پاسخ: تاملاتی در باب عکاسی
بنظرم قضیه دیگری هم باید به موازات بحث زیبایی شناسی در هنر مطرح شود و آن "هنر فاخر" و "هنر نازل" است.
شاید دوستان فکر کرده باشند حاشیه روی های زیادی در این تاپیک اتفاق افتاده در حالیکه من برعکس فکر می کنم موضوعات بسیاری از قلم افتاده است.
تا زیرساخت ها درست نباشند چگونه بنا استوار باقی بماند؟
این موضوعات به همین دلیل آزاردهندگی و خاصیت فسفر سوزی شان است که معمولا در طول تاریخ و بخصوص در جوامعی مثل ایران امروز، مهجور می مانند! از شما چه پنهان من هم گاهی خسته می شم. (بخصوص با این استقبال بی نظیر از تاپیک!)
اما باور کنید هنرمندی را ندیدم که آثاری درخور توجه داشته باشد، مگر آنکه در این زمینه ها صاحب فکر و احساسی قوی باشد.
ذکر مصادیق شر به پا می کند وگرنه مثالهای فراوان و تطبیقی ی متضادی را مطرح می کردم.
دو کارگردان یکی با فیلمهای در پیت و دیگری با فیلمهایی حیرت انگیز. دو آهنگساز. دو خواننده. دو نقاش. دو عکاس و ...
هنرمند و هنردوست باید دقت نظر و ظرافت طبع داشته باشد.
فکر کنم - یا لااقل امیدوارم - در این گزاره با یکدیگر هم عقیده باشیم (اگر در تعریف هنر و هنرمند و زیبایی اختلاف نظر داریم). کتابهای معرفی شده ما را با زوایای پنهان فکر و روح آدم بهتر آشنا می کند و تاتی تاتی وادار به دقت نظر می شویم و هارمونیک های روح ما با اصوات روح نویسنده یواش یواش به صدا در میاد. (وقتی سازی به صدا در می آید، سایر سازهای آکوستیک - نه الکترونیک - را که ساکت هستند به صدا در می آورد و مرتعش می کند.)
چه خوب میشد اگر دوستان نیز منابع علمی و هنری می شناسند - که حتما می شناسند - معرفی می کردند.
اگر نمی توانیم یا نمی شود در قالب کلمات تصویری دقیق از موضوع ارائه کرد، لااقل می توان به بهانه و دست آویزها به اصل مطلب نزدیک شد.
مثلا چه اشکالی دارد دوستان اهل فیلم مثل آقای منتظری، آقای فخار، آقای روشن، آقای قبادی، خانم نافذ و دیگرانی که نمی شناسم نمونه هایی از فیلمهایی که آنها را نماینده هنر با ارزش و متعالی و محرک حس خلاقیت و زیبایی شناسی ی بیننده اش می دانند را معرفی کنند؟
اگر نمی توانیم بگوییم یا حوصله نداریم بگوییم این غذا چگونه طبخ شده و موادش چگونه تهیه شده و ارزشهای غذایی اش از چه قرار است و چرا رنگ و بویی اینچنین دارد، لااقل می توانیم چهار تا رستوران خوب معرفی کنیم که بله تشریف ببرید شرف الاسلامی بازار طلا فروشهای تهران یا البرز تو سهروردی یا پسران کریم در مشهد بلوار خیام تا معنی حقیقی باقالی پلو با گوشت و روغن کرمانشاهی و کباب برگ و چلو ماهیچه را بفهمید.
پاسخ: تاملاتی در باب عکاسی
چون ذاتا از شامورتی بازی و زیرآبی رفتن متنفرم در نتیجه پنهان نمی کنم که در حال دست به دامن شدن تاکتیک هایی برای مشارکت دوستان در این تاپیک هستم :::love2:::
فیلمهای زیر را ببینید:
سه گانه آبی قرمز سفید. کارگردان: کیشلوفسکی
کازابلانکا. کارگردان: کورتیز
گبه. کارگردان: مخملباف
میخواستم فیلمهای نقطه مقابل را نیز معرفی کنم برای نمونه های تطبیق تضاد. ترجیح دادم اینکار را نکنم!
موسیقی های زیر را گوش کنید:
تابلوهای نمایشگاه. اثر: موسورگسکی
سوئیت سمفونی شهرزاد. اثر: کورساکف
آثار فریدون فروغی
موسیقی متن فیلمهای زیر را گوش کنید. چه بهتر که با فیلم ببینید.
شاید وقتی دیگر. آهنگساز: مرحوم بیات
فهرست شیندلر. آهنگساز: ویلیامز (Schindler's List - John Wiliams)
شجاع قلب. آهنگساز: هورنر (Brave Heart - James Horner)
تصاویر پیکرهای تراشیده شده توسط میکل آنژ را ببینید.
پاسخ: تاملاتی در باب عکاسی
میخواستم برای تاپیك جنسیت عكاس این پست را بگزارم اما دیدم به این تاپیك هم بی ربط نیست و میتوان به این بهانه كمی اینجا را گرم تر كرد...
نقل قول:
من هم معتقدم نه تنها عکاسان بلکه تعداد هنرمندان مرد در طول تاریخ بیش از زنان بوده است. حالا کمیت به کنار. در بعد کیفی مثلا نگاه کنید چند نفر آهنگساز بنام و مشهور داریم که مرد هستند و چند نفر زن ؟
البته كمی یك سویه نگریست اما كلاَ هنر ابزار ابراز وجود است
و اگر كمی جنسی با این موضوع برخورد كنیم میبینیم كه معمولاَ مرد ها بیشتر نیازمند این ابراز وجود هستند
در واقع این مرد برای نمایش دادن خود به این ابزار متوصل میشود و معمولاَ زن احتیاجی به این ابزار ندارد و حكم بیننده این رژه است كه البته در طبیعت و حیوانات هم با این موضوع رو به رو هستیم...
ممكن است كمی سخن نا به جایی باشد اما همیشه برای من جالب بوده كه چرا در جلسات متعدد شعری كه شركت كرده ام خانم های شركت كننده از جذابیت بسیار كمی برخوردار بوده اند ...
آیا هنر را میتوان یك نمود روانی از ضعف جسمانی پنداشت؟؟؟
چرا با چهره بسیار جذاب هنر مندان بزرگ كمتر رو به رو شده ایم تا با چهره دفع كننده شان؟؟
ونگوگ ... برشت...بودلر ... و بسیاری از هنرمندان چهره زیبایی نداشتند و یا كلاَ محرك هایی كه باعث جذب جنس مخالف میشود را نداشته اند و این عقده ها و زخم ها به صورت دیگری بروز میكنند...
امیدوارم این مطلب باعث سو, تفاهم نشود این ها فقط سول های من بود و مشتاقانه به دنبال جوابشان...
پاسخ: تاملاتی در باب عکاسی
من پاسخ دقیق و قطعی بیشتر سوالات شما را نمی دانم. درستی برخی گزاره ها را هم نمی دانم. اما هیجان خاصی در ذهنم ایجاد کرد.
مثلا بنظرم این جمله کاملا درسته و بسیار بسیار مهم. فقط نمیدونم چه نتایجی باید از آن گرفت به نحوی که مطمئن باشیم نتایج هم درست باشد:
نقل قول:
در طبیعت و حیوانات هم با این موضوع رو به رو هستیم.
بدون اینکه قصد مصداق قرار دادن تمام هنرمندان را برای سوالات شما داشته باشم، نمونه های زیادی از آنها را دیده ام.
ممنون.
پاسخ: تاملاتی در باب عکاسی
اثر: میکل آنژ - پیکرتراش، نقاش، معمار و شاعر ایتالیایی متولد سال 1475 میلادی
http://upload.wikimedia.org/wikipedi...y_Volterra.jpg
میکل آنژ که عکسش را در بالا مشاهده می کنید مجسمه "پیه تا" را در سال 1499 در سن 24 سالگی از سنگ مرمر یکپارچه تراشیده است و حضرت مسیح را پس از مصلوب شدن در دامن مادرش حضرت مریم نشان می دهد.
پاسخ: تاملاتی در باب عکاسی
دوستانی که می دانند، درس پس می دهم!
دوستانی که نمی دانند، این یادگار با ارزش را از من بپذیرند:
برای من کسب معلومات (و بطور کلی هرآنچه می توان گرفت) از اینترنت در دو سایت زیر خلاصه می شود و بدون این دو سایت، اینترنت در نظر من حتی کشک هم نیست:
بعضی چیزها بدلیل زیادی معلوم بودنشان است که مجهول می شوند!
حالا برمی گردم سر موضوع تاپیک...
اینجا را بخوانید:
کد:
http://en.wikipedia.org/wiki/Aesthetics
لااقل این چند خطش را بخوانید:
نقل قول:
Judgments of aesthetic value clearly rely on our ability to discriminate at a sensory level. Aesthetics examines what makes something beautiful, sublime, disgusting, fun, cute, silly, entertaining, pretentious, discordant, harmonious, boring, humorous, or tragic.
اگر این هم مقدور نبود این عکس را با دقت نظر و فارغ از تکنیکهای عکاسی و نویز و اوراکسپوز و وایت بالانس و ... تماشا کنید:
پاسخ: تاملاتی در باب عکاسی
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
infinity
...میکل آنژ که عکسش را در بالا مشاهده می کنید مجسمه "پیه تا" را در سال 1499 در سن 24 سالگی از سنگ مرمر یکپارچه تراشیده است و حضرت مسیح را پس از مصلوب شدن در دامن مادرش حضرت مریم نشان می دهد.
و درس مهمی که میکلآنژ در زیباشناسی به ما میدهد دید خاص او به هنر است. میدانیم که ساعتها و روزها در میان کوهها بهدنبال سنگی مناسب برای تراشیدن مجسمههایش میگشته. با اینکه سنگهای بسیاری از نظر فیزیکی مناسب بودند اما بهنظر میکلآنژ، ذات اثر او از قبل در طبیعت وجود داشته و او خود را موظف به صیقل دادن و نمایاندن زیبایی نهان در طبیعت میکرده. بهنظر میکلآنژ تمام زیباییهای دنیا از پیش در طبیعت موجود بودهاند و هنرمند فقط میتواند با نیروی خود آنها را در معرض دید عموم قرار دهد، یعنی به عبارتی کار هنرمند پردهبرداری از زیبایی ذاتی طبیعت است.
ممنونم.
پاسخ: تاملاتی در باب عکاسی
پ.ن: تصویر مربوط به خانه آبشار، ماکت است، چون عکسی پیدا نکردم که تمام خانه را نشان دهد. وانگهی در ویکی و گوگل عکسهای بسیاری از این شاهکار رایت هست. روی نامها کلیک کنید تا توضیحات مربوط به هر اثر را ببینید.
ریتم - تضاد - سادگی - تداخل - تقارن - هارمونی - بسط و توسعه یک ایده ساده - سوال و جوابهای هندسی و ...
اثر معلم طبیعت را هم ببینید و با معماری موزه مقایسه کنید:
http://www.jmg-galleries.com/the_wav..._line_520c.jpg
پاسخ: تاملاتی در باب عکاسی
برای لبیک به ندای هادی عزیز، فیلم پرسونا، یکی از شاهکارهای برگمن فقید را به عنوان فیلمی که باید بارها دید و دید، توصیه میکنم.
http://aycu37.webshots.com/image/318...2302115_rs.jpg
در مورد فیلم گفتنی زیاد است. اما چرا برای یک علاقمند به عکاسی، دیدن این فیلم میتواند تجربهای عالی در زیبا شناسی باشد:
1- فیلم سیاهوسفید است. فیلمهای سیاه و سفید، بعلت نداشتن رنگ، نیازمند عناصر قوی دیگری هستند که بتوانند از پس داستانگویی موفق برآیند.
2- بازی با نور و تاریکی. بازی با اشکال سادهای مانند مربع و دایره. توجه به الگوهای ساده و ساخت عناصر پیچیده از آن.
همه موارد فوق را در عکاسی نیز دیدهاید و تجربه کردهاید. این فیلم در این زمینه یک کلاس کامل اموزشی است.
3- کادر بندی: کادر بندیهای بسیار جالبی در فیلم دیده می شود. از سوی دیگر ریتم فیلم در بسیاری جاها کند است و ممکن است کادری را مدتی طولانی ببینید و فرصت فکر کردن به آن داشته باشید.
4- کادرهای پرتره و کلوزآپ: این فیلم یکی از شاهکارهای برگمن در استفاده از کلوزآپ است. چهرههایی که کل کادر را در بر میگیرند و مدتی میمانند تا با ذهنتان بازی کنند تا دقیقا بفهمانند که چه درپشت این صورت نهفته است. این فرد چه میگوید و به چه میاندیشد. قدرت پرتره. اهمیت توجه به جزئیات در پرتره.
5- زاویه دید: صحنههایی از فیلم که ابتدا از زاویه دید موکد به بیبی اندرسون روایت میشود بعدا از زاویه دید موکد به لیوتایلر تکرار میشود. تفاوت حاصله عجیب است. به خودمان هم شک میکنیم. همان صحبتها را شنیدهایم اما حالا فقط با این تغییر روایی، آن را جور دیگر میبینیم. تاکید بر توجه به زوایای دید در عکاسی. اهمیت اینکه درعکاسی نیز باید مرتبا چشم بگردد و زوایای جدید بیاید. گاهی حتی به پشت سر نگاه کردن میتواند یک دید دیگر را به ارمغان بیاورد.
6- روایت در لایههای مختلف: فیلم روایتهایی در لایههای مختلف است. روایتی از دو انسان. روایتی از تشابهات دو انسان. روایتی از تبدیل یک انسان به انسانی دیگر. روایتی از پنهان کردن خود. روایتی از فرار. و روایتی از بازگشت. همه این روایتها اما در هم پیچیده و د رخدمت داستان هستند. کاربرد عکاسی آن چیست؟ عکسهایی که حاوی روایتهای مختلف هستند. عکس همه داستان را در یک لحظه لو ندهد. هر چه بیشتر به عکس بنگرید چیزهای بیشتری خودشان را نشان دهند.
7- توجه به دوربین. در فیلم چند بار بر حضور دوربین تاکید میشود تا از یاد نبریم که این یک فیلم است. نوعی داستان گویی جدید. عکسهایی که در آنها ردپایی از عکاس میبینید. حضور عکاس را حس میکنید. دوربین را به عنوان یک جزء در کادر حضور مییاید. نوعی کادر جدید. نوعی داستان گویی جدید. اهمیت سلف پرتره.
8 – قرینهگی: بارها در فیلم بر وجود عناصر قرینه تاکید میشود. این عناصر به زیبایی در کادر قرار میگیرند و نقششان را به خوبی بازی میکنند. استفاده از عناصر قرینه در عکاسی. یکی از کادربندیهای نواورانه در شکست قوانین.
البته من تاکنون فقط 3 بار این فیلم را دیده ام. مطمئنا دوستانی که بیشتر در فیلم تفحص کردهاند، نکتهها ی بیشتری از آن یافتهاند.
کد:
http://www.imdb.com/title/tt0060827/
کد:
http://rogerebert.suntimes.com/apps/pbcs.dll/article?AID=/19671107/REVIEWS/711070301/1023
پاسخ: تاملاتی در باب عکاسی
مرتبط با موضوع این تاپیک، کتابی را که در اینجا معرفی کرده ام دانلود کنید. عکسها و آموزشهایش بشدت محرک حس زیبا شناسی ما و شکل دهی به خلاقیت و باز کردن افق هایی قابل توجه در این راه است. البته این نظر منه، قضاوت میزان درستی یا نادرستی اش با شما.