(ببخشید که این نقلقول به علت گرفتاری من اینقدر با فاصله انجام شد)
عكاسي منظره به معني مستند نگاري آن و با ذكر محل عكسبرداري مثلا براي چاپ در كتب جغرافي يا مجلات يا ارائه در نمايشگاه ها و مانند آن براي شناساندن محل. در اين ژانر به نظر من عكاس حق هيچ دخل و تصرفي حتا در اشباع رنگ ها ندارد
به نظر بنده...در اين قسمت اشكالي وجود دارد چرا كه هر تنظيمات دوربيني...هر مبدل فايل RAW و حتي هر نگاتيو و اسلايدي رنگ ها را با اشباع خاصي ثبت ميكنند و بايد براي آن محدودهاي قايل شد نه نقطهاي خاص چرا كه نقطه هندسي خاصي براي آن وجود ندارد.
در عمل در دنياي واقعي نيز با هر نوري شرايط رنگي بسيار متفاوت است و اصلاً نميتوان گفت كدام رنگ براي آن منطقه اصالت دارد چرا كه از ديد يك دوربين ناظر، هر منطقهاي ، اشباع و حتي فام رنگهاي بسيار متنوعي در طول سال دارد.
چیزی به اسم وفاداری به واقعیت در عکاسی منظره معنی متفاوتی میتواند داشته باشد. عکاس ممکن است ساعتها در انتظار نورخوب و رنگهای اشباع (تغییر واقعیت!) نشسته باشد. حال نمیتوان این حق را از او گرفت که موافق با همین جریان بعد از عکاسی نیز کمی پیشتر برود.
اين است كه بنده باور دارم حتی تنظيم وايت بالانس نیز در عكاسي لنسکیپ ميتواند تاحدي سليقهاي باشد. به نظر من اشباع رنگهم ميتواند تا حد زیادی توسط عکاس افزایش یابد.
همان طور که در مقاله ابتدای این تاپیک نیز گفته شده که هر عکس دریچهایست به دنیا از دید عکاس آن، او دوست دارد شما آن کادر از آن قسمت از دنیا را آن طور ببینید که او میخواهد. حالا ممکن است شما این ارائه اورا دوست داشته باشید یا نداشته باشید.
در رابطه با مونتاژ هم این بحث کاملاً سلیقهایست، آقای سعادت و عدهای اثرغروب قشم ایشان را دوست دارند، عدهای دیگر دوست ندارند و این کاملاً طبیعی است. تنها نکته این که دید عمومی نسبت به فتومونتاژ عکسهای لنسکیپ خیلی خوب نیست. من اگر جای آقای سعادت بودم در پورتفولیوی ارزشمند خودم مرزبندی عکسهایی را که این نوع مونتاژ را دارند مشخص میکردم تا مابقی عکسهای بدون مونتاژ همیشه با علامت سوال از طرف بیننده مواجه نشوند.
پینوشت: یاد بحثهای دیجیتال و آنالوگ افتادم! آنجا من عرض میکزدم که چیزی به اسم عکس دستکاری نشده نداریم! تنظیمات هر دوربین دیجیتالی، حتی تنظیمات دیفالت هر مبدل RAW و هر اسلاید و نگاتیوی تونها را یک جور خاص خودشان رندر میکنند و به هیچ کدامشان نمیتوان لقب دستنخورده داد، چون به هرحال با سلیقه یا مجموعه سلیقه خاصی به خروجی رسیده است.