آقای ناظم رعایا ممنون از توضیحاتتون.
زرده پره سرسیاه روی تابلو :
سوسمار ؟ :
آقای ناظم رعایا ممنون از توضیحاتتون.
زرده پره سرسیاه روی تابلو :
سوسمار ؟ :
اصغـرمحمـدی
سلام
آقای محمدی عزیز یک مورد هم من یادآوری کنم که حنما آنرا میدانید نیکون D300 پنجاه و یک نقطه فوکوس داردویکی از سریع ترین بدنه ها برای فکوس است عکاسی با این دوربین در چنین شرایط چالشی (که هم به سرعت عمل عکاس مربوط است و هم تندی تغییر مکان سوژه) با دوربینی که مثلا 9 نقطه فوکوس دارد بسیار متفاوت است. البته در این مورد دوستان خوب آقای مداح و آقای دکتر ناظم الرعایا که این دوربین را دارند بهتر میتوانند توضیح دهند.
عکس زیر با یک دوربین کانن با 9 نقطه فوکوس و سرعت 1/800 ودیافراگم5.6 گرفته شده پرنده هم چک چک گوش سیاه است. (اسم پرنده را گفتم تا اندازه آن را متوجه شوید چون عکس بدی شده و شاید نوع پرنده مشخص نباشد) مشاهده میکنید سیمی که پرنده روی آن نشسته بود در فوکوس است اما خود پرنده..... صرف نظر از مهارت عکاسی که نزد دوستان بسیار بیشتر از من است این عکس میتواند گویای بسیاری از موارد باشد. موفق باشید
سلام
علاوه بر نکات مفیدی که دوستان گفتند ، عکاسی از پرندگان کوچک در حال پرواز به صورت اتفاقی تقریبا منتفی است . شما با هر لنز و دوربینی هم که داشته باشید اگر پرنده کوچکی از مکانی نا معلوم بپرد و مسیرش از مقابل دوربین شما باشد فرصت و آمادکی ثبت خوبی را نخواهید داشت . به دلیل سرعت بالا ، مسیر پرواز غیر قال پیش بینی ، کوچکی پرنده و غیره .
ضمن رعایت نکاتی که آقای ناظم رعایا گفتند . به نظر من بهترین روش برای چنین ثبت هایی ، زیر نظر گرفتن پرنده مورد نظر است تا مسیر پرواز ، الکوی پروازی و احیانا نشیمنگاهی(perch) که پرنده استفاده میکند را شناسایی کنید.
زمانی که شما محل نشستن پرنده را که معمولا جایی ثابت مثل شاخه درخت یا بوته ای ، سنگی یا صخره ای است را پیدا کردید در رفت و آمد پرنده مسیر پروازش هم تا حدی مشخص میشود . سپس میتوانید با پیش فکوس آماده باشید تا با قرار گرفتن پرنده در ناحیه ای که شما پیش بینی کردید ثبت تان را انجام دهید .
نکته دیگر این که برای چنین ثبت هایی به سرعت شاتر بالا نیاز دارید ، بنابر این از تمام امکانات دوربین و لنز برای رسیدن به آن استفاده کنید ( حساسیت بالا ، دیافراگم باز و ....) . به نظر من داشتن عکسی با نویز بالا بهتر از هیچ است .
در انتها خیلی از اوقات پرنده چند لحظه قبل از پریدن شگمی سبک میکند:biggrin: ( چ.... میکند) . این هم میتواند علامت خوبی برای عکاس باشد.
موفق باشید
بهزاد فراهانچی
TO SEE OR NOT TO SEE
کسری جان ممنون
راستش مساله دقیق نبودن فوکوس در دوربینی مثل دوربین من با 7 نقطه فوکوس یه روی سکه است و بعضا پیش میاد که در عکاسی از پرندگان با رنگ یکنواخت (خصوصا رنجی بین سیاه و سفید (خاکستری)) ، حتی مواقعی که پرنده ثابت یه جایی نشسته و منتظره تا ازش عکس بگیرم :biggrin: ، بیچاره لنز هی تلاش می کنه که مثلا فوکوس کنه ولی واقعا نمیشه و مجبور میشم دستی فوکوس کنم که میزان خطا بالا میره. هر چند این مشکل در دوربینهای سری XXD کانن تا حدودی حل شده ولی کانن باید یه راه حلی برای پوشش دادن این نقطه ضعف ارائه کنه.
قبلا هم گفتم که به دلیل سهل الوصول بودن پرندگان در منطقه ای که زندگی می کنم ، بعضا افسوس می خورم . :(
اصغـرمحمـدی
سلام
در خصوص عکاسی در هنگام پرواز سوژه جناب ناظم رعایا واقای فرهانچی عزیزاستاد بنده هستن و من تجریه انهارا ندارم .و با وجود انها ,صحیح نیست من که حتی از ده درصد امکانات دوربینم نمیتوانم استفاده بکنم بیام نظر بدهم که چه روشی درست است .باور بفرمایید اگر چیزی اصولی و درست و حسابی می دانستم حتما در پست قبل برای جناب محمدی بازگو می کردم بهمین دلیل من جواب پست قبل جناب محمدی را ندادم. اما مواری که به ذهنم می رسه میگم.که اگر اشتباه می کنم دوستانم گوشزد کنند خودم چیزی یاد بگیرم .
ولی انچه که مشخص است دی 300 دوربین فوق العاده ای است بخصوص برای عکاسی از پرندگان است .من عکسهای زیادی از پرندگان در اسمان گرفته ام شاید خنده دار باشه ولی هیچگاه از امکان 6 فریم پشت سرهم دوربینم برای عکاسی از پرندگان در اسمان استفاده نکردم .و همیشه تک فریم گرفتم.
اینکار بخصوص برای پرنده در اسمان اشتباه است بخصوص پیش عکاسان حرفه ای این کار شاید مسخره بیاید.من خیلی از عکس های پرندگان در آسمان را با همان تنظیمات تک فریم گرفته ام ماشالله دی 300 هم کم نگذاشته واتفاقا عکس خوب و دقیقی هم شده .ولی خوب می دانید دیگر اینکار صحیح نیست .مثلا در حال راه رفتن بوده ام یک دفعه سایه را روی زمین دیده ام وسریع اقدام به شات زدن کرده ام و الحق هم دی 300 کم نگذاشته عکس هم فوکوس و خوب شده .ولی همیشه اینطور نخواهد شد.و شاید از سه شاتی که اینطور بگیری یکیش فوکوس باشه .
اما حداقل تنظیماتی که در دی 300 بایدهنگام عکاسی از پرندگان در اسمان درنظر گرفت فکر کنم اینها باشه .
وضعیت فوکوس را روی کانتینیوس بگذارید (servo Auto focus ) بگذارید.
نور سنجی را من همیشه روی ماتریسی میگذارم ولی بعضی از دوستان نظر دارند روی نقطه ای باشد بهتر است .
Af - Area Mode را باید روی auto - area afبرای پرندگان در اسمان انتخاب کرد .
ولی چون من اکثر مواقع برای محدوده فوکوس از Single برای پرندگان روی زمین استفاده میکنم حتی بیشتر مواقع که پرنده در اسمان است بنابراین خیلی وقت ها هم از مدکانتینیوس استفاده نمیکنم و عملا51 نقطه فوکوس از عمل خارج می شه .و بیشتر نقطه فوکوس مرکزی را در نظر می گیرم .بخصوص اگر یک دفعه پرنده بالای سرم ظاهر بشه .
امادر خصوص ایزو وسرعت , پیشنهاد آقای ناظم رعایا صحیح و اصولی است .
ولی من اینها روی اتوماتیک قرار نمیدهم به چند دلیل .چون نور در اینجا خوب است ایزو را دستی تنظیم میکنم .حداکثر ایزو را روی 320 قرار می دهم از مدعکاسی تقدم دیافراگم S استفاده میکنم که همیشه دیافراگم را روی 8 می گذارم این حداقل دیافراگم برای لنز من است که شارپنس ان نسبت به دیافراگم های پایینتر بهتر است. یک علت دیگر هم خود لنزم است که چون دلیل علمی هنوز برای ان ندیدم از بازگو کردنش خوداری میکنم .
خب کلید های تعویض مد عکاسی ومد فوکوس در دی 300 خیلی دم دسته و راحت به مجردی که پرنده را در اسمان دیدید سریع می توانید انرا آماده عکاسی پرنده در اسمان کنید.
همانطور که کسری جان گفتند این 51 نقطه فوکوس واقعا اینجا بکار می اید.که این یک مزیت است که کانن هنوز رو ی دوربین هایش پیاده نکرده .ولی با این وجود با همین 9 نقطه عکسهای بسیار خوبی از پرندگان در آسمان با دوربین های کانن می شود گرفت .یادم است بابک دیناروندعزیز که این روز ها خیلی کم پیداست با دی 70 اس که نقاط فوکوسش کمتره عکس های خیلی خوب از پرندگان در اسمان گرفته بود .
کلا دی 300 را خیلی دوست دارم دوربین بسیار عالی می باشد.واحتمال اینکه یکی دیگه هم بخرم بسیار زیاد است .
پ ن شرمنده من این پست را خیلی وقت بود نوشته بود م ولی الان تونستم ارسال کنم شرمنده من پست دوست عزیزم اقای فرهانچی را ندیده بودم
خب این هم یک نمونه از عکس هایی که من از 51 نقطه فوکوس و مد کانتیتیوس استفاده نکردم .این فریم اصلی بدون کراپ است و هیچگونه ویرایش.
پایدار باشید
یا حق
ویرایش توسط A_Maddah : Friday 29 May 2009 در ساعت 19:04
اسدالله مداح
سلام و ممنون بابت توضیحاتتون
مثلا بعضی پرندگان شکاری (مثل عقاب و سارگپه) هرچند اغلب در آسمان جولان میدهند ولی بیشتر روی صخره ها و سنگهای بزرگ وسط مزارع و کشترازها فرود میایند. البته در منطقه ای جنگلی یکبار روی درخت هم دیده ام . این پرندگان اگر پرواز کنند دیگر رفته اند مگر اینکه گرسنه باشند و یا به دلیل گرمای هوا شعاع پروازشان کم شود. بعضا هم برای خنک کردن خودشان ! در آسمان ثابت می مانند و بالهایشان را به روشی زیبا تکان می دهند .
دیروز شاهد جدال یک سارگپه و کلاغ در نزدیکی یک روستا بودم و عجیب این بود که یک کلاغ ، سارگپه به اون عظمت رو فراری داد
دلیجه ها را بیشتر روی سیم برق و تلفن و حاشیه جاده ها و نزدیک مناطق مسکونی دیده ام دلیجه ها و دم جنباک ها سلطان سرکار گذاشتن هستند پس زیاد تعقیبشون نکنید !
زرده پره مزرعه و سرسیاه روی شاخه گلها و درختچه ها دیده ام و در صورت پرواز مجددا در فاصله ای نزدیک فرود میایند
چکاوک درختی و شاخدار و چکچک کوهی را بیشتر در چمنزارهای ارتفاعات بالای 2000 متر دیده ام
صبح زود بهترین زمان برای عکاسی از پرندگان است البته دلیلش را نمی دانم شاید به دلیل سستی و خواب آلودگی و گرسنگی باشه.
اینها تجربیات کم من بود که حتما نیاز به تصحیح و تکمیل داره.
چکاوک کاکلی ، گنجشک و هدهد نمونه بازر این شاهکارند :biggrin:در انتها خیلی از اوقات پرنده چند لحظه قبل از پریدن شگمی سبک میکند:biggrin: ( چ.... میکند) . این هم میتواند علامت خوبی برای عکاس باشد.
یه سوال از دوستان با تجربه داشتم
در یکی از سفرهام در ارتفاعات بین کلیبر و هوراند عقاب طلایی و کرکس مصری دیدم . یه جایی مطلبی خوندم که شعاع پرواز و قلمرو یک عقاب حدود 90 کیلومتره، آیا این مطلب صحت داره و آیا امکانش هست که با رفتن مجدد به اون منطقه بتونم ببینمشون :)
ممنون
اصغـرمحمـدی
اصغـرمحمـدی
مطلبی که گفتم در مورد عکاسی از پرندگان کوچک یا گنجشک سانان بود . عکاسی از پرندگان بزرگ که پروازی آرام تر دارند بسیار راحت تر است . من برای عکاسی از پرندگان در حال پرواز در دوربین دی ۳۰۰ از فکوس ۹ یا ۲۱ نقطه ای با انتخاب نقطه مرکزی فکوس استفاده میکنم و مد فکوس هم بصورت دایم یا همان کانتینیوس است . در این مد نقطه وسط وظیفه اصلی را به عهده دارد و ۹ یا ۲۱ نقطه اطراف به آن کمک میکنند .
اگر پس زمینه پرنده آسمان روشن باشد یا باید از نورسنجی نقطه ای استغاده کرد که کنترل قرارگیری اش بر روس سوژه بسیار حساس است و با کمی انحراف نورسنجی بر روی آسمان انجام می شود و سوژه اصلی تیره میشود . روش دیگر نور سنجی کلی است که با توجه به شدت روشنایی آسمان از جبران نوردهی دستی بین +۰.۳ تا +۲ استاپ استفاده میکنم .
البته انجام نورسنجی درست در این روش کاملا تجربی است و امکان خطا در آن کم نیست .
مطلب بالا در شرایطی است که نور پس زمینه شدید باشد در غیر این صورت از نورسنجی کلی یا ماتریس استفاده میکنم . در ضمناز مد عکاسی پیاپی هم استفاده میکنم که بسیار کمک میکند به خصوص در شات هایی که سوژه متحرک باشد.
بهزاد فراهانچی
TO SEE OR NOT TO SEE
سلام به دوستان خوب این فروم مورد علاقه من
ببخشید من اینجا کم عمس می گذارم ولی همیشه از دیدن عکسهای زیبای شما در این محیط مجازی لذت می برم این عکس را هم تقدیم می کنم به دوستان عزیزم بویژه بهزادفراهانچی عزیز .
با احترام
بابک
canon 50d plus canon 300 mlm f 2/8 l is plus 1/4x tlc
شاتر 1/1000
f8 iso 400
با سلام
عکس های زیبای جناب آقای موسوی رو توی گالری می دیدم که توضیحاتشون در مورد جلب نظر پرندگان در فصل بهار توجهم رو معطوف خودش کرد که با اجازشون عینا نقل می کنم :
برای پیدا کردن صدای پرندگان به سایت ویکی پدیا سر بزنید البته بخش زبان انگلیسی.با تکنیک پاسخ به صدا من به شخصه به این منظور از موبایل شخصی ام استفاده می کنم صدای پرندگان را روی جافظه موبایل بریزید یک اسپیکر خوب قابل شارژ بگیرید و به موبایل وصل کنید اکثر گنجشک سانان به صدای قلمرو طلبی همنوعان خود که از دستگاه پخش صدای شما پخش می شود در فصل بهار پاسخ می دهند !! البته به مدت طولانی این کار را نکنید یا پرنده دیگر پاسخ نمی دهد یا بسیار خسته می شود و بسیار گیج می شود
آدرس صفحه اصلی پرندگان در ویکی پدیا :
در سایت زیر (پرندگان ایران) که در حال تکمیل شدن است صدای بعضی از پرندگان وجود داره :کد:http://en.wikipedia.org/wiki/Bird
آدرس دقیق برای دانلود صدای پرندگان از این سایت (فایلها در فرمت swf هستند، امیدوارم که پرمیشن این فولدر در سایت فوق همیشه برای مراجعین قابل دسترس باشه :) ) :کد:http://iranbirds.com
ممنونکد:http://iranbirds.com/bird-songs/
اصغـرمحمـدی