با اجازه جناب قبادي و جسارتا فكر ميكنم كار كردن با لنز فيكس بلند كمي مشكل است ( يعني براي من كه خيلي مشكل بود.)حالا دوستان رو نميدونم.
بخصوص پرنده گرافي با اين لنزها سخت تر است لنز اگر زوم باشد راحتتر ميتوانيد پرنده را پيدا كنيد و لنز زوم بنظرم كاربرد بيشتري و راحتتري دارد.
باز هم جهت تست در اين خصوص كافي است يك لنز زوم را روي 500 يا 400 يا ... قرار دهيد و چند تا عكس بگيريد بدون زوم كردن . من كه برام خيلي سخت بود شما را نميدانم شايد از تجربه كم ماست.
سياوش
It is not the gear, it is the guy behind the camera :)
سلام
یک پستی زدم تاپیک را به بیراهه بردم .شرمنده .راستش می خواستم هم یک تاپیک جدید باز کنم ولی ...........
من با توجه به نوع عکاسی که می کنم احساس می کنم 700 م م مرا قانع کند هر چه فاصله شما با سوژه بیشتر باشد سوژه احساس آرامش بیشتری خواهد کرد و رفتار های عادی خود را راحتر بروز می دهد و در نتیجه ثبت شما حس بهتری خواهد داشت و هر چه شما به سوژه نزدیکتر شوید سوژه بیشتر احساس خطر میکند و بیشترجهت فرار آماده خواهد شد .
من کلی لنز های نیکون وکانن رو بررسی کردم .در انتخاب لنز باید به وزن و دقت لنز و حداقل فاصله فوکوس و قیمت خرید توجه داشت .قطعا لنزهای 600 و 800 حملشان شما را با مشکل مواجه خواهد کرد اما دو لنز 300 و 500 لنز های مناسبی برای عکاسی من خواهد بود .لنز 300 اف 2/8 ای اس کانن با تله کانور تور 2ایکس در دیاف 8 بسیار خوب عمل می کند وکمی فوکوس با کندی مواجه می شود که شاید کمی ذهنتان را مشغول کند .در حقیت شما باخرید 300 کانن وتله کانورتور 2 ایکس صاحب لنز 600 مم با اف 5/6 خواهید بود البته این لنز با تله کانورتور 1/4 تقریبا می شه گفت دچار هیچ نوع افت کیفیت و فوکوس نخواهد شد..واز مزایای دیگر این لنز وزن نسبتا مناسب ان است که حملش را اسان تر خواهد کرد.
موردی دیگری که همه به ان واقفید نور مناسب برای عکاسی است .من شخصا هوای ابری را بیشتر می پسندم و شاید بتوان گفت که روزی که هوا ابری شود من بدون برو برگرد عازم عکاسی می شوم .حال روشن می شه چرا لنز بدون لرزه گبر را نمی پسندم .در هوای ابری نور کم است و شماهر چه ایزو را برای افزایش سرعت بالا ببرید با افزایش نویز مواجه خواهید شد چیزی که همه از ان گریزانند .تازه شما باید از بازترین دیاف لنزخود هم استفاده نکنید حداقل دو استاپ دیاف را ببندید تا شارپنس و دیتل بهتر بدست اورید .اینجاست که لنز های بدون لرزه گیر شما را با مشکل مواجه می کنند.
از مزایای 5Dmllمی توان 20مگاپیکسلی بود آن و رفتار نویزی ان را نام برد .قطعا بدنه کراپ دار برای حیات وحش مناسب تر خواهد بود اما فراموش نکنیم که از فول فریم ها می توان کراپ خوبی با دیتل بسیار خوب در آوردکه قطعا مگاپیکسل بی تاثیر نخواهد بود .فکر کنم در اینجا (از نظر مگاپیکسل) 5دی موفق تر از دی 700 نیکون خواهد بود .5 دی درست است 3/9 شات در ثانیه ثبت می کند اما این سه شات 14 بیت ذخیره خواهد شد که این خود باز بسیار مهم است (افشین اگر اشتباه می کنم مساعدت کن )
کاش یاسین عزیز فریم اصلی ان دارکوب را که چندی پیش در تاپیک حیات وحش گذاشته بود هم اینجا به نمایش می گذاشت .همچنین تصویر کراپ شده ان .
همه ما دوست عزیزمون سید بابک موسوی را می شناسیم .ایشان 500فیکس سیگما داستند ولی ایشان خیلی از شاتها رو بخاطر نداشتن لرزه گیر از دست می دادند نتیجه این شد که بسختی به دنبال 500 فیکس بودند.بماند که الان فکر میکنم از سر اجبار 300اف 2/8 ای اس را خریداری کرده اند و البته راضی هم هستند .
ای کاش جناب فراهانچی هم در این بحث شرکت می کردند.مدتی است که خبری از این دوست عزیز نیست .
عکاسی حیات وحش بقول کاوه عزیز باید حوصله داشت ,نمی شود با لنز 3/8 کیلویی مرتب در حال حرکت بود اما فراموش نکنید با سه هم شما کلی شات خوب را هم از دست میدهید .
مثل همیشه پر حرفی کردم .دوستان ببخشید .پایدار باشید
یا حق
اسدالله مداح
خوب تا یاسین دسترسی به هارد خودش پیدا کنه و اون عکس اصلی و کراپ شده رو بذاره می تونه اینجا شهادت بده که برای نمایش عکس روی وب و یا چاپ های سایز کوچک ،کراپ های خوبی میشه از فول فریم بیرون کشید خصوصا" که 21 مگا پیکسل هم باشد.و 14 بیت بودن هم برای کارهای بعدی کمک می کنه در جای خود.
اینکه 3 شات در ثانیه چقدر می تونه تاثیر گذار باشه که بستگی به شرایط داره و نمیشه حکم کلی داد ولی سرعت عکاسی بیشتر شانس گرفتن عکس های خوب رو در شرایط خاص بیشتر می کنه.
بله واقعا" این لنز 500 لرزشگیر دار کنون-در اولویت بعدی نیکون- با اون وزن 3کیلو و خورده ای که دارد انتخاب خیلی خوبی خواهد بود.همه ما دوست عزیزمون سید بابک موسوی را می شناسیم .ایشان 500فیکس سیگما داستند ولی ایشان خیلی از شاتها رو بخاطر نداشتن لرزه گیر از دست می دادند نتیجه این شد که بسختی به دنبال 500 فیکس بودند.بماند که الان فکر میکنم از سر اجبار 300اف 2/8 ای اس را خریداری کرده اند و البته راضی هم هستند .
یاسین محمدی
Nikon D700 / 70-200 vr / 24-70 N / 85 f 1.8D / 14-24 N / ٍSB 800 /Manfrotto 190MF4 / CompuRover AW /MC-36 Remote
5DII روی تمامی شات پر سکند ها چه بصورت تک یا 3.9 شات پرسکند 14 بیتی ثبت میکند D300 را میدانم در حالت 14 بیتی فقط 2.5 فریم پر سکند ثبت میکند اما از D700 اطلاعی ندارم. یاسین یا دوستان D700 دار میبایست بگویند.
اما اینکه تفاوت 12 بیت و 14 بیت چقدر در یک روز ابری برایتان میتواند تفاوت ایجاد کند نیاز به یک بررسی خواهد داشت شاید تاثیر گذار باشد شاید خیر... و شاید برای رسیدن به بهترین کیفیت تاثیر گذار باشد یا نباشد... مسلما بازیافت مناطق تاریک روی 14 بیت رفتار بهتری خواهد داشت منتهی اگر مایل باشید من در این زمینه ( حیات وحش ) چون تجربه ای عملی و مداوم نداشته ام و در اصل نمیدانم آیا میتواند مفید فایده باشد نظری ندهم
آقای روشن اطلاعات خوبی در این زمینه دارند. بنظرم نظر ایشان را هم جویا شویم بد نیست.
D700 بر خلاف D300 در هر دو حالت 12 و 14 بیت میتواند با سرعت 5 فریم در ثانیه عکس بگیرد. با گریپ مجهز به باتری El4a سرعت عکاسی پی در پی به 8 فریم در ثانیه در هر دو حالت 12 و14 بیت خواهد رسید.
از زمانی که دوربینهایی با خروجی 14 بیتی معرفی شدند، برای من این مساله دو بیت اضافه بسیار جذاب بود. حدس میزدم که باعث انعطاف پذیری بیشتر در پروسس شود. چون واقعا در تئوری، تفاوت ایجاد شده بسیار مشخص است. حتی زمانی که به چنین دوربینی دسترسی نداشتم از دوستی درخواست کردم که تستی با شرایط کنترل شده، انجام دهد و نتایج را برایم ارسال کند. آن زمان تستهایی در وب منتشر شده بود که حداقل در شرایطی خاص ( مثلا دو یا 4 استاپ اندراکسپوز و سپس افزایش اکسپوژر در نرمافزار و سپس بررسی مناطق Shadow) تفاوتهایی هر چند کم گزارش کرده بودند. اما در بررسی فایلها من نتوانستم به چنین چیزی برسم. بعدا هم که دوربینی با چنین خروجی تهیه کردم، چند بار در شرایط کنترل شده و مختلف( با اندراکسپوژر هایی تا 4 و حتی بیشتر، در ایزوهای مختلف، بررسی در شرایط تهیه عکسهای HDR ، مقدار هایلایت رکاوری ...) بررسی ها را تکرار کردم. و متاسفانه نتوانستم تفاوتی بیابم.
اگر تفاوتی می دیدم، این مساله اثبات میشد و من حتما مطلبی در همین زمینه در سایت منتشر می کردم. اما پیدا نکردن چنین تفاوتی توسط من، دلیلی بر رد مزیت 14 بیتی نمیتوانست باشد ( چون ممکن است شرایط تست را علیرغم تلاشم، رعایت نکرده باشم) بنابراین صحبتی نکردم شاید در تستهای بعدی چیزی پیدا کنم.
به همین دلیل و علیرغم این یافتههای شخصی، هنوز به صورت 14 بیتی عکاسی می کنم. یک احتمال که در ذهنم است، ناکارامدی مبدل های RAW فعلی است. شاید موتورهای آینده مبدلها، تاثیرات این 2 بیت اضافه را نشان دهند. به هر حال الان سر و کله دوربینهای 16 بیتی هم پیدا شده است.
اما یک نکته مشخص بود که اگر قرار بر وجود تفاوتی باشد، حداقل میتوان گفت که فعلا این تفاوت اندک است ( همانگونه که در تستهای منتشر شده در وب، این تفاوت بسیار اندک و در شرایط خاص مثلا تا 4 استاپ اندرکسپوز بود).
انعطاف پذیری هایی که بسیاری از دوستان در دوربینهای جدیدشان در پروسس RAW میبینند، بعلت بهبود نسبت S/N است و در هر دو حالت 12 و 14 بیتی دیده میشود. و ایجاد تفاوت در این دو حالت نیاز به تستهای خاص خواهد داشت.
به هر حال اگر دوستان چنین تستهایی انجام داده اند و تفاوتی دیده اند، بسیار خوشحال می شوم که در جریان جزئیات آزمونشان قرار گیرم.
ویرایش توسط nmroshan : Monday 18 May 2009 در ساعت 02:37
در این خصوص مدتی پیش مقایسه ای در این زمینه دیده بودم فقط اطمینان ندارم همین لینک باشد یا خیر...
فعلا روی این سرویسی که استفاده میکنم این لینک برایم نمایش داده نمیشود و ف ی ... است
آدرس سیو شده باید همین باشد در غیر اینصورت لطفا خبرم کنید تا لینک را حذف کنم
کد:http://www.flickr.com/photos/dn/2216325575/
واقعاً و بدون تعارف ببخشید که دخالتی در این بحث زیبا و حرفه ای می کنم ... ولی D300 آنقدرها هم که گفته می شود کم نویز نیست ها .... جالبترین و دردناکترین قسمت ماجرا این است که خیلی اوقات و بخصوص اگر مواظب شرایط عکاسی و تنظیمات این دوربین نباشید نویزهای بسیار مبسوطی! در ایزوهای پایین (حتی ایزو 200) عایدتان می شود ...دوربین هم که بسیار کم نویز است کافی است به جای لرزه گیر دو استاپ ایزو را افزایش دهید می شود معجزه!
عليرضا بهمن آباديNikon D50Nikkor 18-55 f/3.5-5.6G ED + Nikkor 18-200 f/3.5-5.6G IF-ED VR + Sigma 70-300 f/4-5.6 Apo DG
Speedlight SB800 Case Logic SLRC3
سلام
باب جانسون تستهای جالبی در مورد تفاوت 12 و 14 بیت در نیکون D300 انجام داده. به ظاهر که تفاوت مشهود هست مخصوصا در ریکاوری shadow و gradient rendering . ولی خوب دیدن این تفاوتها در عکس، پشت مانیتور یا پرینت شاید کمی سخت باشد.
کد:http://www.earthboundlight.com/phototips/14-bit-raw-12-bit-part-two.htmlکد:http://www.earthboundlight.com/phototips/nikon-d300-d3-14-bit-versus-12-bit.htmlThey can't provide for recording a wider range of colors or a greater dynamic range since these are a consequence of physical properties of the sensor itself. Rather, the extra bits provide for greater precision with which each photosite value turns into a recorded number in the raw file.
سلام
اوایل که دوربین دی 300تازه خریده بودم من دوربین را روی راو تنظیم کرده بودم ولی متوجه نبودم که 12 بیت است برای همین هنگام پروسس خیلی عکس ها از نظر رنگی مشکل داشت رنگهای تیره حالت تقریبا ابرنگی داشت این مورد بخصوص زمانی که تصویر را در مانیتور خیلی بزرک می کردم به وضوح مشخص بود.بخصوص قسمتها رنگ های تیره .برایم تعجب اور بود من فکر می کردم که لنز دارد ضعیف عمل می کند .اما پس از چند روز که فرصت پیدا کردم توانستم در منوی دوربین بگردم متوجه قضیه شدم .از وقتی 14 بیت عکس می گیرم در پروسس عکسها دستم بسیار باز است و در پروسس با مشکل بر نمی خورم مگر عکسهایی که اکسپوژر ان خیلی مشکل داشته باشد که الحمدلله در دی 300 این موارد به ندرت بر خورده ام .
حال یک سئوال از اهالی فن .می خواستم بدانم اگر یک سنسور کراپ1/6 را از سنسور فول فریم مثل 5 دی مارک دو کم کنیم چه مقدار پیکسل باقی خواهد ماند یا سئوال را اینطور بگویم شاید بهتر باشد .اگر از سنسور 5Dmll یک سنسور با کراپ 1/6 در بیارم (برش بزنیم ) این سنسور چند مگاپیکسل خواهد بود؟
پایدار باشید
یا حق
اسدالله مداح