اینکه یک گونه کمتر فوکس باشه؟ خیلی مهم نیست. یعنی بستگی داره شما عکس رو با چه لنزی در چه فاصلهای گرفته باشید.(که البته این فاصله همراه با دیافراگم و سایز سنسور نسبتی رو تشکیل میدهند که میشه همون عمق میدان عکس شما)مثلا یک عکس پرتره گرفتم در نور خارجی با سرعت 1/200 و دیافراگم 8 وقتی روی مونیتور نگاه کردم گویا فوکوس نبود ( من با auto فوکوس میکنم) گونه سمت چپ خیلی کمتر فوکوس بود با توجه به دیافراگم 8 آیا نباید فوکوس باشه؟؟؟
برای بررسی سلامت فوکوس باید چک کنید آن جایی را که فوکس کرده اید درست فوکوس شده یا نه.(اینکه گفتم خیلی مهم نیست برای چک کردن سلامت فوکوس لنز و یا دوربین شماست.)
نکته ای که بارها و بارها در فروم گفتم و بازهم تکرار میکنم:همیشه از مود m استفاده میکنم و برای فوکوس هم گاهی از منوال اما در حالت فوکوس منوال در شرایط نوری کم فوکوس سخته چون رینگ لنز آزاد تر است ( نسبت به دوربین های آنالوگ) به این سبب امکان خطا هست یعنی چشم در شرایط نوری کم ( و چون معیاری جهت فوکوس در دوربین نیست مثلا در دوربین های آنالوگ خط یا نقطه وجود داشت .) امکان خطا دارد.
بنابراین از فوکوس اتوماتیک استفاده میکنم.
چرا M؟
چرا فوکوس دستی؟
یقینا حرفی که میزنم وحی منزل نیست. اما شرایطی که نیاز به فوکوس دستی و یا نورسنجی دستی است بسیار بسیار محدود است و مربوط به چند جنس خاص عکاسی است و بس.
امیدوارم شما دلیل منطقی خاصی برای این نوع عکاسی کردن داشته باشید و من را از اشتباه در بیاورید.
اما تکنولوژی نورسنجی که چند دهه عمر داره و فوکوس اتوماتیک به درد میخورن و دلیلی برای استفاده نکردن از این ابزار ندارم.(البته گویا بیشتر اتوماتیک فوکوس میکنید.)
اینکه عکاسی حرفه ای یعنی تنظیمات دستی تنظیمات دوربین؟ دروغی بزرگ از طرف عکاسان حرفهای است! حالا کسانی از این عکاسان حرفهای هم هستند که از دوران آماتوری گول این دروغ رو خوردند و هنوز همین کار رو میکنند!(متاسفم براشون که جرات نکردن استفاده از امکانات دوربینشون رو یاد بگیرند!)
از این بحث که بگذریم باز هم تکرار میکنم:
فوکوس اتوماتیک بصورت تک نقطه ای (در نقطه مرکز بهتر است همراه با قفل فوکوس. مگر اینکه بنا به دلیلی مجبور باشیم از بقیه نقاط استفاده کنیم و یا برای عکاسی های ورزشی و .... از مجموع نقاط و یا جستجوی سوژه... در دوربینهای حرفه ای)
به یاد داشته باشیم دوربین بلد است فوکوس کند اما سوژه ما را نمیشناسد.
فوکوس کردن را به دوربین بسپاریم. اما کجا فوکوس کردن را نه.
کجا فوکوس میکنیم؟
یقینا روی مهمترین موضوع...
حالا در یک عکس باز روی سوژه اصلی... و یا در یک کادر بسته هم روی مهمترین بخش سوژه... مثلا در پرتره بسته میتواند چشم باشد و در عکسهایی که چشمها در یک فاصله نیسند روی چشم نزدیکتر.
البته اینها قانون نیستند. عکاس بر اساس خلاقیت و منظور خودش هرکاری میکند. اما استاندارد اینه.
نورسنجی؟
مدهای مختلف نورسنجی وجود داره. که این یک مورد رو در فروم جستجو کنید.
برای شرایط مختلف میتوانید از این مدها استفاده کنید. قفل نورسنجی هم که زیر انگشت شصت شما منتظر اشارهای از طرف شماست.
و دلیلی برای نورسنجی دستی جز در شرایط بسیار پر کنتراست و پرتحرک، عکاسی شب، عکاسی با فلاشهای خارجی دستی که نیاز به تنظیم دستی بر اساس قدرت فلاش دارند وجود ندارد.
موفق باشید.