ممنون و مرسی که اینقدر سریع پاسخ دادید...
گفتید که 1D MKIV رو با یک دوربین فول فریم انتخاب میکنید. چه دوربین فول فریمی رو پیشنهاد میکنید؟ 5D MKII خوبه؟
و در مورد crop 1.6 میشه بیشتر توضیح بدید...
ممنون و مرسی که اینقدر سریع پاسخ دادید...
گفتید که 1D MKIV رو با یک دوربین فول فریم انتخاب میکنید. چه دوربین فول فریمی رو پیشنهاد میکنید؟ 5D MKII خوبه؟
و در مورد crop 1.6 میشه بیشتر توضیح بدید...
بله عرض کردم 1D MKIV با یک دوربین فول فریم که در برند کنون در حال حاضر تنها 5DII دوربین فیلمبرداری فول فریم میباشد و یا یک دوربین با سنسور کراپ (1.6) مانند 7D - 550D - 60D - 600D
در مورد سایز سنسور ها میتوانید به مطالب همین سایت رجوع کنید اما به شکل خلاصه دوربین 5DII فول فریم میباشد یعنی لنز ها با ضریب 1 بر روی آن محاسبه میشود (لنز 50مم همان 50 مم میباشد) . دوربین 1D MKIV دارای سنسور APS-H با ضریب 1.3 میباشد (فرضا لنز 100 بر روی آن بعنوان لنز 130 مم عمل خواهد کرد) و دوربین های 7D - 550D 60D - 600D با سنسور APS-C و ضریب 1.6 ، که به ترتیب از Full Frame به Crop 1.6 عمق میدان کمتر و سایز سنسور کوچکتر خواهد شد.
سهی
واقعا ممنون نوید سهی عزیز...
راهنمایی هاتون بسیار موثر بود...
و از یه سردرگمی عجیب بیرون اومدم. حداقل الآن تکلیفم با خودم مشخصه....
مرسی
اصولا چرا فیلمبرداری با dslr اینقدر مهم است و محبوب شده؟
قصد داشتم این تاپیک را با این پست آغاز کنم ولی به دلایلی فرصت نشد ولی الان هم دیر نیست.
اگر از ابتدای تاپیک تا اینجا را بخوانیم.
بسیاری از دوستان جدید از مفهوم ابعاد سنسور و مفهوم کراپ فاکتور می پرسند .
سعی میکنم خیلی ساده اینجا توضیح دهم:
ابعاد انواع سنسور های دوربین های عکاسی و فیلمبرداری مختلف را در تصویر بالا میتوانید بینید .
در این آدرس هم تصویر بهتر و کاملتری یافت می شود:
http://sibsabz.persiangig.com/Hdslr/sensor-size-11.gif
در تفاوت ابعاد سنسور های مختلف نکته مهمی نهفته است که پاسخ سوال اول ما را می دهد:
بطور خلاصه در یک دیافراگم ثابت هر چه ابعاد سنسور بزرگ تر باشد تصویر پس زمینه محو تر خواهد شد.
مثلا در این تصویر :
میتوانیم فرض بگیریم که تصویر سمت راست با دوربینی با سنسور کوچک و تصویر سمت چپ با دوربینی با سنسور بزرگ گرفته شده است . می بینید که در تصویر سمت چپ پس زمینه محو شده و سوژه مورد نظر از زمینه جدا شده است در نتیجه تمام حواس براحتی روی سوژه مورد نظر معطوف می گردد . ولی در تصویر سمت راست سوژه و پس زمینه به هم چسبیده اند و چشم براحتی سوژه را گم می کند (حتما بار ها به دلیل تفاوت تصاویر سینمایی با تصاویر تلویزیونی فکر کرده اید) دلیل اصلی اش همین است.
سالهای سال بود که این امکان در دوربین های ویدئو وجود نداشت . دوربین های ویدئو از سنسور های کوچک که در مرکز تصویر اول ملاحظه مسشود استفاده میکردند (و می کنند ) در نتیجه تصویر از فاصله یک متری تا بینهایت همواره فوکوس است ( یا خیلی کم فلو می شود ) و چنانچه میخواستیم تصاویر پشت بخوبی محو شوند باید به هزار آب و آتش میزدیم که امکانش همیشه وجود نداشت و این تقریبا عقده ای برای فیلمبرداران ویدئو شده بود.
اما با پیدایش حالت فیلمبرداری در دوربین های dslr ناگهان ورق برگشت و امکانی که تنها در دوربین های چند صد میلیونی نگاتیو یا صد میلیونی ویدئو (های خاص) وجود داشت به دست همگان رسید . و حالا همه میتوانستند فیلمهای بهتری بسازند.
بخصوص که مثلا در دوربین 5dII ابعاد سنسور دوبرابر ابعاد نگاتیو در دوربین های 35 میلی متری بود و میزان محو شدگی پشت تصویر بسیار بیشتر از فیلم های سینمایی رایج میشد.
و در دوربین های دیگر که سنسور های کمی کوچکتر دارند مانند 7D و 60D تقریبا سایز سنسوری برابر با فیلم دوربین های 35 میلیمتری سینما دارند. و این یعنی تصاویر سینمایی در منزل شما .
چیزی که قبلا خوابش را هم نمی دیدیم.....(ادامه دارد)
(پی نوشت :البته سنسور بزرگتر مشکلاتی هم دارد . مثلا هر چه سنسور بزرگ تر ذر نتیجه لنز مورد نیاز هم بزرگتر و سنگین تر با قابلیت زوم کمتر و فوکوس کشی مشکل تر)
ویرایش توسط Babak Borhani : Friday 1 April 2011 در ساعت 01:01
بابک برهانیhttp://sibsabz.persiangig.com
تنها مشکلی که با d7000 در فیلم برداری دارم اینه موقع pan کردن حتی با سرعت کم با لرزش همراهه به سیم و پایه دقت کنید این حالت تو شرایط که سوژه به دوربین نزدیکتره یا لنز واید هست خصوصا صحنه های داخلی تشدید میشه حالا تا چه حد به رولینگ شاتر یا فریم ریت ربط داره نمیدونم به نظرم زیاد میاد شک به سلامت دوربین کردم با ستدی کم که کار کنم بیشتر هم خودشو نشون میده چون حرکت تصویر یکنواخت میشه این حالت بیشتر قابل تشخیص میشه دوستان ویدئو(iso250/f6.3/s100/720p30f رو ببینید تا این حد برای 5d 60d 7d یا d7000 شما هم وجود داره یا نه
View My Video
http://*******.com/r/2je2ueu/7 لینک مستقیم ویدئو البته با .!..شکن باید رفت سایت غیر ..!.برای آپلود پیدا نکردم
بابک برهانیhttp://sibsabz.persiangig.com
با تشكر از جناب برهاني بخاطر توضيحات مفيدشون.
سوالي برام پيش اومده ( شايدم جوابش ساده باشه ولي من نميدونم! ) اينكه نقش سرعت شاتر در فيلمبرداري با Dslr چيه ؟ ممنون
تنها مشکلی که با d7000 در فیلم برداری دارم اینه موقع pan کردن حتی با سرعت کم با لرزش همراهه به سیم و پایه دقت کنید این حالت تو شرایط که سوژه به دوربین نزدیکتره یا لنز واید هست خصوصا صحنه های داخلی تشدید میشه حالا تا چه حد به رولینگ شاتر یا فریم ریت ربط داره نمیدونم به نظرم زیاد میاد شک به سلامت دوربین کردم با ستدی کم که کار کنم بیشتر هم خودشو نشون میده چون حرکت تصویر یکنواخت میشه این حالت بیشتر قابل تشخیص میشه دوستان ویدئو(iso250/f6.3/s100/720p30f رو ببینید تا این حد برای 5d 60d 7d یا d7000 شما هم وجود داره یا نه
سلام اینم لینک جدید ویدئو 7meg 420p30f
http://aaacc.persiangig.com
سلام
چه در dslr و چه در هر دوربین فیلمبرداری دیگری سرعت شاتر را معمولا روی 50 یا 100 در ایران (و 60 یا 120 در کشورهایی با فرکانس برق 60 هرتز) قرار می دهند به دو علت :
1- در نورهای مصنوعی هر نور مطابق با فرکانس برق هر ناحیه در ثانیه 50 یا 60 بار روشن و خاموش یا ضعیف و قوی می شود.که در حالت عادی چشم قادر به تشخیص آن نیست اگر ما باسرعت شاتر های هماهنگ با فرکانس عمل نکنیم تصویر دارای پرش می شود . و با قرار دادن در سرعتهایی که در بالا ذکر شد ترجیحا 50 و60 این مشکل حل خواهد شد. )
2- در نور روز چرا بهتر است باز سرعت همانها باشد : در فیلمبرداری در اجسام ثابت تفاوتی بین فیلمبرداری با سرعت 1/50 و 1/1000 نیست ولی هنگاهی که از اجسام متحرک فیلمبرداری میکنیم در سرعتهای 50 شی متحرک در هر فریم دارای کمی موشن بلور می گردد که در نتیجه نهایی تصویر نرم و روان خواهد بود . اما در سرعت های شاتر بالا به دلیل اینکه تمامی حرکات شی متحرک فریم به فریم فریز شده اند کمی احساس پرش تصویر یا نرم نبودن تصویر به انسان دست میدهد .
راحت ترین روش امتحان، فیلمبرداری از فواره یا دوش آب است . یکبار با سرعت بالا و یکبار با سرعت 50 فیلم بگیرید و تفاوت را احساس کنید.
اگر هم حس نداشتید تا پارک محل بروید و امتحان کنید dpreview قبلا اینکار را کرده در صفحه لینک زیر سمپل ویدئو های 5 و 6 را ببینید و تفاوت را احساس کنید.
اگر سرعت شاتر بالاتر را امتحان میکرد باز هم قطره ها ریزتر می شد.کد:http://www.dpreview.com/reviews/canoneos600d/page15.asp
(پ.ن : گاهی اوقات استفاده از سرعت شاتر های بالا تا 1/1000 هم لازم است)
ویرایش توسط Babak Borhani : Saturday 9 April 2011 در ساعت 22:13
بابک برهانیhttp://sibsabz.persiangig.com
سلام
به جز جواب کامل جناب برهانی، قبلا یک سئوال مشابه بود که جناب کاوه هم پاسخ داده بودند.
خواندن آن هم خالی از لطف نیست.
سوال در مورد شاتر اسپید در دوربین فیلمبرداری