علی جان ! وقتی آن کارگاه نورپردازی را تشریف نیاوردید داستان همین است.همان روز کلی با دوستان بحث کردیم که چه فلاشی خوب است و چرا خوب است و یکی از قابلیت های فلاش های خوب کاهش قدرت تا 1/128 بود.اما با 1/32 هم می شود به نتایج خوبی رسید با توجه به شرایط نوری که فرمودید یک تست بکنید با سکونیک یقینا نورسنجی مناسبی می شود با دیافراگم 2.8 و شاتر 1/200 و ایزو 100 داشت.در ضمن باز هم گاهی ایزو 50 آن دوربین نازنین تان هم کاربرد های خوبی دارد.با سناریو شما من حدس می زنم که با تظیمات عنوان شده بتوان به نور خوبی رسید.
راستی داستان سینک فلاش استودیویی و فلاش هات شو چه بود بفرمایید ما هم یاد بگیریم.
کاوه قبادیExposure.ir
I am a visual man. I watch, watch, watch. I understand things through my eyes. Henri Cartier-Bresson
شما مطمئنی که با 1/32 قدرت و فاصله 1 متری با یک فلاش 500 ژول که سافت باکس هم داره در اف2.8 اور اکسپوز داشتی؟ می دونم که از 2 شاخه استفاده کردید اما طبق توضیحی که دادید نور 2 فلاش به قسمت های مختلف تابیده شده است. من با فلاش متر تست می کنم ببینم چی میشه . . . البته بعد از تعطیلات
خط رو خط با آقای قبادی ببخشید الان یادم آمد که خودتان هم فلاش متر دارید . اگزیفی که فرمودید به نظر من خیلی مرزی است با 1 استاپ یا یک همچین چیزی ولی نه 3 استاپ یک فلاشمتری انجام بدید و اگزیف عکس هایی که گرفتید چک کنید
اما داستان شیرین سینک توام "فلاش هاتشوئی" و "فلاشهای استودیوئی"
توضیح: کمی بیشتر به جزئیات اشاره میکنم که شرح کاملی باشد (ممکن است باعث خستگی دوستانی که اطلاعات بیشتری دارند شود؛ پوزش پیشاپیش)
کاوه جان، همونطور که میدونی، چند وقتی بود که این مطلب رو با خودت هم در میون گذاشته بودم و ذهنم مشغولش بود ... آخرین تستی هم که کردم، یک 580EXII بصورت Slave دقیقاً گذاشتم در 5 سانتیمتری بالای فتوسل یک هد 500 وات ... و با یک 580EXII بصورت Master بر روی 5DII (با ماکزیمم سرعت سینک 1/200sec) شات زدم و نتیجه: فقط نور فلاش هاتشو به ثبت رسید ... تا اینکه قبل از سحر امروز، با یک 580EXII در ManualFlash روی دوربین، موفق به Trigger کردن هد استودیوئی شدم
امروز سودای یک عکس استروبیسمی با استفاده از دوتا هد استودیوئی و دوتا 580EXII را در سر داشتم:
دوتا 580EXII با ژل قرمز پشت هیزم های شومینه و یک هد با اسنوت رو به صورت خودم و یک هد+سافت بعنوان Fill Light
پس از صرف زمان زیاد، موفق به انجام حالت مکشوفه ی دیشب نشدم که نشدم بازم فقط نور هاتشو ها بود که به ثبت میرسید !
پس از مدتی ور رفتن به تنظیمات Wireless و HSS و حذف TTL Cable و ... به نتیجه رسیدم :
باید از یک 580EXII آنهم در Manual Flash (چه روی دوربین و چه با TTL Cable) با حالت Wireless function: OFF اقدام به تریگر کردن هدهای استودیوئی میکردم ... Wireless function حتماً باید OFF باشد (پوست انداختم تا به این نتیجه رسیدم ! ) چون PreFlash ها زودتر از ثبت توسط سنسور، هد ها را مجبور به تخلیه میکرد ... این قصه تا 1/200 بسیار عالی عمل میکند .... برای گذر از 1/200 طبیعتاً باید فلاش دوربین را در HSS تنظیم نمود و نتیجه اش: ثبت نشدن فلاشهای استودیوئی ! ..... دلیلش : Custom Function شماره 5 از 580EXII (تحت عنوان: Flash Metering Mode) بر روی E-TTL II (گزینه ی 0) تنظیم بود ... راه حل: تنظیم بر روی گزینه ی 4 یعنی External Metering: Manual (یعنی بهیچ وجه فلاش هاتشو در نورسنجی دخالتی نداشته باشد) ... اینجا بود که زندگی به شرح عکسهای زیر و توضیحات شان، شیرین شد. برای تهیه عکسهای زیر (که دارای Exif نیز هستند) یک 580EXII با ژل قرمز (بجهت تفکیک نورش از نور هد استودیوئی) و یک هد 500 با یک سافت استفاده شده که تعمداً از خود سافت هم عکس گرفتم.
ISO 100 | f/8.0 | 1/400sec ISO 100 | f/8.0 | 1/640sec ISO 100 | f/8.0 | 1/800sec ISO 100 | f/8.0 | 1/1000sec ISO 100 | f/4.0 | 1/2500sec ISO 100 | f/4.0 | 1/4000sec
عکسهای فوق بدون Crop و Edit هستند. ( در صورت نیاز دوستان، فایل 21 مگاپیکسلی آپلود و لینک میدهم )
همانطور که مشاهده میشود، اثری از سیاهی پرده های شاتر در هیچکدام نیست. سرعت های بالاتر از 1/4000 را تست نکردم، ولی حدس میزنم به همین منوال باشد.
خلاصه ی قضیه: Manual Flash + HSS + External Flash Metering: Manual
توضیح اینکه Flash Duration هدهای بنده، تا سرعت 1/4000sec هیچ مشکلی پدید نیاورد. ممکن است برای هدهائی با Flash Duration متفاوت، نتایج فرق کند.
امیدوارم تجربه این حقیر، برای دوستانی که علاقه مند به گذر از سرعت سینک فلاشهای استودیوئی هستند، مفید فایده باشد.
پیروز باشید.
سلام
ممنون جناب بياتي
ميشه بفرماييد در عكسهاي كه گرفتيد فلاش 580 در كجا قرار دارد بر روي دوربين يا ....
ممنون.
مهران جان ...چ.ن من با راديو فلاش تست كردم جواب نداد.
ظاهراً با رادیو فلاش و Full Frame به 1/160sec و با APS-C به 1/200sec محدود میشویم.
1/8000 را هم تست کردم، بهمان خوبی جواب داد. احتمالاً تا 1/10000 (که دوربین ساپورت نمیکنه) جواب میده، ولی از اون به بعدش مستقیماً باید با Flash Duration در ارتباط باشه.
در کل بعید میدونم که بیش از 1/1200 در آتلیه و فلاش استودیوئی، کاربرد زیادی داشته باشه ... از نظر تئوری ای که میشود با ترفند، عملی اش کرد، جالب است، ولی کمتر بکار میاد. بیشتر از لحاظ ذهنی چون دیگه محدودیتی وجود نداره، حس خوبی داره البته اینم که با 5DII به 1/160sec محدود نمیشم، خیلی بهتر هم هست
سلام
من آخر هفته فیلمبرداری موزیک ویدیو دارم. پرده سبزش خیلی بزرگه و با یکی 2 تا سافت باکس روشن نمی شه . می خوام نور از بالا آویزون کنم و نیاز به یک پارچه دیفیوز بزرگ دارم که جمع نورها رو با هم دیفیوز کنه.
از کجا می تونم بخرم؟ خیلی ضروریه