همه میتوانیم در مورد این آثار نظر بدهیم، آنها را نقد کنیم، صاحب اثر را نقد کنیم اما این صحبتها تاثیری در ارزشگذاری آثار هنری ندارند.
ارزشگذاری برای آثار هنری تابع چند فاکتور است :
۱- تقاضای بازار : شاید یکی از مهمترین فاکتورها برای ارزش آثار است که معمولا با مقایسه با آثار مشابه از لحاظ موضوع، زمان، و صاحب اثر بدست میآید. برای برخی از آثار کلا در بازار هنر، تقاضای بیشتری وجود دارد. این تقاضای بیشتر ممکن است دائمی یا مقطعی باشد.
۲- Liquidity : این فاکتور مهمی در تعیین قیمت است: یعنی تقاضای بازار برای اثر هنری بالاست و همانگونه بالا باقی میماند. این فاکتور باعث می شود که خریدار اثر هنری، اطمینان بیشتری داشته باشد که اثری که میخرد، بدون مشکل امکان فروش در آینده را خواهد داشت. مانند هر سرمایهگذاری دیگری، این فاکتور باعث میشود که قیمت اولیه آثار هنری بالاتر رود.
۳- تمایل به ارزشگذاری: مرجعی که بر روی اثر قیمت گذاری می کند، خود باعث افزایش قیمت اثر میشود. به عنوان مثال اگر مرکز حراج سوتهبی یا کریستی بر روی اثری قیمت گذاری اولیه انجام دهد، به خودیخود یک فاکتور مهم در افزایش ارزش اثر خواهد بود.
۴- فعالیت شرکاء : عدم فروش یک اثر هنری یا فروش با قیمت پایین، میتواند تاثیر زیادی روی ارزش سایر آثار آن هنرمند داشته باشد. به همین منظور گاهی برخی سرمایهگذاران آثار هنری، آثار دیگر هنرمند را نیز در حراجها با قیمت مناسب میخرند تا هم از کاهش قیمت آثار دیگر او جلوگیری کنند و هم کلیت آثار او را به دست آورند که خود یک فاکتور دیگر در قیمت گذاری است.
۵- اطلاعات : بسیاری از مراکز حراج عمده هنری، به صورت مداوم در مورد وضعیت ارزش آثار هنری بر حسب شخص، منطقه، نوع و زمان، بررسی و تحلیل میکنند و خود این اطلاعات حاصله تاثیر مهمی در قیمت اثر خواهد داشت.
۶- هدف فروشنده و خریدار : به عنوان مثال ممکن است هدف خریدار بالقوه، هیجان بازار یا میل به تکمیل کلکسیون باشد.
۷- در مورد آثار هنرمندان جدید که اطلاعات زیادی از آنها در دسترس نیست، معمولا علاوه بر موارد فوق از سه فاکتور
- Size & level of Detail
- Material
- intensity/effort
استفاده میشود.
همانگونه که مشاهده میکنید، فاکتورهای متعددی در مورد قیمت گذاری آثار هنری وجود دارند که تقریبا عمده آنها، بحث سرمایهگذاری را شامل میشوند. نام صاحب اثر نیز در همین فاکتورها نهفته است. اما خود اثر، بخصوص وقتی در وب و در مانیتور میبینیم، تقریبا ارتباط زیادی با قیمت گذاری اثر ندارد.
برای اطلاعات بیشتر ( منبع حرفهای بالا):
Art valuation - Wikipedia, the free encyclopedia