سلام ...
جناب مبین علی رنگ ستارهاتون بسیار خوب ثبت شده اند ، در اینگونه عکسها بیشتر ستاره ها سفید رنگ هستند اما در عکس شما چنین نیست ... این به خاطر ویژگی های 5dII هست یا از تکنیک خاصی استفاده می کنید ؟
Printable View
سلام ...
جناب مبین علی رنگ ستارهاتون بسیار خوب ثبت شده اند ، در اینگونه عکسها بیشتر ستاره ها سفید رنگ هستند اما در عکس شما چنین نیست ... این به خاطر ویژگی های 5dII هست یا از تکنیک خاصی استفاده می کنید ؟
سلام
از تکنیک خاصی استفاده نشده است.رنگ ستاره ها برای خودم هم جالب بود.
فایل پیوست 16988
منقطع بودن رد ستاره ها در قسمتهای پایینی عکس اصلی به خاطر عبور ابر است.
http://up98.org/upload/server1/01/t/...v14i9ec9nr.jpg
دماوند
17mm f4 30s iso3200
سلام.ممنون لطف دارید.
خیر سه پایه معمولی بوده.عکس کراپ شده و rotate شده از یک پانوراما متشکل از 3 شات است که به دلیل اعوجاج در 17مم و همچنین زاویه عکس مجبور به انجام آنها شدم.اساتیدی که در این زمینه فعالیت دارند مطمئنا میتوانند هم در مرحله عکاسی و هم در مرحله ادیت قسمت های بیشتری از کهکشان را نمایان سازند.
موفق باشید
سلام.
یک علت فوکال لنت واید است(در اینجا 17مم فول فریم) و علت دیگر اینکه عکس را در سایز اصلی مشاهده نمی کنید.به عبارتی حرکت دارند اما در این سایز مشخص نیست.در کراپ100% هم دقت میکردم ستاره ها تقریبا حرکتی نداشته اند و در گوشه ها حرکتشان کمی مشخص است.یک علت هم فکر میکنم(؟) نزدیک بودن به ستاره قطبی باشد که طبعا گردش ستاره ها کمتر است(اساتید راهنمایی کنند).نقل قول:
ميتونم بپرسم با چه ترفندي ستاره ها در مدت زمان 30 ثانيه و بدون موتور نقطه اي باقي موندن؟
اگه راجع به كل كار بيشتر توضيح بديد ممنون ميشم
نمیتوان گفت چند ثانیه.چون این مقدار بستگی به فوکال لنت دارد و هر چه واید بیشتری داشته باشیم حرکت ستاره ها کمتر مشخص میشود.فکر میکنم در این عکس تا 40 ثانیه هم میتوانستم نوردهی کنم.نقل قول:
کلا ستاره ها تا 30 ثانیه بصورت نقطه هستند، حال اگر بخواهید که بصورت دنباله ای بیفتند باید از زمانی بیش از 30 ثانیه استفاده کنید
موفق باشید
به فاصله کانونی نیز بستگی دارد.نقل قول:
کلا ستاره ها تا 30 ثانیه بصورت نقطه هستند،
در ۳۰ ثانیه هم اگر به بزرگنمایی زیاد عکس نگاه کنید، حرکت را میبینید. در لنزهای واید این حرکت، کمتر واضح خواهد بود و می توان از زمان های بیشتر از ۳۰ ثانیه هم استفاده کرد.
تفاوت رنگ ستاره ها بخاطر تفاوت طول موج نورشان است. هر ستاره البته خود طول موجهای مختلف دارد که بیشترین مقدار نورش در طول موج خاصی است که باعث رنگ خاص نور میگردد.نقل قول:
از تکنیک خاصی استفاده نشده است.رنگ ستاره ها برای خودم هم جالب بود.
اگر می خواهید تفاوت رنگ واضح باشد، وایت بالانس را باید به دقت تنظیم کنید. و اگر میخواهید تفاوت رنگ واضح نباشد، اشباع رنگ را کاهش دهید و نیز تراز سفیدی را تغییر دهید.
سلام ...
جناب دکتر روشن ممنون از راهنماییتون ، من تا بحال فکر میکردم که به علت اشباع شدن سنسور ، رنگهای مختلف به صورت سفید دیده
میشن ( در عکس ) تا بحال نتونستم ثبتی را که سفید شده باشد ، با وایت بالانس تغییر رنگ بدهم ( هر گروه از ستاره ها دارای رنگ
خاص خودشان هستند ) .
ORION 100 ED + EQ5 GOTO
f : 7.65
F : 765
60D
1/50s
ISO 100
سلام
از راهنماييهاي دوستان عزيزم دكتر روشن، سهيل و walkman ممنونم
سعي ميكنم اولين فرصت اينكار را امتحان كنم ببينم ستاره ها با فوكال لنت 18 ( معادل 27 فول فريم) كمترين فاصله كانوني كه در حال حاضر در دسترسم هست :) چقدر حركت ميكنن
و نتيجه را به اشتراك بگذارم
بازم مرسي
یکی از تفاوت های مهم عکس های نجومی دیجیتال و آنالوگ در گذشته ثبت رنگ و ... در عکس های آنالوگ بود.اما در سنسور های CMOS همان گونه که جناب روشن فرمودند اگر مقداری با وایت بالانس و اشباع رنگ بازی کنید می توانید تا حدود زیادی به رنگ های ستارگان برسید.
رنگ های مختلف هم دلایل مختلفی مثل مواد تشکیل دهنده ستاره ، فاصله ستاره تا زمین ، عمر ستاره و ... بستگی دارد. نمار رنگ ستارگان هم موضوع پیچیده ای است که نیاز به بحث بیشتری دارد.اما گرد و غبار موجود در فضا اغلب طیف رنگ مرئی نور ستارگان را به سمت رنگ های گرم ( قرمز و زرد و نارنجی ) می برد و ستارگان با نور مرئی آبی کمتر مشاهده می شوند.
فایل پیوست 17114
راه شیری در آسمان ورزنه
دوربین: 450d
لنز: 18-55
فاصله کانونی:18
نسبت کانونی: 3.5
شاتر:30 ثانیه
حساسیت: 1600 iso
سلام ...
با اجازه اساتید ...
نویز عکس کمی زیاده و بنظرم اگر کادر به صورتی بود که عوارض زمینی سهم بیشتری داشت ، بهتر بود !
ارادتمند ...
فایل پیوست 18252
عکس اگزیف دارد و فایل خام هم موجود هست .
کراپ شده و کمی شارپ سازی و تنظیم وایت بالانس.
عذرخواهی می کنم اما فرض بر اینکه عکس شما مونتاژ باشد آیا در نتیجه فرقی میکند؟فریمی که میبینم یک عکس با کادری نامتناسب است و جذابیتی ندارد.
لحن صریح مرا ببخشید آقای بیرامی
بله فرق مي كند زماني كه شما هم يك شات مشابه بگيريد متوجه تفاوت بزرگ آن خواهيد شد.نقل قول:
عذرخواهی می کنم اما فرض بر اینکه عکس شما مونتاژ باشد آیا در نتیجه فرقی میکند؟فریمی که میبینم یک عکس با کادری نامتناسب است و جذابیتی ندارد.
کاش اجازه میدادید خودشان پاسخ بدهند.این هم تقدیم شما:یاد گرفتیم:::whistling:::
چه فرقی کرد؟
سلام
مورد اول اینکه عکس روی دست و با لنز 70-200 اف4 ای اس گرفته شده است . بنابراین جایی برای کراپ بیشتر نداشت.
مورد بعدی کادر هست که در عکاسی از ماه بیشتر صلیقه ای انتخاب میشود (فکر میکنم!) و بنده ماه را در اسمان دوست دارم یک جایی آن بالا ...!شاید بعد ها نظرم عوض شد ولی فعلا اینگونه میپسندم .
اما در مورد مونتاژ و غیر مونتاژ باید عرض کنم که از یک نظر حق با شماست !! برای بیننده عادی که سر رشته ای از عکاسی ندارد و فقط نتیجه را میبیند عکس مونتاژ میتواند جذاب و زیبا باشد و این عکس بنده هم عکسی معمولی جلوه کند .
ولی از منظر دیگر عکسهای مونتاژ اینچنینی که ایجادش بسیار راحت و بی دردسر هست برای عکاسان و دوستداران عکاسی که نگاه فنی و تکنیکی به موضوع دارند جذابیتی ندارد !
این عکس را باید با دشواری ثبت اش و دیدی که وجود داشته است و... سنجید نه اینکه با عکس مونتاژ مقیسه اش کرد .
مثال فرش دست باف با طرح ساده و دردسر های نگهداری و گرانی اش هست در مقابل طرحهای رنگارنگ و زیبایی و ... فرش ماشینی !
:::happy:::
ممنون
پ.ن
نگفته ام همه فرشهای دست باف ساده اند و زیبایی ندارند هرچند سادگی نیز زیباست.
شما هم بهتر است عنوان کنید عکس ارسالی تان مونتاژ است :::happy:::
آقای بیرامی پایین عکس شما باید نوشته شود "فایل خام موجود است" تا همگان متوجه شوند عکس شما مونتاژ نیست.
اینکه شما خواسته اید راه مشکل را برای عکستان انتخاب کنید به خودتان مربوط است اما چیزی به ارزش عکس اضافه نمی کند.
مثال بی ربطی بود.طرح های فرش دستبافت ساده است؟!!فرش ماشینی در مقابل فرش دستبافت زیباست؟!شما فرش دستبافت 80-90 رجی را با این موکت ها یکی میکنید؟!نقل قول:
مثال فرش دست باف با طرح ساده و دردسر های نگهداری و گرانی اش هست در مقابل طرحهای رنگارنگ و زیبایی و ... فرش ماشینی !
كسي كه اين ثبت زيبا را انجام مي دهد مطمئنا تفاوت آن را مي داند.نقل قول:
چه فرقی کرد؟
يكي از مهمترين جنبه هاي عكاسي لااقل براي بنده لذت بردن از عكسهايي است كه ميگيرم نه انجام امور گرافيكي بعد از عكاسي كه چه بسا از آن فراري هستم، البته كه كار گرافيكي در جاي خود بسيار لازم و زيباست ولي به نظر شما مونتاژ با ثبت تفاوتي ندارد؟ خوب پس چرا بايد عكاسي كنيم اينهمه عكس در اينرنت كه از عكسهاي ما خيلي هم زيباتر هستند همان را مونتاژ كنيم!
سلام دوستان
من خیلی تلاش کردم تا یه همچین تصویری با این رنگ از آسمان شب بندازم ،اما متاسفانه نتیجه ای رو دربر نداشت
مثلا در این تصویر که یکی از دوستانمون زحمتش رو کشیدن راه شیری بخوبی نمایان شده
من هم عکسی رو دقیقا با همین مشخصات این تصویر انداختم که تنها مدل دوربین فرق میکنه که مال من 60d هست
اما موفق به ثبت راه شیری نشدم
هرچقدر هم که با نرم افزار تلاش کردم تا راه شیری رو نمایان کنم جز اندکی موفق نبودم
نظر شما چیه ؟
چه عواملی میتونه باعث ثبت بهتر راه شیری بشه؟
آیا فیلتر مادون قرمزی که در دوربینها وجود داره باعث این موضوع میشه؟
من تازه این کار رو شروع کردم و از دوستان میخوام که مثل همیشه به تازه کارا کمک کنن
ممنون
متوجه نشدم؟فوکوس ماه مشکل دارد یا عکس عقاب؟هر دو عکس به صورت جدا به قول آقای بیرامی فایل خام موجود هستند.بنده حاضرم هر دو عکس(من و آقای بیرامی) را چاپ کنیم و در نمایشگاه برای علاقه مندان به عکاسی به نمایش بگزاریم و قضاوت کنیم.نقل قول:
ببخشید شما الان عکاسی نجومی کرده اید ؟ ا زاین نظر پرسیدم که ماهتون بسیار فوکوس هست ! اون پلنگی هم که در ماه سایه اش افتاده زیادی بزرگ است !!!
+شما میفرمایید تمام عکس هایی که از اساتیدی مانند نعما روشن میبینید بدون ادیت هستند؟
گرفتن تصویر پرنده در برابر ماه کار فوق العاده مشکلی است و تفاوت آن با فتو مونتاژ این تصویر فرق برلیان با شیشه است.
برلیانی که ممکن است فوکوس نباشد شارپ نباشد کراپ خوبی نداشته باشد ولی باز هم از یک وانت شیشه با ارزشتر است.
سلام
در عکاسی نجومی تجربه مهمترین نقش را برای یک ثبت حرفه ای دارد
عکس های بسیار حرفه ای از عکاسان ایرانی و خارجی از کهکشان راه شیری ثبت شده است
من هم در حدود یک دهه عکاسی نجومی انجام میدهم
ثبت حرفه ای عکاسی نجومی و کهکشان راه شیری نیازمند یک دوره مقدماتی
تا پیشرفته عکاسی نجومی است که هم من تدریس میکنم و هم دیگر دوستان
اما شما به یک لنز واید با دیافراگم حداکثر 2.8 که اگر 1.4 باشد بسیار بهتر است و حداکثر 30 ثانیه زمان نوردهی به علت حرکت زمین
و حداکثر حساسیت 800 تا 1000 به علت وجود نویز نیاز دارید + یک سه پایه محکم
IR سنسور هم مهم است اما برای ثبت های تخصصی اعماق آسمان
رنگ کهکشان راه شیری به علت وجود ابرهای آسمانی و تراکم ستارگان حاصل میشود که اگر آلودگی نوری نباشد و موقعیت ماه هم مناسب باشد
بهترین ثبت حاصل میشود
سپاس
سلام
برای برجسته تر کردن راه شیری از قابلیت zonemapper در برنامه lightzone استفاده کردم. میشه این کار رو با فتوشاپ هم انجام داد( فکر کنم با curves) ولی کار با lightzone خیلی راحتتره.
با این قابلیت میشه قسمتی از هیستوگرام رو انتخاب کرد و چند پله به چپ یا راست کشید. در نتیجه میشه قسمت هایی از عکس که مزاحم پیدا شدن راه شیری هست رو انتخاب کرد و به سمت چپ کشید که تاریک بشن.
ببخشید اگه منظورم رو درست نرسوندم.دقیق تر بگم؟
خیلی ممنون
متوجه شدم
این کار رو انجام دادم اما فکر کنم به خاطر وجود ماه که باعث روشنایی آسمون شده به خوبی نتونستم ظاهرش کنم
باید خیلی تجربه کسب کرد
باز هم از دوستان ممنونم
منظورم این بود که تصویر شما ، عکس نجومی نیست !
به علت ریسایز عکس ، جزئیات از بین رفته ، اما به نظر میاد ماه فوکوس نباشه !
عکس نجومی بدون ادیت نرم افزاری مفهومی ندارد ...
مثال شیشه و برلیان هم که کاملا گویاست ...
عکس شما ( بدون در نظر گرفتن کراپ نرم افزاری ) حاصل لنزی حدود 500mm است ... اگر قرار بود این عقاب واقعی در هوا پرواز می کرد ، در چه فاصله ای باید می بود که چنین تصویری و اندازه ای داشته باشد ؟ ( اینجاست که باز فرق شیشه و برلیان ...)
درود
جناب برهانی جسارتا با نظرتون کاملا مخالفم!
اینکه شکار همچین لحظه ای بسیار مشکله قبول، اما این زحمت ضمانتی برای کارآمدی نتیجه نداره، مهم نتیجه ی به دست آمده است که در این مورد خاص عاید نشده. مثال شما بیشتر معطوف به شیوه ی گرفتن عکسه، نه خود عکس. مطمئنا شما هم عکس رو با حساب انرژی صرف شده برای گرفتنش نمیسنجید.
یک تایم لپس از فضا!
JAW DROPPING Space Station time lapse
http://blogs.discovermagazine.com/ba...stimelapse.jpg
The video, taken by astronauts and edited by Michael König, was from a high-resolution camera with low-light abilities,
so it can see faint sources of light. The footage was all taken from August to October 2011.
منبع
خیلی عجیبه!
همین عکس قبلی که توی هارد لپتاپم هم هست خیلی شارپ تره
سیستم اپلود سایت عکس ها رو کمپرس میکنه؟
اگر حجم فایل بالای 200 کیلوبایت باشد، خود سرویس عکس را فشردهتر میکند.
سلام
برای عکاسی از ماه گرفته چطور باید نورسنجی کنیم و از چه اگزیفی استفاده کنیم؟
شنبه وقتی ماه طلوع میکنه گرفته است و وقت زیادی برای قلق گیری نداریم.
زیباست.
ای کاش اگزیف و شرایط عکاسی رو هم ضمیمه می کردید.
ممنون:)
سلام، ممنونم
عكس ماه از پشت تلسكوپ گرفته شده با يك دوربين كامپكت سامسونگ pl120:
24mm
F/5.9
1/90sec
ISO 80
فاصله كانوني تلسكوپ 1200 ميلي متر و چشمي 25 ميلي متر (48 برابر زوم)
هرچند بعداّ در فوتوشاپ تصحيح شارپنس و روشنايي و ... انجام شده.
عكس مشتري هم در واقع با همان دوربين گرفته شد به اين صورت كه در 120 ميلي متر (حداكثر زوم دوربين) ، دوربين پشت چشمي قرار داده شد و 20 ثانيه با رزولوشن HD فيل برداري شد و 500 فريم از فيلم با هم توسط نرم افزار Registax تركيب شد، دوستاني كه علاقه مند هستند با لنزهاي تله خودشون جزئيات خوبي از سطح ماه داشته باشند مي تونند با اين نرم افزار چندين فريم عكس رو با هم تركيب كنند و به ويرايش بپردازند.
تصویری از طلوع ماه هنگام ماه گرفتگی امشب:
ایشالله عکس کلی رو بعدا می زارم
مشخصات ایت ثبت: | Canon EOS 50D | Canon EF 400mm f/5.6 L USM | 2s | f/5.6 | ISO 1600 |
خسوف دیشب همراه با ثبت رد شهاب سنگ ...
600d+iso3200+30s+f3.5
http://up.vatandownload.com/images/5...cdfsycsvad.jpg
ماهـ کـامل
دیافراگم 5.8 شاتر1/200 ایزو 200 لنز400میلی
فایل پیوست 21125
عکس دیگری از ماهـ
دیافراگم 5.8 شاتر1/100 ایزو 80 لنز200میلی
فایل پیوست 21126
فایل پیوست 21264
6شات عمودی 30 ثانیه ای
با سلام
فایل پیوست 21267
فایل پیوست 21268
برای عکاسی رد ستارگان بهتر هست یه عکس شات مثلا 4 ساعته باشه یا اینکه بهتر هست که عکس هایی با شات های 30 ثانیه و ممتد به مدت چند ساعت تصاویر گرفته بشود و بعدا بر همدیگه سوار بشه؟
برای دوربین تفاوتی داره؟ آسیبی به دوربین نمی زنه؟
شک نکنید که بهتر اینه از شاتهایی حدود 20 ثانیه استفاده کنید هرچه سرعت شاتر کمتر باشه نویز بوجود آمده کمتر میشهنقل قول:
برای عکاسی رد ستارگان بهتر هست یه عکس شات مثلا 4 ساعته باشه یا اینکه بهتر هست که عکس هایی با شات های 30 ثانیه و ممتد به مدت چند ساعت تصاویر گرفته بشود و بعدا بر همدیگه سوار بشه؟
برای دوربین تفاوتی داره؟ آسیبی به دوربین نمی زنه؟
نیازی هم به چند ساعت نیست فکر میکنم تا نیم ساعت در عکسهای واید جوابگو باشه من بیشتر عکسام و در فوکال بالای 50 میلیمتر میگیرم چون نمیشه توی شهر کادر واید خوب بست در این حالت تقریبا به اندازه 20 دقیقه شاتهای متوالی 20 ثانیه ای میزنم
کارکرد زیاد سنسور باعث گرم شدن سنسور میشه که تمام اینها باعث وجود نویز میشه
درباره آسیبهای احتمالی دوستان بهتر میدونن
آسیب که نمی رسونه .
ببینید نوردهی طولانی مدت بستگی به نوع عکسی هست که میخواید ثبت کنید . اگر هدف فقط ثبت رد ستارگان هست ( مثلا جایی که کادر خوب بشه بست - آلودگی نوری نباشه - هوا صاف باشه و ...) اگر میخواهید مثلا عکسی ثبت کنید که طلوع و غروب ستارگان رو کامل نشون بده بهتره اولا کمی آسمان رو بشناسید ( مثلا صور فلکی - جایی که قراره ستاره ها شروع به حرکت کنند و حرکتشون رو خاتمه بدند - مصیر حرکتشون و ... ) بعد به نظر من بهتره که از شات های متوالی به مدت طولانی استفاده کنید . با 20 دقیقه هم فکر نکنم زیاد چیز جالبی در بیاد ( 4 تا 6 ساعت می تونه رضایت بخش باشه ) با این کار تایم لپس هم میتونید تهیه کنید .
نوردهی 4 تا 6 ساعت باعث می شود خروجی بشدت نویزی شود ! با نوردهی با این مدت چگونه قرار است تایم لپس درست کنیم ؟
همانطور که بار ها در این تاپیک گفته شده باید با توجه به فاصله کانونی لنز زمان نوردهی با توجه به سبک مورد علاقه در نظر گرفته شود ...
جهت ثبت نقطه ای با یک لنز واید حدود 30 ثانیه کافی است ... اگر از موتور استفاده می کنید تا 3 دقیقه با توجه به تنظیمات دقیق موتور و مقر می توان نور دهی کرد ...
سلام، اين شبها سياره سرخ مريخ در مقابله قرار دارد و نوراني تر از هميشه به نظر مي رسد، هر شب حدود ساعت 9 شب مي توانيد اين سياره را در افق شرقي به راحتي ببينيد (پرنورترين جرم آسماني در افق شرقي)، ديشب فرصتي دست داد تا يك پرتره از فاصله 112 ميليون كيلومتري از اين سياره بگيرم:
فایل پیوست 23838
اين هم عكسي كه تلسكوپ هابل گرفته البته لطفا مقايسه نكنيد ;-)، علت قرار دادن اين عكس نشان دادن عوارض سطحي در عكس بالا هست مثل يخهاي قطب شمال مريخ:
روش عكاسي هم در صفحات قبل توضيح داده شده.
می تونید مثلا هر 1 دقیقه یکبار یک شات بگیرید به مدت 4 ساعت بعد با برنامه هایی مثل startrails.de تایم لپس تهیه کنید یا عکس ها رو باهم تلفیق کنید .
موتور و مقر هم زمانی لازم میشه که میخواهید از تلسکوپ یک جرم آسمانی رو که در فاصله دور قرار داره ردیابی و عکاسی کنید .
برای عکاسی نقطه ای بله ! شاید 30 ثانیه زیاد هم باشه. خروجی هم زمانی نویزی میشه که دوربین گرم داغ کنه . تازه برای این کار باتری هم تموم میشه (برای نوردهی بلند مدت )
سلام ...
هر دقیقه یک بار یک شات به مدت 4 ساعت !!!:mlaugh:
در این موقعیت در هنگام صبح بعد از یک شب پر کار عکاسی ، فقط 2 شات قرمز رنگ ( نویزهای البالویی رنگ ) داریم و تایم لپسمان2 فریم
بیشتر ندارد !
سلام به همه دوستان:-)
من تقریبا اکثر صفحات این بخش رو مطالعه کردم و این اولین پست من در انجمن هستش. امیدوارم از راهنمایی های شما در این شاخه از هنر عکاسی استفاده بکنم.
این هم اولین عکس نجومی من:
فایل پیوست 24578
کهکشان راه شیری
مکان عکاسی: یکی از کاروانسراهای قدیمی در دل دشت کویر نزدیک آبادی فرخی
(عکس دارای اگزیف میباشد)
سلام به همگی.
راستش من دنبال ساخت مقر به فرم دستساز هستم.
تو اینترنت و همین بخش از فروم هم یه گشتی زدم.
ظاهرا چند نوع وجود داره که هر کدوم یه خطایی رو شامل می شه.
مثل این چند مدل که من نفهمیدم کدوم بالاخره بهترین (کمترین) خطا رو داره.
اگه کسی اطلاعی داره .... ممنون می شیم!
Barn door tracker - Wikipedia, the free encyclopedia
سلام،
اين نوع مقر (بارندور) رو ميشه با دو قطعه چوب و يك پيچ بلند M6 ساخت اتفاقا در اين شماره از مجله نجوم توضيحاتي داده شده بود، اگر مجله در دسترس هست خريداري كنيد (در سايتها هم اطلاعات ساخت پيدا ميشه) ولي به طور كلي ميشه از اين مقر براي نوردهي تا 8 دقيقه با لنز نرمال (50 م م) براي ثبت نقطه اي ستاره ها (كه زياد هم هست) و تا 200 م م با زمان هاي كوتاه تر استفاده كرد. اگر توضيح بيشتري لازم هست در خدمتم.
همنشینی خوشه پروین با سیاره ناهید هنگام غروب سیاره مشتری در کنار صورت های فلکی جبار و کلب اکبر در شب سیزده به در
فایل پیوست 24834
خوشه پروین با سیاره ناهید هنگام غروب سیاره مشتری در شب سیزده به در
فایل پیوست 24835