Nikon D5000 | 18-200mm VR II | 50mm F1.8G | SB-900
اگر در مورد لنز Nikon 50mm f1.8 صحبت میکنید، روی چه حسابی مینیمم فاصله فوکوس را 60 سانتی متر بیان میکنید؟
حداقل فاصله فوکوس آن هم طبق سایت slrgear حدود 46 سانتیمتر است. (همانطور که میدانید این فاصله از بدنه حساب میشود.)
ولی فکر نمیکنم کاربردی برای ماکرو داشته باشه. این هم نظر سایت slrgear در انی مورد:
شش ماه پیش که نورنگار این لنز را داشت. میتوانید به سایتشان رجوع کنید یا تماس بگیرید. (تمامی اطلاعات مربوط به تماس در سایت موجو است.)کد:Macro The lens is not rated for remarkable macro, with a magnification rating of just 0.15x. The minimum close-focusing distance is 46cm (18 inches).
کد:http://www.digihouse.ir/
ویرایش توسط Sama01 : Sunday 24 May 2009 در ساعت 17:41 دلیل: تکمیل
Nikon D5000 | 18-200mm VR II | 50mm F1.8G | SB-900
ممنون از دو بزرگوار .
هدف خرید من بیشتر از پرتره برای این قبیل عکسهاست ، لطفا" لینک زیر رو مشاهد کنید.
http://www.flickr.com/photos/magic-moment/3563021720/
نیاز مبرمی به بوکه مناسب و دیاف پایین دارم . الان اینکار رو با فتوشاپ انجام میدم.
میخوام بدونم انتخاب درستی دارم یا نه ، اینم بگم که فکر نمیکنم بتونم بیشتر از 200 تومن مایه بذارم. بازم ممنون.
Nikon D750 & D7200 - Tamron 24-70 f2.8 di vc - NIKKOR 50mm f/1.8G - Sigma 10-20 f4,5.6 - Nikon Sb800,Sb700,Godox TT685N - Lowepro Inverse 200 AW - Lowepro runner 450 aw - Gopro 4Black - Dji Osmo
سلام
خب نمیدوستم این عکسهای جناب خواجه امیری رو تو کدوم تاپیک بذارم! چون گرفتنشون برای من حالت یک تست و یک تجربه رو داشت.
چون عکسها رو با 50 اف 1.8 گرفتم گفتم بذارمشون توی این تاپیک. که آیندگان بدونن این لنز 130-140 تومنی گاهی وقتها خیلی بدردبخور میشه!
مخصوصا زمانی که نور کم باشه و وجود یک لنز گنده جلوی بدنه دوربین میتونه جلب توجه کنه و دردسر ساز بشه! :cool:
امیر جان سلام:
کجای این عکس شرایط نوری بدی دارد یا نور آن کم است ؟! :cool: منطقه فکوس دوربین شما که احتمالا همین خواننده بوده است ظاهرا از وضوح و کنتراست بالایی برخوردار است. بنظرم این عکسها به لحاظ نوری بهتر از اونی هستند که برای یک لنز چالش بر انگیز باشند؟ نمیدانم شاید در ویرایش عکس اینگونه شده ( که منطقه فکوس از وضوح و کنتراست بالایی برخوردار است ) ولی اگر همین عکس با همین وضوح در منطقه فکوس باشد. براحتی با لنز های دیافراگم بسته ای چون 4 هم میتواند به فکوس دقیقی رسید.( با فکوس نقطه ای در مرکز ) با ایزو و نورسنجی درست که که مابقی عکس؟!
خوب امیر جان من اندکی متفاوت تر میبینم که الزاما درست نیست باید نظر دوستان خوب فروم را در این خصوص جویا شویم.
من اینگونه میبینم که اعجاز لنزهای دیافراگم باز پیش از آنکه بدرد یک نورسنجی درست بخورند، کاربرد آنها برای فکوس دقیق و بی خطا خواهد بود. بطور کل ( با دوربین های امروزی که رفتار نویزی خوبی دارند ) اگر بتوانید یک فکوس دقیق و بی خطا داشته باشید معمولا مشکلی در نورسنجی نخواهید داشت این صحبت کلیست و میتواند به شرایطی دیگر هم وابسته باشد.
بطور تجربی بگویم لنز شما در این شرایط مشکلی از این بابت نخواهد داشت یا حتی رفتار دوربینتان بطور معمول باید بتواند عکسهای مطلوبی در این شرایط نوری بگیرد ( با توجه به جزییات که در این عکسها دیده میشود)
شرایط نوری بد چیزی همانند این عکس خواهد بود ( فعلا نمونه بهتر از این دم دست نبود ) که بگمانم دیافراگ 1.8 لنزتان باید بتواند فکوسی درست ( یا با خطای پایین ) در این عکس داشته باشد. سرعت اینجا 1/100 و ایزو 320 بوده
دیافراگم 4 در اینجا با فکوس سختی روبرو خواهد بود و دیافراگم 2.8 فکوس غیر قابل اطمینان.
خوب البته سیستم فکوس خوب دوربین های پیشرفته هم این میان مطرح خواهد بود ولی اشاره در اینجا صرفا روی اعجاز لنزهای دیافراگم باز است.
تمام این عرایض من بخاطر تاکید روی این موضوع است که در شرایط نوری بدتر از این نمونه ها باید بتوانید با لنز مورد اشاره فکوس دقیق و بدنبال آن نورسنجی درست و نهایت ثبتی موفق داشته باشید. این عکسهای مورد اشاره شما عکسهایی نیست که ابزارتان را به چالش بکشد.
نمونه عکسهای آرش عاشوری نیا در تاپیک عکاسی از تئاتر ( اگر خاطرم باشد ) مصداق روشنی از این عرایض خواهد بود مخصوصا که از لنزهای نیکون استفاده میکنند.
موفق باشید
چطور؟من اینگونه میبینم که اعجاز لنزهای دیافراگم باز پیش از آنکه بدرد یک نورسنجی درست بخورند، کاربرد آنها برای فکوس دقیق و بی خطا خواهد بود.
یاسین محمدی
Nikon D700 / 70-200 vr / 24-70 N / 85 f 1.8D / 14-24 N / ٍSB 800 /Manfrotto 190MF4 / CompuRover AW /MC-36 Remote
امیر جان لینکی که گفتم بودم این بود
انتخاب لنز برای عکاسی تئاتر
--------------------------------------------
یاسین عزیز من دقیقا نفهمیدم چی " چطور " حقیقتا یک متن بلند بالایی تهیه کردم ولی در انتها شک کردم که اصلا این متن پاسخ این " چطور" باشد
اما خلاصه کلام این متن بلند بالا این خواهد بود که به روایتی بهترین علم تجربه است در مواردی ... وقتی پارمترهای متغیر و بیشماری در یک موضوع دخالت داشته باشند و نتوان به راحتی فرمولی دقیق (یا با خطای پایین) برای یک خروجی بدست آورد روش دیگری انجام خواهد شد. در این حالت یک سیستم فرضی بصورت Actual مورد بررسی قرار میگیرد با بررسی مقادیر خروجی فرمول نویسی آغاز میشود فرمول هایی که ممکن است توانهای اعشار هم داشته باشند و ... اگرچه 100% درست نیست ولی به حقیقت نزدیک خواهد بود و قابل اعتماد به هر شکل.... نمیخواهم قضیه را خیلی پیچیده کنم
تست کنید اگر برایتان مقدور است یک تست انجام دهید در امضایتان لنز 200-70 دیافراگم 2.8 هست با یک لنز ترجیحا 85 دیافراگم 1.4 یک تست انجام دهید در مد مانیوال ایزو به دلخواه یک عدد ثابت دیافراگم ( در هر دو روی 4 ) شاتر هم ثابت به دلخواه
جدای از دغدغه نورسنجی فوکال لنت لنز زوم را روی 85 تنظیم کنید روی 3 پایه بدون لامپ کمکی فکوس ( بهتر است ) شرایط نوری را از مطلوب به سخت تغییر دهید ببینید کجا در کدام شرایط نوری لنز زوم 200-70 دیافراگم 2.8 با خطاهای فکوس نسبت به لنز 85 دیافراگم 1.4 روبرو خواهد شد.
احتمالا میدهم این تجربه شخصی پاسخی بر "چطور" شما باشد :)
البته ناگفته نماند این موارد تجربه شخصی مضاف بر اطلاعات و تجربه دیگران است و الزاما همیشه درست نخواهد بود. در این موضوع ( مطرح شده ) پارامترهای دیگری هم دخیل هست که شاید بتوان در فرصتی دیگر بدانها پرداخت
موفق باشید