شما درست می فرمایید جناب مبین .
عدد دیافراگم ، فاصله سوژه از دوربین ، و فاصله کانونی سه پارامتر اصلی عمق میدان هستند.
اما دیافراگم یکی از همین سه پارامتر مهمه . اصلن این همه بحث که بین دوستان سر یک عدد دیافراگم بازتر لنز f2.8 میشه ، سر همین مساله است.
من هم مانند شما معتقدم که نمیشه یک نسخه برای همه پیچید و گفت که اگر کسی از این عدد یا این میزان عمق میدان و یا ... استفاده می کنه یا نمی کنه ، ( بر طبق صحبت های پیشین همین تاپیک ) حرفه ای هست یا نیست . کارش خوب هست یا نیست .
یا به طور کلی درسته یا غلطه .
صدور احکام کلی ، کمی بحث رو به حاشیه می بره .
صحبت من هم این بود ، منجمله برخی دیگر از دوستان در این تاپیک ، که جناب حسینی در پست خودشون خلاصه و مفید به موارد مورد استفاده لنز جدید اشاره کردند .
حالا اگر کسی براش دیافراگم بازتر خیلی مهمه ، طبیعی است که باید از 2.8 استفاده کنه .
ولی برای کس دیگری ، علیرغم همه این موارد ، اهم ، چیز دیگری است . به طور مثال : وزن . یا قیمت .
و در این باره مثالهایی زده شد .
حالا این اهم و فی الاهم واقعن به هر عکاس بر میگرده و نمیشه برای همه یک دستورالعمل صادر کرد .
وگرنه اینکه هر کدام از ما یک بخش از یک جمله رو بولد کنیم ، و به اون پاسخ بدیم ، بدون احتساب جایگاه اون جمله در اون متن . به نظرم دیگه بحث رو به حاشیه می کشونه و فرسایشی .
با فرض فاصله کانونی یکسان ، و فاصله سوژه یکسان ، یک عدد دیافراگم بازتر ، چقدر میتونه عمق میدان رو زیاد کنه ؟
تا حدی که تبلیغات پشت و تماشاگران هم دیده بشن ؟
من که فکر نمیکنم .