سلام...
مدتي است در خصوص فرمايشات جناب روشن در باب فاين آرت نكته ايست كه شديدا به ذهنم چنگال ميزند . چرا اينقدر اين فاين آرت رو با چاپ و در واقع " جيب " درآميخته اند ؟
مثالي از داخل همين تاپيك بزنم .
عكس شماره 118 اين تاپيك كه اثر آقاي فرساد غفاریان است :
اين عكس رو كيا بايد بخرند ؟ نميدونم والا ولي به نظر من اين عكس واسه خريدن نيست ، واسه اينه كه اون رو ببينيم و اگه سوادي در اين زمينه داشته باشيم نگرش آرتيستيك و درك خاص عكاسش از عكاسي رو تحسين كنيم و اين هيچ ربطي به چاپ و قيمت و ... نداره.
اگه اين فاين آرته پس جاي يه ژانر ديگه واسه اينگونه موارد خاليه .
FD master
چرا؟
من شخصا دوست دارم همین عکس فرساد را با اندازه بزرگ بخرم و بر دیواری از خانه نصب کنم. اتقاقا این عکس برای چنین منظوری بسیار مناسب است.
.
.
.
.
میدانید گرانترین عکس دنیا در حال حاضر کدام عکس است؟
اثری از گورسکی با عنوان Rhine II که به قیمت ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار فروخته شده است.
سلام
اين درست جناب روشن اما اگر بحث چاپ و خريد و فروش نباشد يك پاي اين عكس ميلنگد ؟ هرگز ، هنر عكاس در عكسش زبان گشوده است و هيچ نيازي به چاپ و كيفيت و رزولوشن و ويرايش و هيچ چيز ديگر ندارد.
سپاس از توجهتون.
FD master
آقای روشن شما هر کدوم از عکس های من رو که قابل دونستید بگید تا شخصا بیام و تقدیم کنم.
سلام
خب هدف جناب روشن از ایجاد این تاپیک آشنایی دوستان با مفهوم فاین آرت هست که کاملا هم به جا و درست بوده. یکی از مسائل خیلی خیلی مهم در فاین آرت هم کیفیت ارائه اثر هست که قبلا در این تاپیک در مورد اون توضیح داده شده و بسیار با اهمیت هست.
من اگر تاپیکی مثلا با عنوان فرمالیسم یا مینیمال در انجمن وجود میداشت احتمالا برخی از عکس هایی که در این تاپیک قرار دادم رو اونجا قرار میدادم. هرچند که قرار دادن عکس هایی که تا حالا اینجا قرار دادم رو مخالف با روند تاپیک نمیدونم. در روند فروش آثار فاین آرت انتخاب اثر هم خیلی مهم هست. اینکه چه آثاری باید انتخاب بشوند که مقبولیت و فروش بیشتر داشته باشند میتونه در اینجا با قرار گیری عکس ها بررسی بشه. وقتی تاپیک با نام فاین آرت هست من تعداد تنکس هایی که هر عکسم داره رو به عنوان مقبولیت اثر در حیطه فاین آرت در نظر میگیرم و از این نظر تا حالا برام مفید بوده.
البته نکته دیگری که در عکاسی فاین آرت مهم هست دید و استایل شخصی عکاس هست. معمولا عکس هایی در گالری ها به نمایش در میان که نشون دهنده این مورد باشند وگرنه عکس های خیلی زیبا و جذاب رو تقریبا همه عکاس ها در آرشیو دارند. به نظرم اگر به این نکته هم در این تاپیک بیشتر پرداخته بشه و عکس های دوستان از این منظر بررسی بشه خیلی عالیست.
فکر میکنم جنبه اقتصادی فاین آرت باعث این ابهام شده است.
بحث اقتصاد در آرت، مدل اقتصادی هنر، ارزش گذاری آثار و .... بحث گسترده ای است.
اما چیزی که فکر میکتم اینجا باعث ابهام شده است، تاثیر متقابل این دو است: تعیین قیمت برای هنر، ارزش هنر را کاهش نمیدهد. تعیین قیمت برای آثار هنری، باعث افزایش ارزشهای هنری اثر نمیگردد.
نعیین قیمت برای هنر تنها از روی ارزشهای هنری اثر انجام نمیگردد.
منابعی برای مطالعه بیشتر:
Art valuation - Wikipedia, the free encyclopedia
Art finance - Wikipedia, the free encyclopedia
Art world economics - Wikipedia, the free encyclopedia
ممنون از لطف شما....شما هر کدوم از عکس های من رو که ...
خرید اثر هنری یک قسمت مهم از تکمیل حس مالکیت اثر است که بدون خرید واقعی حاصل نمیگردد.
در ابتدا لازم ميدانم مرجع كلمه "اين" رو در جمله زير متذكر شوم كه باعث بروز ابهام در تفهيم منظورم نشه :
منظورم از " اين " اثر فرساد نبود ها ، "اين" برميگرده به دخالت مولفه هاي غير هنري در فاين آرت مثل چاپ و قيمت و كيفيت... منظورم از " اينگونه " هم خود عكس مذكور و موارد مشابه است.اگه اين فاين آرته پس جاي يه ژانر ديگه واسه اينگونه موارد خاليه .
خب به همين دليل است كه معتقدم بايد و بايد يك ژانر يا رسته ديگر وجود داشته باشد كه هنر و خلق يك اثر هنري رو فارغ از مباحث ياد شده بررسي كرده و آثار مستعد رو در يك مجموعه گردآوري كنه.نوشته اصلی توسط فرساد غفاريان :
یکی از مسائل خیلی خیلی مهم در فاین آرت هم کیفیت ارائه اثر هست که قبلا در این تاپیک در مورد اون توضیح داده شده و بسیار با اهمیت هست.
مقبوليت و قيمت دو مولفه كاملا مستقلند و الزاما در يك راستا قدم بر نميدارند. هرچند به ماهيت اين فصل از آرت چندان علاقه اي ندارم اما چون بحثي مطرح شده من هم نظرم رو ميگم. ممكن است اثري با قيمت x دهها خواهان داشته باشه و اثر ديگري با قيمت 10x تنها يك خواهانيا شايد هم هيچ! بحث پيچيده است و نه توجه خاصي در اين زمينه دارم نه دانش كافي در رابطه با تناسب ارزش معنوي و مادي اثر، اما فكر ميكنم چنين چيزي واقعا وجود دارد.
FD master
به نظرم چاپ آثار فاین آرت اساساً ارتباطی با "جیب " ندارد. دلیل آمیختنش با چاپ جنبه تکرار ناپذیری یک اثر فاین آرت است. منحصر به فرد و تکرار ناپذیر بودن یکی از جنبه های فاین آرت است که با دیجیتال شدن برخی هنر ها کم رنگ شده است. اتفاقا "عکاسی فاین آرت" در مقابل ژانرهای پول ساز عکاسی مثل خبری و فشن قرار می گیرد. عکسی که با هدف بیان زیبایی گرفته شده است.مدتي است در خصوص فرمايشات جناب روشن در باب فاين آرت نكته ايست كه شديدا به ذهنم چنگال ميزند . چرا اينقدر اين فاين آرت رو با چاپ و در واقع " جيب " درآميخته اند ؟
دو مطلب مرتبط با بحثهای اخیر:
۱- مطلبی راجع به خرید نسخههای Limited Edition آثار و چالشهای مرتبط. همچنین در آن ذکری از Collectorها و حراجها آمده است:
شکایت بر علیه اگلستون | نعما م. روشن | وبلاگ عکاسی
۲- گزارش حراج اخیر کریستی و قیمت آثار ایرانی که در آن به فروش رسیده اند:
چهاردهمین حراج خاورمیانهی کریستیز در دبی | عکاسی