پیش از این در مورد سیاه وسفید کردن عکس ها کمی صحبت کردیم. اما چه روش های دیگه ای برای سیاه و سفید کردن وجود داره
همونطور که قبلا هم گفتم شاید بیش از 20 روش مختلف برای سیاه و سفید کردن وجود داشته باشه . اما بعضی روش ها هستند که با وجود نتایج خوبی که دارند فراموش شدند
فکر نکنید دستورات
Image / mode / Grayscale
Image / Adjustment / Desaturate
انتخاب های بدی هستند . گاهی سریع ترین و گاهی بهترین نتایج از همین دستورات بوجود میاد. ضمن اینکه ما برای برخی افکت ها و برای رسیدن به بعضی حالت های دیگه مثل
DuoTone
مجبوریم از این دستورات استفاده کنیم
خب روش های ساده دیگه ای هم برای رفتن به حالت سیاه و سفید هست
من یه عکس از یه بچه گربه دارم که وقتی روی دیوار خواب بود میخواستم ازش عکس بگیرم ولی وقتی نزدیکش شدم ناگهان بیدار شد و منم فوری ازش عکس گرفتم. نتیجه بد نشد اما تن رنگ بدن گربه با رنگ پس زمینه تقریبا یکی دراومد و معمولا این عکسها نتایج خوبی هنگام سیاه و سفید کردن به ما نمیدن
عکس رو در زیر میبینید
عکس زیر از دستور
Image / mode / Grayscale
و عکس زیر از دستور
Image / Adjustment / Desaturate
ایجاد شدن
___________________________
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
====================
یکی از روشهای معمول برای سیاه و سفید کردن عکس ها که من اینو بارها از ویرایشگران حرفه ای دیدم رفتن به حالت رنگی
Lab Color
است مثلا عکس زیر از این حالت بدست اومده
برای اجرای این روش کافیه که پس از باز کردن عکستون در فتوشاپ یا برنامه گرافیکی دیگه دستور
Image / Mode / LabColor
رو اجرا کنید سپس به پالت کانال های رنگی برید و پالت های
a و b
رو حذف کنید . اونچه که باقی میمونه یک کانال تنهاست که میزان روشنایی عکس رو به بهترین حالت ممکن و با کنتراست نسبتا خوب درون خودش داره
ضمن اینکه حتی اگر کانال های
a و b
رو هم حذف نکنید , میتونید از همین کانال ها برای کنترل بهتر سایه ها استفاده کنید
___________________________
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
====================
یکی دیگه از روش های متداول که باز فراموش شده استفاده از دستور
Image / Calculation
است که حقیقتا کنترل خیلی خوبی در ترکیب کانال ها به ما میده . حتما شما هم از لایه های مختلف و حالت های آمیختگی استفاده کردید . اما دستور
Image / Calculation
حالت های آمیختگی رو برای کانال های رنگی به کار میبره و این یعنی یک خصوصیت ارزشمند
عکسی رو که در بالا قرار دادم یعنی عکس رنگی رو , دانلود کنید و در فتوشاپ باز کنید. سپس تنظیمات زیر رو براش به کار ببرید
به عکس زیر میرسید که شاید یکی از بهترین تبدیلات سیاه و سفید برای این عکس باشه
اما بیایید کمی ریز بین تر به این قسمت خوب فتوشاپ نگاه کنیم.ما میدونیم که وقتی میخوایم یک عکس رنگی رو به یک عکس سیاه وسفید تبدیل کنیم , ابتدا باید به کانال های رنگ بریم و روی تک تک اونها کلیک کنیم و ببینیم کدوم کنال دارای جزئیات , وضوح , کنتراست و حالت بهتریه. معمولا همیشه یکی از سه کانال یا حداکثر دو کانال حالت بهتری دارند. البته منظورم در مد رنگی
RGB
است که دارای سه کانال رنگی و یک کانال ترکیبی هستیم
خب من برای عکس خودم هم همین کار رو کردم . ابتدا به پالت کانال ها رفتم و روی تک تک کانال ها کلیک کردم تا اونها رو به صورت خاکستری ببینم. من متوجه شدم که کانال های قرمز و سبز بسیار ایده آل هستند ولی کانال آبی مخصوصا در چشم ها دارای حالت نا مناسبیه. از طرفی فکر نکنید که این کانال آبی که حالتی نامناسب داره اصلا به درد ما نمیخوره . در همین عکس بالا میتونید ببینید که من از قسمت های تیره این کانال به عنوان یک ماسک استفاده کردم و تیرگی بیش از حد حالت آمیختگی
Color Burn
رو خنثی کردم
یادتون نره قبل از اینکه به کادر
Calculation
برید در پالت لایه ها روی کانال ترکیبی کلیک کنید تا عکس رو به حالت رنگی ببینید
به کادر مکالمه
Image / Calculation
میریم . چون قبلا دیدیم که کانال های رنگ قرمز و سبز از سند ما دارای حالت بهتری هستند لذا در کادر مکالمه هم این کانال ها انتخاب شدند . فقط دقت کنید که سورس 1 و سورس 2 ما , هر دو همان سند باز شده ما هستند . لایه انتخاب شده در سورس 1 و لایه انتخاب شده در سورس 2 هم مان لایه
Merged
یعنی لایه ترکیبی ما است که در واقع همون لایه
Background
ما میشه چرا که ما فقط یک لایه داریم. اما در انتخاب کانال های رنگ برای سورس یک و سورس 2 باید یک تیز هوشی به خرج بدید . از کانال سبز و قرمزی که انتخاب کردیم اونی که برامون اهمیت زیادتر داره رو در سورس 2 و اونی که برامون اهمیت کمتر داره در سورس 1 قرار میدیم . چرا؟
چون لایه بالایی معمولا توسط یک مدآمیختگی که در قسمت
Blending
انتخاب میکنیم روی لایه پائینی ما قرار میگیره , پس لایه پائینی ما در واقع لایه مبنا میشه و باید بهترین لایه از بین سه لایه رو در سورس 2 قرار بدیم . من طبق نظر خودم برای این عکس با توجه به چشم های گربه , کانال قرمز رو که برام اهمیت خیلی زیاد داشت رو در سورس 2 قرار دادم و لایه بعدی که برام اهمیت داشت لایه سبز بود که در سورس 1 قرار دادم
سپس شما باید حالت آمیختگی رو در قسمت
Blending
امتحان کرده و انتخاب کنید. معمولا حالت های آمیختگی
Multiplay و Overlay
بهترین نتیجه ها رو میدن ولی باید مقدار اون رو هم کم و زیاد کنید تا به حالت مورد پسند برسید
اما من حالت آمیختگی
Color Burn
رو انتخاب می کنم تا دارای کنتراست زیاد در عکس باشم
اما برای اینکه بتونم این کنتراست بیش از اندازه رو تحت کنترل در بیارم از کانال آبی به عنوان ماسک استفاده میکنم و در واقع قسمتهای تاریک کانال آبی به عنوان ماسک عمل کرده و تیرگی بیش از حد عکس ایجاد شده رو نشون نمیده
اگر میخواید در عکسی از این روش برای سیاه وسفید کردن استفاده کنید سعی کنید ابتدا 2 تا از کانال ها رو به عنوان کانال برتر انتخاب کنید و بعد طبق اونچه گفته شد عمل کنید
از این همه توضیح بی حوصله نشید . فقط توضیحاتش زیاد بود وگرنه کار با این دستور خیلی ساده است و معمولا نتایج خوبی داره
___________________________
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
====================
در قسمت های بعدی بیشتر در مورد سیاه و سفید کردن عکس ها صحبت میکنیم