من از دوستام معذرت میخوام. دیشب ساعت 1:30 شب تو تخت پست قبلیو گذاشتم و ... باید توضیح بیشتری میدادم تا موضوع روشنتر میشد.
نه اینکه شما اشتباه کنید دوست عزیر. ولی ایزو بالا برای روشن تر کردن تصویر است! فقط کافیه اکسپوژر کامپنسیشن را روی به سمت منفی ببرید مثلا -3. ایزو پایین میاید روی 100 و همان سرعت شاتر قبلی (فرضا ایزوی 800) را خواهید داشت. منتها عکس سیاه میشود!
نه چه شوخیی!!!
اتفاقا جدی گفتم! شما میفرمایید ریکاوری 4-5 استاپی جزئیات و رنگ و لعاب را از بین میبرد؟ البته در مورد دوربین شما همینطور است اما یک نگاهی به این نمونه بیندازید.
DR-1.jpgDR-2.jpg
اینجا 5 استاپ ریکاوری در نور ایندور انجام شده. شما تغییری میبینید؟ بله تغییر وجو دارد اما قابل چشم پوشی، و در عوض 5 استاپ دیتیل در هایلات بشما میدهد! البته مثال 5 استاپی هم زیاده روی است. با دو سه استاپ اندر اکسپوز شما همین اختلاف جزئی را هم نخواهید داشت. البته با شما موافقم که با بدنهای مثل پنج دی کنون این مثل یک شوخی است.
این را هم اضافه کنم که بدنه 750دی را هم یک بدنه کامل نمیدانم و راستش انتظاری دینامیک حتی رنج بهتری در دی پنج نیکون داشتم که به هر دلیل سازنده فعلا! تصمیمی بر این نداشته.
در مورد مد عکاسی،
قرار نیست که روی مد منوال عکاسی کنیم. شما روی همان مد تقدم دیافراگم اکسپوژر کامپنسیشن را فرضا روی -3 بگذارید. هر ایزویی که انتخاب میکردید را سه استاپ کمتر کنید. اگر روی تقدم شاتر عکاسی میکردید و ایزو روی اتو بود باز دهم همینطور!!! خود بدنه زحمت باقی کارها را میکشد. سرعتشاتر هم دقیقا همان خواهد بود و عکسی هم فلو نمیشود. شما خودتون این موارد را خوب میداند اما نمیدانم چرا این بحث را پیش میکشید!
در مورد اون هیچ قاطع هم باید بگم که، از نظر تئوری تفاوت هیچ است. هیچ فرقی ندارد که فرضا بدنه شما روی ایزوی 1600 و سرعت 1/1000 و فرضا اف 4 عکاسی کند یا ایزوی 100 و دقیقا همان سرعت و اف نامبر. نوری که به سنسور میرسد دقیقا یکی است و سیگنالی که ایجادمیشود هم دقیقا یکی است. از بعد از سنسور بعضی از بدنها توانایی رکورد این سطح سیگنال را بدون تقوت ندارند، مثل بدنه من و شما. که نتیجه ان میشود ورود پارامتری به اسم ایزو و تقویت سیگنال و نتیجتا اور شدن احتمالی قسمتهای هایلات. بعضی از بدنها تا حدی که بشود این اتلاف را تقریبا هیچ گرفت این کار را انجام میدهند. همانطور که گفتم انتظار داشتم این اختلاف با حالت ایدال تئوری در بدنهای چند هزار دلاری کمتر بشود که نشد
برای شما هم من یک پیشنهاد دارم. برای اینکه این موضوع را بهتر درک کنید روی پنج دی تان (پنج دی دارید درسته؟) مجیک لنترن نصب کنید و در مد دوال ایزو، در منوی دوال ایزو افزایش اینامیک رنج را روی - 3 بگذارید. بعد دفعه بد که تشریف میبرید عکاسی حیات وحش قبل از اینه نور مناسب عکاسی جدی شود چند شاتی با این مد بزند. تنظیمات و همه چیز هم مثل مد معمول باشد. خود مجید لنترن به اندازه همان -3 نوردهی و ایزو را برایتان کم میکند. در پرسس هم یک عکس با نوردهی -3 خواهید داشت که بعد از ریکاوری 3استاپ تقریبا همان نویز را بشمامیدهد. بعد در موردش قضاوت کنید. نتیجه را هم شیر کنید تا ما هم استفاده کنیم. البته هنوز کیفیت مجیک لنترن ان کیفی سنسورهای سونی نمیشود.
درضمن این فرضیه من نیست، اطلاعاتم هم بیشتر از همان فرومهای خارجی است. خیلی از ان عکاسان هم امکانات بدنهایشان را میداندد و از ان استفاده میکنند. این مقایسه ایران و خارج هم نخ نما شده جواب نمیدهد.