سلام
پنتاكس 645 گزينه خوبيه و تميزش هنوز گير مياد. تنها عيبش اينه كه بك اون قابل تعويض نيست. اخيرا هم يك RZ67 تميز ديدم كه حدود 600 ميگفت با لنز 127
سلام
پنتاكس 645 گزينه خوبيه و تميزش هنوز گير مياد. تنها عيبش اينه كه بك اون قابل تعويض نيست. اخيرا هم يك RZ67 تميز ديدم كه حدود 600 ميگفت با لنز 127
در یک گشت گذار اینترنتی متوجه موضوع عجیبی شدم
دوربین مدیوم فرمت 645DF هم توسط کاخانه مامیا و هم توسط فاز-وان تولید شده
گویا تنها محصول هر دو کاخانه هستش و در یک شکل یک مشخصات و حتی یک اسم داره به فروش میرسه
میخواستم بدونم این بدنه چرا همچین شرایطی داره؟
و حالا که مانت لنز هر دو دوربین هم یکیست در عمل مانت کدوم شرکت روی این دوربین به کار رفته
بهنام خامنهCanon 5DSR,6D / EF 50mm f1.4 - EF 85mm f1.8
ببینید...
Phase One یک شرکت سازنده بک های دیجیتال دانمارکی است و برای این بک های دیجیتال از مدت ها پیش از بدنه های مامیا به صورت OEM استفاده می کرده است.لنز های ارائه شده توسط Phase One یا با برند Schneider Kreuznach عرضه می شوند یا با برند Phase One که این لنز ها ساخت مامیا هستند.یک لنز تیلیت شیفت 45 هم دارند که ساخت Hartblei است.
اصولا Phase One دو بدنه دارد که هر دو هم ساخت مامیا هستند.
Phase One 645AF Body: PA
Phase One 645DF Body: PJ
http://www.phaseone.com/Search/Artic...2&LanguageID=1
645a.jpg
اما Leaf کجای کار است؟
Leaf یک شرکت اسرائیلی است که سابقا با کداک و Scailex Corporation Ltd شریک تجاری بود. اما در حال حاضر زیر مجموعه ای از Phase One است.این شرکت اولین سازنده سنسور های مدیوم فرمت دیجیتال بود.
شاتر های Leaf هم که معرف حضور هستند و اغلب لنز های مامیا دارای شاتر های Leaf هستند.
سنسور های Leaf با مونت های هاسلبلاد H و V و همین طور مامیا و Phase One و Contax و Fuji و Bronica همخوانی دارند.
اما Scailex Corporation Ltd چیست ؟!
این شرکت یک شرکت سرمایه گذاری بزرگ است که روابط مستقیمی با شرکت های فوق و همچینین HP و کداک و .... دارد
اما Mamiya/Leaf یک شرکت مشترک است که بادی های ساخت Mamiya را با کمک لنز های مامیا و به کمک بک های دیجیتال Leaf که آنها هم با تکنولوژی Phase One است را تولید و عرضه می کند.
برند ژاپنی مامیا که خودش سابقه ای دراز و طولانی در ساخت دوربین و لنز دارد.
Leaf (Israeli company) - Wikipedia, the free encyclopedia
Scailex Corporation - Wikipedia, the free encyclopedia
Phase One (company) - Wikipedia, the free encyclopedia
Digital camera back - Wikipedia, the free encyclopedia
Mamiya - Wikipedia, the free encyclopedia
بالاخره اینکه یک سفره است همه هستند و با هم خوش هستند.
این وسط هاسلبلاد یک مقداری مسیر اش متفاوت است.
کاوه قبادیExposure.ir
I am a visual man. I watch, watch, watch. I understand things through my eyes. Henri Cartier-Bresson
خیلی ممنونم جناب قبادی
پس اگه درست متوجه شده باشم: در واقع انحصار طلبی های 35م.م. ها در این رده وجود نداره؛ علاوه بر این همه شرکای تجاری هستند و یه جوری وسایلشون رو میسازند که با همه جور باشه؟
با در نظر گرفتن این همه هماهنگی، میشه کمی هم در مورد تاریخچه این همسویی در بکها و بدنه ها و لنز ها بگین
در نهایت میخوام ببینم کدوم بدنه های قدیمی موجود در ایران قابلیت نصب بک دیجیتال رو دارند
پیشاپیش متشکرم
بهنام خامنهCanon 5DSR,6D / EF 50mm f1.4 - EF 85mm f1.8
وقتی بزرگان مدیوم فرمت و لارج فرمت در این فروم هستند خیلی ضایع است بنده حقیر که نهایتا 4 تا رول 120 دود کرده ام بیایم و از مدیوم ها بگویم.
کاوه رنجبر عزیز پست های بسیار خوبی در این مورد دارند.
اما تا جایی که سواد بنده یاری می دهد.
ببینید اصولا در لارج فرمت که همه چیز تقریبا قابل تغییر و به صورت ماژولار است.یعنی ممکن است شما لنز را از یک برند شاتر را از یک برند بلوز را از برند دیگر بک را یک برند و ..... انتخاب کنید و آنها را سر هم کنید.مثل دنیای 35 میلیمتری نیست که مجبور باشید صرفا از لوازم یک کمپانی خاص استفاده کنید و یا نهایتا بتوانید از 2 یا 3 برند متفرقه لنز بخرید.
در مدیوم فرمت ها این مورد مثل لارج فرمت نیست اما اصولا مونت ها و بک ها و ... از استاندار های خاصی پیروی می کنند.
یک سری اسم هستند که همیشه به گوشتان می رسند.
مثل :
Hasselblad ( این رو اول از همه نوشتم که علاقه و احساس دین ام را به این برند عظیم و شریف به اثبات برسانم )
Holga
Kodak
Mamiya ( زیر مجموعه ای از Phase One )
Phase One ( که معرف حضور هست و جدیدا تبدیل به یک غول بلامنازع شده است )
Rollei
Schneider Kreuznach ( به نظر بنده برترین کمپانی سازنده انواع اپتیک بوده و هست )
Sinar ( از آن کمپانی های با پدر و مادر است که دوستان کمتر می شناسند )
Voigtländer
Zeiss
Bronica
Contax ( که ایکاش هنوز هم بود )
Leitz ( زیر مجموعه لایکا )
Leidolf
برخی را ممکن است تا به حال ندیده باشید یا نشنیده باشید.اما اسامی مهمی هستند.
در برند هاسلبلاد دو سیستم وجود دارد ( بنده چون با هاسلبلاد کار کرده ام بیشتر تجربه ام از این شرکت است ) یکی سیستم V و دیگری H
سیستم H که اوضاع اش معلوم است بدنه های الکترونیکی هستند مثل H1D و H2D و H3D و H4D و .... در این سیستم لنز ها مونت H دارند و بک ها و بدنه ها برای این سیستم ساخته شده اند.قیمت های این سیستم خارج از تصور جیب بنده و شما و بر روی 20 تا 50 هزار دلار است ( یک ست خوب )
و اما سیستم V که محبوب ترین سیستم برای خیلی ها از جمله بنده است و شما با مبلغ اندکی می توانید یک ست تر تمیز از این سیستم را داشته باشید.محبوب ترین بدنه ها در این سیستم بدنه های سری 500 هستند که از بهترین عکاسان جهان تا ناسا از این سیستم و بدنه ها استفاده کرده اند.که هنوز هم تولید و عرضه می شود.لنز های این سیستم توسط شرکت معظم زایس ساخته و عرضه می شوند و شما می توانید از لنز های قدیمی این مونت هم استفاده کنید.قیمت ها در این سیستم بسیار عالی است.شما بر روی این بدنه ها می توانید از انواع فیلم مگزین های مختلف و همین طور بک های دیجیتال استفاده کنید حتی یک نسخه دیجیتال 503CWD هم توسط هاسلبلاد چند سال پیش عرضه شد.اما بهترین بک دیجیتال برای این سیستم CFV-50 است که با کلیه بدنه های تولید شده هاسلبلاد در سیستم V از سال 1957 به بعد همخوانی دارد و با کلیه لنز های دارای شاتر Leaf سازگار است.مدل های دیگری مثل CFV II و CFV-39 و CF39-MS هم هستند که دیگر تولید نمی شوند و دیگر discontinued شده اند.اکثر بک های هاسلبلاد که با رزلوشن و سایز های مختلف تولید می شوند دارای سنسور های شرکت KODAK و از سری CCD های KAF هستند.
Hasselblad 503CW.jpg
در بازار به راحتی می توانید دوربین های سری 500 ( از خود 500 تا 501 و ... ) را پیدا کنید قیمت بدنه های مورد نظر بین 700 هزار تومان تا 2 یا 3 میلیون تومان است.لنز های ارزان مثل 85 میلیمتر اف 3.5 که حدود 500 تا 1 میلیون تومان به راحتی پیدا می شود.ارزان ترین بک هایی که بر روی این سیستم می توانید استفاده کنید 6 تا 22 مگاپیکسل هستند که بین 3 تا 15 میلیون تومان قیمت دارند.از برند هایی مثل هاسلبلاد و یا Phase one .
مقاله بنده را هم ببینید بد نیست...
عکسی که دید ما به کره زمین را عوض کرد | عکاسی
انشالله اگر عمری بود به مامیا هم سری میزنیم چرا که در بازار ایران مدیوم فرمت های مامیا به وفور و با قیمت های ارزان پیدا می شوند.
کاوه قبادیExposure.ir
I am a visual man. I watch, watch, watch. I understand things through my eyes. Henri Cartier-Bresson
سلام
کاوه جان،فکر می کنم که این leaf آن leaf نباشد! به نظر من، منظور از شاتر های leaf ،همان شاتر های پره ای (یا تیغه ای و یا برگه ای یا ...) است و کمپانی Leaf تولید کننده شاتر نیست و این فقط یک تشابه اسمی است.اما Leaf کجای کار است؟...
شاتر های Leaf هم که معرف حضور هستند و اغلب لنز های مامیا دارای شاتر های Leaf هستند.
Linhof هم به نظر من یکی از تولید کننده های مهم و تاثیر گذار تجهیزات لارج و مدیوم فرمت است.یک سری اسم هستند که همیشه به گوشتان می رسند....
امین ظریف مهدیزاده
کاوه جان لیست خیلی خوبی رو با لینک ارائه کردید به نظرم دو برند جا مونده (البته ممکنه بیشتر)
پنتاکس . مزایا و معایبی نسبت به بقیه دارد . . . یک 645 نسبتاً تمیز با یک لنز 80-160 اف 4.5 حدود 1.5 در بازار تهران معامله می شود . . . اما بک دیجیتالش صرفاً توسط یک شرکت چینی ساخته شده و در ایران هم پیدا نمی شود.
پنتاکون سیکس. که البته این یکی بیشتر به نام ماونتش معروف است اما خوب هنوز هم فعال است . تا جایی که می دونم اوکراینی است
بله شاتر های Leaf یا برگی نوعی از شاتر های مکانیکی هستند.من باید بهتر توضیح می دادم.فکر کردم دوستان خودشان موضوع را می دانند.اصولا این شاتر ها با نهایت سرعت می توانند با فلاش سینک شوند اما متاسفانه این نهایت سرعت اغلب بیشتر از 1/500 ثانیه نیست. شاید این شرکت Leaf هم پیرو همین اسم برند خودش را انتخاب کرده.اما یقینا قبلا Leaf ( شاتر ) بوده و بعد ها Leaf ( سنسور سازی آمده است )
14209_89_2.jpg
Linhof بزرگ هم که جای خود دارد.اصولا لارج فرمت کاران لارج فرمت را یا با SINAR می شناسند یا با Linhof بنده فراموش کرده بودم اسم اش را بیاورم.شاید چون کوچک ترین دوربین اش 6در9 است ! تقریبا مدیوم فرمت ندارد و یکهو از لارج شروع می شود دوربین های 4در5 اینچی اش شاهکار است.
پی نوشت....
برند که زیاد است سعی کردم آنها که در ایران شناخته شده تر هستند و همین طور برند های مدیوم فرمت را معرفی کردم.تعدادی برند هستند که اصولا لارج فرمت هستند تا مدیوم که از ذکر آنها خودداری کردم.
کاوه قبادیExposure.ir
I am a visual man. I watch, watch, watch. I understand things through my eyes. Henri Cartier-Bresson
جای خیلی ها در آن لیست خالی است ! مثلا برندی مثل Alpa شرکت بزرگی است و یا Arri و یا Asahi Pentax و Asahiflex و Graflex و یا فوجی بزرگ ! و KIEV ( که برند مورد علاقه بنده است ) و Zorki و خیلی برند های دیگر که بیشتر در لارج فرمت فعال هستند.
کاوه قبادیExposure.ir
I am a visual man. I watch, watch, watch. I understand things through my eyes. Henri Cartier-Bresson
جناب قبادی اولا متشکرم در ثانی بی صبرانه منتظر مابقیه معرفیتون هستم
پ.ن: ماشالا اینقدر خوشگل تعریف میکنید آدم دلش میخواد هرچی داره ببره بده یک سری 500 بخره و بپره تو آتلیه
پ.ن2: خیلی جایه تاسفه که در بخش عکاسی دیجیتال فروم حتی یک تاپیک برای حداقل توضیحات(در حد همین هایی که جناب عالی فرمودید و انشالا خواهید نوشت) در مورد مدیوم های دیجیتال نداریم
بهنام خامنهCanon 5DSR,6D / EF 50mm f1.4 - EF 85mm f1.8