نوشته اصلی توسط
farhad44
سلام
جناب جسمي پرتره ي جالبي شده
يك مسئله اي رو مي خواستم بارها بگم ولي هي تنبلي مي كردم و اون در مورد كادربندي عكس هاي پرتره است. معمولا ديده مي شه كه بيشتر دوستان سعي مي كنند كه قوانين كادربندي ( نقطه ي طلايي و خطوط يك سوم و .... ) را به عكس هاي پرتره چهره اي كه مي گيرند هم تعميم بدهند در صورتي كه به نظر من اين قوانين در پرتره خيلي صادق نيستند يا لااقل به شدت عكسهاي منظره نيازي به رعايتشون نيست. الان در عكس آقاي جسمي به نظرم فضاي خالي بيش از مقدار لازمه.
لااقل چيزي كه از پرتره هاي عكاسان چيره دست و معروف ايراني و خارجي استنباط مي شه اينه كه كادر بندي پرتره قوانين خاص خودش رو داره و امثال من كه عكاسي رو به صورت غير آكادميك و تجربي و با نگاه كردن و نگاه كردن و نگاه كردن به عكس عكاسان برجسته آموخته ايم چنين استنباطي داريم . حالا از جناب محبي و دوستان ديگه خواهش مي كنم اگر منبعي در مورد كادر بندي عكس هاي پرتره دارند اعلام بفرمايند.
سلام
تا جایی که من مطالعه کردم قانون یک سوم ها برای این است که در یک صحنه چشم بیننده به سمت سوژه مورد نظر شما جهت دهی شود و از سرگردان شدن بیننده جلوگیری شود. اما قانون یک سوم ها تنها راه حل این موضوع نیست. این قانون بیشتر در عکس های منظره که تعداد المانهای فرعی زیاد است استفاده می شود. و در پرتره و ماکره گرافی استفاده موردی و کمی دارد. معمولا در عکس های ماکرو و پرتره از عمق میدان کم استفاده می شود که این باعث بلر شدن سایر المانهای فرعی صحنه می شود بعلاوه معمولا در این عکس ها یک سوژه دیده می شود و سوژه دیگری نیست که باعث سرگردانی بیننده شود. بنابراین استفاده از این قانون محدود می شود. درصورتی هم که از قانون یک سوم استفاده شود بهتر است که فقط در یک جهت از آن بهره جست. که در پرتره های بسته معمولا در خط افقی این کار را می کنند. مثلا قرار دادن چشم ها روی خط افقی فوقانی. اما دیگر لازم نیست تنه را کاملا به چپ یا راست شیفت بدهیم. بهتر است در این حالت تنه در خط وسط باشد و فقط کمی متمایل به یک سمت شود تا تعادل دو طرف خط عمود حفظ شود. ممکن است این کار را بر اساس bending سر یا شانه بالاتر ویا جهت نگاه انجام دهیم در هر صورت باید تعادل عکس را حفظ کرد. اما مهمترین چیزی که کادر بندی را تعیین می کند پوز سوژه می باشد. پس ابتدا بهتر است انواع پوز را آموخت. خیلی از پوز های شایع نام گذاری شده اند. مانند:
در عکس سمت راست قانون یک سوم ها روی خط افقی رعایت شده است ولی در عکس سمت چپ در هیچ جهتی رعایت نشده است. البته با ساده کردن خیلی عکس ها می توانید به یک قانون برسید.
به عکس های بدون شرح زیر توجه کنید:
[IMG]http://www.*******.info/files/vtytxeluq9t54nd5qnzr_thumb.jpg[/IMG]
[IMG]http://www.*******.info/files/sculhd03mqh2wy5z75x4_thumb.jpg[/IMG]
به نقاط کلیدی دقت کنید : چشم شانه آرنج و لگن
پس قانون کلی را می توان اینگونه بیان کرد: تقسیم نقاط کلیدی به گونه ای که فاصله نقطه اول (چشم) از انتهای فوقانی کادر برابر با سایر نقاط باشد.
در عکس اول بالا تنه به راست و لگن به چپ رفته و نسبت به خط وسط تعادل حفظ شده است.
در عکس دوم به علت حظور پاها در سمت راست عکس سر و تنه در سمت چپ قرار دارند نه در وسط.
در عکس زیر که یک پوز کاملا متفاوت است نقاط کلیدی تغییر کرده اند ولی قانون اصلی رعایت شده است:
[IMG]http://www.*******.info/files/8fnbuiye15ec1264a9cf_thumb.jpg[/IMG]
البته کادر این عکس اشکالاتی نیز دارد.
نقاط کلیدی عبارتند از: چشم آرنج زانو دست. مشاهده می کنید که شانه و لگن دیگر نقاط کلیدی نیستند چون بعلت پوز سوژه مخفی شده اند. ولی باز هم فاصله انتهای فوقانی کادر با چشم برابر است با سایر فواصل.
در عکس زیر قانون یک سوم در هر دو جهت رعایت شده است به پس زمینه شلوغ عکس دقت کنید:
[IMG]http://www.*******.info/files/0ugy13cwv63hqeepu2za_thumb.jpg[/IMG]