من که از بزرگان نیستم ولی بههر حال نظرم رو میگم:
- تداخلی که بین دو محصول در وسطِ تصویر ایجاد شده نه جالب است نه کاربردی دارد.
- زاویهی ثبت محصولِ ۵ میلیلیتر آزاردهندهاست. بهخصوص برای دو کپسولِ آخری، نزدیک به کادر. فکر میکنم استفاده از لنزِ بلندتر و فاصلهی بیشترِ دوربین تا محصول + کمی پایینتر قراردادنِ دوربین میتواند در اصلاحِ این مشکل موثر باشد.
- فلشهای سرِِ هر کپسول چشم را به بیرونِ کادر هدایت میکند، بهنظرم جابهجا کردنِ محصولات و استفاده از این فلشها برای هدایتِ چشم به مرکزِ کادر میتواند قدرت و تاثیرگذاری عکس را بیشتر کند (یعنی به جای اینکه بیننده برای مثال در کاتالوگ، ناخودآگاه عکس را فوری ورق بزند، چند ثانیهای روی آن تامل خواهد کرد)
- جزییات خیلی مهم هستند، برای مثال اولین و دومین کپسول ۱۰ میلیلیتر حجمهای متفاوتی با سومی دارند. اگر تولید کنندهی محترم نمیتواند ۱۰ میلیلیتر آب را در ۵ کپسول به اندازهی یکسان بریزد، لازم نیست (یا شاید هم هست!) که مشتری این را بفهمد. بهتر است که یا به دنبالِ نمونهی مناسب بگردید یا خودتان دستبهکار شده و با یک سرنگ مشکل را قبل از عکاسی حل کنید.
- هدف از عکس هم باید معلوم باشد. آیا برای مصرفکنندهی این عکس مهّم است که بداند محصول در بستههای ۵ تایی ارایه میشود؟ شاید دانستن حداقل حجم سفارش، که به فرض یک بستهی ۱۰۰تایی است برای خریدار مهمتر باشد که اگر اینچنین است، لازم است که برای مثال محصول را روی جعبهاش بگذارید، یا جعبه را، طوری که موجودی درونش مشخص باشد یک جایی در کادر قرار دهید.
- نورپردازی هم یک دست نیست، که میتوانست چیز خوبی باشد اگر کنترلشده میبود، اما نیست. روشنتر بودن کلّهی کپسولِ کوچکِ مرکزِ کادر هم به این داستان کمکی نکرده.
- جزییات دیگری هم هست، برای مثال، بینندهی فضول و بیکار مثلِ من برایش سوال پیش میآید که چرا تاریخ انقضای بزرگترها یک ماه کمتر از کوچکترهاست؟ بهتر است نمونهها با دقّت انتخاب شوند و به همهی جزییات توجه شود.
خلاصهاش این است که جزییات، جزییات، جزییات. لازم هم نیست وقتِ نجومی صرف این جزییات بکنید، اگر از همان اوّل به فکر جزییات باشید -یعنی برای مثال از قبل از گرفتنِ محصول از تولید کننده- خودبهخود به عکسهای دقیقی میرسید.
شاد باشید.
پ.ن.: در مورد آن عکس بطری شاردونه که عکّاس دیگری زحمت کشیدهاند هم به نظرِ من فاجعه است. همهی ماجرای شاردونه رنگاش هست، فکر میکنم جزو انگشتشمار عکسهای کرهی زمین از یک بطری شاردونه باشد که مایعِ! درون بطری را سیاه یا حتّی تیره نشان میدهد و درواقع ضدِّ تبلیغ است. شاید برای یک عکس طبیعتِ بیجان یا هیپی یا چنین چیزی خوب باشد امّا در عکّاسی صنعتی و تبلیغاتی -مگر با وجود دلیل خیلی مناسب و در شرایط خاص- زیر سوال بردنِ اصلِ محصول مجاز نیست. این هم نظرِ من بود در این رابطه :)
کاوه!
[EYES] [576 Megapixel Retina] [2 x Natural 22.3mm F3.2] [ISO 1 -800]
رنگ اصلی بطری در قسمت راست تصویر دیده میشه و از شیشه سیاه هم برای برجسته کردن text یا ... در پوسترهای تبلیغاتی محصولات نوشیدنی زیاد استفاده میشه
همیشه یک رفرنس برای رنگ اصلی در کنار شیشه سیاه استفاده میشه مثل یک گیلاس یا لیوان از نوشیدنی یا قسمتی از بطری با رنگ اصلی
و هدف این عکس تبلیغ یک نوشیدنی نیست بلکه قسمتی از تبلیغات عکاسی صنعتی در وبسایتم هست
فکر میکنم مشخص نبودن لیبل و نا خوانا بودنش این رو به وضوح برسونه که هدف تبلیغ این محصول نیست
ویرایش توسط iman kh : Thursday 30 January 2014 در ساعت 17:30
بله درست میفرمایید. استفاده از رنگ مشکی در محیط بیمارستانی با مشکلاتی همراه است و برای پس زمینه از سفید، سبز و آبی میتوان استفاده کرد که اتفاقا تولید کننده نیز بر این موضوع تاکید داشت اما به دلیل وقت اندک و محل مصرف دیگر این تصاویر و اینکه نتیجه با بک مشکی در نمایاندن محصول ،که خود سفید است، بسیار بهتر میشد، نهایتا با پس زمینه مشکی عکاسی گردید. کمااینکه عکاسی با پس زمینه سبز و همچنین آبی و سفید نیز در دستور کار قرار دارد.
جناب کاوه خان ای کاش همه دقت شما را داشتند! بسیار متشکرم از نظرات شما. تمامی موارد را حتما رعایت میکنم. این عکس و عکس های دیگر برداشته شده، از من مبتدی که هیچ تجربه ای در زمینه عکاسی صنعتی و تبلیغاتب نداشته ام در واقع مشق و تمرینی است برای عکاسی های آینده. مطمئنا نظرات عزیزانی مثل شما با چنین دقت نظری بسیار سازنده و آموزنده است. در ادامه به چند مورد از جزئیاتی که میفرمایید اشاره هایی میکنم.
- چیدمان دو محصول 10 و 5 به این صورت که یکی در جلوی دیگری است، پیشنهاد تولید کننده بوده و البته عکس های منفرد از هر دو محصول و همچنین چیدمان های دیگری نیز که خودم انجام دادم نیز مورد عکاسی واقع شده. این عکس به دلیل اینکه وقت بیشتری صرف ادیت آن شده، انتخاب شده است.
- در عکاسی های بعدی حتما از فوکال بالاتر استفاده خواهم کرد. همچنین مورد فلش های سر هر محصول که به آن اشاره کردید نیز در عکس های بعدی حتما مد نظر قرار خواهم داد
- حجمی که درون این ویالها ریخته میشود، توسط ماشین انجام شده و به طور کاملا دقیق و مساوی است. بعد از خواندن این پست، محصول را کاملا بررسی کردم و حجم مایع درون هر ویال کاملا برابر بود لذا عکس را که مجددا با دقت بررسی کردم، متوجه مقداری از مایع درون کپ(قسمت بالایی یا به عبارتی سر محصول) ویال شدم که در ویال های اول ، سوم و چهارم این مایع به درون فضای ویال برنگشته است اما در ویال های دوم و پنج کاملا خالی شده و به همین دلیل سطح مایع اندکی بالا آمده است.... (خیلی برایم جالب بود و این مورد نیز باید کاملا مد نظر قرار گیرد)
- این عکس ها بیشتر به جهت معرفی محصول و شکل فیزیکی و ظاهر آن است چرا که محصولی جدید بوده و با بسته بندی های جدید و کیفیت بالا عرضه خواهد شد. بنابراین فقط از خود ویال ها با تاکید بر بسته های 5 تایی آن عکاسی شده. به قول جناب غفاریان عزیز، اندکی ذوق و خلاقیت میخواهد که بتوان به چیدمان های دیگری با پکیج این محصول رسید که هم کاملا دربر گیرنده مشخصات محصول بوده و هم اینکه جذابیت بصری خوبی نیز داشته باشد.
- جسارتا در مورد نورپردازی به درستی متوجه منظور شما نشدم و اگر اندکی توضیح دهید بسیار متشکر خواهم بود. اشاره اینکه منبع نوری این عکس یک لامپ مهتابی مستطیل شکل به ابعاد 25*20 میباشد که کاملا از بالا به محصول تابیده شده که البته میزان نور آن با دو کاغذ سفید کنترل شده است.
در پایان باز هم از نظرات شما تشکر میکنم و با رعایت موارد مطرح شده، نتیجه را مجددا ارسال خواهم کرد.
خوشبختم؛ تو با منی، لبخندتو از من نگیر
عشق من؛ تا با همیم دلشورۀ رفتن نگیر
جناب رجایی با سلام و ممنون از بابت عکس زیباتون.
معمولا در عکاسی تبلیغاتی از یک محصول سعی میشود تا آن محصول از نظر ظاهری در بهترین شرایط خودش قرار داشته باشه تا بتونه مشتری رو جذب کنه مخصوصا
اینکه اون محصول جزو مواد غذایی باشه تا بتونه اشتهای بیننده رو تحریک کنه.
گیلاس یا آلبالوهایی که روی دسر قرار دارند فاقد این ویژگی میباشند.، یک حالتی مثل یخ زده یا اینکه مدت زیادی در یخچال مانده و آب آنها تبخیر شده، در حالیکه اگه
از گیلاسها با آلبالوهای تازه تر و با طراوت تری استفاده می کردید عکسی به مراتب بهتر رو داشتیم.
نور پردازی دسر هم می تونست بهتر از این باشه.
موفق باشید.
تو سرمای زمستون لذت بیشتری داشت!