بحث اینه که این خود چیه؟عکس سیاه و سفید خوب، مشخصات خود را دارد. یعنی هم از اساس ویژگیهایی دارد که سیاه و سفید آن خوب در میآید و هم پروسس خاصی میطلبد. وضعیت کادر وعناصر خاص خود را دارد. کنتراست و تون خود را دارد.
بنظرم همونطور که آقای حسینی فرمودند معیار درستی وجود نداره!
یه عکس بنظر من یه سیاه و سفید خوبه،بنظر شما معمولیه و بنظر آقای حسینی ضعیف!
علاوه بر فاکتورهای یک عکس خوب، عکس های خوب هر ژانری از عکاسی یک سری فاکتورهای خاص خود را دارد، که از دیدن عکس های خوب آن ژانر به دست می آید. بعضی مسائل آن قدر کلی هستند که در یک یا دو یا ده پست نمی توان توضیح داد. مثلا کنتراست و تون مناسب چیست؟ یک فاکتور کلی که ندارد. مثلا بگوییم عکس های پر کنتراست خوبند و کم کنتراست ها بد، باید آموخت در چه عکسی کنتراست بالا نیاز است و در چه عکسی کنتراست پایین.
به نظر من هم معیار وجود داره . البته در هنر سلیقه هم نقش اساسی داره ولی باز همه چیز نیست . به هر حال بر کسی پوشیده نیست موضوع ارزشیابی اثر هنری پیچیدگیهای مخصوص به خودش رو داره و تا حدی هم به مکاتب مختلف بستگی پیدا میکنه و تعاریفی که از یک اثر هنری ارایه میدن . ولی در نهایت اثر هنری ویژگی هایی رو داره که اون رو قابل درجه بندی میکنه . و یک سری کارشناسانی در سراسر دنیا هستند که کارشون ارزیابی و نقد هر اثر هنری است بر مبنای همون تعاریف و ویژگیهای تعریف شده . اصلن بدون این درجه بندی ها نمیشه روی اثار هنری قیمت گذاری کرد ، اونطور که در بسیار گالری ها و یا حراجی های معتبر جهانی انجام میشه . مثلن در ویژگی رسانه بودن اثر هنری ، انتقال معنا و پیام از طریق ایجاد حس مشترک در مولف و مخاطب نقش اساسی داره که از انتقال مفهومی تجریدی گرفته تا پیامی واضح و مشخص رو میشه در این رویکرد در وهله اول قرار داد. به زبان ساده اینکه قراره چی بگیم ؟ و بعد چطوری بگیم که بیشترین تاثیر رو ایجاد کنه . گاهی موضوع مورد طرح فقط یک احساس خوشایند بصری میتونه باشه که به ادراک و فرایند اون مربوط میشه . این بخش بیشتر به تمایز نگاه هنرمند ربط پیدا میکنه . در این روش زاویه نگاه و ایجاد سوال و کشف و شهود نقش اساسی تری پیدا میکنه . ولی با این حال به نظرم یکی از فیلترهای اولیه برای تشخیص یک اثر هنری اینه که هدف از تولید و به اشتراک گذاشتن اون چیه ؟ و البته بعد میرسیم به تکنیک و چگونه گفتن و شیوه های نقد اثر هنری . خود این انتخاب تکنیک گاهی تمام قدرت یا ضعف یک اثر هنری رو سبب میشه . هر کسی ممکنه دره گراندکانیون رو ببینه ، اما فقط جان فورد از اون میتونه اسطوره ای جهانی خلق کنه ! بنابراین به نظرم اولین فیلتر میتونه برای هر کسی که یک اثر رو قصد داره نقد کنه ، حالا چه اثر خودش باشه که میخواد خلق کنه یا به اشتراک بزاره ، تا نقد اثر دیگری : اینه که چی میخواد بگه ؟ و آیا این برای مخاطب تازگی داره یا نه ؟ ( مبحث نوآوری یکی از روشهای تفکره خلاقه که خود خلاقیت هم یکی از روشهای بررسی ونقد اثر هنری است ) .
ممنون از توضیح های استادان که آدم حداقل چیز هایی یاد میگیره...
قبلا که عکس ها به وسیله مدیران تایید میشد خیلی بهتر بود بنظرمن! چون که می دونستی عکست حداقل ها رو داره اما العان تایید میشه...نمیگم عکس هایی که من میگیرم خوبن ...ولی کاش ایراد هاش رو بگین تجربه چندانی از عکاسی ندارم ممنون میشم از دوستان اگه کمکی به من بکنن
لنز نرمال
فیلم ایلفورد پَن 100
با سلام
ویرایش توسط SinaVT : Wednesday 25 January 2012 در ساعت 13:36
آن کس که نداند و بداند که نداند/لنگان خرک خویش به منزل برساندآن کس که نداند و نداند که نداند/در جهل مرکب ابدالدهر بماند
سلام
منتظر نظرات دوستان عزیز در مورد این عکس هستم.
ویرایش توسط Mehran Fani : Thursday 26 January 2012 در ساعت 16:49