igma UK has announced its APO 120-400mm f/4.5-5.6 DG OS HSM optically stabilized lens will be available soon in Sony and Pentax mounts
igma UK has announced its APO 120-400mm f/4.5-5.6 DG OS HSM optically stabilized lens will be available soon in Sony and Pentax mounts
شاید واقعا جای تاپیکی با مناسبت حل اشکالات لنزها خالی باشد. من با اجازه اساتید این تاپیک رو افتتاح میکنم .
من لنز 400-120 سیگما را حدود 10 ماه پیش خریدم. هر کاری کردم و هر چه تلاش میکردم که بتوانم یک عکس با کیفیت بگیرم نشد که نشد. تا این که در نقد یکی از عکسها دوستی به مشکل بک فوکوس(نمی دانم اسم درستی است یا نه) در عکس اشاره کرد.( خلاصه شک کردم چون با لنز 300-70 نیکون عکسهای نسبتا خوبی گرفته بودم و همه در سایت فوتو دات ای ار که فعلا در اغما است گذاشتم.) پس از جستجو در اینترنت تکنیک تست کردن وضعیت فوکوس را پیدا کردم و تست را روی لنز انجام دادم و متوجه شدم که نقطه فوکوس لنز با فاصله زیادی بعد از نقطه ای است که من انتخاب میکنم. این کار را با روشهای مختلف فوکوس نقطه ای و با او اس و بدون او اس و ... انجام دادم. اول خیال کردم مشکل مربوط به دوربین است(D90) که با دوربین دیگری امتحان کردم(D40X) و مشکل همچنان وجود داشت. البته این که من با نمایندگی برای اصلاح یا تعویض این لنز حدود 3 ماهه درگیرم بماند. از اساتید بزرگواری که دراین زمینه تجربه بیشتری دارند خواهش میکنم با دیدن عکسی که ارسال کرده ام راهنمایی بفرمایند. لازم به توضیح است که نقطه فوکوس انتخابی من روی عدد 5(داخل دایره) است و همانطور که میبینید خود لنز روی عدد 8 شارپ است. منتظر راهنمایی های شما اساتید هستم.
سلام؛
من هيچ نسبتي با اساتيد ندارم. ولي چون خودم قبلا خيلي با اين مساله درگير بودم خدمت شما عرض ميكنم. پيشاپيش عرض مي كنم اين مواردي كه عرض مي كنم منحصر به من است و ممكن است در مورد شما صادق نباشد.
من هم 150-500 سيگما دارم و مدتها از خيلي از عكسهايي كه مي گرفتم راضي نبودم. ولي الان مدتي است راضي شده ام (با توجه به بضاعت خودم در عكاسي و بضاعت لنزم) بهتر است داستان را از كمي قبل تر تعريف كنم. آن موقع من 30D داشتم و 150-500. من هم تستهاي مختلفي انجام دادم با تست چارتهاي مختلف و آن موقع به اين نتيجه رسيدم كه لنزم مشكل بك فكوس دارد ولي چون بدنه من Micro Adjustment نداشت بايد با اين مساله سر مي كردم. بعد از آن 7D خريدم و باز هم نتيجه جالب نبود. كوچكترين كراپي باعث مي شد كه مشكلات عكس بيشتر و بيشتر نمايان شود. دوباره شروع كردم به تستهاي مختلف و سعي در Adjust كردن؛ ولي باز هم در بسياري موارد نتيجه نگرفتم. مثل شما به نمايندگي هم رفتم. اما چيزي كه باعث شد نظر من عوض شود چند برنامه عكاسي اخير از پرندگان من با دوستان خوبم بهزاد و كسراي عزيز بود و تجربه استفاده از 3 پايه و مد عكاسي پيوسته. نتيجه واقعا قابل مقايسه نبود. فارغ از بحث خطاهاي فكوسي كه در بعضي از نسخه هاي سيگما وجود دارد چيزي كه بايد در نظر داشته باشيد اين است كه در دامنه هاي بالا مانند 400 يا 500 ميليمتر (به علت عمق ميدان كم) و لنزهاي سوپرتله سنگين كوچكترين لرزش دست بعد از فكوس يعني از دست دادن فكوس مناسب و نتيجه از دست رفتن عكس. الان به اين نتيجه رسيدم كه بر دوش گرفتم سه پايه كه منجر به ايجاد نتيجه بهتر شود واقعا ارزش دارد.
خوب حالا بپردازيم به تست فكوس:
در مورد تست فكوس هم بايد حتما شرايطي را قبل از تست مهيا كنيد. من خودم از خط كش فلزي مدرج استفاده مي كردم.
1-بايد از سه پايه خوب و قابل اطمينان استفاده كنيد.
2-لرزشگير لنز را حتما خاموش كنيد
3-از قفل آينه و سلف تايمر استفاده كنيد.
4-دوربين را رويه سه پايه تراز كنيد و وسيله آزمايش (مثلا خط كش) را با زاويه 45 درجه نسبت به افق قرار دهيد.
5-وسيله آزمايش دقيقا موازي با سنسور دوربين باشد.
6-نقطه فكوسي كه در نظر مي گيريد دقيقا هم ارتفاع با نقطه وسط لنز باشد.
از اينجا به بعد توصيه هاي افشين عزيز است كه نقل قول مي كنم
7-با توجه به Focal Length كه در نظر مي گيريد حداقل فاصله تا وسيله آزمايش را بايد داشته باشيد. (به نقلي حداقل 25 برابر Focal Length)
8-لنز را در حالت منوال فكوس قرار دهيد، رينگ فكوس را در حالت فكوس بينهايت قرار دهيد. سپس به فكوس اتوماتيك برگيرديد و فكوس كنيد.
9-حداقل سه بار اين كار را تكرار كنيد و سپس نتيجه ها را يكديگر مقايسه كنيد تا احتمال خطاي آزمايش كاهش پيدا كند.
------------------------------
باز هم توصيه مي كنم اگر مي خواهيد در فيلد به نتيجه مطلوب تري برسيد، حتما از سه پايه استفاده كنيد.
موفق باشيد.
دوست گرامی ممنون از وقتی که گذاشتید. اصولا کار من عکاسی پرنده است و کمتر سراغ موضوعات دیگر میروم(مگر این چند مدت که لنز ندارم و رفتم سراغ حشرات). همه مواردی که فرموده اید رعایت کرده ام و دهها بار تکرار کردم. عکس ها همگی یک نتیجه داده اند که نمونه آن را در عکس پیوست داده ام. عکسهای مرا در همین سایت و سایت فوتوسیگ میتوانید ببینید.کد HTML:http://aks.akkasee.com/users/5025/photos/کد HTML:http://www.photosig.com/go/users/userphotos?id=266685
for up
سلام.من مشکل فوکوس را متعدد داشته ام و آنقدر به تعمیرگاه مرکزی مراجعه کردم که از آقای قاسمی تا
منشی و مسئول لنز و دوربین و ...همه مرا می شناسند!روی این حساب چند خطی می نویسم شاید به
درد دوستان دیگر هم بخورد:
1-مشکل فوکوس مربوط به دوربین:
این مشکل معمولا در اثر ضربه ایجاد میشود و صفحه فوکوس و...کمی از محور خود خارج میشوند.مشکل فوکوس
در این مواقع معمولا در یک بازه خود را نشان میدهد.من در 40دی کنن در بازه واید(35مم و کمتر) و در دی90 در
بازه 150مم و بیشتر این مشکل را داشتم.دی90 ضربه نخورده بود اما باز این مشکل را داشت که در تعمیرگاه
توسط اقای قاسمی ادجاست شد.
2-مشکل فوکوس مربوط به لنز(مورد شما):
در این حالت لنز دچار مشکل داخلی است و نتیجه با هر دوربینی مشابه است.بهترین نتیجه با تعمیر یا تعویض
لنز حاصل میشود بهتر است توسط گارانتی اصلی لنز انجام شود.راه دیگر ادجاست کردن لنز توسط خود دوربین
است.
3-عدم هماهنگی بین بدنه و لنز:
این مورد بیشتر در لنزهای 3rd نظیر سیگما دیده میشود.ممکن است لنز روی یک بادی جواب دهد اما روی بادی
دیگر مشکل داشته باشد.
نظر من این است که مرتبا پیگیر این مسئله باشید.شما که فهمیده اید مشکل از لنز است و میدانم تا به حال
چقدر فرصت از دست داده اید و چقدر عکس جهت تست گرفته اید.اگر گارانتی جواب نداد سری به تعمیرگاه
مرکزی و مسئول لنز آقای آرش بزنید.(من به همین اسم با ایشان صحبت میکنم و متاسفانه فامیلی ایشان را
فراموش کرده ام!)
موفق باشید
6D | Canon 35 f2 IS | Canon 70-200 f2.8 IS II | Canon 100 f2.8 macro