درود ...
3 تا پیشنهاد براتون دارم:
1- درست است که حق با مشتری است، و کار باید مطابق میل او پیش برود اما برخی تصمیمات مشتری بر پایه عدم آگاهیست، بنابراین توضیح ساده ای در جهت روشن کردن ایشون می تواند کار را آسان تر کند. برای مثال سایه روشن می تواند بعد ایجاد کند و مشتری باید بداند ندیده ماندن بعضی از قسمت ها به نفع عکس است.
2- در ساخت پانوراما الگوهای مختلفی می تواند مورد استفاده قرار گیرد که تاثیرات متفاوتی در عکس خواهند داشت، امتحان کنید.
3- عکس برداری به روش HDR هم می تواند تا حدودی راهگشا باشد.
همزمان شدیم با جناب مبین علی
به دور از توصیه های کلی چند پیشنهاد دارم:
1- روند عکاسیتان این باشد : بعد از انتخاب دقیق کادر و تثبیت سه پایه هر عکس را در چند حالت بگیرید سپس کادر را جابجا کنید و در همان حالت ها تکرار کنید . عکس ها را در کامپیوتر به صورت تک عکس ادیت کنید و بعد بروید برای اتصال ( تا اینجا رو که احتمالاً الان هم انجام داده اید)
2- برای عکس های معماری یک پیش فرض، بستن دیافراگم تا حد امکان است. ابتدا همین کار را انجام دهید و نور سنجی صحیح را بدست آورید. محل صحیح فوکوس را بدست آورید. شاید نقطه ای مثل گدان حوض جای مناسبی باشد.
3- برای داشتن منابع نوری غیر ستاره ای که ناشی از دیافراگم بسته خواهند بود عکس را با دیافراگم باز (نه خیلی باز) و نور سنجی مناسب با فوکوس یکبار در نقطه قبلی و یکبار روی هر لوستر تکرار کنید. مسلماً نورسنجی باید برای لوستر ها انجام شود. بعد در ادیت می توانید لوستر های ستاره ای را حذف و لوستر مناسب را جایگزین کنید. در صورت تغییر نقطه فوکوس زوم لنزتان کمی تغییر خواهد کرد (احتمالاً لوسترکمی بزرگ می شود) که می توانید در فتوشاپ اصلاح کنید (به بقیه عکس نیازی ندارید و فقط لوستر های و چراغ ها مهم اند)
4- می توانید عکس های اصلی که در مرحله 2 می گیرید را با یک استاپ و دو استاپ روشن تر هم بگیرید تا در صورت نیاز کمی به HDR نزدیک شوید. مثلاً سایه زیر میز ها و ...
5- انعکاس ها را کنترل کنید و تلاش کنید متقارن باشند اگر نیست حذفشان کنید مثلاً انعکاس آب حوض
6- نور پنجره ها که ناشی از نور روز است را با بالا بردن سرعت شاتر کنترل کنید یعنی چند شات با نور سنجی برای پنجره ها (یا زمانی بروید که نور ها متقارن باشد)
7- عکس های هنری هم بگیرید معمولاً کارفرمای عام خوشش می آید. اما وظیفه اصلی همان سفارش اصلی است.
تشکر از دوستان برای پاسخ. راستش دلیل خاصی برای عکاسی نکردن به روش HDR ندارم منتها چون میخواستم نورپردازی را همانجا مطابق سلیقه خودشان تنظیم کنم و عکس نهایی را روی دوربین نشانشان دهم به همین دلیل دنبال فلاش بودم (که البته امروز همه جا را گشتم ولی فلاش اجارهای پیدا نکردم پس در نتیجه مجبورم همان HDR عکاسی کنم). سرآخر هم همان به گفته جناب عبدلپناه بهتر است جوری راضیشان کنم که این سایه روشنها به عکس کمک میکند و ...
راجع به الگوریتمهای پانوراما هم اطلاع دارم ولی همه آنها جز یکی (Rectilinear) شدیدا خطوط را خمیده میکردند و مشکل آن یکی هم این بود که بسیار عکس را کشیده میکرد (البته شاید راهی برای اصلاح آن باشد ولی من اطلاع ندارم)، این هم عکس اول با الگوریم Rectilinear: (نرمافزار مورد استفاده هم PTGUI هست)
جناب میلانی تشکر بابت توصیهها. البته من اکثر عکسها را با دیاف 16 یا بالاتر گرفتم ولی باز منابع نور ستارهای نشدند :confused: . البته احتمالا با کمتر کردن نوردهی به این مشکل برخواهم خورد که مورد ۳ که عرض کردید مفید خواهد بود.
والا این کارفرما جا برای عکسهای هنری نمیگذارد بس که همه چیز را مطابق سلیقه خودش میخواهد.
پ.ن: خدا کسی رو درگیر کارفرمای خانم نکند :biggrin:
Nikon D90 | 18-105 | 50 f/1.8D | 2x SB910 + SB700 || SIGMA 10-20 f/4-5.6
__________
نیما کریمی
سلام
باز هم نور پینجره ها نامتقارن و انعکاس حوض هم همانجور است.
دیافراگم بسته یعنی 22 ! دلیلی برای 16 نداریم
فلر ها را باید برطرف کنید . ترجیحاً کاری کنید که از اول ثبت نشوند.
راستش فلاش خیلی بدردتان نمی خورد همین الان هم نور ها بدرستی کنترل نشده اند و فلر داریم فلاش را بگذارید سایه هم اضافه می شود و تازه توی این عکس های واید فلاش را کجا می گذارید؟ برایتان درد سر ساز می شود.
پلاریزه با کیفیت برای حذف انعکاسها را مد نظر قرار دهید.
تا نظر دوستان چه باشد.
تو عکس آخری، کجی حوض خوشایند نیست.
و به نظرم سلیقه کارفرما را تا آنجا دخیل کنید که زیبایی عمومی اثر را تحت تآثیر قرار ندهد.
محمدرضا، f22 و کاهش رزولوشن مؤثر و ... (؟)
.
اف 22 برعکس چیزی که توی فروم ها مطرح میشه خیلی هم چیز ترسناکی نیست
اف ۲۲ هم کاربرد خودش را دارد. با جناب میلانی موافقم. بستگی به شرایط عکاسی، اندازه چاپ نهایی و پردازش های شارپنس عکس این دیافراگم هم میتواند کاملا کاربردی و مفید باشد.
در مورد HDR هم که چند نفر از دوستان پیشنهاد داده بودند، توجه کنید که HDR و نتیجه آن، الزاما معادل افزایش DR نیست. سادهتر بگویم: در مورد هر کادری که مشکل نورسنجی دارد، نمیتوان HDR را توصیه کرد. HDR اساسا عکس را وارد مسیر دیگری میکند و کاربرد خاص خود را دارد. در این موارد بجای HDR باید فرآیند ترکیب ساده عکسها به منظور استفاده از اکسپوژرهای مختلف پیشنهاد شود. همان چیزی که در برخی نرمافزارها به عنوان Exposure Blending شناخته میشود. هرگونه افزایش Dynamic Range به معنای HDR نیست و میتوان DR را افزایش داده بدون آنکه عکس HDR تولید کرد.
نیما ی عزیز(nima68)،جسارتا در ان محیط(چون اونجا رو دیدم میگم) کادر های بهتری هم میتونید انتخاب کنید.
Maysam.Pourghasemi
http://www.maysam-pix.ir