیره روشنی های کمتری را از دست خواهیم داد مثلا اتاقی را تصور کنید که پنجره داره و یک میز : بیرون پنجره نور خود را دارد / فضای عمومی اتاق نور خود را دارد. پرده های توری پنجره چیزی بین نور داخل و بیرون را دارند و زیر میز و قسمت های سایه هم نور خود را دارد. هر کدام در یک استاپ نوری هستند- شاید تفاوتشان بیش از 2 استاپ هم باشد- حالا از اتاق عکس میگیرید با یک نور سنجی میانگین. هرکدام از فضاهایی که گفتیم چه قدر جزییات دارند؟یعنی تا چه حد ثبت شده اند؟ هرچه داینامیک رنج بالاتر باشه جزییات بیشتری از استاپ های نوری مخلف خواهید داشت. (البته انتظار نداریم که تمام موارد فوق کامل باشد چون تفاوت نوری زیاد است)
دوربین های دیجیتالی که ما داریم تقریباً 4 استاپ را خوب ثبت می کند. حاللا بین همین ها هم بعضی ها کمی بهتر هستند (داینامیک رنج بالاتری دارند) نتیجه اش سایه روشن های بهتر و تنالیته های رنگی بهتر است.
سوال 4 هم بله عکاس هم تعیین کننده است و انتخاب صحیح نورسنجی هم کمک می کند.
بقیه سوالات در حد یک تاپیک است! مثلاً در جواب سوال 6 : می تواند باشد می تواند نباشد. الزاماً بالا رفتن مگاپیکسل نسبت به ابعاد سنسور باعث افت داینامیک رنج نمی شود چون با هزار جور ابداع و کلک نقایص را جبران می کنند.
منم دوست دارم جواب این سوالات رو از زبان اساتید بشنونم...
اما در جواب سوال 3 باید بگم که دوربینهای دیجیتال هنوز در ثبت گامهای نوری محدودیت دارن.جایی خوندم بعضی از فیلمهای سیاه و سفید تا 11 گام رو ثبت میکنن.حالا نمیدونم چقدر این موضوع صحت داره...منتظر اساتید میمونیم ماهم...
سلام به همه دوستان و اساتید گرامی سوالی داشتم که تایپک مناسبی پیدا نکردم که در انجا مطرحش کنم.یکی از دوستانم عکسی را چاپ کرده و حالا قصد دارد ان را روی MDF بچسپاند حالا به هر دلیلی که ازش نپرسیدم از اساتید و دوستان گرامی اگر راه حل خاصی دارد و یا هر راه حل چسپاندنی لطفا راهنمایی بفرمایید و اگر سوالم مربوط به این تایپک نبود و یا اف تایپک معذرت می خوام
با تشکر
معمولا لابراتوار ها خودشون این کار رو میکنن (مثلا همین آریا ی خودمون)
تو ولیعصر (کمی بالا تر از انقلاب) هم چند تا کارگاه هستن که فقط کار شاسی می کنن...
البته اگه خودتون بخواید این کار رو بکنید هم مشکلی نیست، چوبش رو که تهیه کردید، اولی خوب پاکش می کنید تا کوچکترین براده ای روش نمونه، بعد چسب نواری دوطرفه (مثل همین چسب شفاف نواری پهن هایی که باهاش کارتن ها رو می چسبونن، ولی دو طرفش چسب داره و روی یک طرفش کاغذ زردی داره که مثل کاغذ پشت عکس برگردونه) رو از طرفی که کاغذ نداره روی چوب می چسبونید ولی کاغذ اون طرف رو نمی کنید؛ طبیعیه که تو این مرحله اگه کوچک ترین حباب هوا یا دانه براده یا گرد و خاکی زیرش بره کارتون خراب میشه... برای همین هم چسب رو باید کم کم بچسبونید و با یه دستمال پارچه ای روش بکشید تا هوا کاملا خارج بشه...
بعد عکس رو روی کار می ذارید و اطرافش رو تنظیم می کنید... بهتره از هر طرف چند میلی متر اضافه باشه (دقت کنید که قسمت سفید حاشیه کاملا بیرون کار باشه) بعد که تنظیم کردیدیه وسیله سنگین رو تو پارچه بپیچید و روی یک طرف کار بذارید تا تکون نخوره، بعد طرف دیگه رو آروم بلند کنید، با یه کاتر وسط کاغذ رو ببرید (مواظب باشید جای برش روی چسب نمونه) و کاغذ اون نیمه رو جدا کنید، بعد عکس رو به آرومی از وسط به سمت لبه شاسی، روی چسب بذارید و با یه پارچه نرم روش بکشید تا هوا خارج بشه... بعد هم نیمه دیگه رو به همین ترتیب بچسبونید...
حالا کل کار رو چک کنید و اگه جایی هوا داره سهی کنید خارجش کنید؛ بعد کار ور برگردونید و روی یه شیشه بذارید (سطح عکس روی شیشه باشد) ، بعد با کاتر (از پشت کار) قسمت های اضافه ببرید، تو این مرحله باید فشار کافی وارد کنید تا کاغذ ریش ریش نشه و ضمنا لازمه که برشه رو برای هر ضلع در یه مرتبه انحام بدید تا لبه ها دندونه دندونه نشه...
من چند باری این کار رو کردم، ولی ترجیح میدم که کارم رو به لابراتوار بسپارم یا اگه خیلی فوری باشه، شاسی چسب خورده رو آماده بگیرم و وقتی چاپ کردم، خودم فقط بچسبونم...
درود بر دوستان
قصد دارم عکسی را با فرمت raw به دوستی نشان بدم و همانطور که می دونید این فایل سنگین هست (حدودا 23MB)
می خواستم دوستان لطف کنند و سایتی را معرفی کنند که بتونم این عکس را آپلود کنم.
سپاسگزارم
با سلام
وکد:www.ifile.it
من به شخصه اولی را ترجیح می دهم.کد:http://www.4shared.com/
سلام دوستان در چند پست پیش سوالی عرض کردم حالا از چه چسپی استفاده کنم برای چسپاندن عکس به Mdf با تشکر
بله، هموطور که تو پست قبلی هم عرض کردم، باید از چسب نواری دو طرفه استفاده کنید... اگه سایز کارتون کوچیک باشه (حول و حوش ۳۰ سانت) ممکنه از جاهایی که لوازم نقاشی ساختمان می فروشن هم بتونید گیر بیارید، ولی اونا معمولا عرضشون در حد همین چسب نواری پهن های خودمونه...
پ.ن: فکر کنم هایپر استار هم همین عرض حدود ۱۰ سانتش رو داشت...
درود
یکی از دوستان که از سیستم عامل ویندوز استفاده میکنه کالیبراسیون رنگ کامپیوترش بهم ریخته می خواستم ببینم دوستان برنامه یا لینکی دارند که برای کالیبراسیون دوباره معرفی کنند.
متشکرم
اگر جای اشتباهی پست زدم عذرخواهی میکنم مدیران محترم زحمت انتقال را بکشند:redface:
سلام
به اينجا سري بزنيد
http://www.akkasee.com/forum/showthr...l=1#post132198
آقاي توفيقيان برنامه اي را معرفي كرده اند . كار راه انداز است و مجاني
چون ویندوز ندارم نمی تونم راهنمایی دقیق بکنم، ولی یکی از دوستان می گفت خود ویندوز ۷، تو قسمت تنظیمات مانیتورش، ابزار کالیبره کردن مانیتور رو داره. ضمن اینکه برند های سازنده مانیتور هم معمولا نرم افزار کالبیره برای ویندوز ارائه می دن (لااقل سامسونگ رو میدونم که اینطوره)
در 7 عبارت dccw.exe را در run بنویسید یا از طریق سرچ استارت آن را بیابید و اجرا کنید . خودش گام به گام راهنمائی می کند.
سلام
چگونه در Windows 7 مانتیور خود را کالیبره کنیم.
شاد باشید.
سلام
نوشته بالا از تاپیک " لطفا نظر دهید ! " نقل قول شده ( پست 8190 ) که در رابطه با عکس پست زیر بوده :
http://www.akkasee.com/forum/showthr...l=1#post187701
بعد از خوندن نوشته های صالح جان و احمد خان ( پست های 8189 و 8190 همان تاپیک ) این سوال برام پیش اومد که با در نظر گرفتن اینکه نمیشد خلوتی خاص را بخاطر یک ثبت بهم زد ( که بنظرم کاملا بجا بوده ) و با توجه به زمان ثبت که آنرا هم نمیشد به بعد موکول کرد ( بخاطر برهم خوردن شرایط خاص کادر و یا مسائل دیگر ) آیا در حالت هایی از این قبیل نمیتوان با استفاده از PS مشکل رو براحتی حل کرد ؟ آیا حذف عنصری از یک کادر که ذاتا عضو اصلی کادر نیست توسط نرم افزار اخلاقا جایز هست ؟ یا مغایر اصول عکاسی است ؟ ( البته از وجود یا عدم وجود اصول خاصی در این زمینه مطلع نیستم ) . لطفا اساتید و دوستانی که در این زمینه اطلاعاتی دارند لطف کرده و بیان کنند .
با تشکر و ارادت
پانوشت :
چون نتونستم 74 صفحه این تاپیک رو کنترل کنم که چنین سوال مطح شده یا نه پیشاپیش درصورت تکراری بودنش پوزش میخوام .
نظر شخصی من اینه که وقتی هدف رسیدن به یه ثبت هنری باشه، هر نوع ادیتی که منجر به تخریب یا متفاوت شدن ماهیت نتیجه از نسخه خام نشه مجازه...
و در مورد کار مستند و خبری، فقط پردازش اولیه رایج رو، اونم فقط در جهت نزدیک شدن عکس به واقعیت، مجاز می دونم. تو این مورد حتی گاهی کراپی که روی مفهوم عکس و برداشت مخاطب اثر بذاره رو غیر مجاز می دونم...
بنده اعتقادم بر عکس شماست.
چون به نوعی کراپ برای برش قسمتهایی است که ترجیح دادهایم در اثر نهایی نباشد؛ اتفاقی که موقع عکاسی با نزدیک شدن یا استفاده از لنز تلهتر رخ میدهد.
به هر حال این "عکس"ِ عکاس است که تأثیر را بر مخاطب خواهد داشت. عکسی که با خلاقیت عکاس احساسات بیننده را برمیانگیزد.
سلام.امیدوارم سوال را جای مناسبی پرسیده باشم(اگر اینطور نیست ببخشید):
در جدول تست لنزها مقادیر دیستور در هر بازه بیان میشود.برای راحتی فرض کنیم یک لنز 50مم فیکس داریم:
باز هم فرضا مقدار دیستور + این لنز 0.5 بیان شده است.آیا اگر تمام عکس هایی که داریم زاویه مستقیم با
سوژه داشته باشند و با فواصل مختلف(مثلا 2-5-10 متر از سوژه) میتوانند با یک مقدار اصلاح دیستور تصحیح شوند؟
یعنی یک مقدار مشخص را برای حصول نتیجه مطلوب به تمامی عکس ها اعمال کنیم.
پیشاپیش ممنونم
سلام آقای قدوسی
همونطوریکه خودتون تشخیص دادین ضرایب تصحیح دیستورشن در سوال شما فقط بستگی به فوکال لنت مورد نظر داره و وضعیت چیدمان و فاصله نسبت به سوژه و چگونگی قرارگرفتن اون توی تغییر این ضریب تاثیر نداره .البته این قضیه در حالت کاملا ایده آل و علمیش هست ( مثل اختلاف اکثر قوانین در حالت ایده آل و واقعی ) و به نسبت نحوه و کیفیت تولید هر لنز و اونهم با در نظر گرفتن پروسه تولید در هر برند اون ضریب میتونه در نقاط مختلف لنز اندکی متفاوت باشه که تولید کننده یا فلان سایت ریویوی محترم که عدد مذکور رو بدست اورده میانگین ضرایب مختلف رو در نظر گرفته . پس می تونیم یک مقدار مشخص را برای حصول نتیجه مطلوب به تمامی عکس ها اعمال کنیم.
موفق باشید
البته من این نظر رو در مورد عکس های مستند و اون هم فقط در شرایطی که با تغییر کادر (چه کراپ تو ادیت و چه با کادربندی موقع ثبت) سعی بشه موضوع طور دیگه ای جلوه کنه، بیان کردم...
در واقع این ممنوعیت رو برای وقتی میدونم که عنوان "سعی در تغییر واقعیت" در "عکاسی مستند" رو براش به کار برد...
سلام
منظور از سایز واقعی(actual size)که در whndows photo viewer هنگام دیدن عکسها به صورت یک آیکن زیر عکسها میاد چیست؟http://up.iranblog.com/Files73/576983d2d1bc44f48a34.jpg
در ساده ترین حالت یعنی اگر شما دستی به سایز اون تصویر نزنید و همانطور عکس را چاپ کنید به همان اندازه خواهید داید
سلام، فرض كنيد شما يك فايل با سايز بزرگتر از رزولوشن مانيتور خود داريد ولي در حالت عادي ويندوز براي اينكه شما بتوانيد عكس رو بطور كامل ببينيد از نوعي Zoom Out استفاده مي كند، حالا اگر شما بخواهيد آن عكس را در سايز واقي ببينيد ( با بزرگنمايي 100 درصد) از دكمه سايز واقعي استفاده مي كنيد.
منظور از Actual Size این است که هر پیکسل تصویر، دقیقا به اندازه یک پیکسل مانیتور نمایش داده میشود. یعنی در هنگام نمایش تصویر، هر پیکسل روی مانیتور دقیقاً به یک پیکسل از تصویر اختصاص می یابد. سایز هر پیکسل مانیتور هم بر اساس 1. Resolution تعیین شده در تنظیمات خروجی کارت گرافیک و 2. سایز فیزیکی صفحه ی مانیتور، مشخص می شود.
چاپ؟ :::waw:::
سایز تصویر چاپ شده تنها با سایز پیکسلی آن مشخص نمی شود و به معیار دیگری نیز وابسته است که همان DPI باشد. مقایسه سایز تصویر چاپ شده با سایز نمایش داده شده آن در مانیتور هم حتی با دانستن معیار DPI مورد استفاده در فرآیند چاپ، نه علمی است و نه عملی. صرفاً میتوان با داشتن دو تا از این سه عدد، سومی را محاسبه کرد. همین.
همونطور که میدونید در بخش ریویو سایت dpreview یک آزمایشی هست به نام Resolution که برای هر دوربینی انجام میشه در انتها یک جدول(عکس جدول در ادامه آمده) ارائه میشه که مقادیری رو برای عرض و طول نشون میده که خیلی کمتر طول و عرض خود عکس هستش جالبه این اعداد برای 50دی و دی300 تقریبا یکی هستش در حالی که این دو 3 مگاپیکسل تفاوت دارند.
میخواستم ببینم این محاسبه دقیقا چه چیزی رو اندازه میگیره اگر رزولشن حقیقی دوربینه چرا اینقدر با اعداد اسمی تفاوت داره اگر هم نیست که متشکر میشم بگید چیه
http://0k.016.img98.com/out.php/i474707_Untitled1.gif
کد:http://www.dpreview.com/learn/?/Glossary/Digital_Imaging/Resolution_01.htm
در مورد اکثر دوربینها که سنسور مشابهی دارند میتوان مقایسه را انجام داد. اما در مورد سنسور Foveon سیگما و احتمالا سنسورهای فوجی، چنین قیاسی صحیح نخواهد بود.
البته در نگاه کلی چنین قیاسی شاید تنها برای همان جداول کاربرد داشته باشد. در میدان عمل فاکتورهای زیادی بر رزولوشن واقعی تاثیر خواهند داشت که باعث خواهد شد چنین اعدادی خیلی کاربردی نباشد.
با سلام
یه مشکلی برای من پیش اومده که ممنون میشم دوستان کمکم کنن
دوربینم 450d کانن هست و زمانی که عکس raw میگیرم و وارد فتوشاپ میکنم ، سایز عکس 40*30 میشه ولی jpeg ها با سایز 150*100 وارد فتوشاپ میشن
می خوام بدونم مشکل از دوربینمه یا همه 450 d ها این مشکل رو دارن
ممنون میشم دوستان کمک کنن
سلام بهاساتید
چند تا سوال در مورد لنز دارم فقط نمیدونم باید اینجا بپرسم یا جای دیگه اگه محل طرح سوالم اشتباه هست لطفا بزرگان بگن تا برم جای درستش بپرسم.
1- روی لنزها اعداد مختلفی نوشته. من یه جا خوندم که از تقسیم عدد بزرگه به عدد کوچیکه عدد زوم لنز بدست میاد. این حرف درسته یا نه؟؟؟
2- از کجا میشه فهمید یه لنز وایده یا تله یا ماکرو؟؟؟
3- کلا اعداد روی لنز مععنیشون چیه.؟؟
اگر جایی قبلا این سوالات جواب داده شده فقط بهم بگید میرم میخونم اونجا.
ممنون
سلام
http://www.akkasee.com/articles/7166/
http://www.akkasee.com/articles/12293/
كلا به فهرست مقالات سايت عكاسي كه لينكش در امضاي بنده هست مراجعه فرماييد.
با سلام خدمت دوستان
مود های AV و TV و P روی مود دایال روی دوربین های عکاسی معمولا برای چه زمانی به کاربرده میشن؟
مثلا برای پرتره و یا طبیعت از کدام یک استفاده میکنن؟
ممنون....
دوست عزیزم...
سوال شما بسیار بسیار ریشه است و به هیچ وجه جز سوالات عمومی عکاسی نیست و تقریبا شما باید این مطالب را به درستی بدانید تا بتوانید عکاسی کنید و از دوربین تان استفاده کنید.
این اسامی مد های تقدم شاتر و دیافراگم و .. هستند که نمی توان به راحتی و با چند کلمه در موردشان صحبت کرد.اصولا چند جلسه از یک کلاس عکاسی نیاز است بتوان شاید این مطالب را منتقل کرد!
سلام
من نميدونم از كجا ولي خوندم كه سرعت شاتر در بعضي دوربين ها اونقدر پائين مياد كه در عكاسي از آسمان باعث ميشه مسير حركت ستارگان رو هم (البته به علت تغيير وضعي زمين) مثل نور چراغ ماشيني كه با سرعت از جايي رد ميشه و با سرعت شاتر پائين عكاسي ميشه، ببينيم.
اما در دوربين هاي حرفه اي مثل Canon EOS 5D Mark II يا Canon EOS 7D و امثالهم حداكثر سرعت شاتر 30 ثانيه بود. دوربين من هم حداقل سرعت شاترش 15 ثانيه هستش و ضمن اينكه 15 ثانيه بايد صبر كنيم تا شاتر بسته بشه همين مقدار هم بايد صبر كنيم تا تصوير پردازش بشه. با اين حساب اگر يك دروبين به فرض با حداقل سرعت شاتر مثلاً 1 ساعت بايد ضمن اينكه 1 ساعت منتظر بسته شدن شاتر بشيم بايد 1 ساعت هم منتظر پردازش تصوير بشيم ديگه.
شايد مواردي كه گفتم كمي سردرگم كننده باشه ولي احتمالاً حرفه اي ها متوجه منظورم ميشن.
خواهش ميكنم در اين مورد توضيح بدين چون واقعاً برام سئواله.
در دوربین های SLR بعد از اون 30 ثانیه یک حالت دیگه به اسم B که مخفف Bulb هست وجود داره که شما میتونی هرچقدر که دوست داری زمان بدی البته برای استفاده از این حالت یا باید ریموت کنترل داشته باشید یا دکولانشر در غیر اینصورت باید با دست دکمه شاتر رو نگه دارید که باعث لرزش شدید میشه.
بعضی دوربین ها مثل Nikon D60 این حالت Bulb اشون حداکثر میتونه 30 دقیقه باشه ولی در دوربین های رده بالاتر که سنسورهای قویتری دارند این زمان به چند ساعت هم میرسه.
در مورد پردازش هم، بسته به قدرت پردازش دوربین، زمان پردازش کم و زیاد داره مثلا" ممکنه همونقدر که زمان نوردهی دارید و شاتر باز هست همونقدر هم زمان برای پردازش نیاز باشه اما در حال حاضر چون سرعت دوربین ها بالاتر میره روز به روز ، این سرعت پردازش دیگه همون اندازه نوردهی نیست و کمتر هست ولی همچنان زمانش نسبتا" زیاد هست.
حتما" به بخش نجوم و عکاسی سر بزنید اطلاعات خوبی خواهید یافت.
موفق باشید
دوست عزیز شما مقداری در مفاهیم اولیه مثل چگونگی و حتی ماهیت دیافراگم ، ثبت شات و پروسس توسط دوربین دچار اشتباه هستید .
لطفا به مقاله های سایت عکاسی مراجعه کنید .
شاد باشید .
سلام
در صورتی که نویز ریداکشن دوربین روشن باشد معادل زمان باز بودن شاتر(مثلا یک ساعت)پردازش عکس زمان خواهد برد.اگر نویز ریداکشن را خاموش کنید بلافاصله بعد از زده شدن شاتر عکس قابل مشاهده خواهد بود.
دوست عزیز معمولا چند سری از اعداد روی لنزها به صورت همیشگی هستن. یکی از اونها فاصله کانونی لنزه که اگر لنز زوم باشه به صورت دو عدد پشت سر هم و با پسوند mm به معنای میلیمتر ذکر میشه.
مثل 18-105 mm که در اینجا فاصله کانونی لنز از 18 تا 105 میلیمتر متغیره. اگر لنز ثابت باشه فقط یک عدد رو میبینید که نمایانگر فاصله کانونی غیر قابل تغییر لنزه.
بازترین عدد دیافراگم هم در تمامی لنزها نوشته میشه که به این صورته: F 2.8/5.6 که در اینجا معنیش اینه که بازترین عدد دیاف برای این لنز از 2.8 در وایدترین حالت تا 5.6 در تله ترین حالت متغیره. یک عدد دیگه هم که به عدد فی لنز معروفه قطر دهانه لنز رو نشون میده که معمولا با علامت خاص خودش که یک دایره و خطی قطری روی اونه نشون داده میشه که واحدش هم میلیمتره.
و نکته دیگه اینکه همونطور که خودتون اشاره کردین با تقسیم کردن حداکثر فاصله کانونی یک لنز بر حداقل فاصله کانونی اون مقدار زوم لنز مشخص میشه
مثلا در مثال بالا لنز 18-105 تقریبا 5.83 برابر بزرگنمایی میکنه.
با سلام
من وقتی در حالت لایو ویو عکس میگیرم (با رادیو فلاش) فلاشها عمل نمیکنند کسی میداند چرا؟
5d mark2
سلام
تنظیمات دوربین را در قسمت فلاش باید تغییر بدید.
ببخشید موتور فوکاس که توی بعضی از دوربین ها هست چیه و چه کارایی هایی داره؟
ممنونم.
اگه دوربینی موتورفوکاس نداشته باشه نمیتونه روی سوژه اتوفوکاس کنه؟! پس چطوری فوکاس میکنه؟
بر روی لنز هایی که موتور فوکوس دارند کلید زیر را میبینید . میتوانید هم از حالت فوکوس دستی و هم حالت فوکوس اتومات استفاده کنید .
http://img.mye.ir/images/18200.jpg