سلام دوستان گرامی
من مدتی هست که ماکروگرافی می کنم و از لنز تامرون ۹۰ استفاده می کنم الان که کمی توی این زمینه پیش رفتم قصد تعویض لنز رو داشتم و دنبال چیزی مثل ۱۰۰ ماکرو سری L کنون می گشتم در ماونت نیکون که به ۱۰۵ ماکرو VR رسیدم اما با کمی سرچ در اینترنت و دیدن سایت هایی مثل فتو زون به این نتیجه رسیدم که لنزی رو که دارم و این لنز نیکور از لحاظ کیفیت اپتیکی با مقایسه چارت MTF تقریبا در نزدیک به هم هستند و تفاوت بیشتر در vr بودن و if بودن و کیفیت ساخت کلی لنز نیکون هست که قیمت اون رو دو برابر می کنه و اگر فرق فقط همین باشه با توجه به قیمت با این موارد می تونم کنار بیام اما شارپنس لنز برام مهم هست که در لنز کنون ذکر شده تقریبا دو برابر نسبت به نیکون هست می خواستم بدونم آیا اولا این مقایسه درست و معتبر هست و دوما اگر دوستان پیشنهادی به ذهنشون می رسه لطف کنند راهنمایی کنند در ضمن من لنز رو برای ماکرو گرافی از حشرات می خوام.
لینک های آنالیز دوتا لنز کنون و نیکون
http://www.photozone.de/canon_eos_ff...8is_5d?start=1
http://www.photozone.de/nikon--nikko...report?start=1
اگر دوربین شما و سیستم مورد استفاده شما کنون است دیگر شارپنس لنزهای برندهای غیر قابل استفاده بر روی دوربین شما نمیتواند مهم باشد و اما در مورد مقایسه چارتها مطلب زیر جالب است:
Q: What is the meaning of LW/PH (MTF50) ?
A: LW/PH means "Line widths per picture height" - it's basically a unit for resolution (not sharpness which is a combination of contrast and resolution) limited by the max. resolution of the camera's image sensor. You shouldn't take the LW/PH value itself too seriously because it is dependent on a number of factors. The analyzing tool (Imatest) is quite vulnerable to the quality of the source material. All PZ sample images are taken as RAW files and converted via Photoshop ACR (default settings without automatic image correction and contrast set to 0). If you convert RAWs via other imaging applications the LW/PH figures will be lower or higher due to the different sharpening & contrast algorithms. In the future I will probably drop the LW/PHs in favor of a school mark system which is easier to read. Refer to the reference scale on the left of the MTF charts to classify the quality
در نهایت اینکه لنزهای 105 نیکون و 100 کنون هر دو عالی هستند و البته لنز 90 تامرون هم از لنزهای بسیار خوب است. به نظرم اگر فقط در پی افزایش شارپنس هستید لنزتان را عوض نکنید چون نتیجه خیلی با لنز خودتان متفاوت نخواهد بود. بهترین راه اشنایی با عملکرد لنزهای مختلف را دانستن نظرات عکاسان و استفاده کنندگان میدانم و نه تستهای مهندسان در ازمایشگاه چون عکاسان هستند که در استفاده از یک لنز ان را به عنوان یک کل استفاده میکنند و اجزای یک لنز را تست نمیکنند.
ویرایش توسط Persian : Monday 28 March 2011 در ساعت 18:42
خیر دوربین من نیکون d90 هست و الان از تامرون ۹۰ ماونت نیکون استفاده میکنم عکسهای دوستان رو در گالری که از لنز کنون ماکرو ۱۰۰ سری ال استفاده می کنند دیدم و دنبال مشابه چنین کیفیتی در برند نیکون می گشتم که به ۱۰۵ ماکرو vr نیکون رسیدم و در واقع به فکر خرید یک لنز بهتر برای ماکرو گرافی هستم اما اگر طبق چارت ها (که البته با توضیح شما در رابطه با تعریف MDF قضیه کمی روشن تر شد) تفاوت کیفیت اپتیکی لنز فعلی که دارم چندان تفاوتی با نمونه نیکونی ذکر شده نداشته باشه خوب شاید تعویض اون کار درستی نباشه مگر کسی از دوستان با هر دو کار کرده باشه و بتونه نظر واقعی تری بدهاگر دوربین شما و سیستم مورد استفاده شما کنون است دیگر شارپنس لنزهای برندهای غیر قابل استفاده بر روی دوربین شما نمیتواند مهم باشد
در هر صورت از راهنمایی شما ممنونم جناب غفاری
Nikon D90 l 18-105 l 105f2.8 l 50 f1.8D l SB700
درود
اگر بنا باشد بهترین لنز ماکرو در این بازه را نام ببریم بحق 105 نیکون خواهد بود که البته مدتی نیست که کنون هم یک 100L که مطابق ریویو ها نزدیک به 105 نیکون است عرضه کرده است البته 100L را یکی از دوستان دارند و با خروجی آن آشنا هستم این لنز رو به توصیه من تهیه فرمودند. لنز های خوب و سرآمد دیگری هم وجود دارند مثل 150 سیگما یا 90 تامرون که شما هم دارید من فکر میکنم اگر از نتیجه کار با 90 تامرون راضی نیستند باید عیب کار را در جای دیگری جستجو کنید : در بخش عکاسی یا در بخش پست پروسس ( کار روی فایلهای خام ) اگر نه مشکل از ابزار نیست.
برای همین جناب غفاری فرمدند در پی لنز دیگری نباشید . چون اگر 90 تامرون دارید و از نتیجه آن راضی نیستید قدر مسلم با هر لنز مقبول دیگری هم نتیجه بهتری نخواهید گرفت
موفق باشید
انوش
ویرایش توسط Anoosh-Em : Tuesday 29 March 2011 در ساعت 03:36
خیر دوست عزیز به هیچ وجه چنین قصدی ندارم در واقع همانطور که عرض کردم دنبال مشابه چنین کیفیتی در برند نیکون می گشتم .یعنی شما میخواید برای یک لنز برندتون را و بالطبع تجهیزاتتون را تغییر بدید؟!
با چند نمونه عکس از لنز خودم و لنز کنون شاید بهتر منظورم رو برسونم عکس اول و دوم از لنز خودم (تامرون)بعد از ویرایش هست و عکس سوم خروجی مستقیم لنز و بدون هیچ ویرایشی از فایل راو گرفته شده و عکسهای چهارم و پنجم با لنز کنون سری ال گرفته شده :اگر بنا باشد بهترین لنز ماکرو در این بازه را نام ببریم بحق 105 نیکون خواهد بود که البته مدتی نیست که کنون هم یک 100L که مطابق ریویو ها نزدیک به 105 نیکون است عرضه کرده است البته 100L را یکی از دوستان دارند و با خروجی آن آشنا هستم این لنز رو به توصیه من تهیه فرمودند. لنز های خوب و سرآمد دیگری هم وجود دارند مثل 150 سیگما یا 90 تامرون که شما هم دارید من فکر میکنم اگر از نتیجه کار با 90 تامرون راضی نیستند باید عیب کار را در جای دیگری جستجو کنید : در بخش عکاسی یا در بخش پست پروسس ( کار روی فایلهای خام ) اگر نه مشکل از ابزار نیست.
برای همین جناب غفاری فرمدند در پی لنز دیگری نباشید . چون اگر 90 تامرون دارید و از نتیجه آن راضی نیستید قدر مسلم با هر لنز مقبول دیگری هم نتیجه بهتری نخواهید گرفت
http://www.irupload.ir/images/00ayl16dhbhsy142t6.jpg
http://www.irupload.ir/images/y9rxhzxddukuxz2s153o.jpg
http://www.irupload.ir/images/pr902nmlh8vhxscahpw.jpg
http://www.irupload.ir/images/44ekpkgt2ndtcddc1a.jpg
http://www.irupload.ir/images/xw7hzvb9fec1s43ytb1c.jpg
درود
قبل از هر چیز با دیدن عکسهای شما متوجه شدم که تصورم در مورد سطح عکاسی شما اشتباه بوده و شما استاد بنده هستید
اما نکاتی که در عکس شما دیدم بگذارید راجب عکس سوم چیزی نگویم چون پروانه درو داغونی را انتخاب کردید و شرایط عکاسی به نظر ایده ال نبوده
اما حتی با یک لنز سوپر پرفشنال همه شاتها ایده ال نمیشود خود سوژه هم باید پتانسیل لازم را دارا باشد ، فرصت آنرا داشته باشید که به سوژه نردیک شوید که مجبور نشوید کراپ کنید چون از دیتیل عکستان کم میشود و داشتن فواصل کانونیه بالاتر در اینجا بسیار موثر است.
مثلا 90mm روی کراپ نیکون که 1.5 باشد میشود 135mm اما 100mm کنون روی کراپ 1.6 کنون میشود 160mm برای عکاسی از حشراتی که ممکن است با نزدیک شدن به آنها فرار کنند خوب فواصل کانونی بالاتر خیلی کارا تر است اگر نه مجبورید با کراپ کردن به کادر مورد نظرتون برسید. که این از کیفیت کارتان کم میکند
و این مورد رو هم مد نظر داشته باشید آن 100L هم همه نمونه هایش اینگونه از آب در نمی آید نمونه هایی هم پیش میآید که مثل عکس سوم شما شود.
و مورد دیگر نور خوب است وقتی نور خوب داشته باشید خروجی خیلی بهتری هم خواهید داشت و اینکه همه جای عکس را روشن نکنیم جاهایی هم باشد که تاریک بماند و به صورت کنترل شده به سوژه نور بدهیم با روشهای مختلف کنتراست مناسبی را در عکس ایجاد میکند
این چند عکس را ببنید از فتوبلاگ دوست خوبمون جناب روجایی که همه با 100L گرفته شده اند جز اولین تجربه های ماکرو گرافی ایشان بودند ضمنا یادم هست که برای گرفتن اون حشره دوتا فلاش نیکون به صورت وایرلس یک جورایی در نوردهی شرکت میکرد :
به نظرتون همه نمونه ها از یک سطح شارپنس برخوردارند؟ دلیلی هم ندارد که باشند.کد:http://siasaret.blogfa.com/post-9.aspx
این هم یکسری دیگر از فتوبلاگ ایشان که شخصا اینها رو بیشتر دوست دارم:
من فکر میکنم اگر فرصتی پیش آید تا بتوانید 150 سیگما رو هم هم تست کنید اگر کسی از دوستان داشته باشند یا حتی 105 نیکون تصور ملموس تری پیدا خواهید کرد اما اگر قرار است به ریویو ها و نمونه های خارجی که همه چیز در شرایط ایده ال بوده ، را ملاک قرار دهیم آنها را با نمونه های خودتان مقایسه نکنید خود آنها را با هم مقایسه کنید. و پیدا کنید راهی را که چگونه میشود خروجیتان به آن سطح برسد.کد:http://siasaret.blogfa.com/post-10.aspx
در اینجام هم یکسری عکس از خواراکیها هست که دیدن آن جالب است خصوصا کارهای جناب عاشوری نیا که شخصا هر چقدر که نگاه میکنم سیر نمیشوم ( البته باید خود خوراکی رو خورد تاسیر شد ;) )
http://www.akkasee.com/forum/showthr...t=8499&page=14
موفق باشید
انوش
شما لطف دارید انوش خان بنده در محضر شما و دیگر اساتید شاگردی بیش نیستم و خیلی از دانسته هام رو مدیون این سایت و بچه های گالری و فروم هستم شاید خیلی وقت هست که در فروم سایت عضو هستم بیشتر نظرات اساتید رو می خونم و استفاده می برم و مدتی هم در گالری سایت فعالیت می کنم که از دوستان خوب اونجا هم زیاد یاد گرفتم و ممنونشون هستم. این سایت رو دوست دارم به خاطر محیط آموزشی که داره و واقعا مثل یک مرجع کامل اطلاعات عکاسی می مونه .قبل از هر چیز با دیدن عکسهای شما متوجه شدم که تصورم در مورد سطح عکاسی شما اشتباه بوده و شما استاد بنده هستید
بله درست می فرمایید سوژه خیلی جالبی نبوده ولی فقط چون بین عکسهای دیگه شارپنس بهتری داشت جهت نمونه شارپنس لنز ( بدون ادیت و شارپ سازی ) گذاشتم که بعد از ادیت هم در لینک زیر می بینید که دیتیل بالها و چشمها کاملا مشخص شدهاما نکاتی که در عکس شما دیدم بگذارید راجب عکس سوم چیزی نگویم چون پروانه درو داغونی را انتخاب کردید و شرایط عکاسی به نظر ایده ال نبوده
http://www.irupload.ir/images/zknkaq3sxz50pzcphqcs.jpg
بله کاملا درست می فرمایید شرایط مختلفی باید با هم جور شود تا یک شات موفق بوجود بیاید و عوامل زیادی دخیل هستند.اما حتی با یک لنز سوپر پرفشنال همه شاتها ایده ال نمیشود خود سوژه هم باید پتانسیل لازم را دارا باشد ، فرصت آنرا داشته باشید که به سوژه نردیک شوید که مجبور نشوید کراپ کنید چون از دیتیل عکستان کم میشود و داشتن فواصل کانونیه بالاتر در اینجا بسیار موثر است.
مثلا 90mm روی کراپ نیکون که 1.5 باشد میشود 135mm اما 100mm کنون روی کراپ 1.6 کنون میشود 160mm برای عکاسی از حشراتی که ممکن است با نزدیک شدن به آنها فرار کنند خوب فواصل کانونی بالاتر خیلی کارا تر است اگر نه مجبورید با کراپ کردن به کادر مورد نظرتون برسید. که این از کیفیت کارتان کم میکند
و این مورد رو هم مد نظر داشته باشید آن 100L هم همه نمونه هایش اینگونه از آب در نمی آید نمونه هایی هم پیش میآید که مثل عکس سوم شما شود.
و مورد دیگر نور خوب است وقتی نور خوب داشته باشید خروجی خیلی بهتری هم خواهید داشت و اینکه همه جای عکس را روشن نکنیم جاهایی هم باشد که تاریک بماند و به صورت کنترل شده به سوژه نور بدهیم با روشهای مختلف کنتراست مناسبی را در عکس ایجاد میکند
.من فکر میکنم اگر فرصتی پیش آید تا بتوانید 150 سیگما رو هم هم تست کنید اگر کسی از دوستان داشته باشند یا حتی 105 نیکون تصور ملموس تری پیدا خواهید کرد اما اگر قرار است به ریویو ها و نمونه های خارجی که همه چیز در شرایط ایده ال بوده ، را ملاک قرار دهیم آنها را با نمونه های خودتان مقایسه نکنید خود آنها را با هم مقایسه کنید. و پیدا کنید راهی را که چگونه میشود خروجیتان به آن سطح برسد
بله بهترین راه همین است که در صورت امکان لنز را از کسی قرض بگیرم و عملا تست کنم تا تفاوت ها برایم مشخص شود اما مشکل اینجاست که من در کوالالامپور زندگی میکنم و تقریبا این امکان وجود نداره و دوستان عکاسی رو هم که اینجا می شناسم یا کنونی هستند و یا لنز نیکون مورد نظر رو ندارند. به ۱۵۰ سیگما هم فکر کردم این لنز هم از لنز های بسیار معروف ماکرو گرافیست و کیفیت ایده آلی داره اما در مجموع ته دلم با نیکون موافق تره :)
بگذریم اگر فرصت تست بوجود اومد و در نهایت تصمیم به تعویض لنز گرفتم حتما نتیجه این کار رو همینجا اعلام می کنم تا دوستان هم در جریان قرار بگیرند.
عکسهای خیلی جالب و خوبی بودند وافعا جای تحسین و تبریک داره به هر دو دوست عزیز جناب آقای عاشوری نیا و روجایی. عکس غذا ها هم واقعا اشتها برانگیزند و خیلی هم خوب کار شدن آفزیناین چند عکس را ببنید از فتوبلاگ دوست خوبمون جناب روجایی که همه با 100L گرفته شده اند جز اولین تجربه های ماکرو گرافی ایشان بودند ضمنا یادم هست که برای گرفتن اون حشره دوتا فلاش نیکون به صورت وایرلس یک جورایی در نوردهی شرکت میکرد :
کد:
http://siasaret.blogfa.com/post-9.aspx
اینجام هم یکسری عکس از خواراکیها هست که دیدن آن جالب است خصوصا کارهای جناب عاشوری نیا که شخصا هر چقدر که نگاه میکنم سیر نمیشوم ( البته باید خود خوراکی رو خورد تاسیر شد )
http://www.akkasee.com/forum/showthr...t=8499&page=14
از لطفتون ممنون
شاد و سرافراز باشید.
سلام.
با توجه به عنوان تاپیک فکر میکنم بهترین مکان برای مطرح کردن این موضوع همینجا باشه...
اواخر اسفند گذشته یکی از دوستان لنز 105 وی ار نیکون رو تهیه کردن و با اون مشغول به عکاسی شدن.این چند روز اخیر متوجه مشکل عجیبی در این لنز شدن که برای من هم کم عجیب نبود...پشت المان جلویی لنز ذرات گرد و غبار دیده میشه که دوست من رو واقعا دلخور کرده.جالب اینجاست که با یک لنز دیگه هم که متعلق به کس دیگه بوده این مشکل رو دیدن.خواستم بدونم دلیلش چی میتونه باشه؟ کلا سیلینگ این لنز در این حد هست؟ یا مشکل از چیز دیگریه؟ اونهم با لنز متفاوت...
Canon Eos M+11-22+18-55+22mmf/2+90EX
عقیل احمدی