صفحه 6 از 6 نخستنخست ... 2 3 4 5 6
نمایش نتایج : از شماره 51 تا 56 , از مجموع 56
Like Tree148تشکر

موضوع: اهمیت فوق العاده و فراموش شده نور...

  1. #51
    كاربر همراه sprants آواتار ها
    تاریخ عضویت
    May 2006
    نوشته ها
    148
    تشکر شده
    160
    تشکر کرده
    311

    پیش فرض پاسخ: اهمیت فوق العاده و فراموش شده نور...

    حامد خان یه چیزی میدونست که گفت فوق العاده و فراموش شده !

    مطالب جالب و تامل برانگیزی رو دیدم گفتم برای شما هم بزارم . امیدوارم به قول ازما بهترون usefull باشه براتون !!!



    نورپردازی ( Lighting )
    ایجاد شده توسط: مهناز نظری . مجله رشد



    بخش عمده ای از تاثیر گذاری تصویر ، ناشی از کار نورپردازی آن است. نورپردازی توسط مدیر فیلم برداری انجام می شود ، اما کاملا با نظر کارگردان.

    در سینما ، نورپردازی چیزی فراتر از نورتاباندن به اشیا ، فقط برای نمایاندن آنها است. بخش های روشن تر و تیره تر درون قاب به ساخته شدن ترکیب بندی هر نما کمک می کنند و به این ترتیب نگاه ما را به اشیا و کنش های خاص معطوف می دارند. یک لکه که نور بیشتری دریافت کرده ، می تواند چشم بیننده را به یک نکته مهم جلب کند ، در مقابل ، سایه جزئیات را پنهان می کند یا تعلیق ایجاد می کند درباره اینکه چه چیزی ممکن است در آنجا ، در پشت سایه باشد.

    نورپردازی کمک می کند تا بافت ها جلوه گر شوند : خطوط یک صورت ، ظرافت تار عنکبوت ، بافت زبر چوب ، درخشندگی یک قطعه جواهر و ... .


    همچنین نورپردازی به ترکیب بندی کلی نما شکل می دهد. مثلا در شکل سمت چپ که نمایی از فیلم جنگل آسفالت ( 1950- The Asphalt Jungle ) ساخته جان هیوستون ( John Huston ) است ، نوری که از یک لامپ آویزان می تابد ، اعضای باند ( انها قصد دزدی از یک جواهر فروشی را دارند ) را به صورت یک تن واحد نشان می دهد و در عین حال با تاکید بر قهرمان ، از طریق اختصاص دادن روشن ترین و تمام رخ ترین حالت به او ، نقش او را برجسته تر کرده است.

    [IMG]http://i23.*******.com/25h20xc.jpg[/IMG]

    [IMG]http://i21.*******.com/d08i.jpg[/IMG]

    نورپردازی می تواند حس ما از شکل و بافت اشیای نمایش داده شده را تحت تاثیر قرار دهد. برای مثال اگر به توپی از پهلو نور بتابد یک نیم دایره خواهیم دید و اگر از جلو به آن نور بخورد ، گرد به نظر خواهد رسید.

    سایه (Shadow )

    یکی از مسائل بسیار مهم در نورپردازی سایه است ، زیرا سایه ها به شدت می توانند به حس فضا کمک کنند. دو نوع مهم سایه وجود دارد که هر دو در ترکیب بندی سینمایی نقش مهمی دارند :

    سایه پیوسته ( Attached Shadow ): هنگامی که بخشی از یک شیء ، جلوی تابش نور ، بر بخش دیگر آن را بگیرد سایه ایجاد شده ، سایه پیوسته است. برای مثال وقتی در اتاق تاریکی رو به روی شمعی می ایستید ، بخش هایی از صورت و بدنتان در تاریکی قرار می گیرد. این پدیده سایه پیوسته است.

    سایه افکنده ( Cast Shadow ): در همان مثال شمع ، بدن شما جلوی تابش نور را می گیرد و سایه ای روی دیوار پشتی ایجاد می شود ، این سایه ، سایه افکنده است.


    چهار ویژگی مهم نور ، در نورپردازی یک صحنه

    کیفیت
    کیفیت نورپردازی به شدن نسبی نور بستگی دارد. به این ترتیب دو حد نورپردازی داریم :

    نورپردازی سخت : همان طور که از نامش نیز پیداست ، نورپردازی را سخت گویند که در آن از نورهای شدید استفاده می شود. برای مثال در طبیعت ، آفتاب ظهر نور سخت ایجاد می کند. در نورپردازی سخت ، سایه ها کاملا مشخص و تند هستند و بافت ها و کناره های تیز ایجاد می شود.

    نورپردازی نرم : در نورپردازی نرم ، روشنایی ها پخشیده هستند و شدت نور به نسبت نورپردازی سخت کمتر و ملایم تر است. برای مثال نور آسمان ابر آلود ، نرم است. در این نورپردازی ، خطوط و بافت ها کمی نرم ، پخشیدگی نور بیشتر و تضاد ملایم تری بین نور و سایه وجود دارد.

    جهت
    جهت نورپردازی ، بر مسیری اشاره می کند که نور به شی ء می تابد. این مسیرها عبارت اند از :

    نور جلویی : نوری که از رو به رو به سوژه می تابد.


    نور پشتی : این نور از پشت موضوعی که قرار است فیلم برداری شود به آن می تابد و می تواند در زوایای مختلف از پشت بتابد برای مثال مستقیم ، از بالا ، از پهلو و ... . نور پشتی اگر همراه دیگر نورها نباشد اثری ضد نور دارد و سوژه را تاریک و تیره می کند. همچنین این نور کمک می کند خطوط مرزی مشخص شوند و سوژه از پس زمینه جدا شود.

    « به تصویر سمت چپ توجه کنید ، که چگونه تنها استفاده از نور پشتی ، سوژه را تاریک و در نتیجه آن را مبهم و مرموز کرده است.»

    [IMG]http://i23.*******.com/z4nkj.png[/IMG]

    نور پایین : نوری که از جلو و از پایین به سوژه می تابد برای مثال کسی که در کنار آتش نشسته و نور آتش از پایین چهره او را روشن می کند. از آنجا که نورپردازی از پایین ، چهره را تحریف می کند ، ممکن است برای خلق وحشت از آن استفاده شود.

    نور بالا : نوری که از جلو و از بالا به سوژه می تابد. این نور اگر بر چهره بازیگر بتابد استخوان بندی صورت او را به خوبی نشان می دهد ، به همین خاطر هر گاه فیلم ساز بخواهد حالت چهره و حس موجود در چهره بازیگر ، نمایان شود از این نور استفاده می کند.

    جهاتی که در اینجا گفته شد جهات اصلی هستند کمی تغییر زاویه می تواند ، جهات نوری دیگر و در نتیجه کاربردهای بیشتر ایجاد کند.

    منبع
    منبعی که نور را تولید می کند. ممکن است فیلم ساز نخواهد از یک منبع نور مصنوعی استفاده کند و نور طبیعی که در محیط وجود دارد را مناسب بداند و تنها با کمی تغییر در شدت و ضعف و یا سمت و سوی آن ، از طریق فیلتر های نوری یا موانعی که بر سر راه نور ایجاد می کند ، نور مورد نیازش را تامین کند ( این کار در فیلم های مستند بیشتر مرسوم است ). همچنین فیلم ساز می تواند برای رسیدن به نور مورد نظرش در صحنه ، از انواع پروژکتورها و نورپرداز ها استفاده کند.
    در اغلب فیلم های داستانی از منابع نوری اظافی برای اعمال کنترل بیشتر بر کیفیت تصویر استفاده می شود. در بیشتر فیلم های داستانی ، چراغ های رو میزی ، چراغ های خیابانی و لامپ هایی که در میزانسن می بینیم ، منبع اصلی تامین نور فیلم برداری نیستند و هم زمان با آنها منابع نوری دیگری خارج از صحنه ، بخش های مختلف آن را روشن می کنند.
    فیلم ساز باید تلاش کند ، تا طرحی از نورپردازی ایجاد کند ، که با منابع نوری موجود در صحنه مانند همان چراغ های رومیزی و ... هم خوانی داشته باشد. برای مثال در حالی که در تصور می بینیم ، تنها یک شمع به عنوان منبع نور در صحنه وجود دارد ، نمی توان صحنه را خیلی رو شن و پر نور کرد.

    رنگ
    فیلم سازهایی که می خواهند بر نورپردازی کنترل داشته باشند ، با نور تا حد امکان سفید خالص کار می کنند. فیلم سازها با استفاده از فیلترهایی که در جلو منبع نور قرار می دهند ، می توانند نور را به هر رنگی که می خواهند در بیاورند. برای مثال ، برای القای نور شمع به ته رنگی نارنجی نیاز است و یا برای القای رنگ شب به آبی متمایل به ارغوانی. رنگ نور بسیار مهم است و تاثیرگذار. با به کار بردن رنگ مناسب در نور می توان به خلق فضا بسیار کمک کرد ، مانند آنچه در مثال نور شمع و نور شب گفته شد.

    ما عادت کرده ایم که به نور محیط هر روزه خود بی توجه باشیم ، از این رو نورپردازی فیلم هم می تواند به سادگی برایمان عادی شود و حتی بدتر بی اهمیت جلوه کند ، با این حال ظاهر یک نما و حس نهفته در آن ، با ویژگی هایی که نور صحنه از آن برخوردار است می تواند کنترل شود. فیلم ساز به طرق مختلف می تواند با دستکاری این عوامل و با ترکیب آنها به تجربه بیننده شکل بدهد.

    پس از آنکه نورپردازی هر صحنه کامل شد ، باید مراقب بود که نور برای دوربین کافی باشد. در این مرحله مدیر فیلم برداری با نورسنج ، مقدار نور تابانده شده به صحنه و مقدار نوری را که توسط اجسام ، به ویژه اجسام براق بازتابیده می شود را اندازه می گیرد و با استفاده از آن ، ابزار لازم برای فیلم برداری از آن صحنه را فراهم می کند.

  2. #52
    كاربر همراه sprants آواتار ها
    تاریخ عضویت
    May 2006
    نوشته ها
    148
    تشکر شده
    160
    تشکر کرده
    311

    پیش فرض پاسخ: اهمیت فوق العاده و فراموش شده نور...

    دکتر روشن ....
    حامد خان ....
    امیر خان ....
    پیام خان ...
    علیرضا خان ...
    سعید خان ...
    اهالی عکاسی ...
    دارو دسته هنر...
    هم ولایتی ها ....

    بابا نور ... به خدا نور مهمه هاااااااا !

  3. #53
    كاربر همراه sprants آواتار ها
    تاریخ عضویت
    May 2006
    نوشته ها
    148
    تشکر شده
    160
    تشکر کرده
    311

    پیش فرض پاسخ: اهمیت فوق العاده و فراموش شده نور...

    خوب براي اينکه شايد بشه خط داد !

    اکثر ما نور رو به رده ها و دسته هاي مختلف تقسيم نمي کنيم بلکه به سادگي از اون تاثيري هر چند گذرا احساس مي کنيم . جايي خوندم که مرز تکنيک هاي خلاق نورپردازي همين جاست .

    اينکه نور فرار است و بسته به چگونگي استفاده از آن ممکن است عيب يا کمال بيافريند ، به هيجان آورد ، خنثي سازد ، نشان دهد و چيزي را القا کند بر کسي پوشيده نيست .. حال اين چگونگي مي تواند بس جاي بحث داشته باشد ...

  4. #54
    Forum Administrator Kholeno آواتار ها
    تاریخ عضویت
    November 2006
    محل سکونت
    Tehran
    نوشته ها
    2,620
    تشکر شده
    17222
    تشکر کرده
    4056

    پیش فرض پاسخ: اهمیت فوق العاده و فراموش شده نور...

    سلام
    این دو عکس از نظر زمانی با هم 6 دقیقه فاصله دارند. قبل و بعد از طلوع خورشید. فقط خواستم که چراغ اینجا رو روشن کنم تا از مطالب و تجربیات دوستان استفاده کنیم.

    Amir Mohebi، Simaei، paya و 9 نفر دیگر تشکر می‌کنند.
    پيام حمزه‌ای
    PayamPix



  5. #55
    كاربر آشنا hesamjm آواتار ها
    تاریخ عضویت
    April 2009
    محل سکونت
    قوچان-مشهد
    نوشته ها
    60
    تشکر شده
    60
    تشکر کرده
    261

    پیش فرض پاسخ: اهمیت فوق العاده و فراموش شده نور...

    سلام یه سوال راجع به نورسنجی نقطه ای دارم -تو d90 موقع استفاده از این مود، نورسنجی بر اساس نقطه فکوس انجام میشه
    اما الان 7D کنن دارم -ظاهرا نورسنجی نقطه ای کمی تفاوت داره - سوالم اینه که ما در کنن نمی تونیم نورسنجی نقطه ای رو روی هر نقطه ی فکوسی در کادر خارج از دایره مرکز انجام بدیم؟؟
    تو کتابچه گفته:the meteing is weighted at the center covering about 2.3%

  6. #56
    Forum Moderator Navid7h آواتار ها
    تاریخ عضویت
    May 2008
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    2,708
    تشکر شده
    13116
    تشکر کرده
    7879

    پیش فرض پاسخ: اهمیت فوق العاده و فراموش شده نور...

    نقل قول نوشته اصلی توسط hesamjm نمایش پست ها
    سلام یه سوال راجع به نورسنجی نقطه ای دارم -تو d90 موقع استفاده از این مود، نورسنجی بر اساس نقطه فکوس انجام میشه
    اما الان 7D کنن دارم -ظاهرا نورسنجی نقطه ای کمی تفاوت داره - سوالم اینه که ما در کنن نمی تونیم نورسنجی نقطه ای رو روی هر نقطه ی فکوسی در کادر خارج از دایره مرکز انجام بدیم؟؟
    تو کتابچه گفته:the meteing is weighted at the center covering about 2.3%
    سلام

    7D را ندیدم و الان دفترچه اش را در دسترس ندارم.
    اما روی 40D و 50D نور سنجی نقطه ای فقط در مرکز تصویر است و به نقطه فکوس لینک نیست !
    یعنی نمی شود نورسنجی نقطه ای رو روی هر نقطه ی فکوسی در کادر خارج از دایره مرکز انجام دهیم.

    فکر کنم 7D هم این طور باشد با توجه به نوشته ای که از دفترچه راهنمای دوربین تان نقل کرده اید.
    hesamjm تشکر می‌کند.
    نوید حسینیان | پیوسته



صفحه 6 از 6 نخستنخست ... 2 3 4 5 6

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •