يه سئوال داشتم
تو عكسهاي مختلف پرتره شكل Catch light بسته به نورپردازي فرق ميكنه مثلا تو همين عكسي كه سعيد گذاشته پيداست كه از سافت باكس استفاده شده لذا كچ مربع شده آيا شكل Catch light بايد هميشه گرد باشه يا نه استانداردي وجود نداره من خودم با عكسهايي كه گچ مربع دارن مشكل دارم به نظرم كچ دايره خيلي طبيعي تره
چندي پيش تو يه سايت پرتره هايي رو ديدم كه حتي مارك سافت باكس رو ميشد تو انعكاس چشم خوند
ویرایش توسط babakdin543 : Tuesday 15 April 2008 در ساعت 09:38
اما من فکر میکنم ویرایشی که مد نظر شماست , یک کار مصنوعی خواهد شدجناب دلباز برخورد ویرایشی شما با اون پرتره برخوردی شبیه ویرایش عکس منظره بوده .چرا که می تونست صورت روشنتر شود و پوست نرم تر.
وقتی همه چیز خوبه , احتیاجی نیست که کار بیشتری صورت بگیره
من حتی لک های صورت رو هم برطرف نکردم از هیچ رتوشی استفاده نکردم وگرنه در همین عکس خیلی راحت با استفاده از کانال رنگ قرمز به یک صورت سفید بدون لک ( والبته مصنوعی ) میرسیدم
نمیدونم چرا این عادت ایرانی ها شده که همه چیز رو در پرتره تا حد اغراق دستکاری کنیم
صورت زن ها و بچه ها و مردای جوان باید تا حد یک پلاستیک نرم , صاف صاف بشه
و صورت پیرمردای بدبخت تا حد ایجاد دره ای دهشتناک , پر از چاله چوله بشه
در حالیکه نه اون دسته اول این قدر صاف و صوفند و نه این دسته دوم اینقدر پر از دست انداز
و باز نمیدونم اگر قراره یک پرتره اندکی از شخصیت یک نفر رو بیان کنه آیا با این عمل باز هم بازگو کننده خواهد بود یا نه
با اجازه
من مي خواستم روي اين جمله دلباز تاكيد كنم كه پرتره كلا در كشور ما بخصوص در نوع تجاري آن راه بيراهه اي را براي خود انتخاب كرده است يعني هر چه ويرايش شديد تري روش انجام ميشه اونوقت امتياز پرتره بهتري بهش داده ميشه (يعني تا حدودي عوام زدگي بوجود اومده و همه از پرتره هاي صاف و صوف و سفيد شده خوششون مياد).
ولي در پرتره هنروران شهير عكاسي دنيا هميشه تاكيد بر نمايش شخصيت فرد شده و با اينهمه ويرايش معمولا شخصيت كه نمايش داده نميشه فقط عكس جوان تر و زيبا تر ميشه اونم به اكثر اوقات بسيار مصنوعي
همين
سلام:)
FL:85mm
F/2.8
S: 1/640 s
ISO:100
سها تفرشی
با سلام خدمت دوستان شريف. ببينيد، عکاسي ديجيتال کلن عجين است با ويرايش. يعني شما بايد اول دسته بندي را مشخص کنيد. شما پرتره آنالوگي که به فرض آقاي فخرالديني مي گيرند را در نظر داشته باشيد که چه ست-آپ ماهرانه اي از نور در استوديو را به نمايش مي گذارند و از طرف ديگه چه رماني مي سازند از چهره؛ مثل اکثر کارهايي که من ديده ام از نزديک. گروهي خرده مي گيرند که آقا جان گذشت دوره نورپردازي رامبراندي و ... عده اي هم هنوز دست از لابراتوار بر نمي دارند. جداي از هرگونه قصد و جانبداري از هر نحله اي، به نظر مي رسد که رويارويي با اتاق تاريک مجازي يک توهم نيست و بايد براي عکاس مشتاق در درجات بالاي اهميت باشد. يعني اگر قبلن ابزار اصلي عکاس دوربينش بود، حالا يکي از ابزارهاي اصليش دوربينش است! بحث آسيب شناسي پرتره و خيلي ديگر از مسايل عکاسي در ايران را مي توان با رجوع به مراجع گوناگون و سمينار هاي مختلف (که ديگر نخ نما هم شده) پي گيري نمود. مثلن همين مجله عکاسي خلاق در شماره تابستان-پاييزش حداقل دو مقاله مفيد داشت راجع به پرتره. اما چيزي که هست، جغرافياي ايران است که به نظرم مهم است. البته هيچ ربطي به سياست ندارد اما اقليم ما اين گونه است که هست! ( رک به ترانه ي جبر جغرافيايي با صداي محسن نامجو و مصاحبه اش با بي بي سي!)
سلام
ممنون خانم تفرشی بابت ارسال پرتره های زیبایتان و به اشتراک گذاشتن ان
خانم تفرشی موی پریشان یکی از چیزهایی که سبب زیبایی عکس خانم ها می شود اما استفاده بجا از این امتیاز به دلچسبی عکس بسیار کمک می کند منظورم این است گاهی حتی پوشاندن چشمها که یکی از ارکان اساسی در پرتره است بوسیله مو نه تنها مشکلی ایجاد نمی کند کما ا یکنه به زیبایی عکس هم کمک خواهد کرد .در این پرتره با توجه به حالت قرار گرفتن پرتره بنظر می رسد که اگر چشم پیدا بود و نگاه و جهت نگاه سوژه را می دیدیم کمک بیشتری به زیبایی عکس می کردیم .البته این نظر شخصی من بود و زیاد به آن اهمیت ندهید
اسدالله مداح
سلام
با تشکر از ارسال تمام دوستان. جسارتن به عرض میرسد.
پست 913 دلباز عزیز: با نوع ویرایش و حفظ اصالت چهره کاملن موافقم اما پسزمینه به خاطر نور، کمی دید را منحرف میکند و شلوغ به نظر میرسد.
پست 918 آقای غفاریان: برای این ژست، گمان میکنم ارتفاع دوربین کم است، ویرایش هم به زردی میزند.
پست 925 خانم تفرشی، با جناب مداح موافقم.
با قرار گرفتن موها جلوی چشم، هیچ قسمتی از تصویر فوکوس به نظر نمیرسه.
انحنای پایین شال هم اگر کمی با چانه فاصله بگیرد شاید بهتر باشد؛ فرم چانه حفظ خواهد شد.
ممنون
ویرایش توسط Simaei : Tuesday 15 April 2008 در ساعت 15:45 دلیل: اصلاح علامتگذاری
سیمایی
Nikon D50 (body) + Nikkor 18-70 f/3.5-4.5
Pentax SV (analog) + Asahi Super-Takomar 1:1.8/55 + Taira Tele 2.8/135
سلام
- اگر آن ستآپ ماهرانه استاد در كار باشد، با هر مديومي، آنالوگ يا ديجيتال عكس بگيريد شاهكار ميشود و ربطي به نوع مديوم ندارد.
- نورپردازي رامبراند به آنالوگ و ديجيتال چه ربطي دارد؟
شايد منظورتان اين است (من هم بر اين باورم) كه عملاً با سهلتر شدن عكاسي با استفاده از ديجيتال، در عمل عكاسان پرتره زيادي بدون دانستن اصول نورپردازي كار ميكنند.