صفحه 5 از 9 نخستنخست 1 2 3 4 5 6 7 8 9 آخرینآخرین
نمایش نتایج : از شماره 41 تا 50 , از مجموع 89
Like Tree190تشکر

موضوع: مدیریت رنگ - Color Management

  1. #41
    Forum Moderator mreza1001 آواتار ها
    تاریخ عضویت
    January 2008
    محل سکونت
    tehran
    نوشته ها
    3,699
    تشکر شده
    14111
    تشکر کرده
    16459

    پیش فرض

    من متوجه نشدم !

    یعنی شما یک عکس tif یا jpg را در Acdsee درست می بینی و در فتو شاپ رنگی متفاوت؟

    یکی تنظیمی بود موقع نصب فتو شاپ انجام میدادیم . . . درست یادم نیست باید نگاه کنم. باز هم به نظر من ارتباطی به کالیبراسیون نداردو پروفایل روی کل فضای سیستم اعمال میشه و اینا همه زیر اون هستند .درسته؟
    محمد رضا میلانی


  2. #42
    كاربر ويژه Saadat آواتار ها
    تاریخ عضویت
    December 2008
    نوشته ها
    2,249
    تشکر شده
    29672
    تشکر کرده
    5366

    پیش فرض

    یعنی شما یک عکس tif یا jpg را در Acdsee درست می بینی و در فتو شاپ رنگی متفاوت؟
    دقیقا

    مطمعنم ربطی به کالیبراسیون سخت افزار ی و پروفایل ندارد
    احتملا منظور شما کالیبره کردن فتوشاپ می باشد که زمانی در ورجن های قدیمی همراه با فتوشاپ نصب میشد و این امکان را به کاربر میداد تا کالیبراسیون نرم افزاری انجام دهد
    در ورجن هی جدید فتوشاپ این امکان وجود ندارد

  3. #43
    Forum Moderator Navid7h آواتار ها
    تاریخ عضویت
    May 2008
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    2,708
    تشکر شده
    13115
    تشکر کرده
    7879

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط jebrahim نمایش پست ها
    کسی‌ نیست بتونه کمکی‌ کنه؟ جواب به هر کدوم از این سوال‌ها کمک بزرگی‌ خواهد بود.

    جواد جان
    سلام

    قسمت اول سئوالت رو متوجه نشدم. باید امتحان کنم.


    سوال دوم من این هست که در صورت آماده کردن عکس برای چاپ، بهترین زمان برای soft proofing, چه مرحله‌ای از ویرایش عکس هست.
    Soft Proofing برای چاپ است،
    تا جایی که من می دانم حرفه ای ها قبل از چاپ با توجه به پرینتر و نوع کاغذ کارهایی مثل شارپ کردن و یا تنظیم کنتراست نهایی رو انجام میدن، پس Soft Proofing بهتر قبل از این مرحله انجام بشه.


    سوال سوم هم اینه که در صورت دسترسی‌ به ابزار کلیبراسین پرینتر، پروفایل تولید شده رو چطوری باید استفاده کنیم؟ در هنگام soft proofing یا در dialog box‌ای که وقت چاپ باز میشه یا هر دو؟ (احتمالا جواب این هست که هر دو، اما برای اطمینان خاطر پرسیدم)
    هر دو، با استفاده از پروفایل پرینتر. در مورد چاپ هم کل تصمیمات را بر عهده فتوشاپ میگذارند ( یعنی تبدیل رنگ ها برعهده فتو شاپ بر اساس پروفایل)


    و سوال آخر این هست که در صورت داشتن پروفایل دستی‌، آیا باز هم لازمه در قسمت مربوط به انتخاب کاغذ عکس، از گزینه‌های پیش فرض استفاده کنیم؟ نمی‌شه برای کاغذ هم پروفایل دستی‌ بسازیم؟
    منظورت از پروفایل دستی، همان پروفایل پیش فرض کارخانه است. ( اکثر پرینترهای حرفه ای عکس یک پروفایل دارند. مثل برخی از اپسون ها که میشود از سایت اپسون دانلود کرد)

    اگر منظورت همان است...

    اصولا آنهایی که به کالیبراتور پرینتر، جوهر های مرغوب و کاغذ های خوب و متنوع و اصل ! دسترسی دارند برای هر کاغذی یک پروفایل جدا تهیه میکنند. مثلا یکی برای Coated و یکی گلاسه و یا Coated ای که برای چاپ سیاه وسفید استفاده میشود و ....


    و برای پرینت از آن پروفایل بخصوص استفاده میکنند و نه آن پروفایل General کارخانه ای.

    شاد باشی
    jebrahim، saadi126 و Danial_f4 تشکر می‌کنند.
    نوید حسینیان | پیوسته



  4. #44
    كاربر بسیار فعال
    تاریخ عضویت
    March 2009
    نوشته ها
    1,356
    تشکر شده
    6504
    تشکر کرده
    4494

    پیش فرض

    سلام نوید جان،

    از اینکه وقت گذاشتی و جواب سوال‌های منو دادی ممنونم.

    در مورد soft proofing, منظورت این هست که حتا میزان شارپنس عکس در soft proofing مشخص میشه؟ من فکر می‌کردم فقط شبیه سازی رنگ انجام میشه. نکتهٔ جالبی‌ بود.

    اگر درست متوجه شده باشم، منظور تو این هست که بعد از ویرایش عکس، یک نسخه از عکس رو در جای نگاه داریم، بعد soft proofing رو انجام بدیم و بعد روی نسخه soft proof شده، تغییراتی مثل کنتراست رو اعمال کنیم و میتونیم با مقایسه با نسخه دیگی‌ که قبلا تهیه کردیم، سعی‌ کنیم عکس رو تا حد امکان شبیه نسخه دیگه در بیاریم. ظاهراً کار ساده‌ای نیست. باید امتحان کنم.

    در مورد ساخت پروفایل‌های دستی‌، منظورم پروفایل‌های هست که توسط ابزار کلیبراسین پرینتر ساخته میشه. این پروفایل‌ها در حقیقت ویژگی‌‌های کاغذ، پرینتر و نوع جوهر رو به طور همزمان در نظر میگیره. تا جای که میدونم، استفاده از پروفایل‌های دست ساز، حتا برای جوهر‌های غیر اصلی‌ هم بسیار کار آمد هست. اما سوالی‌ که من داشتم رو نتونستم درست مطرح کنم.

    سوال من این هست که وقتی‌ بخوایم یک عکس رو چاپ کنیم، در دیالوگ باکس پرینت، قسمتی‌ هست که میتونیم پروفایل مربوط به پرینتر / جوهر / کاغذ رو مشخص کنیم، جای دیگه‌ای هم هست که که نوع کاغذ رو باید تنظیم کنیم. در قسمت انتخاب نوع کاغذ، گزینه‌های معدودی وجود داره و همگی‌ هم مخصوص کاغذ‌های اپسون هست. اما برای کاغذ‌های که من استفاده می‌کنم (ایلفورد و کداک) گزینه‌ای وجود نداره. می‌خواستم ببینم نوع کاغذ رو هم می‌شه به وسیله کالیبراتور پرینتر براش پروفایل ساخت یا اینکه باید یکی‌ از همون مورد پیش فرض که نزدیکی‌ بیشتری به کاغذ خودم داره رو انتخاب کنم.
    ج.ابراهیمی
    instagram

  5. #45
    Forum Moderator Navid7h آواتار ها
    تاریخ عضویت
    May 2008
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    2,708
    تشکر شده
    13115
    تشکر کرده
    7879

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط jebrahim نمایش پست ها
    سلام نوید جان،

    از اینکه وقت گذاشتی و جواب سوال‌های منو دادی ممنونم.

    در مورد soft proofing, منظورت این هست که حتا میزان شارپنس عکس در soft proofing مشخص میشه؟ من فکر می‌کردم فقط شبیه سازی رنگ انجام میشه. نکتهٔ جالبی‌ بود.

    اگر درست متوجه شده باشم، منظور تو این هست که بعد از ویرایش عکس، یک نسخه از عکس رو در جای نگاه داریم، بعد soft proofing رو انجام بدیم و بعد روی نسخه soft proof شده، تغییراتی مثل کنتراست رو اعمال کنیم و میتونیم با مقایسه با نسخه دیگی‌ که قبلا تهیه کردیم، سعی‌ کنیم عکس رو تا حد امکان شبیه نسخه دیگه در بیاریم. ظاهراً کار ساده‌ای نیست. باید امتحان کنم.

    در مورد ساخت پروفایل‌های دستی‌، منظورم پروفایل‌های هست که توسط ابزار کلیبراسین پرینتر ساخته میشه. این پروفایل‌ها در حقیقت ویژگی‌‌های کاغذ، پرینتر و نوع جوهر رو به طور همزمان در نظر میگیره. تا جای که میدونم، استفاده از پروفایل‌های دست ساز، حتا برای جوهر‌های غیر اصلی‌ هم بسیار کار آمد هست. اما سوالی‌ که من داشتم رو نتونستم درست مطرح کنم.

    سوال من این هست که وقتی‌ بخوایم یک عکس رو چاپ کنیم، در دیالوگ باکس پرینت، قسمتی‌ هست که میتونیم پروفایل مربوط به پرینتر / جوهر / کاغذ رو مشخص کنیم، جای دیگه‌ای هم هست که که نوع کاغذ رو باید تنظیم کنیم. در قسمت انتخاب نوع کاغذ، گزینه‌های معدودی وجود داره و همگی‌ هم مخصوص کاغذ‌های اپسون هست. اما برای کاغذ‌های که من استفاده می‌کنم (ایلفورد و کداک) گزینه‌ای وجود نداره. می‌خواستم ببینم نوع کاغذ رو هم می‌شه به وسیله کالیبراتور پرینتر براش پروفایل ساخت یا اینکه باید یکی‌ از همون مورد پیش فرض که نزدیکی‌ بیشتری به کاغذ خودم داره رو انتخاب کنم.

    سلام

    در مورد قسمت اول:

    منظورم این نبود که Soft Proofing مقدار شارپ سازی را نشان میدهد.

    Soft Proofing سعی میکند رنگ و داینامیک رنج نهایی چاپ شده را بازسازی کند.

    منظورم این بود وقتی یک عکس ویرایش ها و تنظیمات اولیه را پشت سر میگذارد از آن به بعد میتوان برای Device های مختلف یا خروجی های مختلف آماده خروجی گرفتن شود. هر خروجی بر اساس ذات آن ممکن است نیاز به تغییرات خاصی داشته باشد . مثلا Out Put Sharpening یا Print Sharpening یا مثلا اندازه و ....

    اکثر عکاسان بعضی ها این تنظیمات را در لایه هایی قرار میدهند و لایه های مربوط به یک خروجی خاص ( وب، پرینت و .. ) را در Layer Group های مختلف نگهداری میکنند.


    در مورد کاغذ ها

    مطلبی که گفتی عموما درست است، پرینترهای حسابی اصولا با پروفایل های خاصی برای کاغذ می آیند اما اکثر فقط کاغذهای خودشان را پشتیبانی میکنند. مثلا Epson کاغذ های مختلف خودش را پشتیبانی میکند.

    برای کاغذ های معمولی اصولا با روش صحیح و خطا میتوان تنظیم بهینه را پیدا کرد اما کاغذهایی که گفتی خیلی هم بی نام و نشان نیستند !

    هم Kodak هم ILFORD پروفایل مخصوص کاغذهایشان را برای پرینترهای شناخته شده عرضه میکنند.

    Kodak
    کد:
    http://www.kodak.com/global/en/professional/member/photoPrinters/ICCProfiles.jhtml
    ILFORD
    کد:
    http://www.ilford.com/profiles/index_en.asp?type=profile
    ظاهرا ILFORD برای پرینترهای بیشتر و جدید تری پروفایل مخصوص کاغذ دارد.(البته سایتش یک Registration مسخره دارد ! همه اطلاعات رو الکی هم بزنی به صفحه دانلود پروفایلها میروی ! )

    من الان پرینتر درست حسابی جوهر افشان ندارم. این لینک ها رو ببین. خبرش رو بده !


    شاد باشی
    Mashhadi Vahid، jebrahim، saadi126 و 1 نفر دیگر تشکر می‌کنند.
    نوید حسینیان | پیوسته



  6. #46
    Forum Moderator Navid7h آواتار ها
    تاریخ عضویت
    May 2008
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    2,708
    تشکر شده
    13115
    تشکر کرده
    7879

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط Navid7h نمایش پست ها

    من الان پرینتر درست حسابی جوهر افشان ندارم. این لینک ها رو ببین. خبرش رو بده !
    جواد خان،

    لینک ها رو دیدی؟ نتیجه چه شد؟
    نوید حسینیان | پیوسته



  7. #47
    كاربر بسیار فعال
    تاریخ عضویت
    March 2009
    نوشته ها
    1,356
    تشکر شده
    6504
    تشکر کرده
    4494

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط Navid7h نمایش پست ها
    جواد خان،

    لینک ها رو دیدی؟ نتیجه چه شد؟
    بله نوید جان، چک کردم. پروفایل‌هایی‌ که در این آدرس‌ها قرار داده شده مربوط به ترکیب جوهر و کاغذ هست. جوهر رو هم به طور پیش فرض، جوهر اصلی‌ مربوط به سازنده پرینتر فرض میکنه. چنین پرفایلی رو می‌شه توسط کلیبراتور سخت افزاری هم ساخت. چیزی که من دنبالش می‌گشتم و هنوزم می‌گردم این هست که در قسمت تنظیمات کاغذ پرینتر، بتونیم نوع کاغذی که قرار هست استفاده بشه رو به پرینتر معرفی‌ کنیم. پرینتر من (اپسون P۵۰) به طور پیش فرض تنها انواع کاغذ اپسون رو میشناسه.

    Screen Shot 2012-01-01 at 4.53.48 PM.jpg
    ج.ابراهیمی
    instagram

  8. #48
    Moderator nmroshan آواتار ها
    تاریخ عضویت
    February 2004
    محل سکونت
    mashad
    نوشته ها
    5,263
    تشکر شده
    38312
    تشکر کرده
    11580

    پیش فرض

    سوال من این هست که فرض کنید یک عکس raw رو در ACR باز کردیم و بعد از آماده سازی فایل خام، یک نسخه ۱۶ بیتی رو در فضای رنگی‌ prophoto برای ویرایش بیشتر به فوتوشاپ فرستادیم. فرض کنید که این عکس دارای گامت بالای رنگ باشه اما در فضای prophoto, هیچ کدوم از کانالهای RGB, کلیپ نشده باشند. وقتی‌ که فضای رنگی‌ رو به sRGB تبدیل می‌کنیم، عکسی‌ رو مشاهده خواهیم کرد که مشابه عکس در فضای prophoto هست. (اگر چه فضای sRGB فضای کوچکتری هست اما از اونجا که مانیتور لپتاپ هم فضای رنگی‌ در حد sRGB داره، حتا وقتی‌ عکس در فضای prophoto باشه امکان دیدن رنگ‌های اشباع شده تر وجود نداره. پس تا اینجا مشکلی‌ وجود نداره)

    چون sRGB فضای کوچکتری هست، بعد از تبدیل این امکان وجود داره که بعضی‌ از کانالها کلیپ شده باشند. حالا دوباره عکس رو از فضای sRGB به فضای Prophoto تبدیل می‌کنیم. و در کمال تعجب میبینیم که اگر چه هیستوگرام عکس تغییر اندکی‌ میکنه، اما کانالهای رنگی‌ باز هم به صورت غیر کلیپ شده در میان.

    من متوجه نمیشم که چطوری این امکان هست که اطلاعات یک کانال رنگی‌ که کاملا کلیپ شده و از دست رفته، بعد از تبدیل به یک فضای دیگه باز یابی‌ بشه و اون کانال دیگه کلیپینگ نداشته باشه.
    سلام


    مساله ای را که مطرح کردید دارای چند پیش‌فرض و نکته است که درست نیستند و به همین علت باعث این ابهام شده است

    الف) در مورد مساله فوق، یک نکته مهم علاوه بر فضای رنگی فایل، فضای رنگی کاری شماست. اگر فضای رنگی شما در فتوشاپ، کوچکتر از فضای رنگی فایل باشد، کل مساله مشکل پیدا خواهد کرد.
    ب)بررسی Clipping در فایل عکس چگونه صورت گرفته است؟ اگر فقط به هیستوگرام نگاه می کنید، روش درستی نیست. چرا؟ در بندهای بعدی عرض می کنم.
    ج)فرمودید که:
    وقتی‌ که فضای رنگی‌ رو به sRGB تبدیل می‌کنیم، عکسی‌ رو مشاهده خواهیم کرد که مشابه عکس در فضای prophoto هست. (اگر چه فضای sRGB فضای کوچکتری هست اما از اونجا که مانیتور لپتاپ هم فضای رنگی‌ در حد sRGB داره، حتا وقتی‌ عکس در فضای prophoto باشه امکان دیدن رنگ‌های اشباع شده تر وجود نداره. پس تا اینجا مشکلی‌ وجود نداره)
    علت اینکه رنگها تفاوت نمی‌کنند، این مساله نیست. بلکه علت در روش تبدیل فضای رنگی است. یعنی وقتی روش درستی(Perceptual) برای تبدیل فضای رنگی دارید، رنگهای فضای رنگی کوچک تقریبا تفاوتی با فضای رنگی وسیع‌تر نخواهند داشت.
    در این روش صحیح، عملا Clipping نخواهیم داشت بلکه compression خواهیم داشت که آنهم چون در یک طیف و به صورت متناسب است، تغییری را مشاهده نخواهیم کرد. در هیستوگرام فایل تبدیل شده، تغییراتی مشاهده خواهد شد.
    حال اگر همین فایل را با روش Perceptual مجددا به فضای بزرگ‌تر تبدیل کنید، هیستوگرام به همین علت شبیه حالت اول خواهد شد. این شکل هیستوگرام نتیجه عملکرد روش تبدیل فضای رنگ است. نه نشانه تبدیل رنگها به حالت اول است، نه نشانه بزرگ شدن فضای رنگ.

    پس به طور خلاصه:
    در روش صحیح تبدیل فضای رنگی بزرگ به کوچک، تغییری در رنگها مشاهده نخواهیم کرد. این مساله بخاطر مانیتور یا .... نیست. بلکه بعلت روش تبدیل است.
    در تبدیل فضای رنگی وسیع که حاوی رنگهای نزدیک به out of gamut است، ممکن است هیچ Clippingی نداشته باشیم. بلکه Compression داریم که آنهم در چشم ما مشکلی نخواهد بود.
    هیستوگرام برای بررسی رنگهای خارج از Gamut مناسب نیست.

    شاید بپرسید پس چرا از ProPhoto استفاده کنیم؟ خب جوابش تقریبا مشابه علت استفاده از فایل 16bit است. و البته امکاناتی که در چاپ خواهد داد.
    Arash، Daruosha، reza_Bahman و 15 نفر دیگر تشکر می‌کنند.
    نعما م. روشن
    مقالات سایت عکاسی |وبلاگ (از عکاسی) | اینستاگرام : Nemaroshan

  9. #49
    Moderator nmroshan آواتار ها
    تاریخ عضویت
    February 2004
    محل سکونت
    mashad
    نوشته ها
    5,263
    تشکر شده
    38312
    تشکر کرده
    11580

    پیش فرض

    سوال سوم هم اینه که در صورت دسترسی‌ به ابزار کلیبراسین پرینتر، پروفایل تولید شده رو چطوری باید استفاده کنیم؟ در هنگام soft proofing یا در dialog box‌ای که وقت چاپ باز میشه یا هر دو؟ (احتمالا جواب این هست که هر دو، اما برای اطمینان خاطر پرسیدم)

    سوال بعدی اینه که آیا با وجود پروفایل embed شده در عکس لازم هست که فضای رنگی‌ عکس قبل از ارسال به پرینتر تغییر کنه؟

    و سوال آخر این هست که در صورت داشتن پروفایل دستی‌، آیا باز هم لازمه در قسمت مربوط به انتخاب کاغذ عکس، از گزینه‌های پیش فرض استفاده کنیم؟ نمی‌شه برای کاغذ هم پروفایل دستی‌ بسازیم؟
    سافت پروفینگ مساله خیلی الزامی نیست. صد در صد دقیق هم نیست. اما اگر بخواهید استفاده کنید، باید از پروفایل مخصوص پرینتر ( چه آماده وچه ساخته شده) استفاده کنید.
    در مورد چاپ، برای جلوگیری از ابهامات، مدیریت رنگ را به فتوشاپ بسپارید Color Handling > Photoshop Manages Color و پروفایل مورد نظر و روش تبدیل را انتخاب کرده و دیگر نیازی به انتخاب کاغذ نخواهد بود. آن دیالوگی که فرمودید فقط وقتی ظاهر می‌شود که مدیریت رنگ را به درایور پرینتر سپرده باشید.

    سوال بعدی اینه که آیا با وجود پروفایل embed شده در عکس لازم هست که فضای رنگی‌ عکس قبل از ارسال به پرینتر تغییر کنه؟
    خیر. لازم نیست. سیستم مدیریت رنگ خودش همه تبدیل‌های لازم را انجام خواهد داد.
    farsad، شاهین اکبری، Navid7h و 4 نفر دیگر تشکر می‌کنند.
    نعما م. روشن
    مقالات سایت عکاسی |وبلاگ (از عکاسی) | اینستاگرام : Nemaroshan

  10. #50
    Moderator nmroshan آواتار ها
    تاریخ عضویت
    February 2004
    محل سکونت
    mashad
    نوشته ها
    5,263
    تشکر شده
    38312
    تشکر کرده
    11580

    پیش فرض

    آقای سعادت

    working spaceرا در فتوشاپ روی گزینه AdobeRGB قرار دهید و Rendering Intent را روی Perceptual .
    آن چک مارک‌های profile mismatch و missing profileرا علامت بزنید.

    مجددا فایلی را در فتوشاپ باز کنید و نتیجه را اعلام فرمایید.
    SinaVT تشکر می‌کند.
    نعما م. روشن
    مقالات سایت عکاسی |وبلاگ (از عکاسی) | اینستاگرام : Nemaroshan

صفحه 5 از 9 نخستنخست 1 2 3 4 5 6 7 8 9 آخرینآخرین

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •